본 논문은 스페인의 민족주의 작곡가인 투리나(Joaquin Turina, 1882. 12. 9.-1949. 1. 14)의 대표적인 성악곡으로 「Poema en forma de canciones Op.19(노래 형식에 의한 시)」에 나타난 민속 음악적 특징에 대한 연구이다. 이 논문의 주제 작품인 「Poema en forma de canciones Op.19」는 1918년에 투리나가 작곡한 곡으로 스페인적 정서가 잘 담겨 있는 사실주의 시인 캄뽀아모르(Ramón de Campoamor, 1817-1901)의 시를 바탕으로 작곡되었다...
본 논문은 스페인의 민족주의 작곡가인 투리나(Joaquin Turina, 1882. 12. 9.-1949. 1. 14)의 대표적인 성악곡으로 「Poema en forma de canciones Op.19(노래 형식에 의한 시)」에 나타난 민속 음악적 특징에 대한 연구이다. 이 논문의 주제 작품인 「Poema en forma de canciones Op.19」는 1918년에 투리나가 작곡한 곡으로 스페인적 정서가 잘 담겨 있는 사실주의 시인 캄뽀아모르(Ramón de Campoamor, 1817-1901)의 시를 바탕으로 작곡되었다. 본 논문에서 다루는「Poema en forma de canciones Op.19」의 작곡가 투리나는 페드렐를 기점으로 알베니즈, 그라나도스, 파야와 함께 스페인 민족 음악을 키워 나갔다. 이들 작곡가 중 민족주의 음악을 작곡 하는데 가장 많은 영향을 받은 작곡가는 알베니즈이다. 투리나는 시를 가지고 작곡하는데 있어서 서정적인 선율과 전통적인 리듬, 선법적인 요소를 살리면서 작곡하려고 노력하였다. 그의 작품은 대부분 밝고 경쾌하며 그의 고향 세비야의 향취를 풍긴다. 또 민속 음악의 특징인 멜리즈마, 장식음, 그리고 기타를 연상케 하는 피아노 반주, 판당고와 폴로 리듬을 사용하였다. 또 파리의 유학시절의 영향으로 유럽적인 비화성음, 불협화음, 순환기법도 함께 사용되고 있다. 이 작품은 총 5곡으로 이루어져 있으며, 이 연가곡은 성악곡임에도 불구하고 다른 연가곡들과는 다르게 제1곡은 Dedicatoria(헌정)가 피아노 독주곡으로 작곡되었고, 이 곡은 전문적인 기교와 음악성이 요구되는 곡이다. 나머지 4곡은 성악곡으로 Nunca olvida(결코 용서하지 않으리), Cantares(노래), Los dos miedos(두 개의 두려움), Las locas por amor(사랑에 흠뻑 빠진 여인들)이다. 본 논문은 스페인 민족주의 음악과 그가 태어난 안달루시아 지방의 민속 음악 특징을 알아보고 이런 배경이 투리나의 음악에서 어떻게 표현되었는지를 살펴보고 작품 분석을 통하여 스페인 민속 음악의 매력을 알아보고자 한다.
본 논문은 스페인의 민족주의 작곡가인 투리나(Joaquin Turina, 1882. 12. 9.-1949. 1. 14)의 대표적인 성악곡으로 「Poema en forma de canciones Op.19(노래 형식에 의한 시)」에 나타난 민속 음악적 특징에 대한 연구이다. 이 논문의 주제 작품인 「Poema en forma de canciones Op.19」는 1918년에 투리나가 작곡한 곡으로 스페인적 정서가 잘 담겨 있는 사실주의 시인 캄뽀아모르(Ramón de Campoamor, 1817-1901)의 시를 바탕으로 작곡되었다. 본 논문에서 다루는「Poema en forma de canciones Op.19」의 작곡가 투리나는 페드렐를 기점으로 알베니즈, 그라나도스, 파야와 함께 스페인 민족 음악을 키워 나갔다. 이들 작곡가 중 민족주의 음악을 작곡 하는데 가장 많은 영향을 받은 작곡가는 알베니즈이다. 투리나는 시를 가지고 작곡하는데 있어서 서정적인 선율과 전통적인 리듬, 선법적인 요소를 살리면서 작곡하려고 노력하였다. 그의 작품은 대부분 밝고 경쾌하며 그의 고향 세비야의 향취를 풍긴다. 또 민속 음악의 특징인 멜리즈마, 장식음, 그리고 기타를 연상케 하는 피아노 반주, 판당고와 폴로 리듬을 사용하였다. 또 파리의 유학시절의 영향으로 유럽적인 비화성음, 불협화음, 순환기법도 함께 사용되고 있다. 이 작품은 총 5곡으로 이루어져 있으며, 이 연가곡은 성악곡임에도 불구하고 다른 연가곡들과는 다르게 제1곡은 Dedicatoria(헌정)가 피아노 독주곡으로 작곡되었고, 이 곡은 전문적인 기교와 음악성이 요구되는 곡이다. 나머지 4곡은 성악곡으로 Nunca olvida(결코 용서하지 않으리), Cantares(노래), Los dos miedos(두 개의 두려움), Las locas por amor(사랑에 흠뻑 빠진 여인들)이다. 본 논문은 스페인 민족주의 음악과 그가 태어난 안달루시아 지방의 민속 음악 특징을 알아보고 이런 배경이 투리나의 음악에서 어떻게 표현되었는지를 살펴보고 작품 분석을 통하여 스페인 민속 음악의 매력을 알아보고자 한다.
This is a study of folk musical characteristics shown in 「Poema en forma de Canciones Op.19(a poem of musical form)」which is a representative master vocal piece by the Spanish nationalist composer Joaquin Turina(1882.12.9- 1949. 1.4). 「Poema en forma de Canciones Op.19」, the thematic piece of this s...
This is a study of folk musical characteristics shown in 「Poema en forma de Canciones Op.19(a poem of musical form)」which is a representative master vocal piece by the Spanish nationalist composer Joaquin Turina(1882.12.9- 1949. 1.4). 「Poema en forma de Canciones Op.19」, the thematic piece of this study was composed by Turina in 1918 and it was based on the poem of realist poet, Campoamor (Ramon de Campoamor, 1817-1901). Turina developed Spanish folk music with Issac Albeniz(1860-1909), Enrique Granados(1867-1916), Manual de Falla(1876-1946) as of starting with Felipe Pedrell(1841-1922) who was called by a father of a Spanish musical nationalism. Among these composers, he was most influenced by Albeniz when he composed a musical nationalism. Turina tried to compose pieces with poems added lyrical melody, traditional rhythm, and modal element. Most of his pieces are cheerful and lilting, and have the same feeling with his hometown, Seville. Furthermore, he used Spanish folk musical features such as melisma style, ornaments, piano playing techniques that resemble of a guitar, fandango and polo rhythm. As he was influenced by French composers during his study in France, he incorporated European non-harmonic sound, a dissonance and circular technique. This piece consists of 5 songs. Although this is a master vocal piece, the first song 'Dedicactoria(dedication)' is the piano solo piece that is different from others and needs technical skill and musicality. The rest of 4 songs are vocal pieces: 'Nunca olvida (neaver forget)', 'Cantares (sing)', 'Los dos miedos (two fears)', and 'Los locas por amor (women in love)'. This study aims to understand Spanish musical nationalism and folk musical characteristics of Andalusia where Turina came from. Under this background, it will be found out the way how he expressed his work. Through the analysis of this piece, the study will investigate the attractiveness of Spanish folk music.
This is a study of folk musical characteristics shown in 「Poema en forma de Canciones Op.19(a poem of musical form)」which is a representative master vocal piece by the Spanish nationalist composer Joaquin Turina(1882.12.9- 1949. 1.4). 「Poema en forma de Canciones Op.19」, the thematic piece of this study was composed by Turina in 1918 and it was based on the poem of realist poet, Campoamor (Ramon de Campoamor, 1817-1901). Turina developed Spanish folk music with Issac Albeniz(1860-1909), Enrique Granados(1867-1916), Manual de Falla(1876-1946) as of starting with Felipe Pedrell(1841-1922) who was called by a father of a Spanish musical nationalism. Among these composers, he was most influenced by Albeniz when he composed a musical nationalism. Turina tried to compose pieces with poems added lyrical melody, traditional rhythm, and modal element. Most of his pieces are cheerful and lilting, and have the same feeling with his hometown, Seville. Furthermore, he used Spanish folk musical features such as melisma style, ornaments, piano playing techniques that resemble of a guitar, fandango and polo rhythm. As he was influenced by French composers during his study in France, he incorporated European non-harmonic sound, a dissonance and circular technique. This piece consists of 5 songs. Although this is a master vocal piece, the first song 'Dedicactoria(dedication)' is the piano solo piece that is different from others and needs technical skill and musicality. The rest of 4 songs are vocal pieces: 'Nunca olvida (neaver forget)', 'Cantares (sing)', 'Los dos miedos (two fears)', and 'Los locas por amor (women in love)'. This study aims to understand Spanish musical nationalism and folk musical characteristics of Andalusia where Turina came from. Under this background, it will be found out the way how he expressed his work. Through the analysis of this piece, the study will investigate the attractiveness of Spanish folk music.
주제어
#Joaquin Turina 연가곡
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.