근대 서양화단의 형성기에 가장 큰 영향을 미친 이들은 동경미술학교를 졸업했던 조선 유학생들이었다. 당시 서양화에 관한 제반 여건이 취약한 상황에서 동경미술학교 출신들은 귀국 후 다양한 활동을 통해 한국 근대 서양화단의 흐름을 주도했다. 또한 서양화의 정착과 보급에 큰 역할을 했던 조선미전의 심사위원 다수는 동경미술학교 교수들로 기획 단계에서부터 개입하며 막강한 힘을 발휘했다. 이렇게 동경미술학교 교수진과 졸업생은 한국 서양화단의 형성에 직ㆍ간접적인 영향을 미쳤다. 그런데 지금까지의 연구는 대부분 동경미술학교를 졸업한 화가들의 개별...
근대 서양화단의 형성기에 가장 큰 영향을 미친 이들은 동경미술학교를 졸업했던 조선 유학생들이었다. 당시 서양화에 관한 제반 여건이 취약한 상황에서 동경미술학교 출신들은 귀국 후 다양한 활동을 통해 한국 근대 서양화단의 흐름을 주도했다. 또한 서양화의 정착과 보급에 큰 역할을 했던 조선미전의 심사위원 다수는 동경미술학교 교수들로 기획 단계에서부터 개입하며 막강한 힘을 발휘했다. 이렇게 동경미술학교 교수진과 졸업생은 한국 서양화단의 형성에 직ㆍ간접적인 영향을 미쳤다. 그런데 지금까지의 연구는 대부분 동경미술학교를 졸업한 화가들의 개별적인 활동, 즉 작가론이 주류를 이루었다. 그래서 최초 서양화가들의 집단을 형성했던 동경미술학교 조선 유학생들에 관한 전체적인 조망을 할 수 있는 자료가 필요하다고 여겨졌다. 이를 통해 당시 일제 강점기라는 열악한 시대적 상황 속에서 ‘서양화’를 전공으로 유학을 떠날 수 있었던 조선 유학생들의 상황을 좀 더 면밀히 살펴 그들에 의해 서양화의 이식은 어떻게 이루어졌는지 살펴보고자 한다. 먼저 동경미술학교의 설립과정을 일본의 서양화 유입과정과 함께 살펴보고, 이후 서양화과 교과과정은 어떻게 구성되었는지 알아보기로 한다. 다음으로 일제 강점기 유학정책과 조선인 유학생의 유학 유형은 조선미전과 어떤 관련이 있는지 조사해 보기로 한다. 세 번째, 조선인 유학생들을 전담해서 지도했던 동경미술학교 교수들의 화풍과 조선에서의 활동을 알아볼 것이다. 이를 통해 조선 유학생들이 동경미술학교와 교수들에게서 받은 영향은 무엇이었는지 살펴볼 것이다. 마지막으로 조선 유학생들이 귀국 후의 활동을 회화 작품 경향, 단체 활동, 교육 분야, 미술 비평까지 다양한 활동을 통해 아무런 기반이 없었던 근대 서양화단의 형성기에 어떤 영향을 미쳤는지 살펴보고자 한다.
근대 서양화단의 형성기에 가장 큰 영향을 미친 이들은 동경미술학교를 졸업했던 조선 유학생들이었다. 당시 서양화에 관한 제반 여건이 취약한 상황에서 동경미술학교 출신들은 귀국 후 다양한 활동을 통해 한국 근대 서양화단의 흐름을 주도했다. 또한 서양화의 정착과 보급에 큰 역할을 했던 조선미전의 심사위원 다수는 동경미술학교 교수들로 기획 단계에서부터 개입하며 막강한 힘을 발휘했다. 이렇게 동경미술학교 교수진과 졸업생은 한국 서양화단의 형성에 직ㆍ간접적인 영향을 미쳤다. 그런데 지금까지의 연구는 대부분 동경미술학교를 졸업한 화가들의 개별적인 활동, 즉 작가론이 주류를 이루었다. 그래서 최초 서양화가들의 집단을 형성했던 동경미술학교 조선 유학생들에 관한 전체적인 조망을 할 수 있는 자료가 필요하다고 여겨졌다. 이를 통해 당시 일제 강점기라는 열악한 시대적 상황 속에서 ‘서양화’를 전공으로 유학을 떠날 수 있었던 조선 유학생들의 상황을 좀 더 면밀히 살펴 그들에 의해 서양화의 이식은 어떻게 이루어졌는지 살펴보고자 한다. 먼저 동경미술학교의 설립과정을 일본의 서양화 유입과정과 함께 살펴보고, 이후 서양화과 교과과정은 어떻게 구성되었는지 알아보기로 한다. 다음으로 일제 강점기 유학정책과 조선인 유학생의 유학 유형은 조선미전과 어떤 관련이 있는지 조사해 보기로 한다. 세 번째, 조선인 유학생들을 전담해서 지도했던 동경미술학교 교수들의 화풍과 조선에서의 활동을 알아볼 것이다. 이를 통해 조선 유학생들이 동경미술학교와 교수들에게서 받은 영향은 무엇이었는지 살펴볼 것이다. 마지막으로 조선 유학생들이 귀국 후의 활동을 회화 작품 경향, 단체 활동, 교육 분야, 미술 비평까지 다양한 활동을 통해 아무런 기반이 없었던 근대 서양화단의 형성기에 어떤 영향을 미쳤는지 살펴보고자 한다.
Chosun students who had graduated from Tokyo National Fine Arts School were the most influential people in the formative period of Korea's modern & contemporary Western painting. In the overall weak scheme of things in the western painting at that time, those who from Tokyo National Fine Arts School...
Chosun students who had graduated from Tokyo National Fine Arts School were the most influential people in the formative period of Korea's modern & contemporary Western painting. In the overall weak scheme of things in the western painting at that time, those who from Tokyo National Fine Arts School took the lead in the stream of modern Western painting, through a variety of activities after returning to Korea. And the professors at Tokyo National Fine Arts School who were the most of the judges in Chosun Art Exhibition having a big role in the settlement and the dissemination of Western painting exercised their powerful influence from the planning stage of Chosun Art Exhibition. The professors and graduates at Tokyo National Fine Arts School had influence on the formation of Korea's modern & contemporary Western painting directly and indirectly. But so far, most of the research was the study of the individual activities and individual artists who graduated from Tokyo National Fine Arts School. So, it was necessary to collect the materials that can be examined the Korean students from Tokyo National Fine Arts School as a whole. By examining the materials throughly, this paper is an attempt to study the transplantation of 'Western painting' by Chosun students who were able to leave to study abroad to learn 'Western painting' in harsh times called Japanese colonial era. First of all, this paper examines on the process of establishment of Tokyo National Fine Arts School in Japan and the process of introduction of Western painting. And then it investigates how the curriculum at Occidental Painting department consist of it. Next, it examines on studying abroad policy for Chosun students during Japanese colonial, and the type of study of Chosun students studying abroad, related to Chosun Art Exhibition. Thirdly, this paper examines the style and activities in Chosun of the professors at Tokyo National Fine Arts School who were in full charge of teaching Korean students. Throughout this research, it finds out the influence of Tokyo National Fine Arts School and the professors there to Chosun students studying abroad. Finally, it investigates the influence of Chosun students from Tokyo National Fine Arts School through the various activities such as the tendency of paintings, small group activities, education field, and criticism of art at the formative period of Korea's modern & contemporary Western painting lack of basis for it after returning home.
Chosun students who had graduated from Tokyo National Fine Arts School were the most influential people in the formative period of Korea's modern & contemporary Western painting. In the overall weak scheme of things in the western painting at that time, those who from Tokyo National Fine Arts School took the lead in the stream of modern Western painting, through a variety of activities after returning to Korea. And the professors at Tokyo National Fine Arts School who were the most of the judges in Chosun Art Exhibition having a big role in the settlement and the dissemination of Western painting exercised their powerful influence from the planning stage of Chosun Art Exhibition. The professors and graduates at Tokyo National Fine Arts School had influence on the formation of Korea's modern & contemporary Western painting directly and indirectly. But so far, most of the research was the study of the individual activities and individual artists who graduated from Tokyo National Fine Arts School. So, it was necessary to collect the materials that can be examined the Korean students from Tokyo National Fine Arts School as a whole. By examining the materials throughly, this paper is an attempt to study the transplantation of 'Western painting' by Chosun students who were able to leave to study abroad to learn 'Western painting' in harsh times called Japanese colonial era. First of all, this paper examines on the process of establishment of Tokyo National Fine Arts School in Japan and the process of introduction of Western painting. And then it investigates how the curriculum at Occidental Painting department consist of it. Next, it examines on studying abroad policy for Chosun students during Japanese colonial, and the type of study of Chosun students studying abroad, related to Chosun Art Exhibition. Thirdly, this paper examines the style and activities in Chosun of the professors at Tokyo National Fine Arts School who were in full charge of teaching Korean students. Throughout this research, it finds out the influence of Tokyo National Fine Arts School and the professors there to Chosun students studying abroad. Finally, it investigates the influence of Chosun students from Tokyo National Fine Arts School through the various activities such as the tendency of paintings, small group activities, education field, and criticism of art at the formative period of Korea's modern & contemporary Western painting lack of basis for it after returning home.
주제어
#동경미술학교 조선인 유학생
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.