본 연구는 남성들의 색조화장품제품별 사용 실태 및 인식을 각 제품별로 자세히 조사함으로써, 향후 제품별 색조화장품에 대한 관심도를 파악하고 남성색조화장품 산업이 나아가야 할 방향과 필요한 정보를 제공하는데 그 목적이 있다. 위와 같은 연구 목적 달성을 위해 대전 지역 남성들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 연령은 20대가 55명(37.4%)로 가장 많았으며, 학력은 대졸(재학)이 66.0%로 과반수이상을 차지하였다. 직업은 학생이 35.4%, 서비스직 25.9%로 학생이 가장 높은 비율로 나타났다. 대상자들의 평균 3개월 동안의 색조화장품 지출비용은 5-10만원 미만이 78명(53.1%)으로 가장 높게 나타났다. 둘째, 남성들이 색조화장품의 시작 단계로 인식하고 있는 제품은 ...
본 연구는 남성들의 색조화장품제품별 사용 실태 및 인식을 각 제품별로 자세히 조사함으로써, 향후 제품별 색조화장품에 대한 관심도를 파악하고 남성색조화장품 산업이 나아가야 할 방향과 필요한 정보를 제공하는데 그 목적이 있다. 위와 같은 연구 목적 달성을 위해 대전 지역 남성들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 연령은 20대가 55명(37.4%)로 가장 많았으며, 학력은 대졸(재학)이 66.0%로 과반수이상을 차지하였다. 직업은 학생이 35.4%, 서비스직 25.9%로 학생이 가장 높은 비율로 나타났다. 대상자들의 평균 3개월 동안의 색조화장품 지출비용은 5-10만원 미만이 78명(53.1%)으로 가장 높게 나타났다. 둘째, 남성들이 색조화장품의 시작 단계로 인식하고 있는 제품은 BB크림으로 대상자의 49.0%가 사용하고 있었다. 91.2%의 남성들이 색조화장품을 사용하는 것이 자기 관리 및 이미지 연출에 필요하다고 생각하였고, 향후 남성 전문 색조화장이나 화장품 관련 교육에 참여 의향이 있는 남성들이 77.6%로 높게 나타났다. 대상자들이 인식하고 있는 평균 색조브랜드의 수는 4-5개로 그중 샤넬을 가장 많이 알고 있었다. 특히 서비스직에 종사하는 대상자들과 월평균 소득이 200-300만 원인 대상자들이 색조화장품 브랜드에 대한 인식이 높았다. 셋째, 색조화장품을 가장 많이 사용하는 연령대는 20대였으며, 서비스직에 종사하는 남성들이 색조화장품을 가장 많이 사용하고 있음을 알 수 있었다. 베이스 메이크업 제품군중 BB크림의 사용빈도가 가장 높았고, 전체의 85.0%가 BB크림을 사용하거나 사용한 경험이 있는 것으로 나타났다. 베이스 메이크업 제품군 중 가장 사용빈도가 가장 낮은 제품은 쉐이딩(윤곽수정)제품으로 9.5%의 대상자만이 사용하고 있었지만 향후 약 30% 정도의 대상자들이 쉐이딩(윤곽수정)을 사용해 보고 싶어 하는 것을 알 수 있었다. 넷째, 포인트 메이크업인 입술 메이크업 제품군중 가장 사용빈도가 높은 제품은 립 밤이었고 전체의 85.0%가 사용하고 있었다. 가장 사용 빈도가 낮은 제품은 블러셔로 대상자의 1.4% 만이 사용하고 있었고 향후 제품 사용여부에 대해서도 97.2%가 사용해보고 싶지 않다고 응답하였다. 다섯째, 색조화장품 브랜드 인식도에 따른 색조화장품 사용의 상관관계 분석 결과 색조화장품 브랜드를 많이 알며 인지도가 높은 남성일수록 색조화장품에 대한 인식이 높고, 인식이 높은 남성이 색조화장품의 사용이 많은 것으로 나타났다. 위의 연구 결과들로 볼 때 남성들은 점점 더 적극적인 태도로 자신을 표현하고 있었고, 피부표현에 관련된 베이스 메이크업 색조화장품 제품을 가장 많이 사용하거나 사용경험이 있었다. 미 사용자들도 향후 제품 사용에 대한 의향이 본 연구자가 생각했던 것 보다 높게 나타났다. 하지만 컬러가 있는 색조제품에 대해선 아직까지 수용하고 이해하고 있는 남성들이 적었고, 향후 사용 여부에 관해서도 부정적인 태도를 보였다. 따라서 남성 색조화장품의 산업 발전을 위해서는 남성의 피부표현에 적합한 제품 개발과 개선, 포인트 컬러 제품에 대한 이해와 사용 의 적극적인 홍보, 필요성에 대한 인지강화, 향후 제품에 대한 교육을 통해 발전전략을 구사해야 할 것이다. 본 연구의 조사대상을 대전 지역의 남성들로 제한하여 150명을 대상으로 조사하였기에 연구 결과를 일반화 하는 것은 다소 무리가 있을 수 있다. 따라서 향후 연구 에서는 지역과 조사대상자의 수를 확대 실시하여 남성 색조화장품 산업에 대한 자료가 좀 더 구체적이고 체계화되는 것이 필요하다.
본 연구는 남성들의 색조화장품제품별 사용 실태 및 인식을 각 제품별로 자세히 조사함으로써, 향후 제품별 색조화장품에 대한 관심도를 파악하고 남성색조화장품 산업이 나아가야 할 방향과 필요한 정보를 제공하는데 그 목적이 있다. 위와 같은 연구 목적 달성을 위해 대전 지역 남성들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 연령은 20대가 55명(37.4%)로 가장 많았으며, 학력은 대졸(재학)이 66.0%로 과반수이상을 차지하였다. 직업은 학생이 35.4%, 서비스직 25.9%로 학생이 가장 높은 비율로 나타났다. 대상자들의 평균 3개월 동안의 색조화장품 지출비용은 5-10만원 미만이 78명(53.1%)으로 가장 높게 나타났다. 둘째, 남성들이 색조화장품의 시작 단계로 인식하고 있는 제품은 BB크림으로 대상자의 49.0%가 사용하고 있었다. 91.2%의 남성들이 색조화장품을 사용하는 것이 자기 관리 및 이미지 연출에 필요하다고 생각하였고, 향후 남성 전문 색조화장이나 화장품 관련 교육에 참여 의향이 있는 남성들이 77.6%로 높게 나타났다. 대상자들이 인식하고 있는 평균 색조브랜드의 수는 4-5개로 그중 샤넬을 가장 많이 알고 있었다. 특히 서비스직에 종사하는 대상자들과 월평균 소득이 200-300만 원인 대상자들이 색조화장품 브랜드에 대한 인식이 높았다. 셋째, 색조화장품을 가장 많이 사용하는 연령대는 20대였으며, 서비스직에 종사하는 남성들이 색조화장품을 가장 많이 사용하고 있음을 알 수 있었다. 베이스 메이크업 제품군중 BB크림의 사용빈도가 가장 높았고, 전체의 85.0%가 BB크림을 사용하거나 사용한 경험이 있는 것으로 나타났다. 베이스 메이크업 제품군 중 가장 사용빈도가 가장 낮은 제품은 쉐이딩(윤곽수정)제품으로 9.5%의 대상자만이 사용하고 있었지만 향후 약 30% 정도의 대상자들이 쉐이딩(윤곽수정)을 사용해 보고 싶어 하는 것을 알 수 있었다. 넷째, 포인트 메이크업인 입술 메이크업 제품군중 가장 사용빈도가 높은 제품은 립 밤이었고 전체의 85.0%가 사용하고 있었다. 가장 사용 빈도가 낮은 제품은 블러셔로 대상자의 1.4% 만이 사용하고 있었고 향후 제품 사용여부에 대해서도 97.2%가 사용해보고 싶지 않다고 응답하였다. 다섯째, 색조화장품 브랜드 인식도에 따른 색조화장품 사용의 상관관계 분석 결과 색조화장품 브랜드를 많이 알며 인지도가 높은 남성일수록 색조화장품에 대한 인식이 높고, 인식이 높은 남성이 색조화장품의 사용이 많은 것으로 나타났다. 위의 연구 결과들로 볼 때 남성들은 점점 더 적극적인 태도로 자신을 표현하고 있었고, 피부표현에 관련된 베이스 메이크업 색조화장품 제품을 가장 많이 사용하거나 사용경험이 있었다. 미 사용자들도 향후 제품 사용에 대한 의향이 본 연구자가 생각했던 것 보다 높게 나타났다. 하지만 컬러가 있는 색조제품에 대해선 아직까지 수용하고 이해하고 있는 남성들이 적었고, 향후 사용 여부에 관해서도 부정적인 태도를 보였다. 따라서 남성 색조화장품의 산업 발전을 위해서는 남성의 피부표현에 적합한 제품 개발과 개선, 포인트 컬러 제품에 대한 이해와 사용 의 적극적인 홍보, 필요성에 대한 인지강화, 향후 제품에 대한 교육을 통해 발전전략을 구사해야 할 것이다. 본 연구의 조사대상을 대전 지역의 남성들로 제한하여 150명을 대상으로 조사하였기에 연구 결과를 일반화 하는 것은 다소 무리가 있을 수 있다. 따라서 향후 연구 에서는 지역과 조사대상자의 수를 확대 실시하여 남성 색조화장품 산업에 대한 자료가 좀 더 구체적이고 체계화되는 것이 필요하다.
This study aims at investigating the reality of usage and perception for each male color make-up product, understanding their interests in the product and providing the way male color make-up product industry shall head for and the necessary information. To achieve the research purposes as above, we...
This study aims at investigating the reality of usage and perception for each male color make-up product, understanding their interests in the product and providing the way male color make-up product industry shall head for and the necessary information. To achieve the research purposes as above, we performed question investigation targeting 150 men in Daejeon, and the results of analysis were as the following. First, most of them were in their 20s, 55 of them (37.4%), and more than half of them graduated from university(or were attending univ.), which accounted for 66.0%. 35.4% of them were students, and 25.9% of them were engaged in service industry. Most of them(78, 53.1%) spent 50,000-100,000 won for color make-up products for 3 months in average. Second, the product which they recognized as a start of color make-up was BB cream, and 49.0% of the targets were using it. 91.2% of men thought that using color make-up is needed for their image-making and self-management, and those who had a will to participate in male specialized color make-up or cosmetics educations were 77.6%. The average number of color make-up brands they recognized were 4-5 kinds, and they knew Chanel the most. Especially, men who were engaged in service industry, and their monthly income between 2-3 million won had higher recognition in color make-up brands. Third, men in their 20s used color make-up products the most, and men engaged in service industry were using them the most. BB cream was used most frequently among base make-up product line, and 85.0% of all used BB cream or have used it. Out of many base make-up products, they used shading product(contour correction) the least, and only 9.5% of the targets were using it, but we could realize that approximately 30% of the targets wanted to use the product(contour correction) in the future. Fourth, they used lip balm most frequently out of the lip-makeup product line, and 85.0% were using it. The lowest frequency of use among them was blusher, and only 1.4% of them were using it, and 97.2% answered that they don't want to use the product in the future. Fifth, as a result of correlations analysis of color make-up products according to the color make-up brand recognition, a man who knows many color make-up brands and recognizes them better had better recognition of color make-up products, and the men who recognize them better were using the products more frequently. As the results of the research above, men were expressing themselves more actively, and used or have used base color make-up products related to their skin expression. Even those who haven't used them showed higher intention to use the product. However, there were less men who were accepting and understanding color make-up products yet, and they were negative over using them in the future. Therefore, for male color make-up product industry to develop, product development and improvement appropriate for the skin expression of men, active promotion of understanding and using point color products, reinforcement of perception of their necessity, and development strategy through product education shall be made use of in the future.
This study aims at investigating the reality of usage and perception for each male color make-up product, understanding their interests in the product and providing the way male color make-up product industry shall head for and the necessary information. To achieve the research purposes as above, we performed question investigation targeting 150 men in Daejeon, and the results of analysis were as the following. First, most of them were in their 20s, 55 of them (37.4%), and more than half of them graduated from university(or were attending univ.), which accounted for 66.0%. 35.4% of them were students, and 25.9% of them were engaged in service industry. Most of them(78, 53.1%) spent 50,000-100,000 won for color make-up products for 3 months in average. Second, the product which they recognized as a start of color make-up was BB cream, and 49.0% of the targets were using it. 91.2% of men thought that using color make-up is needed for their image-making and self-management, and those who had a will to participate in male specialized color make-up or cosmetics educations were 77.6%. The average number of color make-up brands they recognized were 4-5 kinds, and they knew Chanel the most. Especially, men who were engaged in service industry, and their monthly income between 2-3 million won had higher recognition in color make-up brands. Third, men in their 20s used color make-up products the most, and men engaged in service industry were using them the most. BB cream was used most frequently among base make-up product line, and 85.0% of all used BB cream or have used it. Out of many base make-up products, they used shading product(contour correction) the least, and only 9.5% of the targets were using it, but we could realize that approximately 30% of the targets wanted to use the product(contour correction) in the future. Fourth, they used lip balm most frequently out of the lip-makeup product line, and 85.0% were using it. The lowest frequency of use among them was blusher, and only 1.4% of them were using it, and 97.2% answered that they don't want to use the product in the future. Fifth, as a result of correlations analysis of color make-up products according to the color make-up brand recognition, a man who knows many color make-up brands and recognizes them better had better recognition of color make-up products, and the men who recognize them better were using the products more frequently. As the results of the research above, men were expressing themselves more actively, and used or have used base color make-up products related to their skin expression. Even those who haven't used them showed higher intention to use the product. However, there were less men who were accepting and understanding color make-up products yet, and they were negative over using them in the future. Therefore, for male color make-up product industry to develop, product development and improvement appropriate for the skin expression of men, active promotion of understanding and using point color products, reinforcement of perception of their necessity, and development strategy through product education shall be made use of in the future.
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