이 연구는 캠핑활동이 사회자본 생성에 기여할까? 라는 기본 궁금증에서 시작되었다. 만약 그렇다면, 참여자들의 동기 유형별로 사회자본 생성에 어떻게 차이를 보일까? 라는 질문에 답변하기 위한 것이다. 이를 위해 서울지역 소재 캠핑장 이용자를 190명을 대상으로 2014년 04월 11일부터 2014년 04월 20일까지 10일 동안 설문조사 방식으로 데이터를 수집하였다. 특히 이 연구의 주요 대상은 서울의 도심 캠핑장으로 분류되는 난지캠핑장, 중랑캠핑장, 강동그린웨이 가족캠핑장, 노을캠핑장 이상 4곳이다. 분석에 앞서 캠핑 참여동기와 사회자본에 대한 ...
이 연구는 캠핑활동이 사회자본 생성에 기여할까? 라는 기본 궁금증에서 시작되었다. 만약 그렇다면, 참여자들의 동기 유형별로 사회자본 생성에 어떻게 차이를 보일까? 라는 질문에 답변하기 위한 것이다. 이를 위해 서울지역 소재 캠핑장 이용자를 190명을 대상으로 2014년 04월 11일부터 2014년 04월 20일까지 10일 동안 설문조사 방식으로 데이터를 수집하였다. 특히 이 연구의 주요 대상은 서울의 도심 캠핑장으로 분류되는 난지캠핑장, 중랑캠핑장, 강동그린웨이 가족캠핑장, 노을캠핑장 이상 4곳이다. 분석에 앞서 캠핑 참여동기와 사회자본에 대한 요인분석 결과 참여동기의 경우 유희추구, 자아발전, 자기수양으로 분류되었다. 사회자본의 경우 신뢰, 규범, 네트워크로 분류되었으며 모두 높은 수준의 신뢰도 수준을 보여주었다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 유희추구를 목적으로 캠핑에 참여하는 사람들일수록 신뢰가 가장 많이 생성되는 것으로 나타났다. 반면에 자아발전이 캠핑 참여동기인 경우, 상대적으로 유희추구 변수 보다는 영향력이 적지만 신뢰생성에 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 다만, 캠핑동기가 자기수양인 경우에는 오히려 신뢰를 저하시키는 것으로 나타났다. 둘째, 유희추구를 목적으로 캠핑에 참여하는 사람들일수록 규범이 가장 많이 생성되는 것으로 나타났다. 그러나 자아발전이 캠핑 참여동기인 경우는 유의하지 않았다. 마지막으로 캠핑 참여동기가 자기수양인 경우에도 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 유희추구를 목적으로 캠핑에 참여하는 사람들일수록 네트워크가 가장 많이 생성되는 것으로 나타났다. 그러나 자아발전이 캠핑 참여동기인 경우의 네트워크 생성에 유의하지 않았고 자기수양이 참여동기인 경우에는 오히려 네트워크를 저하시키는 것으로 나타났다.
이 연구는 캠핑활동이 사회자본 생성에 기여할까? 라는 기본 궁금증에서 시작되었다. 만약 그렇다면, 참여자들의 동기 유형별로 사회자본 생성에 어떻게 차이를 보일까? 라는 질문에 답변하기 위한 것이다. 이를 위해 서울지역 소재 캠핑장 이용자를 190명을 대상으로 2014년 04월 11일부터 2014년 04월 20일까지 10일 동안 설문조사 방식으로 데이터를 수집하였다. 특히 이 연구의 주요 대상은 서울의 도심 캠핑장으로 분류되는 난지캠핑장, 중랑캠핑장, 강동그린웨이 가족캠핑장, 노을캠핑장 이상 4곳이다. 분석에 앞서 캠핑 참여동기와 사회자본에 대한 요인분석 결과 참여동기의 경우 유희추구, 자아발전, 자기수양으로 분류되었다. 사회자본의 경우 신뢰, 규범, 네트워크로 분류되었으며 모두 높은 수준의 신뢰도 수준을 보여주었다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 유희추구를 목적으로 캠핑에 참여하는 사람들일수록 신뢰가 가장 많이 생성되는 것으로 나타났다. 반면에 자아발전이 캠핑 참여동기인 경우, 상대적으로 유희추구 변수 보다는 영향력이 적지만 신뢰생성에 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 다만, 캠핑동기가 자기수양인 경우에는 오히려 신뢰를 저하시키는 것으로 나타났다. 둘째, 유희추구를 목적으로 캠핑에 참여하는 사람들일수록 규범이 가장 많이 생성되는 것으로 나타났다. 그러나 자아발전이 캠핑 참여동기인 경우는 유의하지 않았다. 마지막으로 캠핑 참여동기가 자기수양인 경우에도 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 유희추구를 목적으로 캠핑에 참여하는 사람들일수록 네트워크가 가장 많이 생성되는 것으로 나타났다. 그러나 자아발전이 캠핑 참여동기인 경우의 네트워크 생성에 유의하지 않았고 자기수양이 참여동기인 경우에는 오히려 네트워크를 저하시키는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to define the effect on social capital of camping activities. If there were some positive effects, what differences shown by the type of the participants’ motivation? To answer this question, the survey was conducted during 10 days from 10th of April to 20th of April in...
The purpose of this study was to define the effect on social capital of camping activities. If there were some positive effects, what differences shown by the type of the participants’ motivation? To answer this question, the survey was conducted during 10 days from 10th of April to 20th of April in 2014. This data was collected by 190 campers at some campgrounds in Seoul area. In particular, the main targets of this study were the four campsites located in Seoul: Nanji Camp, Jungnang Campground, Gangdong Family Camp, and Noeul Camp. Prior to analysis, participants’ motivation of the camping is categorized as pursuing to play, self-development, and self-descipline. In the case of social capital, it is classified with trust, norm, and network. These seem that reliability is high, and the results were as follows; First, campers whose purpose on pursuing to play can generate more trust. In addition, in the case of campers whose purpose on self-development have an effect on generating trust, although the effect is lesser than people pursuing to play. On the other hand, in the case of campers whose purpose on self-discipline lower their trust. Second, campers whose purpose on pursuing to play are most generated norm, but there was not a difference of norm depending on the purpose on self-development. And also, there was not a difference of norm depending on the purpose on self-discipline. Third, campers whose purpose on pursuing to play are created network most. While there was not a difference of creating network depending on the purpose on self-development. And in the case of self-discipline, it showed rather reducing network.
The purpose of this study was to define the effect on social capital of camping activities. If there were some positive effects, what differences shown by the type of the participants’ motivation? To answer this question, the survey was conducted during 10 days from 10th of April to 20th of April in 2014. This data was collected by 190 campers at some campgrounds in Seoul area. In particular, the main targets of this study were the four campsites located in Seoul: Nanji Camp, Jungnang Campground, Gangdong Family Camp, and Noeul Camp. Prior to analysis, participants’ motivation of the camping is categorized as pursuing to play, self-development, and self-descipline. In the case of social capital, it is classified with trust, norm, and network. These seem that reliability is high, and the results were as follows; First, campers whose purpose on pursuing to play can generate more trust. In addition, in the case of campers whose purpose on self-development have an effect on generating trust, although the effect is lesser than people pursuing to play. On the other hand, in the case of campers whose purpose on self-discipline lower their trust. Second, campers whose purpose on pursuing to play are most generated norm, but there was not a difference of norm depending on the purpose on self-development. And also, there was not a difference of norm depending on the purpose on self-discipline. Third, campers whose purpose on pursuing to play are created network most. While there was not a difference of creating network depending on the purpose on self-development. And in the case of self-discipline, it showed rather reducing network.
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