그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향 The Effects of Personality Educational Activities Utilizing Picture Books on Young Children's Prosocial Behaviors원문보기
본 연구는 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구대상은 G시에 위치한 민간 어린이집 중에서 만 5세 유아 46명으로 실험집단과 비교집단으로 구성하였다. 2013년 10월 1일부터 2013년 12월 20일까지 12주 동안 주 3회 총 36회 실시하였고, 그림책의 내용을 듣고, 이야기 나누기, 동극, 언어활동, 음률활동, 수활동, 과학활동, 게임 등의 통합활동으로 구성된 인성교육활동을 실시하였다.
만 5세 유아의 친사회적 행동을 측정하기 위해 사용한 도구는 김영옥(2003)이 제작한 교사용 친사회성 행동 평가 척도(Prosocial Behavior Scale)를 사용되었다. ...
본 연구는 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구대상은 G시에 위치한 민간 어린이집 중에서 만 5세 유아 46명으로 실험집단과 비교집단으로 구성하였다. 2013년 10월 1일부터 2013년 12월 20일까지 12주 동안 주 3회 총 36회 실시하였고, 그림책의 내용을 듣고, 이야기 나누기, 동극, 언어활동, 음률활동, 수활동, 과학활동, 게임 등의 통합활동으로 구성된 인성교육활동을 실시하였다.
만 5세 유아의 친사회적 행동을 측정하기 위해 사용한 도구는 김영옥(2003)이 제작한 교사용 친사회성 행동 평가 척도(Prosocial Behavior Scale)를 사용되었다. 자료 분석 방법은 SPSS 14.0 프로그램을 이용하여 인성교육활동이 각 집단 유아의 친사회성 행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실험집단과 비교집단의 사전 · 사후 평균과 표준편차를 구하고 사전검사를 공변인으로 하고 사후검사를 종속변인으로 하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 그림책을 활용한 인성교육활동을 경험한 만 5세 실험집단이 비교집단의 유아들에 비해 친사회적 행동 증진이 증진된 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위요인인 지도성, 도움주기, 의사소통능력, 주도적 배려, 시도하기, 나누기, 감정 이입 및 조절 능력에 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구대상은 G시에 위치한 민간 어린이집 중에서 만 5세 유아 46명으로 실험집단과 비교집단으로 구성하였다. 2013년 10월 1일부터 2013년 12월 20일까지 12주 동안 주 3회 총 36회 실시하였고, 그림책의 내용을 듣고, 이야기 나누기, 동극, 언어활동, 음률활동, 수활동, 과학활동, 게임 등의 통합활동으로 구성된 인성교육활동을 실시하였다.
만 5세 유아의 친사회적 행동을 측정하기 위해 사용한 도구는 김영옥(2003)이 제작한 교사용 친사회성 행동 평가 척도(Prosocial Behavior Scale)를 사용되었다. 자료 분석 방법은 SPSS 14.0 프로그램을 이용하여 인성교육활동이 각 집단 유아의 친사회성 행동에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실험집단과 비교집단의 사전 · 사후 평균과 표준편차를 구하고 사전검사를 공변인으로 하고 사후검사를 종속변인으로 하여 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 그림책을 활용한 인성교육활동을 경험한 만 5세 실험집단이 비교집단의 유아들에 비해 친사회적 행동 증진이 증진된 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위요인인 지도성, 도움주기, 의사소통능력, 주도적 배려, 시도하기, 나누기, 감정 이입 및 조절 능력에 효과가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to identify how personality educational activities utilizing picture books affect prosocial behaviors of young children.
The subjects were 46 children aged 5 who attended private child care centers in G city. The children were allocated to either the experiment gro...
The purpose of this study is to identify how personality educational activities utilizing picture books affect prosocial behaviors of young children.
The subjects were 46 children aged 5 who attended private child care centers in G city. The children were allocated to either the experiment group or the control group. The data were collected for 12 weeks from 1st October to 20th December 2013 and the activity sessions were provided to the experiment group 3 times a week (36 times in total). The sessions consisted of integrated approach toward personality education. Therefore various activities were included such as listening to the stories of picture books, discussion, drama, language activities, music, mathematics, science and games.
The prosocial behaviors of 5 years old children were assessed using Prosocial Behavior Scale for Teachers designed by Kim Young-Ok (2003). The data were analysed by using SPSS 14.0. Means and standard deviations of pre and post tests for both the experiment group and the control group were calculated in order to identify how personality educational activities affect young children's prosocial behaviors. Analysis of Covariance (ANCOVA) was undertaken using the pretest scores as covariates and the posttest scores as dependent variables.
The findings of this study are as follows: The experiment group which experienced personality education utilizing picture books has significantly improved their prosocial behaviors compared to the control group. The approach positively influenced on the overall sub-variables such as leadership, helping, communication, initiative consideration, approach trial, sharing, empathy, and emotional control.
The purpose of this study is to identify how personality educational activities utilizing picture books affect prosocial behaviors of young children.
The subjects were 46 children aged 5 who attended private child care centers in G city. The children were allocated to either the experiment group or the control group. The data were collected for 12 weeks from 1st October to 20th December 2013 and the activity sessions were provided to the experiment group 3 times a week (36 times in total). The sessions consisted of integrated approach toward personality education. Therefore various activities were included such as listening to the stories of picture books, discussion, drama, language activities, music, mathematics, science and games.
The prosocial behaviors of 5 years old children were assessed using Prosocial Behavior Scale for Teachers designed by Kim Young-Ok (2003). The data were analysed by using SPSS 14.0. Means and standard deviations of pre and post tests for both the experiment group and the control group were calculated in order to identify how personality educational activities affect young children's prosocial behaviors. Analysis of Covariance (ANCOVA) was undertaken using the pretest scores as covariates and the posttest scores as dependent variables.
The findings of this study are as follows: The experiment group which experienced personality education utilizing picture books has significantly improved their prosocial behaviors compared to the control group. The approach positively influenced on the overall sub-variables such as leadership, helping, communication, initiative consideration, approach trial, sharing, empathy, and emotional control.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.