[학위논문]개념획득과 언어발달의 관련 : 피아제와 비고츠키 심리이론의 교육학적 해석 Reiation between Conception Acquisition and Language Development: An Educational Interpretation of the Psychological Theory of Piaget and Vygotsky원문보기
국문초록 본 연구의 목적은 아동의 개념획득이 언어발달과 맺는 관련에 관한 피아제와 비고츠키의 견해 차이를 규명하는 데에 있다. 피아제는 개념획득은 아동의 내면에 갖추어져 있는 정신구조에 의해서 가능하다는 점, 그리고 그 개념획득은 언어발달에 앞서서 일어난다는 점을 강조하고 있다. 반면에 비고츠키는 개념획득은 아동 내면의 정신구조에 의한 자발적인 성숙의 결과라는 피아제의 견해를 비판하고, 개념획득은 언어로 대표되는 사회적 성격을 띤다는 것을 주장한다. 피아제에 의하면 아동의 사고발달은 자폐적 사고에서 사회적 사고로 진행하며, 이 두 사고 사이에 자리잡고 있는 것이 자기중심적 사고이다. 자기중심적 사고는 오로지 주관적 사고에 머물러 있는 자폐적 사고도 아니요, 객관적 사고의 성격을 띠는 사회적 사고도 아닌 것으로서, 주관적 사고와 객관적 사고가 어정쩡한 채 결합되어 있는 융합적 사고를 가리킨다. 피아제는 이러한 융합적 사고를 반영하고 있는 자기중심적 언어는 개념획득에 기여할 수 없는 것이라고 본다. 이후 아동은 다양한 활동과 경험을 통하여 자기중심적 사고를 벗어나 사회적 사고를 할 줄 알게 됨에 따라 점차로 그에 상응하는 언어발달을 실현하게 된다. 이와 같이 아동은 마음안의 정신구조에 비추어 개념을 획득하며, 또 그에 상응하는 언어발달 과정을 거치게 된다. 이에 비하여, 비고츠키는 인간의 삶은 ...
국문초록 본 연구의 목적은 아동의 개념획득이 언어발달과 맺는 관련에 관한 피아제와 비고츠키의 견해 차이를 규명하는 데에 있다. 피아제는 개념획득은 아동의 내면에 갖추어져 있는 정신구조에 의해서 가능하다는 점, 그리고 그 개념획득은 언어발달에 앞서서 일어난다는 점을 강조하고 있다. 반면에 비고츠키는 개념획득은 아동 내면의 정신구조에 의한 자발적인 성숙의 결과라는 피아제의 견해를 비판하고, 개념획득은 언어로 대표되는 사회적 성격을 띤다는 것을 주장한다. 피아제에 의하면 아동의 사고발달은 자폐적 사고에서 사회적 사고로 진행하며, 이 두 사고 사이에 자리잡고 있는 것이 자기중심적 사고이다. 자기중심적 사고는 오로지 주관적 사고에 머물러 있는 자폐적 사고도 아니요, 객관적 사고의 성격을 띠는 사회적 사고도 아닌 것으로서, 주관적 사고와 객관적 사고가 어정쩡한 채 결합되어 있는 융합적 사고를 가리킨다. 피아제는 이러한 융합적 사고를 반영하고 있는 자기중심적 언어는 개념획득에 기여할 수 없는 것이라고 본다. 이후 아동은 다양한 활동과 경험을 통하여 자기중심적 사고를 벗어나 사회적 사고를 할 줄 알게 됨에 따라 점차로 그에 상응하는 언어발달을 실현하게 된다. 이와 같이 아동은 마음안의 정신구조에 비추어 개념을 획득하며, 또 그에 상응하는 언어발달 과정을 거치게 된다. 이에 비하여, 비고츠키는 인간의 삶은 사회적 영향, 특히 언어의 영향을 받으며 살 수 밖에 없다는 점을 무엇보다도 강조하고 있다. 비고츠키에 의하면 아동의 언어 발달은 사회적 언어에서 내적 언어로 진행한다. 또한 그는 이 두 사고의 연결 고리인 자기중심적 언어는 단순히 아동의 자기중심성을 그대로 표출하는 것이 아니라, 문제를 해결하거나 새로운 활동을 계획할 때 쓰이는 일종의 ‘매개 언어’라는 점을 밝히고 있다. 이것은 곧 자기중심적 언어도, 피아제와는 달리, 불완전하나마 개념획득을 가능하게 한다는 것을 의미한다. 그에 의하면 학습자의 개념획득은 교사에 의해서 전달되는 매개 언어, 즉 언어로 표현된 교과를 통해 학습자의 중추발달지대가 점점 띠를 형성해가는 과정이다. 비고츠키에 의하면 개념획득은 언어발달에 힘입을 때에야 비로소 가능한 것으로 된다. 언어발달 이전에 개념획득이 선행한다는 피아제의 견해는 정신구조가 우리에게 갖추어져 있다는 점을 시사한다. 그리고 이 정신구조는 이후 언어발달의 조건이 된다. 학습이 가능하기 위해서는 정신구조가 먼저 있어야 한다는 피아제의 이 견해는 교과교육에 의해 함양되는 인성이 어떤 것인지를 보여주고 있다. 이 점에서 피아제는 정의의 맥락에서 인성을 밝히고 있다고 볼 수 있다. 한편, 비고츠키는 그 인성이 어떻게 발달?획득되는지 규명하려고 했다. 비고츠키에 의하면 개념획득은 오로지 언어, 이를테면 교사의 언어로 전달되는 교과에 의해서 발달해 간다. 이렇게 볼 때 비고츠키는 정의의 맥락보다는 획득의 맥락에서 인성 함양을 처방하고 있다고 볼 수 있다.
국문초록 본 연구의 목적은 아동의 개념획득이 언어발달과 맺는 관련에 관한 피아제와 비고츠키의 견해 차이를 규명하는 데에 있다. 피아제는 개념획득은 아동의 내면에 갖추어져 있는 정신구조에 의해서 가능하다는 점, 그리고 그 개념획득은 언어발달에 앞서서 일어난다는 점을 강조하고 있다. 반면에 비고츠키는 개념획득은 아동 내면의 정신구조에 의한 자발적인 성숙의 결과라는 피아제의 견해를 비판하고, 개념획득은 언어로 대표되는 사회적 성격을 띤다는 것을 주장한다. 피아제에 의하면 아동의 사고발달은 자폐적 사고에서 사회적 사고로 진행하며, 이 두 사고 사이에 자리잡고 있는 것이 자기중심적 사고이다. 자기중심적 사고는 오로지 주관적 사고에 머물러 있는 자폐적 사고도 아니요, 객관적 사고의 성격을 띠는 사회적 사고도 아닌 것으로서, 주관적 사고와 객관적 사고가 어정쩡한 채 결합되어 있는 융합적 사고를 가리킨다. 피아제는 이러한 융합적 사고를 반영하고 있는 자기중심적 언어는 개념획득에 기여할 수 없는 것이라고 본다. 이후 아동은 다양한 활동과 경험을 통하여 자기중심적 사고를 벗어나 사회적 사고를 할 줄 알게 됨에 따라 점차로 그에 상응하는 언어발달을 실현하게 된다. 이와 같이 아동은 마음안의 정신구조에 비추어 개념을 획득하며, 또 그에 상응하는 언어발달 과정을 거치게 된다. 이에 비하여, 비고츠키는 인간의 삶은 사회적 영향, 특히 언어의 영향을 받으며 살 수 밖에 없다는 점을 무엇보다도 강조하고 있다. 비고츠키에 의하면 아동의 언어 발달은 사회적 언어에서 내적 언어로 진행한다. 또한 그는 이 두 사고의 연결 고리인 자기중심적 언어는 단순히 아동의 자기중심성을 그대로 표출하는 것이 아니라, 문제를 해결하거나 새로운 활동을 계획할 때 쓰이는 일종의 ‘매개 언어’라는 점을 밝히고 있다. 이것은 곧 자기중심적 언어도, 피아제와는 달리, 불완전하나마 개념획득을 가능하게 한다는 것을 의미한다. 그에 의하면 학습자의 개념획득은 교사에 의해서 전달되는 매개 언어, 즉 언어로 표현된 교과를 통해 학습자의 중추발달지대가 점점 띠를 형성해가는 과정이다. 비고츠키에 의하면 개념획득은 언어발달에 힘입을 때에야 비로소 가능한 것으로 된다. 언어발달 이전에 개념획득이 선행한다는 피아제의 견해는 정신구조가 우리에게 갖추어져 있다는 점을 시사한다. 그리고 이 정신구조는 이후 언어발달의 조건이 된다. 학습이 가능하기 위해서는 정신구조가 먼저 있어야 한다는 피아제의 이 견해는 교과교육에 의해 함양되는 인성이 어떤 것인지를 보여주고 있다. 이 점에서 피아제는 정의의 맥락에서 인성을 밝히고 있다고 볼 수 있다. 한편, 비고츠키는 그 인성이 어떻게 발달?획득되는지 규명하려고 했다. 비고츠키에 의하면 개념획득은 오로지 언어, 이를테면 교사의 언어로 전달되는 교과에 의해서 발달해 간다. 이렇게 볼 때 비고츠키는 정의의 맥락보다는 획득의 맥락에서 인성 함양을 처방하고 있다고 볼 수 있다.
The main purpose of this study is to investigate the difference between the opinion of Piaget and Vygotsky, on the relationship between child conception acquisition and language development. Piaget emphasizes that a child acquires his conception with schema in his mind, and the conception acquisitio...
The main purpose of this study is to investigate the difference between the opinion of Piaget and Vygotsky, on the relationship between child conception acquisition and language development. Piaget emphasizes that a child acquires his conception with schema in his mind, and the conception acquisition comes before the language development. On the other hand, Vygotsky criticizes Piaget who claims the conception acquisition is a result of spontaneous maturation by child’s schema. He insists the conception acquisition reveals social character represented by language. According to Piaget, a child’s thought development proceeds from a stage of autistic thought to a stage of social thought, and egocentric thought period is a stage between those of the two thoughts. The egocentric thought is neither the autistic thought, which is the subjective thought, nor the social thought, which is the objective thought. The egocentric thought is syncretic thought that equivocally conjoins subjective and objective thought. Piaget says egocentric language does not make for conception acquisition which reflects syncretic thought. After a while, a child will go through the stage of egocentric thought and is able to acquire his language through social thought, along with a variety of activities and experiences. In this way, a child acquires schema in his mind and develops corresponding language. By contrast, Vygotsky emphasizes that human life is affected by social influence, especially language influence. According to Vygotsky, child language development proceeds from social language to internal language. Furthermore, he argues that the internal language, which is a connecting link, not only is the reflection of the child’s self-centeredness, but also it has the role of ‘a mediating language’ which is used to solve the problems or plan new activities. Unlike Piaget, this means that conception can be acquired through the internal language even though it may not be perfect. According to Vygotsky, the child’s conception acquisition is done by a process which zone of proximal development is being formed through subjects at school which are in written language. That is, conception acquisition is possible with gradual language development. The opinion of Piaget which states the conception acquisition comes before language development implies schema exists. And the schema becomes a condition of language development. This opinion of Piaget that schema is necessary for chidren to learn presupposes that humanity is innately given to a child, which can be cultivated through subjects at school. In this sense, Piaget thinks of humanity in the context of definition. Vygotsky tries to show how humanity can be acquired and develop. According to him, the conception is being gradually acquired only through the language, which teachers use when they teach school subjects. This means that Vygotsky thinks of humanity not in the context of definition, but in the context of acquisition. key words : Piaget, Vygotsky, schema, zone of proximal development, humanity education, teaching school subjects
The main purpose of this study is to investigate the difference between the opinion of Piaget and Vygotsky, on the relationship between child conception acquisition and language development. Piaget emphasizes that a child acquires his conception with schema in his mind, and the conception acquisition comes before the language development. On the other hand, Vygotsky criticizes Piaget who claims the conception acquisition is a result of spontaneous maturation by child’s schema. He insists the conception acquisition reveals social character represented by language. According to Piaget, a child’s thought development proceeds from a stage of autistic thought to a stage of social thought, and egocentric thought period is a stage between those of the two thoughts. The egocentric thought is neither the autistic thought, which is the subjective thought, nor the social thought, which is the objective thought. The egocentric thought is syncretic thought that equivocally conjoins subjective and objective thought. Piaget says egocentric language does not make for conception acquisition which reflects syncretic thought. After a while, a child will go through the stage of egocentric thought and is able to acquire his language through social thought, along with a variety of activities and experiences. In this way, a child acquires schema in his mind and develops corresponding language. By contrast, Vygotsky emphasizes that human life is affected by social influence, especially language influence. According to Vygotsky, child language development proceeds from social language to internal language. Furthermore, he argues that the internal language, which is a connecting link, not only is the reflection of the child’s self-centeredness, but also it has the role of ‘a mediating language’ which is used to solve the problems or plan new activities. Unlike Piaget, this means that conception can be acquired through the internal language even though it may not be perfect. According to Vygotsky, the child’s conception acquisition is done by a process which zone of proximal development is being formed through subjects at school which are in written language. That is, conception acquisition is possible with gradual language development. The opinion of Piaget which states the conception acquisition comes before language development implies schema exists. And the schema becomes a condition of language development. This opinion of Piaget that schema is necessary for chidren to learn presupposes that humanity is innately given to a child, which can be cultivated through subjects at school. In this sense, Piaget thinks of humanity in the context of definition. Vygotsky tries to show how humanity can be acquired and develop. According to him, the conception is being gradually acquired only through the language, which teachers use when they teach school subjects. This means that Vygotsky thinks of humanity not in the context of definition, but in the context of acquisition. key words : Piaget, Vygotsky, schema, zone of proximal development, humanity education, teaching school subjects
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