국 문 초 록 청각장애학교 교사의 국어교과 교수방법에 관한 연구 서 중 현 (지도교수 : 유 은 정) 인제대학교 대학원 교육학과 특수교육 전공 이 연구의 목적은 크게 2가지로 나뉜다. 첫째, 청각장애학교 교사가 국어교과를 가르칠 때, 어떤 교수방법을 사용하는 지 그 실태를 알아보고, 둘째, 청각장애학생을 대상으로 국어교과를 가르칠 때 명시적 방법과 암묵적 방법별로 그 성취수준에 차이가 있는 지를 알아보는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서 먼저 설문지를 통해서 청각장애학교 교사의 교수방법 실태를 조사하였고, 교수방법별 성취수준 차이를 알기 위해서는 청각장애학생을 대상으로 명시적, 암묵적 방법으로 단어와 문법을 가르쳐서 그 효과성을 비교하였다. 또한 그 성취수준 차이를 좀 더 살피기 위해서 연구대상인 청각장애학생들에게 면담을 실시하였다. 설문지는 전국 3개의 청각장애학교에서 국어를 가르친 경험이 있는 100여명의 교사들에게 배포되었고, 그 중 82부가 회수되었다. ...
국 문 초 록 청각장애학교 교사의 국어교과 교수방법에 관한 연구 서 중 현 (지도교수 : 유 은 정) 인제대학교 대학원 교육학과 특수교육 전공 이 연구의 목적은 크게 2가지로 나뉜다. 첫째, 청각장애학교 교사가 국어교과를 가르칠 때, 어떤 교수방법을 사용하는 지 그 실태를 알아보고, 둘째, 청각장애학생을 대상으로 국어교과를 가르칠 때 명시적 방법과 암묵적 방법별로 그 성취수준에 차이가 있는 지를 알아보는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서 먼저 설문지를 통해서 청각장애학교 교사의 교수방법 실태를 조사하였고, 교수방법별 성취수준 차이를 알기 위해서는 청각장애학생을 대상으로 명시적, 암묵적 방법으로 단어와 문법을 가르쳐서 그 효과성을 비교하였다. 또한 그 성취수준 차이를 좀 더 살피기 위해서 연구대상인 청각장애학생들에게 면담을 실시하였다. 설문지는 전국 3개의 청각장애학교에서 국어를 가르친 경험이 있는 100여명의 교사들에게 배포되었고, 그 중 82부가 회수되었다. 빈도분석과 교차분석을 통해 자료를 처리하고, 교수방법의 실태와 교수방법에 따른 청각장애학생의 국어교과 성취도 등을 분석하였다. 또한 교수방법의 중재는 경남과 충북 소재 청각장애학교에 재학 중인 학생 각 3명씩을 대상으로, 충북 소재 청각장애학생들에게는 명시적 교수방법을 그리고 경남소재 청각장애학교 학생들에게는 암묵적 교수 방법을 적용하여 단어와 문법영역 변화를 측정하였다. 연구설계는 대상자간 중다기초선 설계를 적용하였고, 각 학생마다 중재가 완료된 후 개별적인 면담을 통하여 자료를 수집하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 대부분의 청각장애학교 교사들은 수업시 의사소통 수단으로 토탈 커뮤니케이션을 사용하고 있으며, 수업내용 전달이나 상호작용면에서 중요한 일부분만 이루어지는 것으로 밝혀졌다. 또한 절반 정도의 교사들은 국어교과 내용 중 단어와 문법 영역을 불문하고 명시적 방법으로만 가르치고 있으며, 혼용방법이나 암묵적 방법으로 가르치는 교사들은 상대적으로 적었다. 둘째 명시적 및 암묵적 교수방법에 따른 국어교과영역 학습에 큰 차이는없으나 문법영역에서는 다소 효과적이였다. 중재 후 이루어진 면담에서도 청각장애학생들은 두 방법사이에 큰 선호차이를 보이지 않았으나, 문법을 배울 때만은 명시적 방법을 더 선호한다고 하였다. 또한 청각장애학생들은 국어교가 성취수준 차이는 교수방법 차이보다 어떤 의사소통 수단으로 수업하느냐에 더 영향을 받는다고 밝히고 있다. 결론적으로 청각장애학생의 국어 성취력 향상을 위해서는 교과영역에 따라 다양한 교수방법이 제공되어야 하며 수업내용과 상호작용이 원활히 이루어지는 의사소통 수단도 같이 고려되어야 할 것이다.
국 문 초 록 청각장애학교 교사의 국어교과 교수방법에 관한 연구 서 중 현 (지도교수 : 유 은 정) 인제대학교 대학원 교육학과 특수교육 전공 이 연구의 목적은 크게 2가지로 나뉜다. 첫째, 청각장애학교 교사가 국어교과를 가르칠 때, 어떤 교수방법을 사용하는 지 그 실태를 알아보고, 둘째, 청각장애학생을 대상으로 국어교과를 가르칠 때 명시적 방법과 암묵적 방법별로 그 성취수준에 차이가 있는 지를 알아보는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서 먼저 설문지를 통해서 청각장애학교 교사의 교수방법 실태를 조사하였고, 교수방법별 성취수준 차이를 알기 위해서는 청각장애학생을 대상으로 명시적, 암묵적 방법으로 단어와 문법을 가르쳐서 그 효과성을 비교하였다. 또한 그 성취수준 차이를 좀 더 살피기 위해서 연구대상인 청각장애학생들에게 면담을 실시하였다. 설문지는 전국 3개의 청각장애학교에서 국어를 가르친 경험이 있는 100여명의 교사들에게 배포되었고, 그 중 82부가 회수되었다. 빈도분석과 교차분석을 통해 자료를 처리하고, 교수방법의 실태와 교수방법에 따른 청각장애학생의 국어교과 성취도 등을 분석하였다. 또한 교수방법의 중재는 경남과 충북 소재 청각장애학교에 재학 중인 학생 각 3명씩을 대상으로, 충북 소재 청각장애학생들에게는 명시적 교수방법을 그리고 경남소재 청각장애학교 학생들에게는 암묵적 교수 방법을 적용하여 단어와 문법영역 변화를 측정하였다. 연구설계는 대상자간 중다기초선 설계를 적용하였고, 각 학생마다 중재가 완료된 후 개별적인 면담을 통하여 자료를 수집하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째 대부분의 청각장애학교 교사들은 수업시 의사소통 수단으로 토탈 커뮤니케이션을 사용하고 있으며, 수업내용 전달이나 상호작용면에서 중요한 일부분만 이루어지는 것으로 밝혀졌다. 또한 절반 정도의 교사들은 국어교과 내용 중 단어와 문법 영역을 불문하고 명시적 방법으로만 가르치고 있으며, 혼용방법이나 암묵적 방법으로 가르치는 교사들은 상대적으로 적었다. 둘째 명시적 및 암묵적 교수방법에 따른 국어교과영역 학습에 큰 차이는없으나 문법영역에서는 다소 효과적이였다. 중재 후 이루어진 면담에서도 청각장애학생들은 두 방법사이에 큰 선호차이를 보이지 않았으나, 문법을 배울 때만은 명시적 방법을 더 선호한다고 하였다. 또한 청각장애학생들은 국어교가 성취수준 차이는 교수방법 차이보다 어떤 의사소통 수단으로 수업하느냐에 더 영향을 받는다고 밝히고 있다. 결론적으로 청각장애학생의 국어 성취력 향상을 위해서는 교과영역에 따라 다양한 교수방법이 제공되어야 하며 수업내용과 상호작용이 원활히 이루어지는 의사소통 수단도 같이 고려되어야 할 것이다.
ABSTRACT A study on teaching methods of special teachers for students with hearing impairment Joonghyun Seo (Advisor : Prof. Eunjung Yoo) Department of Education Graduate School, Inje University The objectives of this study were to survey teaching methods of special teachers giving DHH students the ...
ABSTRACT A study on teaching methods of special teachers for students with hearing impairment Joonghyun Seo (Advisor : Prof. Eunjung Yoo) Department of Education Graduate School, Inje University The objectives of this study were to survey teaching methods of special teachers giving DHH students the Korean language lesson and to know whether there was any difference of achievement between explicit teaching method and implicit teaching method which the special teachers used for teaching the Korean language to their students. To survey teaching methods of special teachers, a questionnaire sent out to 100 teachers and 82 questionnaires were returned. By conducting an experiment using multiple-base line research design across subjects and an interview with DHH students participated in the study, the comparison was made on achievements of the two methods. From results of the questionnaires, it revealed that most teachers, using total communication method during their lesson, would give the Korean language lesson to their DHH students in teacher-centered method despite the distinctions of the contents such as word and grammar. The results of the experiment and interview showed that there were a few differences between the two teaching methods except that explicit teaching method seemed to be effective in some degree when DHH students were taught grammar. In addition, the participants showed no preference between the two teaching methods through interview. Instead, communication methods between teachers and them were considered to be more important than teaching methods. In sum, it concluded that most teachers using total communication method for their classes did not apply various teaching methods. Therefore not only explicit teaching method revealed to be somewhat effective for teaching grammar but also implicit teaching method should be provided for DHH students in that various teaching approaches had to be applied for DHH students to improve their academic achievement. To get better results, developing methods helping teachers and their students communicate more easily and effectively was required.
ABSTRACT A study on teaching methods of special teachers for students with hearing impairment Joonghyun Seo (Advisor : Prof. Eunjung Yoo) Department of Education Graduate School, Inje University The objectives of this study were to survey teaching methods of special teachers giving DHH students the Korean language lesson and to know whether there was any difference of achievement between explicit teaching method and implicit teaching method which the special teachers used for teaching the Korean language to their students. To survey teaching methods of special teachers, a questionnaire sent out to 100 teachers and 82 questionnaires were returned. By conducting an experiment using multiple-base line research design across subjects and an interview with DHH students participated in the study, the comparison was made on achievements of the two methods. From results of the questionnaires, it revealed that most teachers, using total communication method during their lesson, would give the Korean language lesson to their DHH students in teacher-centered method despite the distinctions of the contents such as word and grammar. The results of the experiment and interview showed that there were a few differences between the two teaching methods except that explicit teaching method seemed to be effective in some degree when DHH students were taught grammar. In addition, the participants showed no preference between the two teaching methods through interview. Instead, communication methods between teachers and them were considered to be more important than teaching methods. In sum, it concluded that most teachers using total communication method for their classes did not apply various teaching methods. Therefore not only explicit teaching method revealed to be somewhat effective for teaching grammar but also implicit teaching method should be provided for DHH students in that various teaching approaches had to be applied for DHH students to improve their academic achievement. To get better results, developing methods helping teachers and their students communicate more easily and effectively was required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.