본고에서는 다자이 오사무와 손창섭의 문학을 비교하였다. 다자이 오사무의 「인간실격」과 손창섭의 「미해결의 장」은 한국과 일본이라는 국적과 언어, 서로 다른 특성을 가진 작가로부터 탄생된 작품이라는 차이점에도 불구하고 작품에서 다음의 공통점을 찾아볼 수 있었다. ①두 작품의 주인공이 자신이 속한 사회를 ‘문제 사회’ 혹은 ‘병든 사회’로 보고 있어 그 사회에 자신의 뿌리를 두지 못하고 있다는 점, ②‘병든 사회’를 인식하지 못하고 사회에 적응하며 살아가는 속물적인 인간들에 대한 불신을 이야기하고 있다는 점, ③적극적인 반항도, 순응...
본고에서는 다자이 오사무와 손창섭의 문학을 비교하였다. 다자이 오사무의 「인간실격」과 손창섭의 「미해결의 장」은 한국과 일본이라는 국적과 언어, 서로 다른 특성을 가진 작가로부터 탄생된 작품이라는 차이점에도 불구하고 작품에서 다음의 공통점을 찾아볼 수 있었다. ①두 작품의 주인공이 자신이 속한 사회를 ‘문제 사회’ 혹은 ‘병든 사회’로 보고 있어 그 사회에 자신의 뿌리를 두지 못하고 있다는 점, ②‘병든 사회’를 인식하지 못하고 사회에 적응하며 살아가는 속물적인 인간들에 대한 불신을 이야기하고 있다는 점, ③적극적인 반항도, 순응하지도 못하며 동요되는 인간의 모습을 그리고 있다는 점 등이 그것이다. 본고에서는 이러한 사회 부적응자의 모습이 나타나 있는 두 작품 속 공통점에 주목하여 한일 양국 작가의 작품에서 나타나는 국가와 언어를 초월한 공통적인 메시지를 찾아보고자 했다.
「인간실격」과 「미해결의 장」이 두 작품의 주인공에게 사회라는 건 너무나 획일적인 하나의 삶을 강요하는 곳이었다. 따라서 주인공이 사회와 유리되는 것은 불가피하다. 또한 그 획일적인 사회는 다수의 무리와 거대한 힘으로 하나의 폭력처럼 두 주인공을 압박하고 결국 사회 속에 매몰시킨다. 두 작가는 이러한 사회에 적응하지 못하는 두 인물을 질책하기보다 오히려 그 사회 관념에 지배될 수밖에 없는 두 주인공을 통해 사회에 대한 인식을 뚜렷이 하고, 그 문제를 더 크게 부각시킨다.
이 두 작품에서 드러나는 메시지는 두 가지로 축약해볼 수 있다. 먼저 사회라는 것이 인간에게 너무도 잔인하다는 것을 시사한다. 작품 속에서 그려지는 사회는 획일적이고 물질적인 사회인데, 이것이 하나의 개인, 개성을 억압하고 있다는 것이다. 다음으로 그러한 사회가 하나의 거대한 조직이 되어서 자기 본연의 인간성을 잃게 만든다는 것이다. 어쨌든 인간은 삶을 살아가기 위해 그 사회에 적응하며 살아야 한다. 이와 같은 사회에 융합되려는 노력은 인간이 사회적 동물인 이상 당연한 결과일지도 모른다. 이 때 문제가 되는 것은 거대한 사회라는 것이 하나의 개인을 조종하고 종용한다는 데 있다. 정신을 압박하는 폭력으로 작용하는 것이다.
획일적이고 물질적인 삶을 살아가고, 그 사회 속의 질서나 규칙이 한 인간에게 관념화되고, 그것에 매몰되어 인간이 자신의 개성을 주장할 수 없는 것, 이것은 현대에 와서 끊임없이 대두된 문제였고, 20세기를 살아간 현대 작가로서 가질 수밖에 없었던 공통적인 고민이었다고 본다. 이러한 두 작가가 작품 속에서 주는 메시지는 사회의 질서나 규칙을 전면 거부하고 반항하라는 것이 아니다. 진정한 행복을 정신에서 찾으려 하기보다 안정된 기반과 물질적 행복에서 찾는 것, 혹은 개개인의 개성이 무시되는 삶을 한 번도 의심하지 못하고 그것에 매몰되어 살아가는 것에 대한 자각을 촉구하는 것이라 본다. 이는 인간마저 기계화·부품화 되어버리고, 물질적 가치가 정신적 가치를 압도해버린 현대의 삶을 살아가는 우리에게도 분명 시사하는 바가 있다.
본고에서는 다자이 오사무와 손창섭의 문학을 비교하였다. 다자이 오사무의 「인간실격」과 손창섭의 「미해결의 장」은 한국과 일본이라는 국적과 언어, 서로 다른 특성을 가진 작가로부터 탄생된 작품이라는 차이점에도 불구하고 작품에서 다음의 공통점을 찾아볼 수 있었다. ①두 작품의 주인공이 자신이 속한 사회를 ‘문제 사회’ 혹은 ‘병든 사회’로 보고 있어 그 사회에 자신의 뿌리를 두지 못하고 있다는 점, ②‘병든 사회’를 인식하지 못하고 사회에 적응하며 살아가는 속물적인 인간들에 대한 불신을 이야기하고 있다는 점, ③적극적인 반항도, 순응하지도 못하며 동요되는 인간의 모습을 그리고 있다는 점 등이 그것이다. 본고에서는 이러한 사회 부적응자의 모습이 나타나 있는 두 작품 속 공통점에 주목하여 한일 양국 작가의 작품에서 나타나는 국가와 언어를 초월한 공통적인 메시지를 찾아보고자 했다.
「인간실격」과 「미해결의 장」이 두 작품의 주인공에게 사회라는 건 너무나 획일적인 하나의 삶을 강요하는 곳이었다. 따라서 주인공이 사회와 유리되는 것은 불가피하다. 또한 그 획일적인 사회는 다수의 무리와 거대한 힘으로 하나의 폭력처럼 두 주인공을 압박하고 결국 사회 속에 매몰시킨다. 두 작가는 이러한 사회에 적응하지 못하는 두 인물을 질책하기보다 오히려 그 사회 관념에 지배될 수밖에 없는 두 주인공을 통해 사회에 대한 인식을 뚜렷이 하고, 그 문제를 더 크게 부각시킨다.
이 두 작품에서 드러나는 메시지는 두 가지로 축약해볼 수 있다. 먼저 사회라는 것이 인간에게 너무도 잔인하다는 것을 시사한다. 작품 속에서 그려지는 사회는 획일적이고 물질적인 사회인데, 이것이 하나의 개인, 개성을 억압하고 있다는 것이다. 다음으로 그러한 사회가 하나의 거대한 조직이 되어서 자기 본연의 인간성을 잃게 만든다는 것이다. 어쨌든 인간은 삶을 살아가기 위해 그 사회에 적응하며 살아야 한다. 이와 같은 사회에 융합되려는 노력은 인간이 사회적 동물인 이상 당연한 결과일지도 모른다. 이 때 문제가 되는 것은 거대한 사회라는 것이 하나의 개인을 조종하고 종용한다는 데 있다. 정신을 압박하는 폭력으로 작용하는 것이다.
획일적이고 물질적인 삶을 살아가고, 그 사회 속의 질서나 규칙이 한 인간에게 관념화되고, 그것에 매몰되어 인간이 자신의 개성을 주장할 수 없는 것, 이것은 현대에 와서 끊임없이 대두된 문제였고, 20세기를 살아간 현대 작가로서 가질 수밖에 없었던 공통적인 고민이었다고 본다. 이러한 두 작가가 작품 속에서 주는 메시지는 사회의 질서나 규칙을 전면 거부하고 반항하라는 것이 아니다. 진정한 행복을 정신에서 찾으려 하기보다 안정된 기반과 물질적 행복에서 찾는 것, 혹은 개개인의 개성이 무시되는 삶을 한 번도 의심하지 못하고 그것에 매몰되어 살아가는 것에 대한 자각을 촉구하는 것이라 본다. 이는 인간마저 기계화·부품화 되어버리고, 물질적 가치가 정신적 가치를 압도해버린 현대의 삶을 살아가는 우리에게도 분명 시사하는 바가 있다.
This article compared literature of Dazai Osamu and Sohn Chang-Seop. 「No Longer Human」 of Dazai Osamu and 「Unsolved Chapter」 of Sohn Chang-Seop had following common features in spite of differences that the works were born by writers who had different nationalities of Korea and Japan, different lang...
This article compared literature of Dazai Osamu and Sohn Chang-Seop. 「No Longer Human」 of Dazai Osamu and 「Unsolved Chapter」 of Sohn Chang-Seop had following common features in spite of differences that the works were born by writers who had different nationalities of Korea and Japan, different languages and characteristics. ① Main characters of those two works deemed the respective societies to which they belonged as "problematic society" or "seek society" and therefore, they could not take their roots in the societies. ② They were talking about distrust in snobbish people who did not realize "seek society" but lived their lives with adaptation to the society. ③ They were describing people who neither positively defied to nor complied with the society but who were in disturbance. Paying attention to common grounds in the two works showing appearance of social misfits, this article intended to find out common messages beyond nations and languages in the works of Korean and Japanese authors.
To the main characters of those two works, i.e. 「No Longer Human」 and 「Unsolved Chapter」, a society was a place which enforced them to live a significantly uniform living. Therefore, it was unavoidable for them to be alienated from the society. Also, the uniform society oppressed them by a host of people with violent huge power and they were buried in the society. Instead of scolding the characters who could not adjust themselves to the society, the two writers emphasized recognition of society through the two main characters who had to be controlled by the social ideology and highlighted the problem more significantly.
Messages indicated in the two works can be summarized into two things. First, it implies a society is too cruel to people. The society illustrated in the works is a uniform, materialistic society which suppresses an individual and personality. Next, the society becomes an enormous organization and then, it makes a person lose his own humanity. Anyway, a person has to adapt himself to the society in order to live a life. Such efforts to integrate into the society might be a natural result of a person who is a social animal. The problem at this moment is that a huge society manipulates and urges an individual. It acts as violence to suppress one's mind.
That a person lives a uniform and materialistic life; that an order or a rule in a society becomes an ideology to a person; that a person who has been buried in such an order or a rule cannot assert his own personality, these must be the questions which have incessantly been raised in modern time and became common worries to modern authors who lived in the 20th centuries. Messages in the works of those two writers do not suggest full denial and defiance to social order or rules. It seems that they make us self-aware reality that people seek healthy happiness not from mind but from solid foundation and materialistic happiness, or that people live their lives without doubting that their personalities are being ignored being buried therein. This surely gives an implication to us who live modern lives under which people are mechanized as a part of machine and a materialistic value overwhelms a spiritual value.
This article compared literature of Dazai Osamu and Sohn Chang-Seop. 「No Longer Human」 of Dazai Osamu and 「Unsolved Chapter」 of Sohn Chang-Seop had following common features in spite of differences that the works were born by writers who had different nationalities of Korea and Japan, different languages and characteristics. ① Main characters of those two works deemed the respective societies to which they belonged as "problematic society" or "seek society" and therefore, they could not take their roots in the societies. ② They were talking about distrust in snobbish people who did not realize "seek society" but lived their lives with adaptation to the society. ③ They were describing people who neither positively defied to nor complied with the society but who were in disturbance. Paying attention to common grounds in the two works showing appearance of social misfits, this article intended to find out common messages beyond nations and languages in the works of Korean and Japanese authors.
To the main characters of those two works, i.e. 「No Longer Human」 and 「Unsolved Chapter」, a society was a place which enforced them to live a significantly uniform living. Therefore, it was unavoidable for them to be alienated from the society. Also, the uniform society oppressed them by a host of people with violent huge power and they were buried in the society. Instead of scolding the characters who could not adjust themselves to the society, the two writers emphasized recognition of society through the two main characters who had to be controlled by the social ideology and highlighted the problem more significantly.
Messages indicated in the two works can be summarized into two things. First, it implies a society is too cruel to people. The society illustrated in the works is a uniform, materialistic society which suppresses an individual and personality. Next, the society becomes an enormous organization and then, it makes a person lose his own humanity. Anyway, a person has to adapt himself to the society in order to live a life. Such efforts to integrate into the society might be a natural result of a person who is a social animal. The problem at this moment is that a huge society manipulates and urges an individual. It acts as violence to suppress one's mind.
That a person lives a uniform and materialistic life; that an order or a rule in a society becomes an ideology to a person; that a person who has been buried in such an order or a rule cannot assert his own personality, these must be the questions which have incessantly been raised in modern time and became common worries to modern authors who lived in the 20th centuries. Messages in the works of those two writers do not suggest full denial and defiance to social order or rules. It seems that they make us self-aware reality that people seek healthy happiness not from mind but from solid foundation and materialistic happiness, or that people live their lives without doubting that their personalities are being ignored being buried therein. This surely gives an implication to us who live modern lives under which people are mechanized as a part of machine and a materialistic value overwhelms a spiritual value.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.