2000년대 이후 새로운 통신기기 스마트폰의 보급은 모바일통신의 확장, 실시간 정보제공 서비스, 위치추적 기능 등 내 손안에 새로운 스마트 세상을 보여주는 시대를 열어가고 있다. 2011년도 스마트폰과 태블릿 PC의 등장은 새로운 형태의 U-헬스케어 서비스를 시작하게 되었고, 의료와 기술이 융합된 스마트 의료, 스마트 헬스케어 등의 스마트 모바일시대는 의료분야에서도 큰 변화를 가져오고 있다. 이에 본 연구에서는 우선 의료마케팅의 의미와 필요성을 검토하고, 기존 선행 연구들을 바탕으로 모바일을 통한 의료정보 활용여부와 활용목적, 활용장애요인, 모바일 특성 활용도, 모바일 플랫폼 선호도, 모바일 활용 ...
2000년대 이후 새로운 통신기기 스마트폰의 보급은 모바일통신의 확장, 실시간 정보제공 서비스, 위치추적 기능 등 내 손안에 새로운 스마트 세상을 보여주는 시대를 열어가고 있다. 2011년도 스마트폰과 태블릿 PC의 등장은 새로운 형태의 U-헬스케어 서비스를 시작하게 되었고, 의료와 기술이 융합된 스마트 의료, 스마트 헬스케어 등의 스마트 모바일시대는 의료분야에서도 큰 변화를 가져오고 있다. 이에 본 연구에서는 우선 의료마케팅의 의미와 필요성을 검토하고, 기존 선행 연구들을 바탕으로 모바일을 통한 의료정보 활용여부와 활용목적, 활용장애요인, 모바일 특성 활용도, 모바일 플랫폼 선호도, 모바일 활용 기대효과에 관한 총 6가지 차원에서 의료서비스 생산자와 의료서비스 소비자 간의 인식차이를 비교하였다. 이를 위하여 의료분야에서 종사하고 있는 의료서비스 생산자인 의료종사자와 의료서비스 소비자인 일반인 총 237명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 분석결과에 대한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 모바일을 통한 의료정보 활용여부는 의료서비스 생산자가 주로 사용하는 것으로 나타나 의료서비스 소비자 중심적인 관점에서 의료정보의 지속적인 업데이트 및 관리, 유용한 정보나 콘텐츠를 제공한다면 모바일의 활용이 의료 공중 모두에게 유용하다는 인식이 높아질 것이다. 둘째, 모든 의료서비스 생산자와 소비자는 모바일의 활용 목적으로 병원홍보가 가장 적합하고, 건강관리 애플리케이션이 가장 낮은 것으로 인식하고 있다. 이에, 병원홍보 뿐만 아니라, 건강(질환)관리 애플리케이션과 의료정보 서비스를 한꺼번에 제공할 수 있는 모바일 플랫폼을 제시하여 커뮤니케이션 활성화를 유도해야 한다. 셋째, 의료서비스 생산자와 소비자는 각각 선호하는 플랫폼의 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서, 의료서비스 생산자는 의료서비스 소비자가 주로 선호하는 포탈검색, 앱, 홈페이지의 모바일 플랫폼을 통해 다양한 의료정보 서비스를 제공한다면 모바일을 활용한 의료정보 활용은 크게 증가할 것이다.
2000년대 이후 새로운 통신기기 스마트폰의 보급은 모바일통신의 확장, 실시간 정보제공 서비스, 위치추적 기능 등 내 손안에 새로운 스마트 세상을 보여주는 시대를 열어가고 있다. 2011년도 스마트폰과 태블릿 PC의 등장은 새로운 형태의 U-헬스케어 서비스를 시작하게 되었고, 의료와 기술이 융합된 스마트 의료, 스마트 헬스케어 등의 스마트 모바일시대는 의료분야에서도 큰 변화를 가져오고 있다. 이에 본 연구에서는 우선 의료마케팅의 의미와 필요성을 검토하고, 기존 선행 연구들을 바탕으로 모바일을 통한 의료정보 활용여부와 활용목적, 활용장애요인, 모바일 특성 활용도, 모바일 플랫폼 선호도, 모바일 활용 기대효과에 관한 총 6가지 차원에서 의료서비스 생산자와 의료서비스 소비자 간의 인식차이를 비교하였다. 이를 위하여 의료분야에서 종사하고 있는 의료서비스 생산자인 의료종사자와 의료서비스 소비자인 일반인 총 237명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 분석결과에 대한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 모바일을 통한 의료정보 활용여부는 의료서비스 생산자가 주로 사용하는 것으로 나타나 의료서비스 소비자 중심적인 관점에서 의료정보의 지속적인 업데이트 및 관리, 유용한 정보나 콘텐츠를 제공한다면 모바일의 활용이 의료 공중 모두에게 유용하다는 인식이 높아질 것이다. 둘째, 모든 의료서비스 생산자와 소비자는 모바일의 활용 목적으로 병원홍보가 가장 적합하고, 건강관리 애플리케이션이 가장 낮은 것으로 인식하고 있다. 이에, 병원홍보 뿐만 아니라, 건강(질환)관리 애플리케이션과 의료정보 서비스를 한꺼번에 제공할 수 있는 모바일 플랫폼을 제시하여 커뮤니케이션 활성화를 유도해야 한다. 셋째, 의료서비스 생산자와 소비자는 각각 선호하는 플랫폼의 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서, 의료서비스 생산자는 의료서비스 소비자가 주로 선호하는 포탈검색, 앱, 홈페이지의 모바일 플랫폼을 통해 다양한 의료정보 서비스를 제공한다면 모바일을 활용한 의료정보 활용은 크게 증가할 것이다.
The supply of smart phone, which is a new communication device following the 2000s, is proceeding with opening the era of showing new smart world in my hand such as expansion in mobile communication, service of offering real-time information, and function of location tracking. The appearance of smar...
The supply of smart phone, which is a new communication device following the 2000s, is proceeding with opening the era of showing new smart world in my hand such as expansion in mobile communication, service of offering real-time information, and function of location tracking. The appearance of smart phone and tablet PC in 2011 led to having been begun U-healthcare service in a new form. The smart mobile age such as smart medical treatment and smart healthcare of being converged medical treatment and technology is bringing about a great change even in medical field. Accordingly, this study first examined significance and necessity of medical marketing and compared difference in perception between medical-service producer and medical-service consumer in totally 6 kinds of dimension on the medical-information application appearance and the application objective through mobile, application barriers, mobile-feature application level, mobile-platform preference, and mobile-application expectation effect, based on the existing prior researches. For this, a questionnaire survey was conducted targeting totally 237 people including healthcare personnel, who are medical-service producers of working in medical field, and general people, who are medical-service consumers. The following are the implications on the analytical results of this study. First, the appearance of applying medical information through mobile was indicated to be used primarily by medical-service producers. Thus, the perception will get higher as saying that the application of mobile is useful for all the healthcare and the public given being continuous update and management in medical information and being offered useful information from the medical-service consumer-oriented perspective. Second, all of the medical-service producers and consumers are perceiving that the objective of applying mobile is most appropriate for hospital promotion and is the lowest in healthcare application. Hence, activation of communication needs to be induced by suggesting mobile platform available for providing health(disease) care application and medical information service as well as hospital promotion at the same time. Third, medical-service producer and medical-service consumer were shown to have difference, respectively, in a platform of being preferred. Therefore, the medical-information application of using mobile will greatly grow if the medical-service provider offers diverse medical information services through mobile platform in portal search, APP, and homepage of being mainly preferred by medial-service consumers.
The supply of smart phone, which is a new communication device following the 2000s, is proceeding with opening the era of showing new smart world in my hand such as expansion in mobile communication, service of offering real-time information, and function of location tracking. The appearance of smart phone and tablet PC in 2011 led to having been begun U-healthcare service in a new form. The smart mobile age such as smart medical treatment and smart healthcare of being converged medical treatment and technology is bringing about a great change even in medical field. Accordingly, this study first examined significance and necessity of medical marketing and compared difference in perception between medical-service producer and medical-service consumer in totally 6 kinds of dimension on the medical-information application appearance and the application objective through mobile, application barriers, mobile-feature application level, mobile-platform preference, and mobile-application expectation effect, based on the existing prior researches. For this, a questionnaire survey was conducted targeting totally 237 people including healthcare personnel, who are medical-service producers of working in medical field, and general people, who are medical-service consumers. The following are the implications on the analytical results of this study. First, the appearance of applying medical information through mobile was indicated to be used primarily by medical-service producers. Thus, the perception will get higher as saying that the application of mobile is useful for all the healthcare and the public given being continuous update and management in medical information and being offered useful information from the medical-service consumer-oriented perspective. Second, all of the medical-service producers and consumers are perceiving that the objective of applying mobile is most appropriate for hospital promotion and is the lowest in healthcare application. Hence, activation of communication needs to be induced by suggesting mobile platform available for providing health(disease) care application and medical information service as well as hospital promotion at the same time. Third, medical-service producer and medical-service consumer were shown to have difference, respectively, in a platform of being preferred. Therefore, the medical-information application of using mobile will greatly grow if the medical-service provider offers diverse medical information services through mobile platform in portal search, APP, and homepage of being mainly preferred by medial-service consumers.
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