본 연구는 장애인활동지원제도 바우처를 이용하는 장애인의 선택권이 서비스 질에 미치는 영향을 실증적으로 검토하고, 바우처 서비스의 질적 제고를 위한 정책적 방안을 모색하고자 한 연구이다. 이를 위해 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 바우처 제도에서 장애인의 선택권은 어떻게 구현되고 있는가? 둘째, 바우처 제도의 이용자 선택권에 따라 이용자가 지각하는 서비스 질은 달라지는가? 셋째, 이용자의 선택권에 따른 서비스 질은 장애유형에 따라 다르게 나타나는가? 이다. 이와 같은 연구문제를 규명하기 위해 본 연구는 장애인활동지원제도 바우처를 제공하는 장애인종합복지관, 자립생활지원센터와 장애인단체 등 7개 기관 및 단체를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 배포된 200부의 설문지 중 총 155부가 분석에 활용되었다. 이어 장애인활동지원제도 바우처를 이용하는 장애인의 선택권과 서비스 질 간 관계를 분석하기 위하여 ...
본 연구는 장애인활동지원제도 바우처를 이용하는 장애인의 선택권이 서비스 질에 미치는 영향을 실증적으로 검토하고, 바우처 서비스의 질적 제고를 위한 정책적 방안을 모색하고자 한 연구이다. 이를 위해 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 바우처 제도에서 장애인의 선택권은 어떻게 구현되고 있는가? 둘째, 바우처 제도의 이용자 선택권에 따라 이용자가 지각하는 서비스 질은 달라지는가? 셋째, 이용자의 선택권에 따른 서비스 질은 장애유형에 따라 다르게 나타나는가? 이다. 이와 같은 연구문제를 규명하기 위해 본 연구는 장애인활동지원제도 바우처를 제공하는 장애인종합복지관, 자립생활지원센터와 장애인단체 등 7개 기관 및 단체를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 배포된 200부의 설문지 중 총 155부가 분석에 활용되었다. 이어 장애인활동지원제도 바우처를 이용하는 장애인의 선택권과 서비스 질 간 관계를 분석하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 장애인활동지원제도 바우처를 이용하는 장애인의 선택권이 서비스 질에 미치는 영향을 살펴본 결과, 선택권의 세 가지 하위요인인 서비스의 각 차원(제공기관, 활동보조인, 제공시간대, 제공내용)의 선택수준과 서비스 제공계획 참여, 역선택 모두 서비스 질에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 이용자의 선택권이 서비스 질을 결정하는 중요한 요인임을 재확인하였다. 결국 바우처 제도의 서비스 질을 높이기 위해서는 이용자의 선택권이 실질적인 선택권이 보장되어야 하며, 이를 위한 제도적 환경이 조성되어야 함을 시사하는 것이다. 둘째, 장애유형을 지체장애와 정신장애로 구분하여 이용자 선택권과 서비스 질 관계를 검증한 결과, 정신장애인의 선택권은 서비스 질에 유의미한 영향력을 갖는데 반해, 지체장애인의 선택권은 서비스 질에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 따라서 양질의 서비스를 제공하기 위해서는 정신장애인의 선택권이 보장될 수 있도록 정책적 조건들이 마련되어야 함을 제시하였다. 본 연구에서 밝혀진 장애인활동지원제도의 이용자 선택권이 서비스 질에 미치는 영향력은 이용자 중심 서비스 질 관리체계를 구축방안을 모색하는 데 있어 정책적․실천적 근거를 제공할 것이다.
본 연구는 장애인활동지원제도 바우처를 이용하는 장애인의 선택권이 서비스 질에 미치는 영향을 실증적으로 검토하고, 바우처 서비스의 질적 제고를 위한 정책적 방안을 모색하고자 한 연구이다. 이를 위해 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 바우처 제도에서 장애인의 선택권은 어떻게 구현되고 있는가? 둘째, 바우처 제도의 이용자 선택권에 따라 이용자가 지각하는 서비스 질은 달라지는가? 셋째, 이용자의 선택권에 따른 서비스 질은 장애유형에 따라 다르게 나타나는가? 이다. 이와 같은 연구문제를 규명하기 위해 본 연구는 장애인활동지원제도 바우처를 제공하는 장애인종합복지관, 자립생활지원센터와 장애인단체 등 7개 기관 및 단체를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 배포된 200부의 설문지 중 총 155부가 분석에 활용되었다. 이어 장애인활동지원제도 바우처를 이용하는 장애인의 선택권과 서비스 질 간 관계를 분석하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 장애인활동지원제도 바우처를 이용하는 장애인의 선택권이 서비스 질에 미치는 영향을 살펴본 결과, 선택권의 세 가지 하위요인인 서비스의 각 차원(제공기관, 활동보조인, 제공시간대, 제공내용)의 선택수준과 서비스 제공계획 참여, 역선택 모두 서비스 질에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 이용자의 선택권이 서비스 질을 결정하는 중요한 요인임을 재확인하였다. 결국 바우처 제도의 서비스 질을 높이기 위해서는 이용자의 선택권이 실질적인 선택권이 보장되어야 하며, 이를 위한 제도적 환경이 조성되어야 함을 시사하는 것이다. 둘째, 장애유형을 지체장애와 정신장애로 구분하여 이용자 선택권과 서비스 질 관계를 검증한 결과, 정신장애인의 선택권은 서비스 질에 유의미한 영향력을 갖는데 반해, 지체장애인의 선택권은 서비스 질에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 따라서 양질의 서비스를 제공하기 위해서는 정신장애인의 선택권이 보장될 수 있도록 정책적 조건들이 마련되어야 함을 제시하였다. 본 연구에서 밝혀진 장애인활동지원제도의 이용자 선택권이 서비스 질에 미치는 영향력은 이용자 중심 서비스 질 관리체계를 구축방안을 모색하는 데 있어 정책적․실천적 근거를 제공할 것이다.
The purpose of this study was to examine the influence of the choice of people with disabilities for the voucher of personal assistance service, or PAS, on service quality in an effort to seek ways of improving the quality of voucher service. Three research questions were posed: first, how do people...
The purpose of this study was to examine the influence of the choice of people with disabilities for the voucher of personal assistance service, or PAS, on service quality in an effort to seek ways of improving the quality of voucher service. Three research questions were posed: first, how do people with disabilities use their option for the voucher system? Second, does service quality perceived by people with disabilities depend on their choice for the voucher system? finally does service quality provided for people with disabilities according to their choice depend on the type of their disabilities? To address the research questions, a survey was conducted on people with disabilities in seven institutions or organizations that offered voucher for personal assistance service, including general welfare centers for the disabled, support centers for the disabled and organizations of people with disabilities. After 200 questionnaires were handed out, the answer sheets from 155 respondents were analyzed. A multiple regression analysis was made to look for connections between the option of the voucher users with disabilities and service quality provided. The results of the study were as follows: First, how the choice of the people with disabilities who used the voucher of personal assistance service affected service quality provided for them was analyzed. As a result, it's found that service quality was under the influence of all the three subfactors of the choice: the level of choice for each dimension of service(service provider, personal assistant, time zone of service, and content of service), involvement in service planning, and adverse selection. It indicated that user choice was one of ingredient factors to determine service quality, and suggests that in order to boost service quality in the voucher system, the choice of users should be guaranteed, and that it's necessary to take measures to make it happen. Second, the relationship between user choice and service quality was analyzed after two different types of disabilities were selected: physical disabilities and mental disorder. As a result, the choice of the people with mental disorder had a significant impact on service quality, whereas the choice of the people with physical disabilities hadn't. Therefore every required measure should be taken to ensure the choice of people with mental disorder to improve service quality. The findings of the study on the influence of user choice for personal assistance service on service quality are expected to provide useful information on how to build a user-centered service quality management system.
The purpose of this study was to examine the influence of the choice of people with disabilities for the voucher of personal assistance service, or PAS, on service quality in an effort to seek ways of improving the quality of voucher service. Three research questions were posed: first, how do people with disabilities use their option for the voucher system? Second, does service quality perceived by people with disabilities depend on their choice for the voucher system? finally does service quality provided for people with disabilities according to their choice depend on the type of their disabilities? To address the research questions, a survey was conducted on people with disabilities in seven institutions or organizations that offered voucher for personal assistance service, including general welfare centers for the disabled, support centers for the disabled and organizations of people with disabilities. After 200 questionnaires were handed out, the answer sheets from 155 respondents were analyzed. A multiple regression analysis was made to look for connections between the option of the voucher users with disabilities and service quality provided. The results of the study were as follows: First, how the choice of the people with disabilities who used the voucher of personal assistance service affected service quality provided for them was analyzed. As a result, it's found that service quality was under the influence of all the three subfactors of the choice: the level of choice for each dimension of service(service provider, personal assistant, time zone of service, and content of service), involvement in service planning, and adverse selection. It indicated that user choice was one of ingredient factors to determine service quality, and suggests that in order to boost service quality in the voucher system, the choice of users should be guaranteed, and that it's necessary to take measures to make it happen. Second, the relationship between user choice and service quality was analyzed after two different types of disabilities were selected: physical disabilities and mental disorder. As a result, the choice of the people with mental disorder had a significant impact on service quality, whereas the choice of the people with physical disabilities hadn't. Therefore every required measure should be taken to ensure the choice of people with mental disorder to improve service quality. The findings of the study on the influence of user choice for personal assistance service on service quality are expected to provide useful information on how to build a user-centered service quality management system.
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