본 연구는 혁신적인 경영전략인 블루오션 전략을 활용해 국내 대표 외식 프랜차이즈 브랜드인 파리바게뜨의 성공요인을 분석하고 그 시사점을 도출하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 본 연구는 블루오션 전략과 프랜차이즈 사업의 이론을 고찰하고 파리바게뜨 프랜차이즈 사업의 성공요인을 블루오션 전략의 관점에서 재구성해 외식 프랜차이즈 기업이 블루오션을 창출하기 위한 시사점을 도출하였다. 본 연구는 파리바게뜨의 ERRC ...
본 연구는 혁신적인 경영전략인 블루오션 전략을 활용해 국내 대표 외식 프랜차이즈 브랜드인 파리바게뜨의 성공요인을 분석하고 그 시사점을 도출하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 본 연구는 블루오션 전략과 프랜차이즈 사업의 이론을 고찰하고 파리바게뜨 프랜차이즈 사업의 성공요인을 블루오션 전략의 관점에서 재구성해 외식 프랜차이즈 기업이 블루오션을 창출하기 위한 시사점을 도출하였다. 본 연구는 파리바게뜨의 ERRC 프레임워크 및 전략 캔버스, 비고객 흡수 등의 블루오션 전략 핵심 요소들을 프랜차이즈 사업의 특수성을 반영, 창업시장과 소비시장을 구분해 살펴보았다. 구체적으로 첫째, 파리바게뜨는 생지 방식과 파베이킹 공법, 그리고 제빵기술자 파견제도를 도입해 가맹점주의 제빵기술교육을 ‘제거’ 하였고 매장에서 직접 반죽부터 만드는 소비자 가치를 ‘제거’하였다. 둘째, 파리바게뜨는 저렴한 창업비용이라는 가맹점주 가치와 제품가격의 소비자 가치를 ‘감소’시켰다. 셋째, 파리바게뜨는 가맹점주의 노동시간과 강도를 현저히 낮춰 줌으로써 가맹점주의 편의성을 ‘증가’시켜 주었고 고급 브랜드 이미지 전략을 통해 자긍심도 ‘증가’시켜 주었다. 아울러 소비자에게는 다품종 소량생산을 통한 선택의 다양성을 비롯해, 구매의 편의성, 위생, 고급 분위기 등에 대한 만족도를 ‘증가’시켜 주었다. 넷째, 파리바게뜨는 제빵기술이 없어도 빵집을 운영할 수 있게 해 기존에 없던 새로운 베이커리 가맹점 창업모델을 ‘창조’했고, 소비자에게 ‘번들 디스카운트’제도 등 새로운 할인 혜택을 ‘창조’했다. 이러한 연구결과를 토대로 본 연구는 외식 프랜차이즈 기업이 블루오션을 창출하기 위한 전략과 시사점을 제시하였다.
본 연구는 혁신적인 경영전략인 블루오션 전략을 활용해 국내 대표 외식 프랜차이즈 브랜드인 파리바게뜨의 성공요인을 분석하고 그 시사점을 도출하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 본 연구는 블루오션 전략과 프랜차이즈 사업의 이론을 고찰하고 파리바게뜨 프랜차이즈 사업의 성공요인을 블루오션 전략의 관점에서 재구성해 외식 프랜차이즈 기업이 블루오션을 창출하기 위한 시사점을 도출하였다. 본 연구는 파리바게뜨의 ERRC 프레임워크 및 전략 캔버스, 비고객 흡수 등의 블루오션 전략 핵심 요소들을 프랜차이즈 사업의 특수성을 반영, 창업시장과 소비시장을 구분해 살펴보았다. 구체적으로 첫째, 파리바게뜨는 생지 방식과 파베이킹 공법, 그리고 제빵기술자 파견제도를 도입해 가맹점주의 제빵기술교육을 ‘제거’ 하였고 매장에서 직접 반죽부터 만드는 소비자 가치를 ‘제거’하였다. 둘째, 파리바게뜨는 저렴한 창업비용이라는 가맹점주 가치와 제품가격의 소비자 가치를 ‘감소’시켰다. 셋째, 파리바게뜨는 가맹점주의 노동시간과 강도를 현저히 낮춰 줌으로써 가맹점주의 편의성을 ‘증가’시켜 주었고 고급 브랜드 이미지 전략을 통해 자긍심도 ‘증가’시켜 주었다. 아울러 소비자에게는 다품종 소량생산을 통한 선택의 다양성을 비롯해, 구매의 편의성, 위생, 고급 분위기 등에 대한 만족도를 ‘증가’시켜 주었다. 넷째, 파리바게뜨는 제빵기술이 없어도 빵집을 운영할 수 있게 해 기존에 없던 새로운 베이커리 가맹점 창업모델을 ‘창조’했고, 소비자에게 ‘번들 디스카운트’제도 등 새로운 할인 혜택을 ‘창조’했다. 이러한 연구결과를 토대로 본 연구는 외식 프랜차이즈 기업이 블루오션을 창출하기 위한 전략과 시사점을 제시하였다.
This study is on the case study analysing the factors of success of the franchise business of Paris Baguette with the Blue Ocean Strategy for the purpose of providing some implication for small food service franchise companies who want to make value innovation and create his blue ocean. For thi...
This study is on the case study analysing the factors of success of the franchise business of Paris Baguette with the Blue Ocean Strategy for the purpose of providing some implication for small food service franchise companies who want to make value innovation and create his blue ocean. For this purpose, this study reviewed the theoretical base of the Blue Ocean Strategy and franchise business, collected some data about Paris Baguette franchise business and had some interview with some persons in Paris Croissant and SPC Group. The results are as follows. First, to create a blue ocean in food service franchise industry, a franchisor should consider the consumer market as well as the latent franchisees market. Second, a franchisor should make ERRC framework and strategy canvas and absorb non customers considering the both market at the same time. Third, Paris Baguette eliminated baking skill education for franchisees and kneading flour on the store for consumers. Paris Baguette reduced the values on the prices for both latent franchisees and consumers. Paris Baguette raised the franchisees’convenience on the aspect of labors by introducing bake-off system and par-baking system. And it rasied the consumers’ convenience on the aspect of buying by internet shopping system and home delivery system. And Paris Baguette created a brand new franchise business model for latent franchisees who have no baking skills, and created a new discount benefits for consumers by bundle discount system. After case analysis, this study provided some implication for the franchisors who want to make a success and create a blue ocean. Then it provided some limit of this study.
This study is on the case study analysing the factors of success of the franchise business of Paris Baguette with the Blue Ocean Strategy for the purpose of providing some implication for small food service franchise companies who want to make value innovation and create his blue ocean. For this purpose, this study reviewed the theoretical base of the Blue Ocean Strategy and franchise business, collected some data about Paris Baguette franchise business and had some interview with some persons in Paris Croissant and SPC Group. The results are as follows. First, to create a blue ocean in food service franchise industry, a franchisor should consider the consumer market as well as the latent franchisees market. Second, a franchisor should make ERRC framework and strategy canvas and absorb non customers considering the both market at the same time. Third, Paris Baguette eliminated baking skill education for franchisees and kneading flour on the store for consumers. Paris Baguette reduced the values on the prices for both latent franchisees and consumers. Paris Baguette raised the franchisees’convenience on the aspect of labors by introducing bake-off system and par-baking system. And it rasied the consumers’ convenience on the aspect of buying by internet shopping system and home delivery system. And Paris Baguette created a brand new franchise business model for latent franchisees who have no baking skills, and created a new discount benefits for consumers by bundle discount system. After case analysis, this study provided some implication for the franchisors who want to make a success and create a blue ocean. Then it provided some limit of this study.
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