본 논문은 조선시대 산대 기관인형에 관한 연구이다. 그러나 한국에는 기관인형이란 개념이 정립되어 있지 않고, 자료도 절대적으로 부족하기 때문에 한국 자료 외에도 인접국가인 중국과 일본의 자료를 참고하였다. 기관인형은 동력전달장치를 포함한 인형을 말한다. 인형 내부에 동력장치가 위치하는 기계인형과 달리 인형 외부에 위치한 동력장치로 인형을 움직인다. 이때 동력은 바퀴나 물이 될 수도 있지만, 사람의 손도 될 수도 있기 때문에, 기관인형은 자동인형일 수도 있고 수동인형일 수도 있다. 그러나 동력장치는 무대 배경 속에 감추어져 있기 때문에 관객의 시각에서는 모두 자동인형으로 보인다. 중국을 축으로 하여 산대 기관인형을 살펴보면, 지중해문명권의 과학기구에서 시작된 백희장치(百戱裝置)는 위나라 마균에 의해 ...
본 논문은 조선시대 산대 기관인형에 관한 연구이다. 그러나 한국에는 기관인형이란 개념이 정립되어 있지 않고, 자료도 절대적으로 부족하기 때문에 한국 자료 외에도 인접국가인 중국과 일본의 자료를 참고하였다. 기관인형은 동력전달장치를 포함한 인형을 말한다. 인형 내부에 동력장치가 위치하는 기계인형과 달리 인형 외부에 위치한 동력장치로 인형을 움직인다. 이때 동력은 바퀴나 물이 될 수도 있지만, 사람의 손도 될 수도 있기 때문에, 기관인형은 자동인형일 수도 있고 수동인형일 수도 있다. 그러나 동력장치는 무대 배경 속에 감추어져 있기 때문에 관객의 시각에서는 모두 자동인형으로 보인다. 중국을 축으로 하여 산대 기관인형을 살펴보면, 지중해문명권의 과학기구에서 시작된 백희장치(百戱裝置)는 위나라 마균에 의해 수차를 동력으로 하는 수전백희(水轉百戱) 장치로 발전하고, 수나라 때에는 수식(水飾)이란 이름으로 불리다가 송대에는 한편으로는 예술인형화되면서 수괴뢰(水傀儡)로, 또 한편으로는 과학인형인 수운의상대로 발전된다. 그리고 수운의상대의 원리는 조선시대의 옥루기륜과 유사하다. 즉, 바퀴 위에 인형을 올려 움직이는 방식이다. 그리고 세종은 옥루기륜에 『시경』「빈풍칠월편」의 사계절을 만들어 놓았고, 세조는 이를 내농작(內農作) 산대로 옮겼으며, 이것이 다시 하나의 산에 하나의 계절을 만드는 봄, 여름, 가을, 겨울의 대산대(大山臺)로 확장되는 것이다. 일본의 산대를 축으로 보면 더 많은 한국 산대의 모습을 추정할 수가 있다. 예를 들어 고대에는 신라, 가야인의 도래지인 이즈모 지역의 아오바야마(青葉山)나, 백제 도래인이 만든 아스카 지역의 수미산석(須彌山石)이 있다. 중세에는 이타테효즈 신사의 미쓰야마나 호우카베 신사의 오야마처럼 나무로 된 골조에 천으로 엮은 산대가 있는데, 이는 고려시대에도 존재했다고 추정할 수 있다. 하카타 지방의 야마카사를 보면 천으로 엮던 산대는 점차 입체형의 가산형태의 산대로 발전하는데, 산대가 입체형으로 발전하면서 평면 산대에 퀼트식으로 누벼 붙이던 인형도 입체 인형으로 발전하게 된다. 오와리 지역 산대의 입체인형들은 단순한 장식물에서 점차 가라쿠리라는 기관인형으로 발전하게 된다. 이후 가라쿠리는 산대 뿐 아니라 일반 극장에서도 공연된다. 좀 더 구체적으로 산대 기관인형의 원리를 보면, 산대 기관인형은 동력장치와 인형장치의 두 부분으로 나누어 볼 수 있다. 동력장치에서 동력을 만들어 인형장치에 힘을 전달해 주면 인형장치가 움직이는 것이다. 동력장치는 가장 간단하게는 물시계부터 지남거, 수차 등이 사용되었다. 동력장치에서 인형장치로 힘이 전달되면 인형이 움직이게 되는데, 이때 인형이 움직이기 위해서는 먼저 인형은 신체가 분절되어 있어야 하며, 힘의 운동방향을 바꾸어줄 어깨판 혹은 허리판 같은 구조를 가지고 있어야 한다. 한국의 산대와 기관인형은 삼국시대와 관련된 국내 기록은 거의 없지만, 일본의 기록을 통해보면 아오바야마 같은 풍속이 신라, 가야 지역에 존재했었고, 수미산이나 석인상과 같은 분수장치의 풍습이 백제에 있었다고 추정할 수 있다. 산대 기관인형과 관련해서는 특히 통일신라시대에 만들어진 만불산이 주목된다. 만불산은 약 3m 높이의 가산 위에 아주 작은 크기의 불상들이 만불이라고 할 정도로 많은 수가 안치되어 있어 붙여진 이름이다. 산 앞에는 천명이 넘는 승려가 있는데, 이 승려들이 자동인형장치이다. 고려시대의 산대는 가산형태의 구조물일 가능성도 있으나, 일본 이타테효즈 신사에서 본 미쓰야마와 같은 천으로 덮인 평면 산대의 형태일 가능성도 있다. 이는 고려시대의 산대를 ‘結’한다고 표현하는 한자와도 일맥상통한다. 기관인형은 조선시대에 들어서 활기를 띄는데, 나식과 박승임의 시를 통해 볼 때 괴뢰붕에서도 공연된 것을 알 수 있다. 그러나 구체적인 모습은 알 수 없어 아쉽다. 조선시대의 산대는 고정산대와 이동산대의 두 가지 형태로 분류해 볼 수 있다. 고정산대에는 광화문 사거리의 길 양옆에 조설한 대산대가 있고, 세종의 옥루기륜을 모방한 내농작 산대, 연산군의 삼신산이 있다. 내농작 산대는 원래는 농사하는 모의농잠의 모습을 짚풀인형 등으로 모방한 것인데 점차 옥류기륜처럼 『시경』의 「빈풍칠월편」을 묘사한 가산형태의 산대로 만들어지게 되고, 여기에 인형까지 올리게 된다. 그리고 이것이 다시 하나의 산에 하나의 계절을 만드는 봄, 여름, 가을, 겨울의 대산대(大山臺)로 확장되는 것이다. 연산군의 삼신산은 만세산, 영충산, 진사산의 세 산을 지칭한다. 그중 영충산과 진사산이 인형 산대인데 그 위의 인형은 단순한 잡상일 가능성과 수차 인형과 같은 기관인형의 가능성을 모두 생각해 볼 수 있다. 이동산대의 잡상으로는 윤거잡상, 헌가잡상, 침향산이 있다. 윤거잡상은 수레 위에 잡상을 올린 가장 단출한 형태의 예산대이다. 임진왜란이 끝나고 인적, 물적 자원의 고갈로 산대를 제작할 수 없던 광해군대에 사신접대를 위해 급하게 임시방편으로 만들었다는 기록이 있다. 윤거잡상은 『나례청등록』을 통하여 볼 때 헌가잡상과 같은 것으로 추정된다. 헌가잡상은 ‘헌가산’이라고 하여 명확히 산 모양의 구조물임을 알 수 있으며, 사신접대에 사용된 것으로 보아 《봉사도》의 예산대도 헌가잡상일 가능성이 크다. 《봉사도》는 청나라 사신 아커둔의 숙종∼영조 때까지의 조선사행 여정이 그려진 기록화이다. 그중 제 7폭에는 예산대가 그려져 있고 서첩에 “백희인 괴뢰희를 바치네”라고 기록되어 있어 예산대 위에서 산대 기관인형이 놀려지고 있음을 추정케 해 준다. 예산대는 약 8m안팎의 구조물로 4∼5층으로 이루어져 있다. 각층에는 인형이 있는데 맨 꼭대기에는 동자, 가운데는 원숭이, 가장 아래층에는 항아와 강태공으로 추정되는 인형이 있다. 인형의 움직임과 구조에 대해서는 2009년 필자가 참가했던 문화예술단체 홍두에서 축소 복원한 《봉사도》 예산대를 가지고 설명하였다. 당시 인형의 움직임은 산대 이동시와 정지시의 두 가지로 나누어, 산대 이동시에는 지남거처럼 움직이고, 산대가 정지해 있을 때는 수동으로 인형극을 보여준다는 이중구조로 디자인하였다. 이동시에 인형이 움직이기 위해서 지남거와 같은 방식으로 수레바퀴 축과 톱니기어를 연결하여 각 층의 인형이 움직이도록 하였으며, 정지시에는 인형이 산대의 장치들과 분리되어 인형 조종사들이 공연을 보여 줄 수 있도록 설계하였다. 《봉사도》 예산대 위의 인형의 원리는 『기완별록』의 예산대에도 응용된다. 『기완별록』은 경복궁 재건 당시의 모습을 그린 가사 문학으로 공사가 끝나고 거리에서는 각양각색의 놀이가 펼쳐졌는데 그 안에 구운몽 1, 서유기, 구운몽 2, 신선놀이, 상산사호놀이 다섯 대의 예산대가 있었다. 예산대 위에는 사람이 올라갔다고 보는 경우, 인형이 올라갔다고 보는 경우 등 다양한 해석이 있지만, 《봉사도》 외에는 구체적 자료가 없는 현시점에서 기관인형에 대한 다양한 가능성을 제시하기 위해서 본 논문에서는 모두 기관인형 예산대로 가정하고 인형의 복원이 가능한지를 살펴보았다. 앞서 《봉사도》는 예산대의 이동시와 정지시로 나누어 인형의 움직임을 디자인하였는데, 『기완별록』은 이동시의 움직임은 없고, 정지시에만 기관인형을 수동으로 조종했다고 추정하였다. 그리고 그 움직임은 『기완별록』에 기록된 작가의 서술대로 디자인해 보았는데, 《봉사도》예산대의 기관인형이나 꼭두각시놀음의 인형들을 응용하는 정도에서도 구현이 가능하였다. 산대 기관인형은 특히 조선전기인 임진왜란 이전에 발전하였는데, 현재까지 발견된 시각자료는 조선후기인 18세기 초반의 《봉사도》의 예산대 밖에 없는 것이 아쉽다. 하루속히 조선전기의 시각자료가 발견되어 문헌기록과의 교차 연구가 이루어지길 바란다.
본 논문은 조선시대 산대 기관인형에 관한 연구이다. 그러나 한국에는 기관인형이란 개념이 정립되어 있지 않고, 자료도 절대적으로 부족하기 때문에 한국 자료 외에도 인접국가인 중국과 일본의 자료를 참고하였다. 기관인형은 동력전달장치를 포함한 인형을 말한다. 인형 내부에 동력장치가 위치하는 기계인형과 달리 인형 외부에 위치한 동력장치로 인형을 움직인다. 이때 동력은 바퀴나 물이 될 수도 있지만, 사람의 손도 될 수도 있기 때문에, 기관인형은 자동인형일 수도 있고 수동인형일 수도 있다. 그러나 동력장치는 무대 배경 속에 감추어져 있기 때문에 관객의 시각에서는 모두 자동인형으로 보인다. 중국을 축으로 하여 산대 기관인형을 살펴보면, 지중해문명권의 과학기구에서 시작된 백희장치(百戱裝置)는 위나라 마균에 의해 수차를 동력으로 하는 수전백희(水轉百戱) 장치로 발전하고, 수나라 때에는 수식(水飾)이란 이름으로 불리다가 송대에는 한편으로는 예술인형화되면서 수괴뢰(水傀儡)로, 또 한편으로는 과학인형인 수운의상대로 발전된다. 그리고 수운의상대의 원리는 조선시대의 옥루기륜과 유사하다. 즉, 바퀴 위에 인형을 올려 움직이는 방식이다. 그리고 세종은 옥루기륜에 『시경』「빈풍칠월편」의 사계절을 만들어 놓았고, 세조는 이를 내농작(內農作) 산대로 옮겼으며, 이것이 다시 하나의 산에 하나의 계절을 만드는 봄, 여름, 가을, 겨울의 대산대(大山臺)로 확장되는 것이다. 일본의 산대를 축으로 보면 더 많은 한국 산대의 모습을 추정할 수가 있다. 예를 들어 고대에는 신라, 가야인의 도래지인 이즈모 지역의 아오바야마(青葉山)나, 백제 도래인이 만든 아스카 지역의 수미산석(須彌山石)이 있다. 중세에는 이타테효즈 신사의 미쓰야마나 호우카베 신사의 오야마처럼 나무로 된 골조에 천으로 엮은 산대가 있는데, 이는 고려시대에도 존재했다고 추정할 수 있다. 하카타 지방의 야마카사를 보면 천으로 엮던 산대는 점차 입체형의 가산형태의 산대로 발전하는데, 산대가 입체형으로 발전하면서 평면 산대에 퀼트식으로 누벼 붙이던 인형도 입체 인형으로 발전하게 된다. 오와리 지역 산대의 입체인형들은 단순한 장식물에서 점차 가라쿠리라는 기관인형으로 발전하게 된다. 이후 가라쿠리는 산대 뿐 아니라 일반 극장에서도 공연된다. 좀 더 구체적으로 산대 기관인형의 원리를 보면, 산대 기관인형은 동력장치와 인형장치의 두 부분으로 나누어 볼 수 있다. 동력장치에서 동력을 만들어 인형장치에 힘을 전달해 주면 인형장치가 움직이는 것이다. 동력장치는 가장 간단하게는 물시계부터 지남거, 수차 등이 사용되었다. 동력장치에서 인형장치로 힘이 전달되면 인형이 움직이게 되는데, 이때 인형이 움직이기 위해서는 먼저 인형은 신체가 분절되어 있어야 하며, 힘의 운동방향을 바꾸어줄 어깨판 혹은 허리판 같은 구조를 가지고 있어야 한다. 한국의 산대와 기관인형은 삼국시대와 관련된 국내 기록은 거의 없지만, 일본의 기록을 통해보면 아오바야마 같은 풍속이 신라, 가야 지역에 존재했었고, 수미산이나 석인상과 같은 분수장치의 풍습이 백제에 있었다고 추정할 수 있다. 산대 기관인형과 관련해서는 특히 통일신라시대에 만들어진 만불산이 주목된다. 만불산은 약 3m 높이의 가산 위에 아주 작은 크기의 불상들이 만불이라고 할 정도로 많은 수가 안치되어 있어 붙여진 이름이다. 산 앞에는 천명이 넘는 승려가 있는데, 이 승려들이 자동인형장치이다. 고려시대의 산대는 가산형태의 구조물일 가능성도 있으나, 일본 이타테효즈 신사에서 본 미쓰야마와 같은 천으로 덮인 평면 산대의 형태일 가능성도 있다. 이는 고려시대의 산대를 ‘結’한다고 표현하는 한자와도 일맥상통한다. 기관인형은 조선시대에 들어서 활기를 띄는데, 나식과 박승임의 시를 통해 볼 때 괴뢰붕에서도 공연된 것을 알 수 있다. 그러나 구체적인 모습은 알 수 없어 아쉽다. 조선시대의 산대는 고정산대와 이동산대의 두 가지 형태로 분류해 볼 수 있다. 고정산대에는 광화문 사거리의 길 양옆에 조설한 대산대가 있고, 세종의 옥루기륜을 모방한 내농작 산대, 연산군의 삼신산이 있다. 내농작 산대는 원래는 농사하는 모의농잠의 모습을 짚풀인형 등으로 모방한 것인데 점차 옥류기륜처럼 『시경』의 「빈풍칠월편」을 묘사한 가산형태의 산대로 만들어지게 되고, 여기에 인형까지 올리게 된다. 그리고 이것이 다시 하나의 산에 하나의 계절을 만드는 봄, 여름, 가을, 겨울의 대산대(大山臺)로 확장되는 것이다. 연산군의 삼신산은 만세산, 영충산, 진사산의 세 산을 지칭한다. 그중 영충산과 진사산이 인형 산대인데 그 위의 인형은 단순한 잡상일 가능성과 수차 인형과 같은 기관인형의 가능성을 모두 생각해 볼 수 있다. 이동산대의 잡상으로는 윤거잡상, 헌가잡상, 침향산이 있다. 윤거잡상은 수레 위에 잡상을 올린 가장 단출한 형태의 예산대이다. 임진왜란이 끝나고 인적, 물적 자원의 고갈로 산대를 제작할 수 없던 광해군대에 사신접대를 위해 급하게 임시방편으로 만들었다는 기록이 있다. 윤거잡상은 『나례청등록』을 통하여 볼 때 헌가잡상과 같은 것으로 추정된다. 헌가잡상은 ‘헌가산’이라고 하여 명확히 산 모양의 구조물임을 알 수 있으며, 사신접대에 사용된 것으로 보아 《봉사도》의 예산대도 헌가잡상일 가능성이 크다. 《봉사도》는 청나라 사신 아커둔의 숙종∼영조 때까지의 조선사행 여정이 그려진 기록화이다. 그중 제 7폭에는 예산대가 그려져 있고 서첩에 “백희인 괴뢰희를 바치네”라고 기록되어 있어 예산대 위에서 산대 기관인형이 놀려지고 있음을 추정케 해 준다. 예산대는 약 8m안팎의 구조물로 4∼5층으로 이루어져 있다. 각층에는 인형이 있는데 맨 꼭대기에는 동자, 가운데는 원숭이, 가장 아래층에는 항아와 강태공으로 추정되는 인형이 있다. 인형의 움직임과 구조에 대해서는 2009년 필자가 참가했던 문화예술단체 홍두에서 축소 복원한 《봉사도》 예산대를 가지고 설명하였다. 당시 인형의 움직임은 산대 이동시와 정지시의 두 가지로 나누어, 산대 이동시에는 지남거처럼 움직이고, 산대가 정지해 있을 때는 수동으로 인형극을 보여준다는 이중구조로 디자인하였다. 이동시에 인형이 움직이기 위해서 지남거와 같은 방식으로 수레바퀴 축과 톱니기어를 연결하여 각 층의 인형이 움직이도록 하였으며, 정지시에는 인형이 산대의 장치들과 분리되어 인형 조종사들이 공연을 보여 줄 수 있도록 설계하였다. 《봉사도》 예산대 위의 인형의 원리는 『기완별록』의 예산대에도 응용된다. 『기완별록』은 경복궁 재건 당시의 모습을 그린 가사 문학으로 공사가 끝나고 거리에서는 각양각색의 놀이가 펼쳐졌는데 그 안에 구운몽 1, 서유기, 구운몽 2, 신선놀이, 상산사호놀이 다섯 대의 예산대가 있었다. 예산대 위에는 사람이 올라갔다고 보는 경우, 인형이 올라갔다고 보는 경우 등 다양한 해석이 있지만, 《봉사도》 외에는 구체적 자료가 없는 현시점에서 기관인형에 대한 다양한 가능성을 제시하기 위해서 본 논문에서는 모두 기관인형 예산대로 가정하고 인형의 복원이 가능한지를 살펴보았다. 앞서 《봉사도》는 예산대의 이동시와 정지시로 나누어 인형의 움직임을 디자인하였는데, 『기완별록』은 이동시의 움직임은 없고, 정지시에만 기관인형을 수동으로 조종했다고 추정하였다. 그리고 그 움직임은 『기완별록』에 기록된 작가의 서술대로 디자인해 보았는데, 《봉사도》예산대의 기관인형이나 꼭두각시놀음의 인형들을 응용하는 정도에서도 구현이 가능하였다. 산대 기관인형은 특히 조선전기인 임진왜란 이전에 발전하였는데, 현재까지 발견된 시각자료는 조선후기인 18세기 초반의 《봉사도》의 예산대 밖에 없는 것이 아쉽다. 하루속히 조선전기의 시각자료가 발견되어 문헌기록과의 교차 연구가 이루어지길 바란다.
This thesis is a study of mechanical puppets on Sandae during the Korean Joseon Dynasty. Since a concept of mechanical puppet had not been established in Korea and materials are also desperately lacking, the materials and documents from China and Japan, as neighboring countries, were referred to in ...
This thesis is a study of mechanical puppets on Sandae during the Korean Joseon Dynasty. Since a concept of mechanical puppet had not been established in Korea and materials are also desperately lacking, the materials and documents from China and Japan, as neighboring countries, were referred to in addition to Korean ones. A mechanical puppet means a puppet with a power transmission device. It moves with the power device outside differently from a puppet robot which has a power device inside. At the time, the power sources may be not only wheels or water but also a person’s hands. Therefore, the mechanical puppet may be automatically or manually operated. Because the power transmission device is hidden behind a backdrop, the puppet looks like an automatically operated puppet from the viewpoints of audience. Looking into the mechanical puppet on Sandae in center of China, Baekhuijangchi (百戱裝置) starting from scientific apparatus in the Mediterranean cultural sphere developed into Sujeonbaekhui (水轉百戱) with a waterwheel as a power source by Ma Jun in the Wei, and then called as Susik (水飾) in the Sui Dynasty, Sugoeroe (水傀儡, Water puppet) in the Song Dynasty when it became an art doll on one hand while it also developed into a water-driven astronomical clock tower as a scientific puppet. The principle of the water-driven astronomical clock tower is similar to that of Okrugiryun or a water clock by the amount of dropping water during the Joseon Dynasty. In other words, it is a way of putting on a wheel, and moving, a puppet. King Sejong placed four seasons in “Seventh Month” from the “Odes of Bin” in the and King Sejo moved them to the Sandae of Naenongjak (內農作), which was expanded to Daesandae (大山臺) with Spring, Summer, Fall, and Winter --- one season placed in each model mountain. Looking into the Sandae in center of Japan, more forms of Korean Sandae could be guessed. For example, there are Aobayama of Izumo where the people of Silla and Gaya arrived and Mt. Sumeru Stone (須彌山石) of Asuka which the people of Baekje made in the ancient times. In the medieval times, there is Sandae which was made of woven cloth around the wood frames just like Mitsuyama of Itatehyozu Shrine or Oyama of Houkabe Shrine, which could be estimated to have existed even during the Koryo Dynasty. Given Yamakasa in Hakata, Sandae made of woven cloth had gradually developed into that in a form of three-dimensional model mountain. As Sandae developed into a three-dimensional form, a puppet which was once quilted to the flat Sandae developed into a three-dimensional puppet. Three-dimensional puppets on Sandae in Owari gradually developed from simple ornament into mechanical puppets called Karakuri. Since then, Karakuri puppets have been performed not only on Sandae but also in theaters. More specifically, as regards the principle of the mechanical puppet on Sandae, the mechanical puppet on Sandae could be divided into two: a power device and a puppet. When the power device generates and transmits power to the puppet, the puppet moves. As most simple power devices, a water clock, a south-pointing chariot, a waterwheel, etc. were used. When the force is transmitted to the puppet by the power device, the puppet moves. At the time, to make the puppet move, the body of the puppet must be articulate and have structures such as shoulder plates or a waist plate that might change the motion direction of the force. There are few documents regarding Korean Sandae and mechanical puppets in relation to the Three Kingdoms of Korea, but it can be estimated from the documents in Japan that customs such as Aobayama existed in Silla and Gaya and the customs of foundations such as Mt. Sumeru Stone or stone statues were in Baekje. In relation to the mechanical puppets on Sandae, there is particularly much attention towards Manbulsan created in the United Silla. Manbulsan was so called from a great number of very small size statues of Buddha enshrined enough to reach ten thousand statues on the model mountain with a height of roughly 3 meters. There are over thousand monks in front of it, which are automatic puppets. Sandae during the Koryo Dynasty may be a structure in a form of model mountain, but it might be in a form of the flat Sandae covered with the cloth such as Mitsuyama of Itatehyozu Shrine of Japan, which has something in common with a Chinese character expressing “uniting (結)” Sandae during the Koryo Dynasty. The mechanical puppets became lively entering the Joseon Dynasty and it can be also found through the poets of Na Sik and Park Seung-Im that they have been performed even in a puppet tower. However, it is a pity that the detailed conceptions cannot be known. Sandae during the Joseon Dynasty can be classified into two forms: fixed Sandae and moving Sandae. The former form includes Daesandae formed on both sides of Gwanghwamun Crossroads, Sandae of Naenongjak after the model of Okrugiryun by King Sejong, and Samsinsan by Prince Yeonsan. Sandae of Naenongjak with puppets made of straw was originally made in imitation of mimic farming. Gradually, Sandae in a form of model mountain that depicted “Seventh Month” from the “Odes of Bin” in the as Okrugiryun, even with puppets thereon. It is expanded to Daesandae (大山臺) with Spring, Summer, Fall, and Winter --- one season placed in each model mountain. Samsinsan by Prince Yeonsan indicates three mountains including Mt. Manse, Mt. Youngchung, and Mt. Jinsa, among which the latter two are Sandae with puppets. It can be guessed that the puppets thereon might be simply miscellaneous statues or mechanical puppets such as waterwheel puppets. The miscellaneous statues of the latter form include Yungeojapsang, Heongajapsang, and Chimhyangsan. Yungeojapsang is Yesandae, which is the simplest form of placing miscellaneous statues on a wagon. There is a record showing that it was a stopgap rushed in for envoy reception during the reign of Prince Gwanghae when Sandae could not be made due to the shortage of personnel and physical resources after Imjin War arising from Japanese invasions. Yungeojapsang is estimated to be same as Heongajapsang through Naryechung Deungrok. Heongajapsang can be found to be clearly a mountain-shaped structure from its name ‘Heongasan’. Given that it was used for envoy reception, even Yesandae of is highly possible to be Heongajapsang. is an album of record paintings that depict the journeys of Akedun, an envoy, from Qing to Korea during the regimes of King Sukjong to King Youngjo. In the seventh leaf, Yesandae is drawn and “Dedicate Baekhui and Goeroehui (or a puppet play)” is recorded in its scrapbook. This allows it to be supposed that the mechanical puppets on Sandae are performed on Yesandae, which is a four or five-story structure with the approximate height of 8 meters and has puppets on each floor. There are puppets assumed to be children on the top floor, monkeys on the middle floors, and Chang’e and T’alkung wang on the bottom floor. The motions and structures of puppets were explained with Yesandae of which was restored in a method for scaling down by a culture and art organization called Hongdu I joined in 2009. At the time, the motions of puppets were divided into those at the movement and stop of Sandae, which was designed to have a double structure: Sandae moves like a south-pointing chariot at its movement and a puppet play is performed manually when Sandae stops. To make the puppets move at the movement of Sandae, Sandae is designed to allow puppets on each floor to move by connecting the axis of the wheels and the gears in the same method as a south-pointing chariot when Sandae moves, and allow puppet masters to make a performance by separating puppets from apparatus of Sandae when Sandae stops. The principle of the puppets on Yesandae of is applied even to that on Yesandae of Giwan Byeolrok. Giwan Byeolrok is Gasa literature depicting the appearance at the time of the reconstruction of Gyeongbok Palace. After the construction was finished, a variety of plays were performed on streets and there were five Yesandae including Guwunmong 1, Journey to the West, Guwunmong 2, Sinseonnori, and Sangsansahonori among them. There are various translations, e.g., persons are seen to go up on Yesandae, or puppets are seen to go up thereon. To show a variety of possibilities regarding mechanical puppets at the this time when there are no specific documents other than , whether puppets could be restored on assumption that all were Yesandae of mechanical puppets in this study. As mentioned above, designed the motions of puppets by dividing the times of the movement and stop of Yesandae, while Giwan Byeolrok assumed that mechanical puppets did not move at the time of the movement and they were manually operated at the time of the stop. The motions were designed as described by the author in Giwan Byeolrok. The implementation was possible even to the degree of applying mechanical puppets of Yesandae of or puppets in Kkokdugaksi Play. In particular, the mechanical puppets on Sandae had developed before Imjin War during the early Joseon Dynasty. It is a pity that there is no visual document found up to now except Yesandae of in the early eighteenth century during the late Joseon Dynasty. I hope visual documents during the early Joseon Dynasty will be found as soon as possible and crossover studies with literature records will be made.
This thesis is a study of mechanical puppets on Sandae during the Korean Joseon Dynasty. Since a concept of mechanical puppet had not been established in Korea and materials are also desperately lacking, the materials and documents from China and Japan, as neighboring countries, were referred to in addition to Korean ones. A mechanical puppet means a puppet with a power transmission device. It moves with the power device outside differently from a puppet robot which has a power device inside. At the time, the power sources may be not only wheels or water but also a person’s hands. Therefore, the mechanical puppet may be automatically or manually operated. Because the power transmission device is hidden behind a backdrop, the puppet looks like an automatically operated puppet from the viewpoints of audience. Looking into the mechanical puppet on Sandae in center of China, Baekhuijangchi (百戱裝置) starting from scientific apparatus in the Mediterranean cultural sphere developed into Sujeonbaekhui (水轉百戱) with a waterwheel as a power source by Ma Jun in the Wei, and then called as Susik (水飾) in the Sui Dynasty, Sugoeroe (水傀儡, Water puppet) in the Song Dynasty when it became an art doll on one hand while it also developed into a water-driven astronomical clock tower as a scientific puppet. The principle of the water-driven astronomical clock tower is similar to that of Okrugiryun or a water clock by the amount of dropping water during the Joseon Dynasty. In other words, it is a way of putting on a wheel, and moving, a puppet. King Sejong placed four seasons in “Seventh Month” from the “Odes of Bin” in the and King Sejo moved them to the Sandae of Naenongjak (內農作), which was expanded to Daesandae (大山臺) with Spring, Summer, Fall, and Winter --- one season placed in each model mountain. Looking into the Sandae in center of Japan, more forms of Korean Sandae could be guessed. For example, there are Aobayama of Izumo where the people of Silla and Gaya arrived and Mt. Sumeru Stone (須彌山石) of Asuka which the people of Baekje made in the ancient times. In the medieval times, there is Sandae which was made of woven cloth around the wood frames just like Mitsuyama of Itatehyozu Shrine or Oyama of Houkabe Shrine, which could be estimated to have existed even during the Koryo Dynasty. Given Yamakasa in Hakata, Sandae made of woven cloth had gradually developed into that in a form of three-dimensional model mountain. As Sandae developed into a three-dimensional form, a puppet which was once quilted to the flat Sandae developed into a three-dimensional puppet. Three-dimensional puppets on Sandae in Owari gradually developed from simple ornament into mechanical puppets called Karakuri. Since then, Karakuri puppets have been performed not only on Sandae but also in theaters. More specifically, as regards the principle of the mechanical puppet on Sandae, the mechanical puppet on Sandae could be divided into two: a power device and a puppet. When the power device generates and transmits power to the puppet, the puppet moves. As most simple power devices, a water clock, a south-pointing chariot, a waterwheel, etc. were used. When the force is transmitted to the puppet by the power device, the puppet moves. At the time, to make the puppet move, the body of the puppet must be articulate and have structures such as shoulder plates or a waist plate that might change the motion direction of the force. There are few documents regarding Korean Sandae and mechanical puppets in relation to the Three Kingdoms of Korea, but it can be estimated from the documents in Japan that customs such as Aobayama existed in Silla and Gaya and the customs of foundations such as Mt. Sumeru Stone or stone statues were in Baekje. In relation to the mechanical puppets on Sandae, there is particularly much attention towards Manbulsan created in the United Silla. Manbulsan was so called from a great number of very small size statues of Buddha enshrined enough to reach ten thousand statues on the model mountain with a height of roughly 3 meters. There are over thousand monks in front of it, which are automatic puppets. Sandae during the Koryo Dynasty may be a structure in a form of model mountain, but it might be in a form of the flat Sandae covered with the cloth such as Mitsuyama of Itatehyozu Shrine of Japan, which has something in common with a Chinese character expressing “uniting (結)” Sandae during the Koryo Dynasty. The mechanical puppets became lively entering the Joseon Dynasty and it can be also found through the poets of Na Sik and Park Seung-Im that they have been performed even in a puppet tower. However, it is a pity that the detailed conceptions cannot be known. Sandae during the Joseon Dynasty can be classified into two forms: fixed Sandae and moving Sandae. The former form includes Daesandae formed on both sides of Gwanghwamun Crossroads, Sandae of Naenongjak after the model of Okrugiryun by King Sejong, and Samsinsan by Prince Yeonsan. Sandae of Naenongjak with puppets made of straw was originally made in imitation of mimic farming. Gradually, Sandae in a form of model mountain that depicted “Seventh Month” from the “Odes of Bin” in the as Okrugiryun, even with puppets thereon. It is expanded to Daesandae (大山臺) with Spring, Summer, Fall, and Winter --- one season placed in each model mountain. Samsinsan by Prince Yeonsan indicates three mountains including Mt. Manse, Mt. Youngchung, and Mt. Jinsa, among which the latter two are Sandae with puppets. It can be guessed that the puppets thereon might be simply miscellaneous statues or mechanical puppets such as waterwheel puppets. The miscellaneous statues of the latter form include Yungeojapsang, Heongajapsang, and Chimhyangsan. Yungeojapsang is Yesandae, which is the simplest form of placing miscellaneous statues on a wagon. There is a record showing that it was a stopgap rushed in for envoy reception during the reign of Prince Gwanghae when Sandae could not be made due to the shortage of personnel and physical resources after Imjin War arising from Japanese invasions. Yungeojapsang is estimated to be same as Heongajapsang through Naryechung Deungrok. Heongajapsang can be found to be clearly a mountain-shaped structure from its name ‘Heongasan’. Given that it was used for envoy reception, even Yesandae of is highly possible to be Heongajapsang. is an album of record paintings that depict the journeys of Akedun, an envoy, from Qing to Korea during the regimes of King Sukjong to King Youngjo. In the seventh leaf, Yesandae is drawn and “Dedicate Baekhui and Goeroehui (or a puppet play)” is recorded in its scrapbook. This allows it to be supposed that the mechanical puppets on Sandae are performed on Yesandae, which is a four or five-story structure with the approximate height of 8 meters and has puppets on each floor. There are puppets assumed to be children on the top floor, monkeys on the middle floors, and Chang’e and T’alkung wang on the bottom floor. The motions and structures of puppets were explained with Yesandae of which was restored in a method for scaling down by a culture and art organization called Hongdu I joined in 2009. At the time, the motions of puppets were divided into those at the movement and stop of Sandae, which was designed to have a double structure: Sandae moves like a south-pointing chariot at its movement and a puppet play is performed manually when Sandae stops. To make the puppets move at the movement of Sandae, Sandae is designed to allow puppets on each floor to move by connecting the axis of the wheels and the gears in the same method as a south-pointing chariot when Sandae moves, and allow puppet masters to make a performance by separating puppets from apparatus of Sandae when Sandae stops. The principle of the puppets on Yesandae of is applied even to that on Yesandae of Giwan Byeolrok. Giwan Byeolrok is Gasa literature depicting the appearance at the time of the reconstruction of Gyeongbok Palace. After the construction was finished, a variety of plays were performed on streets and there were five Yesandae including Guwunmong 1, Journey to the West, Guwunmong 2, Sinseonnori, and Sangsansahonori among them. There are various translations, e.g., persons are seen to go up on Yesandae, or puppets are seen to go up thereon. To show a variety of possibilities regarding mechanical puppets at the this time when there are no specific documents other than , whether puppets could be restored on assumption that all were Yesandae of mechanical puppets in this study. As mentioned above, designed the motions of puppets by dividing the times of the movement and stop of Yesandae, while Giwan Byeolrok assumed that mechanical puppets did not move at the time of the movement and they were manually operated at the time of the stop. The motions were designed as described by the author in Giwan Byeolrok. The implementation was possible even to the degree of applying mechanical puppets of Yesandae of or puppets in Kkokdugaksi Play. In particular, the mechanical puppets on Sandae had developed before Imjin War during the early Joseon Dynasty. It is a pity that there is no visual document found up to now except Yesandae of in the early eighteenth century during the late Joseon Dynasty. I hope visual documents during the early Joseon Dynasty will be found as soon as possible and crossover studies with literature records will be made.
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