하버드대 경영대학원, 밥슨 칼리지 등 세계 명문 대학들은 전통적으로 사례 연구를 중요시 해왔다. 특히 창업가정신(entrepreneurship)을 전공하고 있거나 관련 분야를 연구하는 학자들은 사례 연구를 통해 새로운 이론의 발전을 도모하고 있는 경향이다. 그럼에도 불구하고 아직 국내 학계는 사례 연구가 절대적으로 부족한 이론 중심의 연구에서 벗어나지 못하고 있다. 이제 우리나라도 사례 연구가 강조되어야 한다. 이는 세계 학계의 연구 흐름과 부합할 뿐 아니라 후발 기업의 창업과 성장 전략에도 중요한 시사점을 제공해 줄 수 있다. 특히 한국이 선진국 진입을 위해서는 ...
하버드대 경영대학원, 밥슨 칼리지 등 세계 명문 대학들은 전통적으로 사례 연구를 중요시 해왔다. 특히 창업가정신(entrepreneurship)을 전공하고 있거나 관련 분야를 연구하는 학자들은 사례 연구를 통해 새로운 이론의 발전을 도모하고 있는 경향이다. 그럼에도 불구하고 아직 국내 학계는 사례 연구가 절대적으로 부족한 이론 중심의 연구에서 벗어나지 못하고 있다. 이제 우리나라도 사례 연구가 강조되어야 한다. 이는 세계 학계의 연구 흐름과 부합할 뿐 아니라 후발 기업의 창업과 성장 전략에도 중요한 시사점을 제공해 줄 수 있다. 특히 한국이 선진국 진입을 위해서는 서비스 산업의 선진화가 무엇보다도 필요한 시점에서 서비스 산업의 사례를 연구하는 것은 중요한 과제이다. 따라서 본 연구는 이러한 연구과제에 적합한 카페베네프랜차이즈 사업의 성공요인을 분석해 보았다. 카페베네는 2008년 4월에 창업하여, 3년 만에 국내 커피전문점 점포수에서 1위로 올라 선 후, 해외로 활발하게 진출하고 있는 급성장 기업이자 서비스 산업인 프랜차이즈 기업이다. 이처럼 창업기업이 급성장하는 데는 창업가정신과 차별화된 프랜차이즈 전개 전략이 있을 것이다. 이에 본 연구는 창업가정신과 프랜차이즈에 관한 이론적 배경을 살펴보았다. 본 연구를 통해 살펴본 카페베네의 성공요인을 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 김선권 대표의 창업가정신이다. 해외 유명 브랜드 및 대기업 브랜드들이 치열하게 경쟁하고 있는 커피전문점 시장에서 중소기업으로서 당당히 경쟁할 수 있었던 것은 CEO의 도전 정신과 혁신적인 마케팅 전략 때문이었다. 둘째, 상품의 차별화 전략이다. 커피 등 음료 이외 다양한 디저트 메뉴로 차별화를 했고, 유럽풍 빈티지 스타일의 인테리어는 점포 인테리어의 패러다임을 바꿔 놓았다. 셋째, 지속적인 R&D 투자와 사회공헌으로 급성장에 따른 부작용을 극복하였다. 신선한 커피를 제공할 수 있는 'FTT(Farm To Table)' 시스템 구축, 베네 컵 커피 대학 설립, 다양한 사회공헌 활동 등 기업의 사회적 책임을 다함으로써 브랜드 이미지를 제고하였다. 넷째, 글로벌 브랜드 전략이다. 국내시장의 과당경쟁을 피하고, 글로벌 브랜드로 도약하기 위해 창업 4년차에 뉴욕 맨해튼 타임스스퀘어에 진출했고, 이후 중국 등 동남아시아로 빠르게 진출하고 있다. 해외 진출은 국가 대표 브랜드로서의 이미지를 제고시킬 것이다. 본 연구는 이러한 결과를 토대로 카페베네의 성공요인이 후발 창업기업 중소기업의 성장 전략을 수립하는데 시사점을 주고, 국가 경제의 동태적 발전을 견인하는데도 기여한다고 하겠다.
하버드대 경영대학원, 밥슨 칼리지 등 세계 명문 대학들은 전통적으로 사례 연구를 중요시 해왔다. 특히 창업가정신(entrepreneurship)을 전공하고 있거나 관련 분야를 연구하는 학자들은 사례 연구를 통해 새로운 이론의 발전을 도모하고 있는 경향이다. 그럼에도 불구하고 아직 국내 학계는 사례 연구가 절대적으로 부족한 이론 중심의 연구에서 벗어나지 못하고 있다. 이제 우리나라도 사례 연구가 강조되어야 한다. 이는 세계 학계의 연구 흐름과 부합할 뿐 아니라 후발 기업의 창업과 성장 전략에도 중요한 시사점을 제공해 줄 수 있다. 특히 한국이 선진국 진입을 위해서는 서비스 산업의 선진화가 무엇보다도 필요한 시점에서 서비스 산업의 사례를 연구하는 것은 중요한 과제이다. 따라서 본 연구는 이러한 연구과제에 적합한 카페베네 프랜차이즈 사업의 성공요인을 분석해 보았다. 카페베네는 2008년 4월에 창업하여, 3년 만에 국내 커피전문점 점포수에서 1위로 올라 선 후, 해외로 활발하게 진출하고 있는 급성장 기업이자 서비스 산업인 프랜차이즈 기업이다. 이처럼 창업기업이 급성장하는 데는 창업가정신과 차별화된 프랜차이즈 전개 전략이 있을 것이다. 이에 본 연구는 창업가정신과 프랜차이즈에 관한 이론적 배경을 살펴보았다. 본 연구를 통해 살펴본 카페베네의 성공요인을 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 김선권 대표의 창업가정신이다. 해외 유명 브랜드 및 대기업 브랜드들이 치열하게 경쟁하고 있는 커피전문점 시장에서 중소기업으로서 당당히 경쟁할 수 있었던 것은 CEO의 도전 정신과 혁신적인 마케팅 전략 때문이었다. 둘째, 상품의 차별화 전략이다. 커피 등 음료 이외 다양한 디저트 메뉴로 차별화를 했고, 유럽풍 빈티지 스타일의 인테리어는 점포 인테리어의 패러다임을 바꿔 놓았다. 셋째, 지속적인 R&D 투자와 사회공헌으로 급성장에 따른 부작용을 극복하였다. 신선한 커피를 제공할 수 있는 'FTT(Farm To Table)' 시스템 구축, 베네 컵 커피 대학 설립, 다양한 사회공헌 활동 등 기업의 사회적 책임을 다함으로써 브랜드 이미지를 제고하였다. 넷째, 글로벌 브랜드 전략이다. 국내시장의 과당경쟁을 피하고, 글로벌 브랜드로 도약하기 위해 창업 4년차에 뉴욕 맨해튼 타임스스퀘어에 진출했고, 이후 중국 등 동남아시아로 빠르게 진출하고 있다. 해외 진출은 국가 대표 브랜드로서의 이미지를 제고시킬 것이다. 본 연구는 이러한 결과를 토대로 카페베네의 성공요인이 후발 창업기업 중소기업의 성장 전략을 수립하는데 시사점을 주고, 국가 경제의 동태적 발전을 견인하는데도 기여한다고 하겠다.
World prestigious universities including the Business School of Havard University or Babson College have traditionally valued the importance of case study. Especially, scholars majoring the entrepreneurship or researching relevant fields tend to seek for developing new theories through the case rese...
World prestigious universities including the Business School of Havard University or Babson College have traditionally valued the importance of case study. Especially, scholars majoring the entrepreneurship or researching relevant fields tend to seek for developing new theories through the case research. In spite of that, in Korean academic world, the case research about the entrepreneurship doesn't go out of the frame of theory-based research, even though the latter is definitely insufficient. Now, in Korea, the case research should be emphasized, because it not only matches up with the world academic word's research trend but also provides some important implications about the late companies' foundation and growth strategies. Especially, in this timing when the advancement of service industry is more needed in order that Korea can enter into the advanced country level, it is an important task to research some representative cases in service industry. So this study analyzed the success factors of Caffe Bene Franchise Business which is suitable as such a research task. Caffe Bene is a successful franchise company in the industry wich has been rapidly grown up after achieving the top 1 in the number of coffee franchise shops within 3 years since its foundation on April, 2008, and is actively exploring overseas markets. In that the start-up company has rapidly grown up, the Caffe Bene may have its unique entrepreneurship and differentiated franchise development strategies from other franchise companies. So this study investigated the theoretical backgrounds about its entrepreneurship and franchise strategies. Caffe Bene's success factors identified from this study can be summarized as follows. First success factor was its CEO, Seon-Gown Kim's entrepreneurship. The factors making the Caffe Bene, a small company be able to confidently compete in the coffee franchise market where overseas famous coffee brands and large companies' brands fiercely compete were its CEO's challenge spirit and innovative marketing strategy. Second success factor was the products differentiation strategy. Caffe Bene's various desert menus except a lot of coffee products and beverages differentiated itself from other coffee franchise companies, and its European vintage-style interior decoration changed the paradigm of coffee shop's interior decoration. Third successful factor was its continual investment on R&D and its social contribution making the company Caffe Bene overcome possible side effects resulting from a rapid growth. It has enhanced its brand image by constructing the "Farm To Table(FTT)" System to serve fresh coffee to its customers, establishing the Bene Cup Coffee College, and carrying the company's social responsibilities including various social contribution activities. Fourth success factor was Caffe Bene's global brand strategy. In order to it could leap to a global brand while avoiding the excessive competition in domestic market, the Caffe Bene established its frist overseas franchise shop in the Time Square, Manhattan, New York on the 4th year after its foundation, and is rapidly entering South East Asian coffee markets including Chinese market. Its entrance to overseas coffee markets will enhance its image as a national coffee franchise shop brand. This study is meaningful in that Caffe Ben's success factors identified on the basis of research results will give e some implies to latter start-up small & medium companies at establishing their growth strategies, and will be contributed in driving the national economy's dynamic advancement.
World prestigious universities including the Business School of Havard University or Babson College have traditionally valued the importance of case study. Especially, scholars majoring the entrepreneurship or researching relevant fields tend to seek for developing new theories through the case research. In spite of that, in Korean academic world, the case research about the entrepreneurship doesn't go out of the frame of theory-based research, even though the latter is definitely insufficient. Now, in Korea, the case research should be emphasized, because it not only matches up with the world academic word's research trend but also provides some important implications about the late companies' foundation and growth strategies. Especially, in this timing when the advancement of service industry is more needed in order that Korea can enter into the advanced country level, it is an important task to research some representative cases in service industry. So this study analyzed the success factors of Caffe Bene Franchise Business which is suitable as such a research task. Caffe Bene is a successful franchise company in the industry wich has been rapidly grown up after achieving the top 1 in the number of coffee franchise shops within 3 years since its foundation on April, 2008, and is actively exploring overseas markets. In that the start-up company has rapidly grown up, the Caffe Bene may have its unique entrepreneurship and differentiated franchise development strategies from other franchise companies. So this study investigated the theoretical backgrounds about its entrepreneurship and franchise strategies. Caffe Bene's success factors identified from this study can be summarized as follows. First success factor was its CEO, Seon-Gown Kim's entrepreneurship. The factors making the Caffe Bene, a small company be able to confidently compete in the coffee franchise market where overseas famous coffee brands and large companies' brands fiercely compete were its CEO's challenge spirit and innovative marketing strategy. Second success factor was the products differentiation strategy. Caffe Bene's various desert menus except a lot of coffee products and beverages differentiated itself from other coffee franchise companies, and its European vintage-style interior decoration changed the paradigm of coffee shop's interior decoration. Third successful factor was its continual investment on R&D and its social contribution making the company Caffe Bene overcome possible side effects resulting from a rapid growth. It has enhanced its brand image by constructing the "Farm To Table(FTT)" System to serve fresh coffee to its customers, establishing the Bene Cup Coffee College, and carrying the company's social responsibilities including various social contribution activities. Fourth success factor was Caffe Bene's global brand strategy. In order to it could leap to a global brand while avoiding the excessive competition in domestic market, the Caffe Bene established its frist overseas franchise shop in the Time Square, Manhattan, New York on the 4th year after its foundation, and is rapidly entering South East Asian coffee markets including Chinese market. Its entrance to overseas coffee markets will enhance its image as a national coffee franchise shop brand. This study is meaningful in that Caffe Ben's success factors identified on the basis of research results will give e some implies to latter start-up small & medium companies at establishing their growth strategies, and will be contributed in driving the national economy's dynamic advancement.
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