음식물을 인공적으로 처리하여 원재료의 특성을 살리고 저장성을 높인 가공식품은 현대사회에서 가장 중요한 식품의 하나이다. 가공식품에 대한 관심의 첫째 요인은 안전한 먹거리에 대한 요구라 할 수 있다. 두 번째는 보다 건강에 좋은 먹거리에 대한 요구라 할 수 있다. 프리미엄 기호식품은 시장의 안전하고 품질 좋은 먹거리 요구를 반영하여 등장하였다고 할 수 있다. 프리미엄 기호식품은 고급식품으로서의 의미, 차별적인 제품으로서의 의미 등 다양한 속성을 가지고 있다. 뿐만 아니라 프리미엄 기호식품의 부각은 웰빙 트렌드를 반영하는 것이기도 하다. 프리미엄 기호식품의 시장 확대에도 불구하고 프리미엄 기호식품에 대한 소비자 행동은 중요하게 다루어지지 않았다. 기존 연구는 주로 가격을 중심으로 논의되었기 때문에 프리미엄 기호식품의 선택 동기, 제품에 대한 충성도 등 다양한 구매행동을 파악할 수 없다. 이에 본 연구는 프리미엄 기호식품의 구매행동에 대해 연구하고자 하였다. 안전성을 담보하지 않는 상품 군에서 연구대상을 선정한다면 고급수요를 지향하는 고객의 구매특성을 연구하는 프리미엄 기호식품의 연구의미가 퇴색될 것이다. 이에 본 연구는 구체적 연구대상을 견과류로 하였다. 견과류는 그 자체로서 웰빙식품의 가치를 지니는데 견과류에서의 프리미엄 제품군은 안정성의 측면이 아니라 보다 다양한 선택 동기에 영향을 받을 수 있을 것이다. 또한 지금까지 구체적으로 연구되지 않았던 상품으로서 마케팅에 합의점을 줄 수 있기 때문에 프리미엄 기호식품의 연구대상으로서 적합하다고 판단하였다. 본 연구는 프리미엄 기호식품의 구매동기와 소비자 충성도의 관계를 분석하고자 하는 목적을 가진다. 구체적으로는 상품이 가지는 제품적 특성과 소비자 특성이 소비자 충성도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 연구 결과 원산지 특성은 소비자 충성도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다양한 국가의 견과류가 혼합된 제품으로서 원산지는 상대적으로 부각되지 않을 수 있다고 판단된다. 브랜드 특성의 경우 역시 소비자 충성도에 영향을 미치는 않는 것으로 나타났는데 이는 원산지 정보 등 구체적으로 고객이 판단할 수 있는 정보가 많지 않은 상황에서 견과류 브랜드의 차별화가 이루어지지 않는 것으로 추론해 볼 수 있다. 품질 특성의 경우 소비자 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이는 소비자가 견과류의 경우 제품의 품질을 고려하는 것으로 볼 수 있다. 소비자 특성의 경우 모든 요인이 고객 충성도에 영향을 미치고 있었는데 특히 과시적 소비심리의 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다. 첫째, 현재의 프리미엄 너츠는 품질 특성을 부각시키고 특히 가족을 위한 상품으로서의 가치를 적극적으로 부각시켜야 한다. 둘째, 프리미엄 너츠는 시장의 형성이 최근이고 기존에 강력한 브랜드 이미지를 가진 업체의 진입이 없는 상황에서 품질의 고급화를 통해 장기적으로는 좋은 브랜드 이미지를 구축해야 한다. 현재에도 가족 지향 구매에 브랜드 특성이 영향을 미치기 때문에 향후 브랜드 이미지가 향상되고 구매가 이어져 신뢰가 구축될 경우 소비자 충성도에도 영향을 미치게 될 것이다. 셋째, ...
음식물을 인공적으로 처리하여 원재료의 특성을 살리고 저장성을 높인 가공식품은 현대사회에서 가장 중요한 식품의 하나이다. 가공식품에 대한 관심의 첫째 요인은 안전한 먹거리에 대한 요구라 할 수 있다. 두 번째는 보다 건강에 좋은 먹거리에 대한 요구라 할 수 있다. 프리미엄 기호식품은 시장의 안전하고 품질 좋은 먹거리 요구를 반영하여 등장하였다고 할 수 있다. 프리미엄 기호식품은 고급식품으로서의 의미, 차별적인 제품으로서의 의미 등 다양한 속성을 가지고 있다. 뿐만 아니라 프리미엄 기호식품의 부각은 웰빙 트렌드를 반영하는 것이기도 하다. 프리미엄 기호식품의 시장 확대에도 불구하고 프리미엄 기호식품에 대한 소비자 행동은 중요하게 다루어지지 않았다. 기존 연구는 주로 가격을 중심으로 논의되었기 때문에 프리미엄 기호식품의 선택 동기, 제품에 대한 충성도 등 다양한 구매행동을 파악할 수 없다. 이에 본 연구는 프리미엄 기호식품의 구매행동에 대해 연구하고자 하였다. 안전성을 담보하지 않는 상품 군에서 연구대상을 선정한다면 고급수요를 지향하는 고객의 구매특성을 연구하는 프리미엄 기호식품의 연구의미가 퇴색될 것이다. 이에 본 연구는 구체적 연구대상을 견과류로 하였다. 견과류는 그 자체로서 웰빙식품의 가치를 지니는데 견과류에서의 프리미엄 제품군은 안정성의 측면이 아니라 보다 다양한 선택 동기에 영향을 받을 수 있을 것이다. 또한 지금까지 구체적으로 연구되지 않았던 상품으로서 마케팅에 합의점을 줄 수 있기 때문에 프리미엄 기호식품의 연구대상으로서 적합하다고 판단하였다. 본 연구는 프리미엄 기호식품의 구매동기와 소비자 충성도의 관계를 분석하고자 하는 목적을 가진다. 구체적으로는 상품이 가지는 제품적 특성과 소비자 특성이 소비자 충성도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 연구 결과 원산지 특성은 소비자 충성도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다양한 국가의 견과류가 혼합된 제품으로서 원산지는 상대적으로 부각되지 않을 수 있다고 판단된다. 브랜드 특성의 경우 역시 소비자 충성도에 영향을 미치는 않는 것으로 나타났는데 이는 원산지 정보 등 구체적으로 고객이 판단할 수 있는 정보가 많지 않은 상황에서 견과류 브랜드의 차별화가 이루어지지 않는 것으로 추론해 볼 수 있다. 품질 특성의 경우 소비자 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이는 소비자가 견과류의 경우 제품의 품질을 고려하는 것으로 볼 수 있다. 소비자 특성의 경우 모든 요인이 고객 충성도에 영향을 미치고 있었는데 특히 과시적 소비심리의 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다. 첫째, 현재의 프리미엄 너츠는 품질 특성을 부각시키고 특히 가족을 위한 상품으로서의 가치를 적극적으로 부각시켜야 한다. 둘째, 프리미엄 너츠는 시장의 형성이 최근이고 기존에 강력한 브랜드 이미지를 가진 업체의 진입이 없는 상황에서 품질의 고급화를 통해 장기적으로는 좋은 브랜드 이미지를 구축해야 한다. 현재에도 가족 지향 구매에 브랜드 특성이 영향을 미치기 때문에 향후 브랜드 이미지가 향상되고 구매가 이어져 신뢰가 구축될 경우 소비자 충성도에도 영향을 미치게 될 것이다. 셋째, 원산지 효과는 거의 나타나지 않는바 이는 복합적 상품으로서 개별 견과의 원산지를 모두 고려하기 어려우며 견과자체가 이미 우수한 건강식품으로 받아들여지기 때문으로 판단된다. 이에 원산지는 품질의 우수성을 강조하는 보조 장치로서 사용되어야 할 것이다. 현재 가전, 의류, 스마트 폰을 비롯하여 식품과 문구류에 이르기 까지 프리미엄 제품은 소비자의 선택을 받고 있다. 이에 후속 연구는 다양한 프리미엄 제품군을 대상으로 하여 소비자의 구매행동과 관련한 연구를 통해 마케팅 측면의 시사점을 제공해야 할 것이다.
음식물을 인공적으로 처리하여 원재료의 특성을 살리고 저장성을 높인 가공식품은 현대사회에서 가장 중요한 식품의 하나이다. 가공식품에 대한 관심의 첫째 요인은 안전한 먹거리에 대한 요구라 할 수 있다. 두 번째는 보다 건강에 좋은 먹거리에 대한 요구라 할 수 있다. 프리미엄 기호식품은 시장의 안전하고 품질 좋은 먹거리 요구를 반영하여 등장하였다고 할 수 있다. 프리미엄 기호식품은 고급식품으로서의 의미, 차별적인 제품으로서의 의미 등 다양한 속성을 가지고 있다. 뿐만 아니라 프리미엄 기호식품의 부각은 웰빙 트렌드를 반영하는 것이기도 하다. 프리미엄 기호식품의 시장 확대에도 불구하고 프리미엄 기호식품에 대한 소비자 행동은 중요하게 다루어지지 않았다. 기존 연구는 주로 가격을 중심으로 논의되었기 때문에 프리미엄 기호식품의 선택 동기, 제품에 대한 충성도 등 다양한 구매행동을 파악할 수 없다. 이에 본 연구는 프리미엄 기호식품의 구매행동에 대해 연구하고자 하였다. 안전성을 담보하지 않는 상품 군에서 연구대상을 선정한다면 고급수요를 지향하는 고객의 구매특성을 연구하는 프리미엄 기호식품의 연구의미가 퇴색될 것이다. 이에 본 연구는 구체적 연구대상을 견과류로 하였다. 견과류는 그 자체로서 웰빙식품의 가치를 지니는데 견과류에서의 프리미엄 제품군은 안정성의 측면이 아니라 보다 다양한 선택 동기에 영향을 받을 수 있을 것이다. 또한 지금까지 구체적으로 연구되지 않았던 상품으로서 마케팅에 합의점을 줄 수 있기 때문에 프리미엄 기호식품의 연구대상으로서 적합하다고 판단하였다. 본 연구는 프리미엄 기호식품의 구매동기와 소비자 충성도의 관계를 분석하고자 하는 목적을 가진다. 구체적으로는 상품이 가지는 제품적 특성과 소비자 특성이 소비자 충성도에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고자 하였다. 연구 결과 원산지 특성은 소비자 충성도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 다양한 국가의 견과류가 혼합된 제품으로서 원산지는 상대적으로 부각되지 않을 수 있다고 판단된다. 브랜드 특성의 경우 역시 소비자 충성도에 영향을 미치는 않는 것으로 나타났는데 이는 원산지 정보 등 구체적으로 고객이 판단할 수 있는 정보가 많지 않은 상황에서 견과류 브랜드의 차별화가 이루어지지 않는 것으로 추론해 볼 수 있다. 품질 특성의 경우 소비자 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이는 소비자가 견과류의 경우 제품의 품질을 고려하는 것으로 볼 수 있다. 소비자 특성의 경우 모든 요인이 고객 충성도에 영향을 미치고 있었는데 특히 과시적 소비심리의 영향력이 가장 큰 것으로 나타났다. 첫째, 현재의 프리미엄 너츠는 품질 특성을 부각시키고 특히 가족을 위한 상품으로서의 가치를 적극적으로 부각시켜야 한다. 둘째, 프리미엄 너츠는 시장의 형성이 최근이고 기존에 강력한 브랜드 이미지를 가진 업체의 진입이 없는 상황에서 품질의 고급화를 통해 장기적으로는 좋은 브랜드 이미지를 구축해야 한다. 현재에도 가족 지향 구매에 브랜드 특성이 영향을 미치기 때문에 향후 브랜드 이미지가 향상되고 구매가 이어져 신뢰가 구축될 경우 소비자 충성도에도 영향을 미치게 될 것이다. 셋째, 원산지 효과는 거의 나타나지 않는바 이는 복합적 상품으로서 개별 견과의 원산지를 모두 고려하기 어려우며 견과자체가 이미 우수한 건강식품으로 받아들여지기 때문으로 판단된다. 이에 원산지는 품질의 우수성을 강조하는 보조 장치로서 사용되어야 할 것이다. 현재 가전, 의류, 스마트 폰을 비롯하여 식품과 문구류에 이르기 까지 프리미엄 제품은 소비자의 선택을 받고 있다. 이에 후속 연구는 다양한 프리미엄 제품군을 대상으로 하여 소비자의 구매행동과 관련한 연구를 통해 마케팅 측면의 시사점을 제공해야 할 것이다.
Processed food which has the most of characteristics of the raw materials by artificial treatment and enhances storage stability is one of the most important foods in modern society. The main cause of interest in processed foods is the demand for safe food. Second is the demand for healthy food....
Processed food which has the most of characteristics of the raw materials by artificial treatment and enhances storage stability is one of the most important foods in modern society. The main cause of interest in processed foods is the demand for safe food. Second is the demand for healthy food. Premium favorite food came out to meet requirements of safe and high-quality foods in the market. Premium favorite food has various attributes such as meaning of high quality and distinguished food. Furthermore premium favorite food is also intended to reflect the well-being trend. In spite of the market expansion of premium favorite food, consumer behavior for premium favorite food was not treated important. Existing studies mainly discussed in price aspect and it was not possible to understand the buying behaviors such as motivation of the choice of premium favorite food or loyalty to the product. This study tried to search the buying behavior of premium favorite food. In case product group which does not ensure food safety, it will lose true meaning of this study which search buying behaviors of customers who seek a high degree of demand. Therefore nuts are chosen as a specific objects. Nuts, itself, have value of well-being food, and premium nuts products are affected by various choice motivations, not by safety. Further, it is possible to provide a common ground for marketing as a product which has not been studied in detail so far, to be suitable as a study of the premium favorite food. The purpose of this study is to analyze relationship of buying motivation, and customer’s royalty of premium favorite foods. Specifically, this study tried to analyze how consumer characteristics and product characteristics of the items affect the loyalty of the product. This is the study of buying motivation of premium favorite foods, and specific object of study is premium nuts. Participants are limited to married women aged over 30 who actively purchase nuts for both herself and families. The characteristics of origin were found to have no effect on customer’s loyalty study. It is judged that there may not be emphasized relatively to the origin of the product being by mixed nuts from various countries. In the case of brand characteristics, we have found that it have not affect consumer’s loyalty. In order to purchase safe product with insufficient information such as origin, brand characteristics, meaning ‘Trust’ trust, affected to purchasing behaviors. In the case of product’s quality characteristics, we have found that it have affected consumer’s loyalty. In the case of consumer attributes, all factors had an impact on customer loyalty, but the greatest influence was reasonable buying habits. First, premium nuts should highlight quality characteristics and especially value of family product. Second, premium nuts market has been established recently and company who has strong brand power is not present yet. A company should make high-quality products and build a good brand image. Strong brand power affects to family-oriented purchase and it will also influence product loyalty in the long run. Third, origin barely affects to purchase. Nuts have various origins and it is already considered as health food. Origin of product should be used as a subsidiary tool to emphasize excellence of quality. Nowadays premium products in most areas (household appliances, clothing, mobile phone, stationery and food) are preferred for customers. In subsequent studies, it is necessary to provide an indication of marketing aspect through researching buying behaviors of various premium product groups.
Processed food which has the most of characteristics of the raw materials by artificial treatment and enhances storage stability is one of the most important foods in modern society. The main cause of interest in processed foods is the demand for safe food. Second is the demand for healthy food. Premium favorite food came out to meet requirements of safe and high-quality foods in the market. Premium favorite food has various attributes such as meaning of high quality and distinguished food. Furthermore premium favorite food is also intended to reflect the well-being trend. In spite of the market expansion of premium favorite food, consumer behavior for premium favorite food was not treated important. Existing studies mainly discussed in price aspect and it was not possible to understand the buying behaviors such as motivation of the choice of premium favorite food or loyalty to the product. This study tried to search the buying behavior of premium favorite food. In case product group which does not ensure food safety, it will lose true meaning of this study which search buying behaviors of customers who seek a high degree of demand. Therefore nuts are chosen as a specific objects. Nuts, itself, have value of well-being food, and premium nuts products are affected by various choice motivations, not by safety. Further, it is possible to provide a common ground for marketing as a product which has not been studied in detail so far, to be suitable as a study of the premium favorite food. The purpose of this study is to analyze relationship of buying motivation, and customer’s royalty of premium favorite foods. Specifically, this study tried to analyze how consumer characteristics and product characteristics of the items affect the loyalty of the product. This is the study of buying motivation of premium favorite foods, and specific object of study is premium nuts. Participants are limited to married women aged over 30 who actively purchase nuts for both herself and families. The characteristics of origin were found to have no effect on customer’s loyalty study. It is judged that there may not be emphasized relatively to the origin of the product being by mixed nuts from various countries. In the case of brand characteristics, we have found that it have not affect consumer’s loyalty. In order to purchase safe product with insufficient information such as origin, brand characteristics, meaning ‘Trust’ trust, affected to purchasing behaviors. In the case of product’s quality characteristics, we have found that it have affected consumer’s loyalty. In the case of consumer attributes, all factors had an impact on customer loyalty, but the greatest influence was reasonable buying habits. First, premium nuts should highlight quality characteristics and especially value of family product. Second, premium nuts market has been established recently and company who has strong brand power is not present yet. A company should make high-quality products and build a good brand image. Strong brand power affects to family-oriented purchase and it will also influence product loyalty in the long run. Third, origin barely affects to purchase. Nuts have various origins and it is already considered as health food. Origin of product should be used as a subsidiary tool to emphasize excellence of quality. Nowadays premium products in most areas (household appliances, clothing, mobile phone, stationery and food) are preferred for customers. In subsequent studies, it is necessary to provide an indication of marketing aspect through researching buying behaviors of various premium product groups.
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