우리나라 플랜트 기업들의 경쟁력을 강화하기 위해서는 무엇보다도 구매 조달 프로세스의 선진화가 요구되는데, 이는 크게 두 가지 관점에서 그 이유를 찾아볼 수 있다.먼저, 플랜트 산업에서 원가의 50∼60%는 구매 조달 프로세스에서 차지하고 있기 때문이다. 이렇게 구매 개념이 확대됨에 따라, 외부 공급자의 능력이나 공급자와의 관계를 관리하고 개발하는 능력이 기업의 경쟁의 핵심요소로 간주되기 시작하였다 그러나 현재 플랜트 시장은 많은 수주 물량 공급으로 인해 주요기자재 시장의 경우 구매자보다 공급자가 우위에 있는 공급자 시장(Seller's Market)을 형성하고 있어 구매조달 전략을 세우는데 많은 어려움을 겪고 있다. 또한 이러한 구매 조달 업무 프로세스의 개선에 대한 요구는 비단 플랜트 산업만의 문제는 아니며 전체 산업에 걸친 문제이기도 하다. 최근 구매자-공급자 관계에 대한 연구는 다양한 산업 분야를 대상으로 활발하게 진행되고 있는 실정이다. 일반 기업과 유통업 분야에서의 구매자와 공급자간의 ...
우리나라 플랜트 기업들의 경쟁력을 강화하기 위해서는 무엇보다도 구매 조달 프로세스의 선진화가 요구되는데, 이는 크게 두 가지 관점에서 그 이유를 찾아볼 수 있다.먼저, 플랜트 산업에서 원가의 50∼60%는 구매 조달 프로세스에서 차지하고 있기 때문이다. 이렇게 구매 개념이 확대됨에 따라, 외부 공급자의 능력이나 공급자와의 관계를 관리하고 개발하는 능력이 기업의 경쟁의 핵심요소로 간주되기 시작하였다 그러나 현재 플랜트 시장은 많은 수주 물량 공급으로 인해 주요기자재 시장의 경우 구매자보다 공급자가 우위에 있는 공급자 시장(Seller's Market)을 형성하고 있어 구매조달 전략을 세우는데 많은 어려움을 겪고 있다. 또한 이러한 구매 조달 업무 프로세스의 개선에 대한 요구는 비단 플랜트 산업만의 문제는 아니며 전체 산업에 걸친 문제이기도 하다. 최근 구매자-공급자 관계에 대한 연구는 다양한 산업 분야를 대상으로 활발하게 진행되고 있는 실정이다. 일반 기업과 유통업 분야에서의 구매자와 공급자간의 파트너십에 대한 연구를 비롯하여 최근에는 관광산업분야에서의 관계마케팅과 파트너십에 대한 연구 등 그 적용범위가 점점 넓어지고 있는 실정이다. 또한 효율적인 글로벌 구매 전략에 대한 연구, 공급자-구매자 관계 전략에 대한 연구 등이 다양하게 이루어지고 있는 실정이다. 하지만 지금까지 플랜트 산업에 대한 구매 조달 시스템에 대한 학계의 관심은 매우 부족한 실정이며, 연구 성과가 매우 미흡한 수준에 머무르고 있다. 따라서 본 연구에서는 공급자-구매자 관계 측면에서 우리나라 플랜트 기업의 업무 프로세스를 분석하고, 국제적인 경쟁력을 갖추기 위한 대안을 모색하는 것에 연구의 목적을 두고자 한다. 즉, 본 연구에서는 국내 기업의 경쟁력을 강화시키기 위한 방안으로서 해외 플랜트 공사 구매조달 시 담당자들이 효율적으로 업무를 수행할 수 있도록 구매업무 뿐만 아니라 공급자의 정보관리 및 평가까지 할 수 있는 방안을 마련하고 이를 시스템화 할 수 있는 자료를 제공함으로써 우리나라 플랜트 산업의 국제경쟁력 확보에 일조하고자 한다. 본 연구의 목적은 전술한 바와 같이 공급자-구매자 관계 측면에서 우리나라 플랜트 기업의 업무 프로세스를 분석하고, 경쟁력을 갖추기 위한 대안을 모색하는 것이다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 효과적인 연구 방법은 문헌 고찰과 사례조사로 설정하였다. 문헌고찰을 통하여 구매자-공급자 관계 인식의 변화 및 필요성에 대해 살펴보고 플랜트 시장 특성에 맞는 구매자와 공급자 관계를 분석하기 위해 기존 연구를 통해 구매자와 공급자의 유형을 조사하였다. 사례 조사의 대상은 국내 주요 플랜트 건설사로 정하였다. 플랜트 산업의 업무 프로세스를 분석하고, 우리나라 플랜트 기업들의 업무 프로세스에 대한 사례 연구를 실시하고, 공급자 유형을 바탕으로 공급자 시장에 적합한 구매 및 공급관리 전략을 분석하였다. 이러한 조사 결과를 바탕으로 플랜트 구매조달 업무에 적합한 구매 및 공급관리 전략을 도출하고자 하였다.
우리나라 플랜트 기업들의 경쟁력을 강화하기 위해서는 무엇보다도 구매 조달 프로세스의 선진화가 요구되는데, 이는 크게 두 가지 관점에서 그 이유를 찾아볼 수 있다.먼저, 플랜트 산업에서 원가의 50∼60%는 구매 조달 프로세스에서 차지하고 있기 때문이다. 이렇게 구매 개념이 확대됨에 따라, 외부 공급자의 능력이나 공급자와의 관계를 관리하고 개발하는 능력이 기업의 경쟁의 핵심요소로 간주되기 시작하였다 그러나 현재 플랜트 시장은 많은 수주 물량 공급으로 인해 주요기자재 시장의 경우 구매자보다 공급자가 우위에 있는 공급자 시장(Seller's Market)을 형성하고 있어 구매조달 전략을 세우는데 많은 어려움을 겪고 있다. 또한 이러한 구매 조달 업무 프로세스의 개선에 대한 요구는 비단 플랜트 산업만의 문제는 아니며 전체 산업에 걸친 문제이기도 하다. 최근 구매자-공급자 관계에 대한 연구는 다양한 산업 분야를 대상으로 활발하게 진행되고 있는 실정이다. 일반 기업과 유통업 분야에서의 구매자와 공급자간의 파트너십에 대한 연구를 비롯하여 최근에는 관광산업분야에서의 관계마케팅과 파트너십에 대한 연구 등 그 적용범위가 점점 넓어지고 있는 실정이다. 또한 효율적인 글로벌 구매 전략에 대한 연구, 공급자-구매자 관계 전략에 대한 연구 등이 다양하게 이루어지고 있는 실정이다. 하지만 지금까지 플랜트 산업에 대한 구매 조달 시스템에 대한 학계의 관심은 매우 부족한 실정이며, 연구 성과가 매우 미흡한 수준에 머무르고 있다. 따라서 본 연구에서는 공급자-구매자 관계 측면에서 우리나라 플랜트 기업의 업무 프로세스를 분석하고, 국제적인 경쟁력을 갖추기 위한 대안을 모색하는 것에 연구의 목적을 두고자 한다. 즉, 본 연구에서는 국내 기업의 경쟁력을 강화시키기 위한 방안으로서 해외 플랜트 공사 구매조달 시 담당자들이 효율적으로 업무를 수행할 수 있도록 구매업무 뿐만 아니라 공급자의 정보관리 및 평가까지 할 수 있는 방안을 마련하고 이를 시스템화 할 수 있는 자료를 제공함으로써 우리나라 플랜트 산업의 국제경쟁력 확보에 일조하고자 한다. 본 연구의 목적은 전술한 바와 같이 공급자-구매자 관계 측면에서 우리나라 플랜트 기업의 업무 프로세스를 분석하고, 경쟁력을 갖추기 위한 대안을 모색하는 것이다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위한 효과적인 연구 방법은 문헌 고찰과 사례조사로 설정하였다. 문헌고찰을 통하여 구매자-공급자 관계 인식의 변화 및 필요성에 대해 살펴보고 플랜트 시장 특성에 맞는 구매자와 공급자 관계를 분석하기 위해 기존 연구를 통해 구매자와 공급자의 유형을 조사하였다. 사례 조사의 대상은 국내 주요 플랜트 건설사로 정하였다. 플랜트 산업의 업무 프로세스를 분석하고, 우리나라 플랜트 기업들의 업무 프로세스에 대한 사례 연구를 실시하고, 공급자 유형을 바탕으로 공급자 시장에 적합한 구매 및 공급관리 전략을 분석하였다. 이러한 조사 결과를 바탕으로 플랜트 구매조달 업무에 적합한 구매 및 공급관리 전략을 도출하고자 하였다.
To strengthen competitiveness of domestic plant enterprises, process of procurement should first be advanced and its reason can be found from two broad perspectives. First, it is because 50-60 percent of the prime cost in plant projects is incurred by the procurement process. As the concept of purch...
To strengthen competitiveness of domestic plant enterprises, process of procurement should first be advanced and its reason can be found from two broad perspectives. First, it is because 50-60 percent of the prime cost in plant projects is incurred by the procurement process. As the concept of purchase has been expanded like this, it starts being considered as the core factor in an enterprise's competitiveness to manage and develop capacity of outside sellers or relations with sellers. Within the current plant market, however, the major material market is formed as the seller's market where sellers hold a dominant position over buyers due to a number of orders supplied, which causes a lot of difficulties in establishing procurement strategies. The need for improvement in such a procurement process lies not only in plant industry but also in the entire industry. Recently, studies on buyer-seller relation have been actively conducted in various industrial sectors. Including ones on partnership between buyers and sellers within general enterprises and distribution industry, its application scope has been expanded even to relation marketing and partnership research in tourism. In addition, studies on efficient strategy for global purchase and for buyer-seller relation are variously conducted. Academic interest in procurement system for plant industry, however, is far behind and research results are consequently unsatisfactory. This study, therefore, aims to analyze work process of domestic plant enterprises in terms of buyer-seller relation and to seek alternatives to possess international competitiveness. In other words, this study intends to contribute to securing international competitiveness of domestic plant industry through arranging measures for relevant personnel to manage and assess seller information in addition to purchase and to efficiently perform tasks upon procurement for overseas plant construction as a means to strengthen domestic enterprises' competitiveness and through offering materials to systematize them. The purpose of this study is, as aforementioned, to analyze domestic plant enterprises' work process from the perspective of buyer-seller relation and to seek alternatives to have competitiveness. To effectively achieve these purposes, this study conducts literature review and case studies. Changes and need for buyer-seller relation is examined through literature review and types of buyers and sellers are investigated through preceding researches to analyze the relation suitable for characteristics of plant market. Targets for case studies are determined as major domestic plant construction enterprises. This study analyzes work process of plant industry, conducts case studies on work process of domestic plant enterprises and analyzes purchase and supply management strategies suitable for seller's market based on seller types. On the basis of consequent results, this study intends to draw purchase and supply management strategies appropriate for plant procurement.
To strengthen competitiveness of domestic plant enterprises, process of procurement should first be advanced and its reason can be found from two broad perspectives. First, it is because 50-60 percent of the prime cost in plant projects is incurred by the procurement process. As the concept of purchase has been expanded like this, it starts being considered as the core factor in an enterprise's competitiveness to manage and develop capacity of outside sellers or relations with sellers. Within the current plant market, however, the major material market is formed as the seller's market where sellers hold a dominant position over buyers due to a number of orders supplied, which causes a lot of difficulties in establishing procurement strategies. The need for improvement in such a procurement process lies not only in plant industry but also in the entire industry. Recently, studies on buyer-seller relation have been actively conducted in various industrial sectors. Including ones on partnership between buyers and sellers within general enterprises and distribution industry, its application scope has been expanded even to relation marketing and partnership research in tourism. In addition, studies on efficient strategy for global purchase and for buyer-seller relation are variously conducted. Academic interest in procurement system for plant industry, however, is far behind and research results are consequently unsatisfactory. This study, therefore, aims to analyze work process of domestic plant enterprises in terms of buyer-seller relation and to seek alternatives to possess international competitiveness. In other words, this study intends to contribute to securing international competitiveness of domestic plant industry through arranging measures for relevant personnel to manage and assess seller information in addition to purchase and to efficiently perform tasks upon procurement for overseas plant construction as a means to strengthen domestic enterprises' competitiveness and through offering materials to systematize them. The purpose of this study is, as aforementioned, to analyze domestic plant enterprises' work process from the perspective of buyer-seller relation and to seek alternatives to have competitiveness. To effectively achieve these purposes, this study conducts literature review and case studies. Changes and need for buyer-seller relation is examined through literature review and types of buyers and sellers are investigated through preceding researches to analyze the relation suitable for characteristics of plant market. Targets for case studies are determined as major domestic plant construction enterprises. This study analyzes work process of plant industry, conducts case studies on work process of domestic plant enterprises and analyzes purchase and supply management strategies suitable for seller's market based on seller types. On the basis of consequent results, this study intends to draw purchase and supply management strategies appropriate for plant procurement.
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