브랜드 경험은 감각적감성적지적행동적 경험으로 개념화된다. 본 연구의 목적은 고객 충성도에 영향을 미치는 뮤지엄 샵의 브랜드 경험 요인과, 브랜드 경험을 유발하는 경험제공수단 요인을 검증하고, 관람객 유형에 따른 영향요인의 차이를 알아보는 것이다. 연구를 위해 국립현대미술관 서울관과 덕수궁관의 뮤지엄 샵 이용객을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 분석결과 브랜드 경험과 경험제공수단 대부분의 요인들이 뮤지엄 샵 이용객의 고객 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 관람빈도에 따른 집단 간에 영향요인의 차이가 나타났다. 이러한 연구결...
브랜드 경험은 감각적감성적지적행동적 경험으로 개념화된다. 본 연구의 목적은 고객 충성도에 영향을 미치는 뮤지엄 샵의 브랜드 경험 요인과, 브랜드 경험을 유발하는 경험제공수단 요인을 검증하고, 관람객 유형에 따른 영향요인의 차이를 알아보는 것이다. 연구를 위해 국립현대미술관 서울관과 덕수궁관의 뮤지엄 샵 이용객을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 분석결과 브랜드 경험과 경험제공수단 대부분의 요인들이 뮤지엄 샵 이용객의 고객 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 관람빈도에 따른 집단 간에 영향요인의 차이가 나타났다. 이러한 연구결과는 비 관람객과 정기관람객 모두를 필요로 하는 미술관의 뮤지엄 샵 운영에 있어 적절한 경험제공수단을 통한 브랜드 경험 제공이 고객충성도를 확보, 유지하기 위한 중요한 전략이 될 수 있다는 점을 시사한다.
브랜드 경험은 감각적감성적지적행동적 경험으로 개념화된다. 본 연구의 목적은 고객 충성도에 영향을 미치는 뮤지엄 샵의 브랜드 경험 요인과, 브랜드 경험을 유발하는 경험제공수단 요인을 검증하고, 관람객 유형에 따른 영향요인의 차이를 알아보는 것이다. 연구를 위해 국립현대미술관 서울관과 덕수궁관의 뮤지엄 샵 이용객을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 분석결과 브랜드 경험과 경험제공수단 대부분의 요인들이 뮤지엄 샵 이용객의 고객 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 관람빈도에 따른 집단 간에 영향요인의 차이가 나타났다. 이러한 연구결과는 비 관람객과 정기관람객 모두를 필요로 하는 미술관의 뮤지엄 샵 운영에 있어 적절한 경험제공수단을 통한 브랜드 경험 제공이 고객충성도를 확보, 유지하기 위한 중요한 전략이 될 수 있다는 점을 시사한다.
Brand experience is conceptualized as sensory, affective, intellectual, and behavioral responses evoked by brand-related stimuli. This research is aimed to analyze the influence of Museum shop's brand experiences and experience providers on consumer loyalty, and see the differences between subscribe...
Brand experience is conceptualized as sensory, affective, intellectual, and behavioral responses evoked by brand-related stimuli. This research is aimed to analyze the influence of Museum shop's brand experiences and experience providers on consumer loyalty, and see the differences between subscribers and non-subscribers. Data were obtained from survey of visitors who have been to museum shops in the National Museum of Modern and Contemporary Art, particularly Seoul and Deoksugung branches. The result shows that all factors of brand experiences and experience providers affect consumer loyalty. And significant differences in experiences were found by attendance frequency. As museums need both subscribers and non-subscribers, theses findings indicate that brand experience could be important strategy factor for securing and maintaining consumer loyalty.
Brand experience is conceptualized as sensory, affective, intellectual, and behavioral responses evoked by brand-related stimuli. This research is aimed to analyze the influence of Museum shop's brand experiences and experience providers on consumer loyalty, and see the differences between subscribers and non-subscribers. Data were obtained from survey of visitors who have been to museum shops in the National Museum of Modern and Contemporary Art, particularly Seoul and Deoksugung branches. The result shows that all factors of brand experiences and experience providers affect consumer loyalty. And significant differences in experiences were found by attendance frequency. As museums need both subscribers and non-subscribers, theses findings indicate that brand experience could be important strategy factor for securing and maintaining consumer loyalty.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.