작은도서관은 지역주민이 운영자이자 이용자인 독특한 특성을 가진 공간으로 공공도서관을 대신하여 그 기능을 수행함과 동시에 주민친화적인 기능을 수행한다. 작은도서관은 장서와 시설이 부족하므로 이를 극복하기 위하여 서비스영역 직무의 수행에 집중해야 하므로 운영자의 역할이 중요하다. 그러나 작은도서관은 영세한 환경으로 인하여 소수의 인력에 의해 운영되고 있으며, 전문성을 갖춘 사서 인력을 고용하지 못하고 있다. 따라서 작은도서관 운영자의 직무 중요도-수행도 분석을 통해 직무 현황을 파악하여 수행하고 있는 직무의 개선방안을 제시하고자 본 연구를 수행하였다, 연구 결과, 작은도서관 운영자의 일반영역 직무 수행도는 서비스영역 직무 수행도보다 낮게 나타나 작은도서관 운영자는 환경적 요인을 극복하기 위하여 노력하고 있음을 확인할 수 있었다. 하지만 직무 수행의 분담 없이 운영자가 도서관의 모든 직무를 수행함에 따라 업무가 과중하여 효율적인 운영에 어려움이 있음을 확인하였다. 한편, 서비스영역은 이용자에게 프로그램 참여를 돕고 이용자 서비스를 제공하는 직무이다. ...
작은도서관은 지역주민이 운영자이자 이용자인 독특한 특성을 가진 공간으로 공공도서관을 대신하여 그 기능을 수행함과 동시에 주민친화적인 기능을 수행한다. 작은도서관은 장서와 시설이 부족하므로 이를 극복하기 위하여 서비스영역 직무의 수행에 집중해야 하므로 운영자의 역할이 중요하다. 그러나 작은도서관은 영세한 환경으로 인하여 소수의 인력에 의해 운영되고 있으며, 전문성을 갖춘 사서 인력을 고용하지 못하고 있다. 따라서 작은도서관 운영자의 직무 중요도-수행도 분석을 통해 직무 현황을 파악하여 수행하고 있는 직무의 개선방안을 제시하고자 본 연구를 수행하였다, 연구 결과, 작은도서관 운영자의 일반영역 직무 수행도는 서비스영역 직무 수행도보다 낮게 나타나 작은도서관 운영자는 환경적 요인을 극복하기 위하여 노력하고 있음을 확인할 수 있었다. 하지만 직무 수행의 분담 없이 운영자가 도서관의 모든 직무를 수행함에 따라 업무가 과중하여 효율적인 운영에 어려움이 있음을 확인하였다. 한편, 서비스영역은 이용자에게 프로그램 참여를 돕고 이용자 서비스를 제공하는 직무이다. IPA 매트릭스를 통해 이용자 서비스와 이용자 프로그램 직무의 대부분이 집중영역과 저순위영역에 도출된 것을 확인하였다. 한편, 개방형 질문을 통해 운영자의 전문성 부족으로 서비스영역 직무를 수행하는데 어려움이 있음을 확인할 수 있었다. 분석한 내용을 종합하여 작은도서관의 효율적인 운영을 위한 개선방안을 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫째, 작은도서관 운영자가 수행하고 있는 직무 중 일반영역인 운영영역과 자료영역의 직무의 수행도를 낮추고 서비스영역의 직무 수행도를 높여야 한다. 둘째, 작은도서관 운영자를 대상으로 직무교육을 실시하고, 양질의 서비스와 프로그램 제공을 위하여 다른 도서관과의 연계를 도모해야 한다. 이상의 내용과 같이 작은도서관은 운영자 직무의 개선을 통한 효율적인 운영이 필요하며, 이를 위해 수행하고 있는 직무의 조정이 필요하며 직무교육 및 타 도서관과의 연계를 통해 서비스영역 직무에 집중함으로써 작은도서관의 효율적인 운영을 기대할 수 있다.
작은도서관은 지역주민이 운영자이자 이용자인 독특한 특성을 가진 공간으로 공공도서관을 대신하여 그 기능을 수행함과 동시에 주민친화적인 기능을 수행한다. 작은도서관은 장서와 시설이 부족하므로 이를 극복하기 위하여 서비스영역 직무의 수행에 집중해야 하므로 운영자의 역할이 중요하다. 그러나 작은도서관은 영세한 환경으로 인하여 소수의 인력에 의해 운영되고 있으며, 전문성을 갖춘 사서 인력을 고용하지 못하고 있다. 따라서 작은도서관 운영자의 직무 중요도-수행도 분석을 통해 직무 현황을 파악하여 수행하고 있는 직무의 개선방안을 제시하고자 본 연구를 수행하였다, 연구 결과, 작은도서관 운영자의 일반영역 직무 수행도는 서비스영역 직무 수행도보다 낮게 나타나 작은도서관 운영자는 환경적 요인을 극복하기 위하여 노력하고 있음을 확인할 수 있었다. 하지만 직무 수행의 분담 없이 운영자가 도서관의 모든 직무를 수행함에 따라 업무가 과중하여 효율적인 운영에 어려움이 있음을 확인하였다. 한편, 서비스영역은 이용자에게 프로그램 참여를 돕고 이용자 서비스를 제공하는 직무이다. IPA 매트릭스를 통해 이용자 서비스와 이용자 프로그램 직무의 대부분이 집중영역과 저순위영역에 도출된 것을 확인하였다. 한편, 개방형 질문을 통해 운영자의 전문성 부족으로 서비스영역 직무를 수행하는데 어려움이 있음을 확인할 수 있었다. 분석한 내용을 종합하여 작은도서관의 효율적인 운영을 위한 개선방안을 다음과 같이 제시할 수 있다. 첫째, 작은도서관 운영자가 수행하고 있는 직무 중 일반영역인 운영영역과 자료영역의 직무의 수행도를 낮추고 서비스영역의 직무 수행도를 높여야 한다. 둘째, 작은도서관 운영자를 대상으로 직무교육을 실시하고, 양질의 서비스와 프로그램 제공을 위하여 다른 도서관과의 연계를 도모해야 한다. 이상의 내용과 같이 작은도서관은 운영자 직무의 개선을 통한 효율적인 운영이 필요하며, 이를 위해 수행하고 있는 직무의 조정이 필요하며 직무교육 및 타 도서관과의 연계를 통해 서비스영역 직무에 집중함으로써 작은도서관의 효율적인 운영을 기대할 수 있다.
A small library is a space with specialized characteristic in which local residents are the administrators and it functions as a public library and a community-friendly place at the same time. Competence of managers is crucial since small library lacks volume of books and organized systems, to overc...
A small library is a space with specialized characteristic in which local residents are the administrators and it functions as a public library and a community-friendly place at the same time. Competence of managers is crucial since small library lacks volume of books and organized systems, to overcome that disadvantage it has to focus on tasks on service functioning. Small library, however, is being run by a few limited personnel due to circumstances, and cannot hire specialized librarian as an asset due to financial limitation. Therefore, this research is to understand reality of roles of small libraries administrators through analyzing its significance and efficiency, and furthermore to suggest improving solutions. Research finding suggests that administrators in small libraries show lower work efficiency in general work criteria compared to service criteria. It shows that small libraries administrators try to overcome conditional limitations. However, without distributing work to be performed, administrators have to perform and complete all work tasks within library, which is a great deal of tasks to be done so that effective management is hard to be achieved. On the other hand, service criterion is work where administrators provide user services and help users to participate in programs. Through IPA matrix, most work on user service and user program is confirmed to be in focused range and low-priority range. Then, certain level of difficulty is confirmed by open-ended questions that administrators find it hard to perform service works due to lack of specialized knowledge. Synthesizing result of analysis, improvements for effective management of small libraries can be suggested as following. First, among various criteria, general management and data information criteria can be less performed and work on service criteria can be prioritized. Second, training education can be planned and performed. Also, to provide high-quality service and program, networking with other libraries can be carried out. Through improving work competence of managers in small library as above, more effective management is necessary and to accomplish the goal, some level of adjustments is inevitable. Through work training education and networking with other libraries, workers can focus on work within service criteria, and more effective management can be expected from small libraries.
A small library is a space with specialized characteristic in which local residents are the administrators and it functions as a public library and a community-friendly place at the same time. Competence of managers is crucial since small library lacks volume of books and organized systems, to overcome that disadvantage it has to focus on tasks on service functioning. Small library, however, is being run by a few limited personnel due to circumstances, and cannot hire specialized librarian as an asset due to financial limitation. Therefore, this research is to understand reality of roles of small libraries administrators through analyzing its significance and efficiency, and furthermore to suggest improving solutions. Research finding suggests that administrators in small libraries show lower work efficiency in general work criteria compared to service criteria. It shows that small libraries administrators try to overcome conditional limitations. However, without distributing work to be performed, administrators have to perform and complete all work tasks within library, which is a great deal of tasks to be done so that effective management is hard to be achieved. On the other hand, service criterion is work where administrators provide user services and help users to participate in programs. Through IPA matrix, most work on user service and user program is confirmed to be in focused range and low-priority range. Then, certain level of difficulty is confirmed by open-ended questions that administrators find it hard to perform service works due to lack of specialized knowledge. Synthesizing result of analysis, improvements for effective management of small libraries can be suggested as following. First, among various criteria, general management and data information criteria can be less performed and work on service criteria can be prioritized. Second, training education can be planned and performed. Also, to provide high-quality service and program, networking with other libraries can be carried out. Through improving work competence of managers in small library as above, more effective management is necessary and to accomplish the goal, some level of adjustments is inevitable. Through work training education and networking with other libraries, workers can focus on work within service criteria, and more effective management can be expected from small libraries.
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