현대사회는 핵가족화와 저출산이라는 양상을 보이면서 부모가 자녀를 양육하는 기간이 전체적으로 단축되었고, 맞벌이 가정의 증가로 가족에서의 양육에 대한 기능은 약화되는 반면 영아보육에 대한 사회적 욕구와 국가의 책임은 점차 높아지고 있는 실정이다. 이에 유아의 긍정적인 발달의 효과를 증진시키기 위해서 유아교육기관과 연계된 부모의 적극적인 역할과 참여가 필수적이다. 또한 어린이집 평가인증 제도를 통해 인증어린이집의 질적 수준이 높아졌으므로 평가인증 제도가 부모연계 프로그램 운영실태에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보도록 하였다. 본 연구는 어린이집에서의 부모연계 프로그램에 대한 운영실태와 인식을 조사하므로 보다 효율적으로 부모연계 프로그램이 운영될 수 있도록 하기 위한 방법을 모색하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 어린이집에서의 부모연계 프로그램에 대한 운영실태를 평가인증 시행 유무와 어린이집 기관유형별로 조사하였으며 둘째, 부모연계 프로그램에 대한 인식이 어린이집 기관유형 및 교사의 사회인구학적 변인(직위, 학력, 경력, 연령)에 따라 어떠한 차이가 있는지 살펴보았다. 연구대상은 무선표집대상으로 전국에 있는 국공립, 민간, 직장, 가정어린이집에서 근무하는 원장과 교사 436명이며 연구도구는 조미영(2008)에서 사용된 설문지를 본 연구에 적합하도록 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 분석은 ...
현대사회는 핵가족화와 저출산이라는 양상을 보이면서 부모가 자녀를 양육하는 기간이 전체적으로 단축되었고, 맞벌이 가정의 증가로 가족에서의 양육에 대한 기능은 약화되는 반면 영아보육에 대한 사회적 욕구와 국가의 책임은 점차 높아지고 있는 실정이다. 이에 유아의 긍정적인 발달의 효과를 증진시키기 위해서 유아교육기관과 연계된 부모의 적극적인 역할과 참여가 필수적이다. 또한 어린이집 평가인증 제도를 통해 인증어린이집의 질적 수준이 높아졌으므로 평가인증 제도가 부모연계 프로그램 운영실태에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보도록 하였다. 본 연구는 어린이집에서의 부모연계 프로그램에 대한 운영실태와 인식을 조사하므로 보다 효율적으로 부모연계 프로그램이 운영될 수 있도록 하기 위한 방법을 모색하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 어린이집에서의 부모연계 프로그램에 대한 운영실태를 평가인증 시행 유무와 어린이집 기관유형별로 조사하였으며 둘째, 부모연계 프로그램에 대한 인식이 어린이집 기관유형 및 교사의 사회인구학적 변인(직위, 학력, 경력, 연령)에 따라 어떠한 차이가 있는지 살펴보았다. 연구대상은 무선표집대상으로 전국에 있는 국공립, 민간, 직장, 가정어린이집에서 근무하는 원장과 교사 436명이며 연구도구는 조미영(2008)에서 사용된 설문지를 본 연구에 적합하도록 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 분석은 SPSS Win 18.0 통계프로그램을 사용하여 부모연계 프로그램에 대한 운영실태는 빈도분석을 하였고, 각 집단별 운영실태와 인식의 차이를 알아보기 위해 일원배치 분산분석 후 Scheffé 검증으로 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 설정된 연구문제 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 평가인증을 한 어린이집과 유지 중인 어린이집은 부모를 어린이집으로 참석시키는 형태의 부모연계 프로그램을 자주 실시하였지만 평가인증을 하지 않은 어린이집은 방문형태의 부모연계 프로그램을 자주 실시하지 않은 것으로 나타나 부모의 참석을 필요로 하지 않는 부모연계 프로그램을 실시하는 것으로 나타났다. 또한 국공립어린이집과 직장어린이집이 민간어린이집과 가정어린이집에 비해 부모연계 프로그램을 더 많이 실시하는 것으로 나타났다. 둘째, 어린이집에서의 부모연계 프로그램에 대한 인식은 중 각각 하위인식을 살펴보면 다음과 같다. 부모연계 프로그램의 중요성에 대한 인식으로 국공립어린이집이 가장 높은 반면, 가정어린이집이 가장 낮게 나타났고 교사의 사회인구학적 변인 중 직위에 따른 인식의 차이가 나타나 원장이 교사보다 더 높은 인식을 나타냈다. 부모와의 의사소통 방법에 대한 인식으로 국공립어린이집과 직장어린이집이 민간어린이집과 가정어린이집 보다 전반적으로 더 자주 실시하는 것이 좋다고 응답하였고 원장이 교사보다 더 자주 실시하는 것이 좋다고 응답하였다. 부모자원봉사활동에 대한 인식에는 어린이집 기관유형과 교사의 사회인구학적 변인에 따른 부모자원봉사활동에 대한 차이가 나타나지 않았다. 부모연계 프로그램 실행의 어려운 점에 대한 인식으로 가정어린이집이 가장 많은 것으로 나타났고 원장이 교사보다 더 많이 인식하는 것으로 나타났다. 부모연계 프로그램에 대한 인식으로 교사의 학력, 경력, 연령에 따른 차이는 전반적으로 나타나지 않았다.
현대사회는 핵가족화와 저출산이라는 양상을 보이면서 부모가 자녀를 양육하는 기간이 전체적으로 단축되었고, 맞벌이 가정의 증가로 가족에서의 양육에 대한 기능은 약화되는 반면 영아보육에 대한 사회적 욕구와 국가의 책임은 점차 높아지고 있는 실정이다. 이에 유아의 긍정적인 발달의 효과를 증진시키기 위해서 유아교육기관과 연계된 부모의 적극적인 역할과 참여가 필수적이다. 또한 어린이집 평가인증 제도를 통해 인증어린이집의 질적 수준이 높아졌으므로 평가인증 제도가 부모연계 프로그램 운영실태에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보도록 하였다. 본 연구는 어린이집에서의 부모연계 프로그램에 대한 운영실태와 인식을 조사하므로 보다 효율적으로 부모연계 프로그램이 운영될 수 있도록 하기 위한 방법을 모색하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 어린이집에서의 부모연계 프로그램에 대한 운영실태를 평가인증 시행 유무와 어린이집 기관유형별로 조사하였으며 둘째, 부모연계 프로그램에 대한 인식이 어린이집 기관유형 및 교사의 사회인구학적 변인(직위, 학력, 경력, 연령)에 따라 어떠한 차이가 있는지 살펴보았다. 연구대상은 무선표집대상으로 전국에 있는 국공립, 민간, 직장, 가정어린이집에서 근무하는 원장과 교사 436명이며 연구도구는 조미영(2008)에서 사용된 설문지를 본 연구에 적합하도록 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 분석은 SPSS Win 18.0 통계프로그램을 사용하여 부모연계 프로그램에 대한 운영실태는 빈도분석을 하였고, 각 집단별 운영실태와 인식의 차이를 알아보기 위해 일원배치 분산분석 후 Scheffé 검증으로 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 설정된 연구문제 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 평가인증을 한 어린이집과 유지 중인 어린이집은 부모를 어린이집으로 참석시키는 형태의 부모연계 프로그램을 자주 실시하였지만 평가인증을 하지 않은 어린이집은 방문형태의 부모연계 프로그램을 자주 실시하지 않은 것으로 나타나 부모의 참석을 필요로 하지 않는 부모연계 프로그램을 실시하는 것으로 나타났다. 또한 국공립어린이집과 직장어린이집이 민간어린이집과 가정어린이집에 비해 부모연계 프로그램을 더 많이 실시하는 것으로 나타났다. 둘째, 어린이집에서의 부모연계 프로그램에 대한 인식은 중 각각 하위인식을 살펴보면 다음과 같다. 부모연계 프로그램의 중요성에 대한 인식으로 국공립어린이집이 가장 높은 반면, 가정어린이집이 가장 낮게 나타났고 교사의 사회인구학적 변인 중 직위에 따른 인식의 차이가 나타나 원장이 교사보다 더 높은 인식을 나타냈다. 부모와의 의사소통 방법에 대한 인식으로 국공립어린이집과 직장어린이집이 민간어린이집과 가정어린이집 보다 전반적으로 더 자주 실시하는 것이 좋다고 응답하였고 원장이 교사보다 더 자주 실시하는 것이 좋다고 응답하였다. 부모자원봉사활동에 대한 인식에는 어린이집 기관유형과 교사의 사회인구학적 변인에 따른 부모자원봉사활동에 대한 차이가 나타나지 않았다. 부모연계 프로그램 실행의 어려운 점에 대한 인식으로 가정어린이집이 가장 많은 것으로 나타났고 원장이 교사보다 더 많이 인식하는 것으로 나타났다. 부모연계 프로그램에 대한 인식으로 교사의 학력, 경력, 연령에 따른 차이는 전반적으로 나타나지 않았다.
In modern society, with the nuclearization of family and a low birth rate, the period of parents’ child-rearing decreased, overall, and with an increase of double-income families, the function of rearing by the family became weaker while social needs and state responsibility for nursing children are...
In modern society, with the nuclearization of family and a low birth rate, the period of parents’ child-rearing decreased, overall, and with an increase of double-income families, the function of rearing by the family became weaker while social needs and state responsibility for nursing children are gradually increasing. Thus, in order to promote the effect of children’s positive development, parents’ active roles and participation linked to children’s educational institutions are essential. In addition, since certified daycare centers’ qualitative level increased through daycare center evaluation and certification systems, this study attempted to look into the impacts of the evaluation and certification systems on the operation status of the parent connection program. This study inquired into the operation status and perception of the parent connection program at daycare centers, seeking for a method of the efficient operation of the parent connection program. In order to achieve the purpose of this study, the following research questions were set up. First, this study investigated the operation status of the parent connection program at daycare centers according to the enforcement of evaluation and certification and the type of daycare center institution. Second, it examined the difference in the perception of the parent connection program depending on the type of daycare center institution and teachers’ socio-demographic variables (position, academic background, career and age). Research subjects were randomly sampled 436 directors and teachers working at national, public, private, workplace and home daycare centers nationwide, and as research tools, the questionnaires used in Mi-young Choi (2008) were modified and supplemented for this study. For an analysis of the data collected in this study, using SPSS Win 18.0 statistics program, a frequency analysis of the operation status of the parent connection program was conducted, and after an ANOVA to look into the difference in the operation status and perception by each group, a post-test was carried out using a Scheffé test. The results from the research questions set up in this study are as follows: First, evaluated and certified daycare centers and maintained daycare centers frequently carried out a parent connection program that makes parents participate in the daycare centers while those not evaluated and certified did not often carry out a parent connection program by visiting and carried out a parent connection program that would not need parents’ participation. In addition, it was found that national public daycare centers and workplace daycare centers carried out parent connection program more than private daycare centers and home daycare centers. Second, each sub-type of the perceptions of the parent connection program at the daycare centers are examined as follows: For the perception of the importance of the parent connection program, there was the highest perception in national public daycare centers while there was the lowest perception in home daycare centers, and of teachers’ socio-demographic variables, there was a difference in the perception depending on position, and the directors had higher perceptions than teachers did. Regarding the perception of communicative approach with parents, national public daycare centers and workplace daycare centers responded that it would generally be better carrying it out more often than private daycare centers and home daycare centers responded, and directors responded that carrying it out more often would be better than teachers did. In the perception of parents’ volunteering activity, there was no difference in parents’ volunteering activity depending on the type of daycare center institution and teachers’ socio-demographic variables. For the perception of difficulties in the execution of the parent connection program, it was found that home daycare centers had the most perception, and the directors had more perceptions than the teachers did. Regarding the perception of the parent connection program, overall, there was no difference according to teachers’ academic background, career and age.
In modern society, with the nuclearization of family and a low birth rate, the period of parents’ child-rearing decreased, overall, and with an increase of double-income families, the function of rearing by the family became weaker while social needs and state responsibility for nursing children are gradually increasing. Thus, in order to promote the effect of children’s positive development, parents’ active roles and participation linked to children’s educational institutions are essential. In addition, since certified daycare centers’ qualitative level increased through daycare center evaluation and certification systems, this study attempted to look into the impacts of the evaluation and certification systems on the operation status of the parent connection program. This study inquired into the operation status and perception of the parent connection program at daycare centers, seeking for a method of the efficient operation of the parent connection program. In order to achieve the purpose of this study, the following research questions were set up. First, this study investigated the operation status of the parent connection program at daycare centers according to the enforcement of evaluation and certification and the type of daycare center institution. Second, it examined the difference in the perception of the parent connection program depending on the type of daycare center institution and teachers’ socio-demographic variables (position, academic background, career and age). Research subjects were randomly sampled 436 directors and teachers working at national, public, private, workplace and home daycare centers nationwide, and as research tools, the questionnaires used in Mi-young Choi (2008) were modified and supplemented for this study. For an analysis of the data collected in this study, using SPSS Win 18.0 statistics program, a frequency analysis of the operation status of the parent connection program was conducted, and after an ANOVA to look into the difference in the operation status and perception by each group, a post-test was carried out using a Scheffé test. The results from the research questions set up in this study are as follows: First, evaluated and certified daycare centers and maintained daycare centers frequently carried out a parent connection program that makes parents participate in the daycare centers while those not evaluated and certified did not often carry out a parent connection program by visiting and carried out a parent connection program that would not need parents’ participation. In addition, it was found that national public daycare centers and workplace daycare centers carried out parent connection program more than private daycare centers and home daycare centers. Second, each sub-type of the perceptions of the parent connection program at the daycare centers are examined as follows: For the perception of the importance of the parent connection program, there was the highest perception in national public daycare centers while there was the lowest perception in home daycare centers, and of teachers’ socio-demographic variables, there was a difference in the perception depending on position, and the directors had higher perceptions than teachers did. Regarding the perception of communicative approach with parents, national public daycare centers and workplace daycare centers responded that it would generally be better carrying it out more often than private daycare centers and home daycare centers responded, and directors responded that carrying it out more often would be better than teachers did. In the perception of parents’ volunteering activity, there was no difference in parents’ volunteering activity depending on the type of daycare center institution and teachers’ socio-demographic variables. For the perception of difficulties in the execution of the parent connection program, it was found that home daycare centers had the most perception, and the directors had more perceptions than the teachers did. Regarding the perception of the parent connection program, overall, there was no difference according to teachers’ academic background, career and age.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.