본 연구는 ADHD 청소년의 정서조절을 위한 미술치료 프로그램이 ADHD 청소년의 정서조절능력에 미치는 영향에 대해 알아보기 위한 것이다. 본 연구는 ADHD로 진단받은 중학교 1학년 남자 청소년을 대상으로 2014년 1월부터 2014년 3월까지 주 2회 50분씩 총 16회기에 걸쳐 D 치료실에서 실시하였다. 프로그램은 김현영(2013)이 ADHD 청소년의 정서조절을 위해 개발한 미술치료 프로그램을 바탕으로, 연구 대상이 선호하는 매체를 추가하여 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사전·사후에 오지혜(2011)가 재구성한 청소년 정서조절능력 척도를 실시하였고, 정서조절능력의 ...
본 연구는 ADHD 청소년의 정서조절을 위한 미술치료 프로그램이 ADHD 청소년의 정서조절능력에 미치는 영향에 대해 알아보기 위한 것이다. 본 연구는 ADHD로 진단받은 중학교 1학년 남자 청소년을 대상으로 2014년 1월부터 2014년 3월까지 주 2회 50분씩 총 16회기에 걸쳐 D 치료실에서 실시하였다. 프로그램은 김현영(2013)이 ADHD 청소년의 정서조절을 위해 개발한 미술치료 프로그램을 바탕으로, 연구 대상이 선호하는 매체를 추가하여 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사전·사후에 오지혜(2011)가 재구성한 청소년 정서조절능력 척도를 실시하였고, 정서조절능력의 조작적 정의를 바탕으로 회기 내 연구대상의 반응과 일상생활에서 연구 대상의 모(母)와 연구 대상의 자기보고에 따른 정서조절 능력의 변화를 비교·기술하였다. 본 연구의 결과, ADHD 청소년의 정서조절능력 척도의 점수와 회기 내 정서조절능력이 긍정적으로 변화하였으며, 모(母)와 자기보고에 따른 일상생활의 정서조절능력에서도 긍정적인 변화가 나타났다. 이상에서 보듯이 정서조절을 위한 미술치료 프로그램은 ADHD 청소년에게 효과적이라 할 수 있다.
본 연구는 ADHD 청소년의 정서조절을 위한 미술치료 프로그램이 ADHD 청소년의 정서조절능력에 미치는 영향에 대해 알아보기 위한 것이다. 본 연구는 ADHD로 진단받은 중학교 1학년 남자 청소년을 대상으로 2014년 1월부터 2014년 3월까지 주 2회 50분씩 총 16회기에 걸쳐 D 치료실에서 실시하였다. 프로그램은 김현영(2013)이 ADHD 청소년의 정서조절을 위해 개발한 미술치료 프로그램을 바탕으로, 연구 대상이 선호하는 매체를 추가하여 실시하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 사전·사후에 오지혜(2011)가 재구성한 청소년 정서조절능력 척도를 실시하였고, 정서조절능력의 조작적 정의를 바탕으로 회기 내 연구대상의 반응과 일상생활에서 연구 대상의 모(母)와 연구 대상의 자기보고에 따른 정서조절 능력의 변화를 비교·기술하였다. 본 연구의 결과, ADHD 청소년의 정서조절능력 척도의 점수와 회기 내 정서조절능력이 긍정적으로 변화하였으며, 모(母)와 자기보고에 따른 일상생활의 정서조절능력에서도 긍정적인 변화가 나타났다. 이상에서 보듯이 정서조절을 위한 미술치료 프로그램은 ADHD 청소년에게 효과적이라 할 수 있다.
The purpose of this study was to examine the effect of art therapy program for emotional regulation on emotional regulation abilities of adolescent with ADHD. A male adolescent who attending 1st grade in middle school and diagnosed as ADHD was participated in program from January, 2014 to March, 201...
The purpose of this study was to examine the effect of art therapy program for emotional regulation on emotional regulation abilities of adolescent with ADHD. A male adolescent who attending 1st grade in middle school and diagnosed as ADHD was participated in program from January, 2014 to March, 2014. The session conducted two times per week, 50 minute each sessions, and totally 16 sessions in D clinic. Art therapy program based on art therapy program for emotional regulation on adolescent with ADHD which developed by Kim(2013) was used with preferred material. To verify the effect of the program, pre and post scale on emotional regulation abilities were conducted by Oh(2011). Also based on operative definition, participant’s response in sessions and the self-report and mother’s report on daily life about emotional regulation abilities were analyzed and compared. The results of this study were showed positive effect on emotional regulation ability scale and changes in response during sessions, and also showed positive effect on changes in daily life according to self-report and mother’s report. As the results, art therapy program for emotional regulation could be assumed that effective way to enhancing emotional regulation ability of adolescent with ADHD.
The purpose of this study was to examine the effect of art therapy program for emotional regulation on emotional regulation abilities of adolescent with ADHD. A male adolescent who attending 1st grade in middle school and diagnosed as ADHD was participated in program from January, 2014 to March, 2014. The session conducted two times per week, 50 minute each sessions, and totally 16 sessions in D clinic. Art therapy program based on art therapy program for emotional regulation on adolescent with ADHD which developed by Kim(2013) was used with preferred material. To verify the effect of the program, pre and post scale on emotional regulation abilities were conducted by Oh(2011). Also based on operative definition, participant’s response in sessions and the self-report and mother’s report on daily life about emotional regulation abilities were analyzed and compared. The results of this study were showed positive effect on emotional regulation ability scale and changes in response during sessions, and also showed positive effect on changes in daily life according to self-report and mother’s report. As the results, art therapy program for emotional regulation could be assumed that effective way to enhancing emotional regulation ability of adolescent with ADHD.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.