농촌체험마을이 차별화된 농촌관광을 제공하기 위해서는 수요자의 만족도를 높일 수 있는 요인을 분석하고, 개발전략 수립을 위해서는 수요자의 욕구를 파악해야한다. 이에 본 연구에서는 방문객이 농촌체험마을의 선택속성에 따라 방문객의 중요도와 만족도를 비교 ·분석하고자한다. 따라서 본연구의 세부 목적은 다음과 같다. 첫째, 기존 선행연구를 통해 추출된 농촌체험관광 선택속성 요인을 바탕으로 IPA를 이용하여 각각의 선택속성에 대해 방문전 중요도와 실제 방문 후 만족도 ...
농촌체험마을이 차별화된 농촌관광을 제공하기 위해서는 수요자의 만족도를 높일 수 있는 요인을 분석하고, 개발전략 수립을 위해서는 수요자의 욕구를 파악해야한다. 이에 본 연구에서는 방문객이 농촌체험마을의 선택속성에 따라 방문객의 중요도와 만족도를 비교 ·분석하고자한다. 따라서 본연구의 세부 목적은 다음과 같다. 첫째, 기존 선행연구를 통해 추출된 농촌체험관광 선택속성 요인을 바탕으로 IPA를 이용하여 각각의 선택속성에 대해 방문전 중요도와 실제 방문 후 만족도 차이 분석을 통해 선택속성의 우선순위를 비교·분석하여 농촌체험마을의 품질향상을 하고자 하였다. 둘째, 농촌체험마을을 방문한 관광객의 인구통계학적 특성을 알아보고 관광행태의 차이를 분석하고자 하였다. 마지막으로, 농촌관광, 농촌체험마을별 선택속성 중요도-만족도 분석을 통해 발전방안을 제시하고자 하였다. 따라서 본 연구의 목적 달성을 위해 문헌연구와 실증연구를 병행하였다. 문헌연구에서는 농촌관광, 농촌체험관광, 선택속성, 중요도-만족도 기법에 관한 선행연구들을 고찰하였으며 실증분석을 위해서 구조화된 설문지를 활용하여 농촌체험마을에서 설문조사를 실시하였다. 실증연구를 위한 설문조사는 2014년 5월 1일∼15일까지, 조사대상은 삼국유사 화본마을, 양동마을, 삼강주막마을, 회룡포마을을 방문한 관광객을 대상으로 총 260부의 설문지를 배부하여 설문지 14부를 제외한 246부의 설문지를 실증분석에 실시하였다. 실증분석을 통한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 농촌관광의 선택속성 중요도-만족도 우선순위를 분석해본 결과 먼저 선택속성의 중요도는 ‘마을경관의 아름다움’(4.16), ‘기분전환을 위한 장소’(4.16)가 높게 나타났다. 선택속성의 만족도는 ‘마을경관의 아름다움’(3.81), ‘기분전환을 위한 장소’(3.81)가 높게 나타났다. 둘째, 농촌관광의 IPA 결과Ⅰ사분면에는 이곳까지의 이동시간이 적당함, 이곳까지의 이동거리가 적당함, 일상생활을 벗어나기 위한 장소, 기분전환을 위한 장소, 고향의 향수를 느끼는 장소, 마을경관의 아름다움, 체험마을의 서비스형태가 다양함, 체험마을의 이용비용이 합리적임, 체험프로그램에 대한 다양한 정보의 제공됨, 전반적으로 시설이 잘 갖추어져 있음, 놀이 및 오락시설이 잘 갖추어짐, 편의시설이 잘 갖추어짐, 다양하고 맛있는 향토음식을 맛 볼 수 있음, 다양한 체험기회가 제공됨 항목이 해당되었다. Ⅱ사분면에는 자연교육적인 프로그램이 잘 구성되어 있음 항목이 해당되었고 Ⅲ사분면에는 이곳까지 이동하는데 대중교통이 편리함, 체험마을주변 관광지가 많음, 관광자연자원이 풍부함, 예약 시스템이 편리함, 지역의 농・특산물 쇼핑, 숙박시설이 잘 갖추어짐, 다양한 이벤트 프로그램이 마련되어 있음, 심신치유를 위한 프로그램이 마련됨 항목이 해당되었다. Ⅳ사분면에는 지역민의 환대를 느끼는 장소, 다양한 체험기회가 제공됨 항목이 해당되었다. 셋째, 농촌관광 체험마을별 선택속성에 관한 중요도-만족도 분석 결과를 살펴보면 양동마을의 경우Ⅰ사분면에는 10개, Ⅱ사분면에는 9개, Ⅲ사분면에는 5개, Ⅳ사분면에는 1개의 항목이 해당되었다. 삼국유사 화본마을의 경우Ⅰ사분면에는 9개, Ⅱ사분면에는 6개, Ⅲ사분면에는 10개, Ⅳ사분면에는 해당되는 항목이 없었다. 삼강주막마을의 경우Ⅰ사분면에는 9개, Ⅱ사분면에는 6개, Ⅲ사분면에는 10개, Ⅳ사분면에는 해당되는 항목이 없었다. 마지막으로 회룡포마을의 경우Ⅰ사분면에는 19개, Ⅱ사분면에는 3개, Ⅲ사분면에는 3개, Ⅳ사분면에는 해당되는 항목이 없었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 이론적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 농촌관광을 하는 관광객만이 갖는 선택속성을 이론적으로 체계화하고 학술적인 근거를 제공하였다는 점에서 큰 의미를 지닌다. 둘째, 농촌체험마을을 방문한 관광객들의 선택속성에 대해 실제 농촌체험마을에서 활용될 수 있는 실무적인 기초자료를 제공하였다는 점이다. 셋째, 농촌관광의 선택속성에 대한 관광객의 중요도가 만족도보다 전체적으로 높게 나타났다. 이는 조정민(2012)의 연구 결과를 지지한다. 다음으로 농촌체험마을 발전을 위한 실무적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 선택속성의 중요도와 만족도를 비교해본 결과 중요도-만족도 차이가 가장 큰 항목을 살펴보면 자연교육적인 프로그램 구성 항목이다. 즉, 자연교육적인 프로그램을 개발해 방문객의 만족도를 높여야한다. 둘째, 농촌관광의 선택속성에 대한 중요도-만족도 분석 결과를 살펴보면 다음과 같다. Ⅰ사분면의 속성에 대해 운영자는 향후 지속적인 관리와 투자가 이루어져야 할 것으로 사료된다. Ⅱ사분면의 경우 운영자는 마을의 특징을 잘 살린 자연과 교육이 함께 어우러지는 프로그램을 개발해야 한다. Ⅲ사분면의 항목들에 대해 만족도를 높이는 방안을 제시하여 실시한다면 방문객들 입장에서는 생각하지도 못한 부분에 대해 감동을 받을 수 있다는 것이다. 마지막으로 Ⅳ사분면의 경우 투자와 관리를 조금 줄이고, Ⅱ사분면에 있는 항목들에 대한 투자나 관리를 늘리는 것이 바람직 할 것이라고 사료된다. 연구의 실증적 연구를 통해 시사점을 제시하였지만 다음과 같은 한계를 지니고 있다. 농촌체험마을에 체험요소가 많이 부족한 시기에 설문지를 받아 만족도가 낮게 나타났다. 또한, 연구 대상지를 경상북도로 한정하여 우리나라 전체 농촌관광을 설명하는데 한계가 있다. 그리고 농촌체험마을별로 다소 적은 표본수를 사용하여 일반화하기에는 어려움이 있었다. 그러므로 향후 연구에서는 이러한 한계점을 보완하여 진행되어야 할 것이다. 따라서 본 연구를 통해 도출된 중요도-만족도 분석 요인들을 토대로 장점을 더욱더 살리고, 단점을 보완하여 방문객의 만족도를 높여 관광에서 농촌의 경쟁력을 높이고, 농촌관광의 매출 및 수익 증대를 기대 할 수 있을 것이다.
농촌체험마을이 차별화된 농촌관광을 제공하기 위해서는 수요자의 만족도를 높일 수 있는 요인을 분석하고, 개발전략 수립을 위해서는 수요자의 욕구를 파악해야한다. 이에 본 연구에서는 방문객이 농촌체험마을의 선택속성에 따라 방문객의 중요도와 만족도를 비교 ·분석하고자한다. 따라서 본연구의 세부 목적은 다음과 같다. 첫째, 기존 선행연구를 통해 추출된 농촌체험관광 선택속성 요인을 바탕으로 IPA를 이용하여 각각의 선택속성에 대해 방문전 중요도와 실제 방문 후 만족도 차이 분석을 통해 선택속성의 우선순위를 비교·분석하여 농촌체험마을의 품질향상을 하고자 하였다. 둘째, 농촌체험마을을 방문한 관광객의 인구통계학적 특성을 알아보고 관광행태의 차이를 분석하고자 하였다. 마지막으로, 농촌관광, 농촌체험마을별 선택속성 중요도-만족도 분석을 통해 발전방안을 제시하고자 하였다. 따라서 본 연구의 목적 달성을 위해 문헌연구와 실증연구를 병행하였다. 문헌연구에서는 농촌관광, 농촌체험관광, 선택속성, 중요도-만족도 기법에 관한 선행연구들을 고찰하였으며 실증분석을 위해서 구조화된 설문지를 활용하여 농촌체험마을에서 설문조사를 실시하였다. 실증연구를 위한 설문조사는 2014년 5월 1일∼15일까지, 조사대상은 삼국유사 화본마을, 양동마을, 삼강주막마을, 회룡포마을을 방문한 관광객을 대상으로 총 260부의 설문지를 배부하여 설문지 14부를 제외한 246부의 설문지를 실증분석에 실시하였다. 실증분석을 통한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 농촌관광의 선택속성 중요도-만족도 우선순위를 분석해본 결과 먼저 선택속성의 중요도는 ‘마을경관의 아름다움’(4.16), ‘기분전환을 위한 장소’(4.16)가 높게 나타났다. 선택속성의 만족도는 ‘마을경관의 아름다움’(3.81), ‘기분전환을 위한 장소’(3.81)가 높게 나타났다. 둘째, 농촌관광의 IPA 결과Ⅰ사분면에는 이곳까지의 이동시간이 적당함, 이곳까지의 이동거리가 적당함, 일상생활을 벗어나기 위한 장소, 기분전환을 위한 장소, 고향의 향수를 느끼는 장소, 마을경관의 아름다움, 체험마을의 서비스형태가 다양함, 체험마을의 이용비용이 합리적임, 체험프로그램에 대한 다양한 정보의 제공됨, 전반적으로 시설이 잘 갖추어져 있음, 놀이 및 오락시설이 잘 갖추어짐, 편의시설이 잘 갖추어짐, 다양하고 맛있는 향토음식을 맛 볼 수 있음, 다양한 체험기회가 제공됨 항목이 해당되었다. Ⅱ사분면에는 자연교육적인 프로그램이 잘 구성되어 있음 항목이 해당되었고 Ⅲ사분면에는 이곳까지 이동하는데 대중교통이 편리함, 체험마을주변 관광지가 많음, 관광자연자원이 풍부함, 예약 시스템이 편리함, 지역의 농・특산물 쇼핑, 숙박시설이 잘 갖추어짐, 다양한 이벤트 프로그램이 마련되어 있음, 심신치유를 위한 프로그램이 마련됨 항목이 해당되었다. Ⅳ사분면에는 지역민의 환대를 느끼는 장소, 다양한 체험기회가 제공됨 항목이 해당되었다. 셋째, 농촌관광 체험마을별 선택속성에 관한 중요도-만족도 분석 결과를 살펴보면 양동마을의 경우Ⅰ사분면에는 10개, Ⅱ사분면에는 9개, Ⅲ사분면에는 5개, Ⅳ사분면에는 1개의 항목이 해당되었다. 삼국유사 화본마을의 경우Ⅰ사분면에는 9개, Ⅱ사분면에는 6개, Ⅲ사분면에는 10개, Ⅳ사분면에는 해당되는 항목이 없었다. 삼강주막마을의 경우Ⅰ사분면에는 9개, Ⅱ사분면에는 6개, Ⅲ사분면에는 10개, Ⅳ사분면에는 해당되는 항목이 없었다. 마지막으로 회룡포마을의 경우Ⅰ사분면에는 19개, Ⅱ사분면에는 3개, Ⅲ사분면에는 3개, Ⅳ사분면에는 해당되는 항목이 없었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 이론적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 농촌관광을 하는 관광객만이 갖는 선택속성을 이론적으로 체계화하고 학술적인 근거를 제공하였다는 점에서 큰 의미를 지닌다. 둘째, 농촌체험마을을 방문한 관광객들의 선택속성에 대해 실제 농촌체험마을에서 활용될 수 있는 실무적인 기초자료를 제공하였다는 점이다. 셋째, 농촌관광의 선택속성에 대한 관광객의 중요도가 만족도보다 전체적으로 높게 나타났다. 이는 조정민(2012)의 연구 결과를 지지한다. 다음으로 농촌체험마을 발전을 위한 실무적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 선택속성의 중요도와 만족도를 비교해본 결과 중요도-만족도 차이가 가장 큰 항목을 살펴보면 자연교육적인 프로그램 구성 항목이다. 즉, 자연교육적인 프로그램을 개발해 방문객의 만족도를 높여야한다. 둘째, 농촌관광의 선택속성에 대한 중요도-만족도 분석 결과를 살펴보면 다음과 같다. Ⅰ사분면의 속성에 대해 운영자는 향후 지속적인 관리와 투자가 이루어져야 할 것으로 사료된다. Ⅱ사분면의 경우 운영자는 마을의 특징을 잘 살린 자연과 교육이 함께 어우러지는 프로그램을 개발해야 한다. Ⅲ사분면의 항목들에 대해 만족도를 높이는 방안을 제시하여 실시한다면 방문객들 입장에서는 생각하지도 못한 부분에 대해 감동을 받을 수 있다는 것이다. 마지막으로 Ⅳ사분면의 경우 투자와 관리를 조금 줄이고, Ⅱ사분면에 있는 항목들에 대한 투자나 관리를 늘리는 것이 바람직 할 것이라고 사료된다. 연구의 실증적 연구를 통해 시사점을 제시하였지만 다음과 같은 한계를 지니고 있다. 농촌체험마을에 체험요소가 많이 부족한 시기에 설문지를 받아 만족도가 낮게 나타났다. 또한, 연구 대상지를 경상북도로 한정하여 우리나라 전체 농촌관광을 설명하는데 한계가 있다. 그리고 농촌체험마을별로 다소 적은 표본수를 사용하여 일반화하기에는 어려움이 있었다. 그러므로 향후 연구에서는 이러한 한계점을 보완하여 진행되어야 할 것이다. 따라서 본 연구를 통해 도출된 중요도-만족도 분석 요인들을 토대로 장점을 더욱더 살리고, 단점을 보완하여 방문객의 만족도를 높여 관광에서 농촌의 경쟁력을 높이고, 농촌관광의 매출 및 수익 증대를 기대 할 수 있을 것이다.
It would be necessary to analyze factors that can improve customer satisfaction for rural tourism villages to provide differentiated rural tourism and understand what users are craving for to establish the development strategy. Therefore, this study intends to compare and analyze the importance and ...
It would be necessary to analyze factors that can improve customer satisfaction for rural tourism villages to provide differentiated rural tourism and understand what users are craving for to establish the development strategy. Therefore, this study intends to compare and analyze the importance and satisfaction level of visitors according to the selection attribute of rural tourism villages. The detailed purposes of this study are as follows. First, this study intended to improve quality of rural tourism villages through comparison analysis on the order of priority of selection attributes by analyzing the difference in importance level before visitation and post-visit satisfaction level of each selection attribute using IPA based on the selection attribute factors of rural tourism extracted through existing precedent studies. Secondly, this study intended to research demographic characteristics of tourists who visited the rural tourism village and to analyze the difference of tourism types. Lastly, this study intended to suggest development plans through the importance-satisfaction analysis on the selection attribute by rural tourism and rural tourism village. Therefore, literature research and empirical study were conducted in parallel to attain the object of this study. The literature research considered precedent studies on rural tourism, rural tourism villages, selection attributes, and importance-satisfaction, and conducted survey in rural tourism villages through structuralize questionnaire for empirical analysis. For empirical research, tourists who visited the Memorabilia of the Three Kingdoms Hwabon Village, Yangdong Village, Samgang Tavern Village, and Hoeryongpo Village from May 1∼15, 2014 were selected, passed out total 260 copies of questionnaire and collected 246 excluding 14 copies and conducted the empirical analysis. The research results through empirical analysis are as follows. First, as a result of analyzing the order of priority of importance and satisfaction level regarding the selection attributes of rural tourism, the 'beauty of village landscape'(4.16) and 'place for recreation'(4.16) were highest for the importance of selection attributes. For satisfaction of selection attribute, 'beauty of village landscape'(3.81) and 'place for recreation'(3.81) were highest. Secondly, as a result of IPA of rural tourism, a discreet travel time, a discreet travel distance, place to get away from everyday life, place for refreshment, place for nostalgia, beautiful village landscape, various service types, reasonable fee for using the village, various information on the experience program, well-equipped facilities in general, well-equipped playing and recreation facilities, well-equipped convenient facilities, various and delicious local dish, and various opportunity experiences were applied in quadrant I. For quadrant II, a category of 'nature educational program is well organized' was included, and for quadrant III, 'public transportation was convenient,' 'there are many tourist attractions around the experience village,' 'there are abundant natural tourist attractions,' 'convenient reservation system,' 'agricultural specialty product shopping and lodging facilities are well equipped,' 'prepared with various event programs, and 'prepared with various experience opportunities' were included. For quadrant IV, place that residents felt hospitality and prepared with various experience opportunities categories were applied. Thirdly, as a result of analyzing the importance-satisfaction level regarding the selection attributes by rural sightseeing experience village, 10 categories for quadrant I, 9 for quadrant II, 5 for quadrant III, and 1 for quadrant IV were applied. For the Memorabilia of the Three Kingdoms Hwabon Village, 9 categories for quadrant I, 6 for quadrant II, 10 for quadrant III, and none for quadrant IV were applied. Lastly, for the Samgang Tavern Village, 9 categories for quadrant I, 6 for quadrant II, 10 for quadrant III, and none for quadrant IV were applied. Lastly, for Hoeryongpo Village, 19 categories for quadrant I, 3 for quadrant II, 3 for quadrant III, and none for quadrant IV were applied. Suggested theoretical implications based on the results of this study are as follows. First, a significance of this study is in how this study theoretically systemized the selection attributes of rural sightseeing tourists and provided scholarly grounds. Secondly, this study provided practical preliminary data that can be used in actual rural tourism villages regarding the selection attributes of tourists in rural tourism villages. Thirdly, it was identified that the importance level of tourists was higher than the satisfaction level in general regarding the selection attributes of rural tourism. Practical implications for the development of rural tourism villages are as follows. First, as a result of comparing the importance and satisfaction level of selection attributes, a category of greatest difference between importance and satisfaction level was the nature educational program component category. Meaning, it is necessary to increase the satisfaction level of visitors by developing nature educational program. Secondly, the result of analyzing the importance and satisfaction level of the selection attributes of rural tourism are as follows. It is considered necessary for operators to make continuous investment and management regarding the quadrant I attributes in the future. For quadrant II, operators need to develop a program of nature and education harmonizing together that emphasizes characteristics of the village. If ways to increase the satisfaction level of categories of the quadrant III are suggested and conducted, visitors would be impressed with unexpected areas. Lastly for quadrant IV, it is considered appropriate to decrease investment or management and increase investment or management for quadrant II categories. Implications were suggested through objective research of this study, but the following limitations were found. The satisfaction level came out low because questionnaire was conducted when experimental elements were very insufficient in rural tourism villages. Also, there is limitation in explaining the entire rural tourism in our country by limiting the research target area. There were also difficulties in generalizing the result by rural tourism village through rather few sample number. Therefore, it would be necessary to supplement such limitations for future research. The competitive power of farming villages is expected to be increased by bringing out strength and making up weaknesses based on the analyzed importance-satisfaction elements deduced through this study and to increase sales and profit of the rural tourism.
It would be necessary to analyze factors that can improve customer satisfaction for rural tourism villages to provide differentiated rural tourism and understand what users are craving for to establish the development strategy. Therefore, this study intends to compare and analyze the importance and satisfaction level of visitors according to the selection attribute of rural tourism villages. The detailed purposes of this study are as follows. First, this study intended to improve quality of rural tourism villages through comparison analysis on the order of priority of selection attributes by analyzing the difference in importance level before visitation and post-visit satisfaction level of each selection attribute using IPA based on the selection attribute factors of rural tourism extracted through existing precedent studies. Secondly, this study intended to research demographic characteristics of tourists who visited the rural tourism village and to analyze the difference of tourism types. Lastly, this study intended to suggest development plans through the importance-satisfaction analysis on the selection attribute by rural tourism and rural tourism village. Therefore, literature research and empirical study were conducted in parallel to attain the object of this study. The literature research considered precedent studies on rural tourism, rural tourism villages, selection attributes, and importance-satisfaction, and conducted survey in rural tourism villages through structuralize questionnaire for empirical analysis. For empirical research, tourists who visited the Memorabilia of the Three Kingdoms Hwabon Village, Yangdong Village, Samgang Tavern Village, and Hoeryongpo Village from May 1∼15, 2014 were selected, passed out total 260 copies of questionnaire and collected 246 excluding 14 copies and conducted the empirical analysis. The research results through empirical analysis are as follows. First, as a result of analyzing the order of priority of importance and satisfaction level regarding the selection attributes of rural tourism, the 'beauty of village landscape'(4.16) and 'place for recreation'(4.16) were highest for the importance of selection attributes. For satisfaction of selection attribute, 'beauty of village landscape'(3.81) and 'place for recreation'(3.81) were highest. Secondly, as a result of IPA of rural tourism, a discreet travel time, a discreet travel distance, place to get away from everyday life, place for refreshment, place for nostalgia, beautiful village landscape, various service types, reasonable fee for using the village, various information on the experience program, well-equipped facilities in general, well-equipped playing and recreation facilities, well-equipped convenient facilities, various and delicious local dish, and various opportunity experiences were applied in quadrant I. For quadrant II, a category of 'nature educational program is well organized' was included, and for quadrant III, 'public transportation was convenient,' 'there are many tourist attractions around the experience village,' 'there are abundant natural tourist attractions,' 'convenient reservation system,' 'agricultural specialty product shopping and lodging facilities are well equipped,' 'prepared with various event programs, and 'prepared with various experience opportunities' were included. For quadrant IV, place that residents felt hospitality and prepared with various experience opportunities categories were applied. Thirdly, as a result of analyzing the importance-satisfaction level regarding the selection attributes by rural sightseeing experience village, 10 categories for quadrant I, 9 for quadrant II, 5 for quadrant III, and 1 for quadrant IV were applied. For the Memorabilia of the Three Kingdoms Hwabon Village, 9 categories for quadrant I, 6 for quadrant II, 10 for quadrant III, and none for quadrant IV were applied. Lastly, for the Samgang Tavern Village, 9 categories for quadrant I, 6 for quadrant II, 10 for quadrant III, and none for quadrant IV were applied. Lastly, for Hoeryongpo Village, 19 categories for quadrant I, 3 for quadrant II, 3 for quadrant III, and none for quadrant IV were applied. Suggested theoretical implications based on the results of this study are as follows. First, a significance of this study is in how this study theoretically systemized the selection attributes of rural sightseeing tourists and provided scholarly grounds. Secondly, this study provided practical preliminary data that can be used in actual rural tourism villages regarding the selection attributes of tourists in rural tourism villages. Thirdly, it was identified that the importance level of tourists was higher than the satisfaction level in general regarding the selection attributes of rural tourism. Practical implications for the development of rural tourism villages are as follows. First, as a result of comparing the importance and satisfaction level of selection attributes, a category of greatest difference between importance and satisfaction level was the nature educational program component category. Meaning, it is necessary to increase the satisfaction level of visitors by developing nature educational program. Secondly, the result of analyzing the importance and satisfaction level of the selection attributes of rural tourism are as follows. It is considered necessary for operators to make continuous investment and management regarding the quadrant I attributes in the future. For quadrant II, operators need to develop a program of nature and education harmonizing together that emphasizes characteristics of the village. If ways to increase the satisfaction level of categories of the quadrant III are suggested and conducted, visitors would be impressed with unexpected areas. Lastly for quadrant IV, it is considered appropriate to decrease investment or management and increase investment or management for quadrant II categories. Implications were suggested through objective research of this study, but the following limitations were found. The satisfaction level came out low because questionnaire was conducted when experimental elements were very insufficient in rural tourism villages. Also, there is limitation in explaining the entire rural tourism in our country by limiting the research target area. There were also difficulties in generalizing the result by rural tourism village through rather few sample number. Therefore, it would be necessary to supplement such limitations for future research. The competitive power of farming villages is expected to be increased by bringing out strength and making up weaknesses based on the analyzed importance-satisfaction elements deduced through this study and to increase sales and profit of the rural tourism.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.