[학위논문]비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년의 공감능력, 정서인식력, 냉담-무정서 특질에 관한 연구 A Study on Empathy, Emotion Recognition and Callous-Unemotional Traits of Juveniles and Autism Spectrum Disorder Adolescents원문보기
본 연구는 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년이 사회의 한 구성원으로 친 사회적 행동을 형성하는 데 도움을 주고자 공감능력, 정서인식력, 냉담-무정서 특질을 비교하였다. 본 연구의 연구대상은 수감된 남자 청소년 30명과 신경 정신과 전문의에 의해 자폐스펙트럼 장애진단을 받은 남자 청소년 29명이다. 두 집단은 전체지능지수 80이상, 생활연령 17세에서 21세에 속한다. 연구도구는 공감능력을 측정하기 위해 IRI(Interpersonal Reaction ...
본 연구는 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년이 사회의 한 구성원으로 친 사회적 행동을 형성하는 데 도움을 주고자 공감능력, 정서인식력, 냉담-무정서 특질을 비교하였다. 본 연구의 연구대상은 수감된 남자 청소년 30명과 신경 정신과 전문의에 의해 자폐스펙트럼 장애진단을 받은 남자 청소년 29명이다. 두 집단은 전체지능지수 80이상, 생활연령 17세에서 21세에 속한다. 연구도구는 공감능력을 측정하기 위해 IRI(Interpersonal Reaction Index)를 사용하였고, 정서인식력을 측정하기 위해 ERT-R (Emotional Recognition Test – Revised)를 사용하였다. 냉담-무정서 특질을 측정하기 위해 ICU(Inventory of Callous-Unemotional traits)를 사용하였다. 수집된 자료는 통계프로그램 SAS9.1을 사용하여 독립표본 t-검정을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 비행 청소년집단과 자폐스펙트럼장애 청소년집단의 공감능력은 통계적으로 유의미한 차이가 없었으나 두 집단 모두 공감능력의 하위영역인 인지적 공감능력이 상대적으로 높았다. 둘째, 비행 청소년이 자폐스펙트럼장애 청소년보다 정서인식력이 높았다. 셋째, 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년의 냉담-무정서 특질의 차이는 통계적으로 유의미하지 않았다. 넷째, 냉담-무정서 특질의 고, 저에 따른 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년의 공감능력을 살펴 본 결과 낮은 집단에서 공감능력 차이가 있었고 특히 인지적 공감능력의 차이가 컸다. 다섯째, 냉담-무정서 특질에서 고, 저에 따른 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년의 정서인식력을 살펴 본 결과 두 집단에서 정서인식력의 차이가 없으나 하위영역인 맥락이해에서 냉담-무정서 특질이 높은 집단에서 차이를 나타내었다. 이러한 결과는 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년들을 진단평가 하는 데 유용한 정보를 제공하고, 이들을 위한 교육적 기준을 제시하는 것에 연구의 의의가 있다.
본 연구는 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년이 사회의 한 구성원으로 친 사회적 행동을 형성하는 데 도움을 주고자 공감능력, 정서인식력, 냉담-무정서 특질을 비교하였다. 본 연구의 연구대상은 수감된 남자 청소년 30명과 신경 정신과 전문의에 의해 자폐스펙트럼 장애진단을 받은 남자 청소년 29명이다. 두 집단은 전체지능지수 80이상, 생활연령 17세에서 21세에 속한다. 연구도구는 공감능력을 측정하기 위해 IRI(Interpersonal Reaction Index)를 사용하였고, 정서인식력을 측정하기 위해 ERT-R (Emotional Recognition Test – Revised)를 사용하였다. 냉담-무정서 특질을 측정하기 위해 ICU(Inventory of Callous-Unemotional traits)를 사용하였다. 수집된 자료는 통계프로그램 SAS9.1을 사용하여 독립표본 t-검정을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 비행 청소년집단과 자폐스펙트럼장애 청소년집단의 공감능력은 통계적으로 유의미한 차이가 없었으나 두 집단 모두 공감능력의 하위영역인 인지적 공감능력이 상대적으로 높았다. 둘째, 비행 청소년이 자폐스펙트럼장애 청소년보다 정서인식력이 높았다. 셋째, 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년의 냉담-무정서 특질의 차이는 통계적으로 유의미하지 않았다. 넷째, 냉담-무정서 특질의 고, 저에 따른 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년의 공감능력을 살펴 본 결과 낮은 집단에서 공감능력 차이가 있었고 특히 인지적 공감능력의 차이가 컸다. 다섯째, 냉담-무정서 특질에서 고, 저에 따른 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년의 정서인식력을 살펴 본 결과 두 집단에서 정서인식력의 차이가 없으나 하위영역인 맥락이해에서 냉담-무정서 특질이 높은 집단에서 차이를 나타내었다. 이러한 결과는 비행 청소년과 자폐스펙트럼장애 청소년들을 진단평가 하는 데 유용한 정보를 제공하고, 이들을 위한 교육적 기준을 제시하는 것에 연구의 의의가 있다.
For the purpose of helping juveniles and autism spectrum disorder adolescents form prosocial behavior as society members, this study compared empathy, emotional recognition ability, and callous-unemotional traits. The subjects are 30 male adolescents in prison and 29 male adolescents under autism sp...
For the purpose of helping juveniles and autism spectrum disorder adolescents form prosocial behavior as society members, this study compared empathy, emotional recognition ability, and callous-unemotional traits. The subjects are 30 male adolescents in prison and 29 male adolescents under autism spectrum disorders diagnosed by professional neuropsychiatric physicians. Two groups, 17 to 21 years old, had IQ higher than 80. This study used IRI(Interpersonal Reaction Index) to measure empathy and ERT-R (Emotional Recognition Test – Revised) to measure emotional recognition. For the purpose of measuring callous-unemotional traits, this study used ICU(Inventory of Callous-Unemotional traits) and performed independent sample t-verification with a statistic program SAS9.1. The results are as followings. First, empathy of the groups, juvenile groups and autism spectrum disorder adolescents, didn’t have a significant difference statistically, but all of the two groups had a high recognitional empathy, a subsidiary area of empathy. Second, juveniles had a higher emotional recognition than autism spectrum disorder adolescents. Third, the difference in callous-unemotional traits of juveniles and autism spectrum disorder adolescents was not statistically significant . Fourth, this study investigated empathy, depending on highs and lows of callous-unemotional traits of juveniles and autism spectrum disorder adolescents. As a result of low group had a difference in empathy. Especially, they had a big difference in recognitional empathy. Fifth, this study investigated emotional recognition ability, depending on lows and highs of callous-unemotional traits of juveniles and autism spectrum disorder adolescents. As a result of there are not any differences in emotional recognition ability between two groups. But highs of callous-unemotional traits had a difference in understanding contexts that is subarea of emotional recognition. In conclusion on we may assume within an educational aspect, that the result is useful for diagnosing and appraising juveniles and autism spectrum disorder adolescents and for presenting an educational standard.
For the purpose of helping juveniles and autism spectrum disorder adolescents form prosocial behavior as society members, this study compared empathy, emotional recognition ability, and callous-unemotional traits. The subjects are 30 male adolescents in prison and 29 male adolescents under autism spectrum disorders diagnosed by professional neuropsychiatric physicians. Two groups, 17 to 21 years old, had IQ higher than 80. This study used IRI(Interpersonal Reaction Index) to measure empathy and ERT-R (Emotional Recognition Test – Revised) to measure emotional recognition. For the purpose of measuring callous-unemotional traits, this study used ICU(Inventory of Callous-Unemotional traits) and performed independent sample t-verification with a statistic program SAS9.1. The results are as followings. First, empathy of the groups, juvenile groups and autism spectrum disorder adolescents, didn’t have a significant difference statistically, but all of the two groups had a high recognitional empathy, a subsidiary area of empathy. Second, juveniles had a higher emotional recognition than autism spectrum disorder adolescents. Third, the difference in callous-unemotional traits of juveniles and autism spectrum disorder adolescents was not statistically significant . Fourth, this study investigated empathy, depending on highs and lows of callous-unemotional traits of juveniles and autism spectrum disorder adolescents. As a result of low group had a difference in empathy. Especially, they had a big difference in recognitional empathy. Fifth, this study investigated emotional recognition ability, depending on lows and highs of callous-unemotional traits of juveniles and autism spectrum disorder adolescents. As a result of there are not any differences in emotional recognition ability between two groups. But highs of callous-unemotional traits had a difference in understanding contexts that is subarea of emotional recognition. In conclusion on we may assume within an educational aspect, that the result is useful for diagnosing and appraising juveniles and autism spectrum disorder adolescents and for presenting an educational standard.
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