본 연구의 목적은 인터넷 게임 중독 청소년과 일반 사용 청소년을 대상으로 하여 인터넷 게임 중독 청소년의 지능과 전두엽관리기능 결손에 대하여 살펴보았다. 대구시에 소재한 청소년 상담복지센터를 통하여 인터넷 중독 중학생 24명과 대구시에 거주한 중학생 남자 중 일반 사용자군으로 분류된 24명을 대상으로 K-WISC-Ⅳ와 아동용 Kims 전두엽-관리기능 ...
본 연구의 목적은 인터넷 게임 중독 청소년과 일반 사용 청소년을 대상으로 하여 인터넷 게임 중독 청소년의 지능과 전두엽관리기능 결손에 대하여 살펴보았다. 대구시에 소재한 청소년 상담복지센터를 통하여 인터넷 중독 중학생 24명과 대구시에 거주한 중학생 남자 중 일반 사용자군으로 분류된 24명을 대상으로 K-WISC-Ⅳ와 아동용 Kims 전두엽-관리기능 신경심리검사(K-FENT)를 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 인터넷 게임 중독 청소년군은 일반 사용 청소년군에 비해 전체지능(FSIQ)이 유의미하게 낮았으며, 작업기억지수를 제외한 언어이해, 지각추론, 처리속도에서 유의미하게 낮았다. 전두엽 관리기능(EIQ)의 결과를 살펴보면 인터넷 게임 중독 청소년군은 일반 사용 청소년군에 비해 유의미하게 낮았다. 둘째, 인터넷 게임 중독 청소년의 전두엽 관리기능 결손을 알아보기 위하여 전두엽 관리기능(EIQ)의 평균을 전체지능(FSIQ)과 언어이해지수(VCI)의 평균을 비교해 본 결과 인터넷 게임 중독 청소년군의 전두엽 관리기능의 결손이 시사되었다. 이 결과들은 인터넷 중독 청소년은 일반 사용 청소년에 비해 전체지능(FSIQ)과 전두엽 관리기능(EIQ)에서 결손이 있다는 가설을 지지한다. 또한 인터넷 게임 중독 청소년은 전두엽 관리기능(EIQ)의 차별적 결손이 있다는 가설을 지지하였다. 주요어 : 인터넷 중독, 인터넷 게임 중독, 지능, 전두엽 관리기능
본 연구의 목적은 인터넷 게임 중독 청소년과 일반 사용 청소년을 대상으로 하여 인터넷 게임 중독 청소년의 지능과 전두엽 관리기능 결손에 대하여 살펴보았다. 대구시에 소재한 청소년 상담복지센터를 통하여 인터넷 중독 중학생 24명과 대구시에 거주한 중학생 남자 중 일반 사용자군으로 분류된 24명을 대상으로 K-WISC-Ⅳ와 아동용 Kims 전두엽-관리기능 신경심리검사(K-FENT)를 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 인터넷 게임 중독 청소년군은 일반 사용 청소년군에 비해 전체지능(FSIQ)이 유의미하게 낮았으며, 작업기억지수를 제외한 언어이해, 지각추론, 처리속도에서 유의미하게 낮았다. 전두엽 관리기능(EIQ)의 결과를 살펴보면 인터넷 게임 중독 청소년군은 일반 사용 청소년군에 비해 유의미하게 낮았다. 둘째, 인터넷 게임 중독 청소년의 전두엽 관리기능 결손을 알아보기 위하여 전두엽 관리기능(EIQ)의 평균을 전체지능(FSIQ)과 언어이해지수(VCI)의 평균을 비교해 본 결과 인터넷 게임 중독 청소년군의 전두엽 관리기능의 결손이 시사되었다. 이 결과들은 인터넷 중독 청소년은 일반 사용 청소년에 비해 전체지능(FSIQ)과 전두엽 관리기능(EIQ)에서 결손이 있다는 가설을 지지한다. 또한 인터넷 게임 중독 청소년은 전두엽 관리기능(EIQ)의 차별적 결손이 있다는 가설을 지지하였다. 주요어 : 인터넷 중독, 인터넷 게임 중독, 지능, 전두엽 관리기능
The goal of this study is to find out an impairment in intelligence and frontal lobe executive function of addicted adolescents by examining both addicted adolescents and general adolescents. K-WISC-IV and Kims Frontal-Executive Neuropsychological Test For Children(K-FENT) were conducted on twenty-f...
The goal of this study is to find out an impairment in intelligence and frontal lobe executive function of addicted adolescents by examining both addicted adolescents and general adolescents. K-WISC-IV and Kims Frontal-Executive Neuropsychological Test For Children(K-FENT) were conducted on twenty-four addicted middle school students once supervised in youth service center in Daegu and other twenty-four middle school students in Daegu who were classified as general user group, and the result is as in the following. First, Full Scale Intelligence Quotient(FSIQ) of adolescents who are addicted to the internet games was significantly lower than that of their counterparts. In addition, all four indexes except Working Memory Index(WMI), were significantly lower in the addicted students : Verbal Comprehension Index (VCI), Perceptual Reasoning Index (PRI), Processing Speed Index (PSI). Executive IQ (EIQ) of the addicted students was also lower than that of the general students. Second, Comparing the average EIQ with the average FSIQ and VCI in addicted group, it was indicated that middle school students addicted to internet games have defect in Frontal Lobe Executive Function. These outcomes support the hypothesis that the addicted adolescents have lower FSIQ and lower EIQ than that of general adolescents. Furthermore, they back up the hypothesis that deficit of EIQ in the addicted group is specifically more severe than FSIQ when they are compared with the general group. Key words: internet addiction, internet game addiction, intelligence quotient, frontal lobe executive function
The goal of this study is to find out an impairment in intelligence and frontal lobe executive function of addicted adolescents by examining both addicted adolescents and general adolescents. K-WISC-IV and Kims Frontal-Executive Neuropsychological Test For Children(K-FENT) were conducted on twenty-four addicted middle school students once supervised in youth service center in Daegu and other twenty-four middle school students in Daegu who were classified as general user group, and the result is as in the following. First, Full Scale Intelligence Quotient(FSIQ) of adolescents who are addicted to the internet games was significantly lower than that of their counterparts. In addition, all four indexes except Working Memory Index(WMI), were significantly lower in the addicted students : Verbal Comprehension Index (VCI), Perceptual Reasoning Index (PRI), Processing Speed Index (PSI). Executive IQ (EIQ) of the addicted students was also lower than that of the general students. Second, Comparing the average EIQ with the average FSIQ and VCI in addicted group, it was indicated that middle school students addicted to internet games have defect in Frontal Lobe Executive Function. These outcomes support the hypothesis that the addicted adolescents have lower FSIQ and lower EIQ than that of general adolescents. Furthermore, they back up the hypothesis that deficit of EIQ in the addicted group is specifically more severe than FSIQ when they are compared with the general group. Key words: internet addiction, internet game addiction, intelligence quotient, frontal lobe executive function
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