본 논문은 한반도 주변 군사 동맹관계와 국민들의 통일인식이 한반도 통일에 어떤 영향을 미치는가를 연구하는 것이다. 이를 위해 한반도 주변의 군사동맹과 안보위협 및 국제사회와의 관계에 대한 국민들의 인식을 구조방정식 모형을 통해 분석하였다. 통일 문제와 동맹관계는 문헌조사에 의한 이론적 연구를 통하여 각 변수들의 구성 요소를 설정하였으며, 이를 바탕으로 설문문항을 작성하였고, 설문지 조사는 전국의 일반시민 1,050명을 대상으로 조사하였다. 조사방법은 설문에 대한 신뢰성을 확보하고 회수율을 높이고자 사전 토의 및 설명을 바탕으로 작성한 설문지에 자기기입(self-administered) 방식을 사용하였으며, 조사기간은 2014년 1월 5일 부터 2014년 1월 18일까지 2주간으로 했다. 통계적 분석은 ...
본 논문은 한반도 주변 군사 동맹관계와 국민들의 통일인식이 한반도 통일에 어떤 영향을 미치는가를 연구하는 것이다. 이를 위해 한반도 주변의 군사동맹과 안보위협 및 국제사회와의 관계에 대한 국민들의 인식을 구조방정식 모형을 통해 분석하였다. 통일 문제와 동맹관계는 문헌조사에 의한 이론적 연구를 통하여 각 변수들의 구성 요소를 설정하였으며, 이를 바탕으로 설문문항을 작성하였고, 설문지 조사는 전국의 일반시민 1,050명을 대상으로 조사하였다. 조사방법은 설문에 대한 신뢰성을 확보하고 회수율을 높이고자 사전 토의 및 설명을 바탕으로 작성한 설문지에 자기기입(self-administered) 방식을 사용하였으며, 조사기간은 2014년 1월 5일 부터 2014년 1월 18일까지 2주간으로 했다. 통계적 분석은 SPSS 18.0을 통해 빈도분석, 일원배치분산분석(ANOVA) 등의 분석방법을 활용하였고, SPSS 18.0에서 제공하는 AMOS 프로그램을 이용하여 구조방정식을 통한 모형분석을 실시하였다. 연구 모형은 변수와 경로설정으로 이루어 졌으며, 독립변수는 한반도 주변국 동맹인 한·미동맹, 중·북동맹, 미·일동맹 관계로 설정하였으며, 매개변수는 안보위협 및 국제사회를, 종속변수는 통일인식으로 각각 구분 설정하였다. 경로관계는 통일기대경로, 통일주변경로, 통일발전경로 등 3개 경로를 이용하였으며, 각 변수 간의 인과 및 상관관계를 파악하여 분석하였으며, 신뢰도와 타당성 검정 후 연구가설은 최초 14개에서 10개로 재조정 하였으며 그중 8개 가설은 채택하고 2개 가설은 기각 하였다. 본 연구논문의 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 한반도 주변의 동맹관계에 새로운 변화가 필요함을 제안하고 있다. 한반도 주변의 전통적 동맹관계인 한·미동맹, 중·북동맹의 강화는 통일에 대해 다소 부정적인 영향을 미치고 있는 것으로 확인하였으며, 이들 동맹은 안보 및 국제사회를 통하여 통일에 간접적인 영향을 미친다는 결과를 확인하였다. 이는 각각의 동맹관계가 동맹국간의 안보 및 경제이익과 지역의 패권주의를 동시에 추구하기 때문인 것으로 보인다. 따라서 한반도 통일방안으로 이들 동맹관계는 어느 일방적인 동맹의 강약보다도 힘의 균형이 필요하다고 할 수 있다. 또한 미·일동맹 관계가 한반도 통일에 있어서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀져 한반도 통일정책에 새로운 변화가 필요함을 보여준다. 미·일동맹의 강화는 중국의 대 한반도 통일 환경 조성에 심각한 영향을 미치지 않을 것을 의미하며, 오히려 한국의 통일 환경 조성에 중국의 긍정적 반응이 예상된다. 한·미동맹과 북·중동맹의 강화보다도 미·일동맹의 강화는 한반도에서의 군사적 힘의 균형과 세력의 판도에 있어서 타국에 긍정적 영향을 미치는 것을 의미한다. 통일 한국을 위해서는 그간 유지된 기본 틀이 변해야 한다. 즉 한반도에서의 미군의 역할을 재배치 또는 감축하여 미·일동맹 강화 체제로 귀결시킬 것을 제안하고 있다 둘째, 안보 및 국제사회가 안정적일수록 통일에 대해 긍정적으로 영향을 미친다는 사실을 확인하였다. 즉 한반도와 동아시아의 안보 및 국제사회의 불확실성과 지역 패권주의는 한반도 통일에 방해 요소가 될 수 있다. 한반도 통일은 동북아시아의 안정과 경제성장으로 새로운 번영시대를 가져올 것이다 라는 비전과 계획을 주변국 및 국제사회에 적극적인 설명과 노력으로 각국의 지지와 협조가 가능할 것으로 판단된다. 셋째, 본 연구에서는 실질적인 통일준비를 위해서는 먼저 국민 공감대의 형성과 통일에 대비한 통일 기본역량, 즉 법과 제도, 경제능력 등이 선행되어야 한다는 사실도 밝히고 있다. 결론적으로 본 연구는 한반도 통일을 위해서는 기존 통일 준비 방안을 탈피하여 주변국에 대한 전략적 동맹관계를 새롭게 정립 및 추진할 필요가 있음을 제시하고 있다. 국제사회의 협조와 지지, 통일준비 역량 등을 확대하는 방안이 필요함을 제시하고 있어, 한반도 통일을 위한 정책수립 및 추진이 재정립 되어야 한다는 것을 제안하며, 이를 토대로 향후 한반도 통일을 위한 기초연구서로 활용 되었으면 한다. 주제어 : 전략적 동맹방안, 구조방정식 모형, 통일에 대한 국민 인식
본 논문은 한반도 주변 군사 동맹관계와 국민들의 통일인식이 한반도 통일에 어떤 영향을 미치는가를 연구하는 것이다. 이를 위해 한반도 주변의 군사동맹과 안보위협 및 국제사회와의 관계에 대한 국민들의 인식을 구조방정식 모형을 통해 분석하였다. 통일 문제와 동맹관계는 문헌조사에 의한 이론적 연구를 통하여 각 변수들의 구성 요소를 설정하였으며, 이를 바탕으로 설문문항을 작성하였고, 설문지 조사는 전국의 일반시민 1,050명을 대상으로 조사하였다. 조사방법은 설문에 대한 신뢰성을 확보하고 회수율을 높이고자 사전 토의 및 설명을 바탕으로 작성한 설문지에 자기기입(self-administered) 방식을 사용하였으며, 조사기간은 2014년 1월 5일 부터 2014년 1월 18일까지 2주간으로 했다. 통계적 분석은 SPSS 18.0을 통해 빈도분석, 일원배치분산분석(ANOVA) 등의 분석방법을 활용하였고, SPSS 18.0에서 제공하는 AMOS 프로그램을 이용하여 구조방정식을 통한 모형분석을 실시하였다. 연구 모형은 변수와 경로설정으로 이루어 졌으며, 독립변수는 한반도 주변국 동맹인 한·미동맹, 중·북동맹, 미·일동맹 관계로 설정하였으며, 매개변수는 안보위협 및 국제사회를, 종속변수는 통일인식으로 각각 구분 설정하였다. 경로관계는 통일기대경로, 통일주변경로, 통일발전경로 등 3개 경로를 이용하였으며, 각 변수 간의 인과 및 상관관계를 파악하여 분석하였으며, 신뢰도와 타당성 검정 후 연구가설은 최초 14개에서 10개로 재조정 하였으며 그중 8개 가설은 채택하고 2개 가설은 기각 하였다. 본 연구논문의 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 한반도 주변의 동맹관계에 새로운 변화가 필요함을 제안하고 있다. 한반도 주변의 전통적 동맹관계인 한·미동맹, 중·북동맹의 강화는 통일에 대해 다소 부정적인 영향을 미치고 있는 것으로 확인하였으며, 이들 동맹은 안보 및 국제사회를 통하여 통일에 간접적인 영향을 미친다는 결과를 확인하였다. 이는 각각의 동맹관계가 동맹국간의 안보 및 경제이익과 지역의 패권주의를 동시에 추구하기 때문인 것으로 보인다. 따라서 한반도 통일방안으로 이들 동맹관계는 어느 일방적인 동맹의 강약보다도 힘의 균형이 필요하다고 할 수 있다. 또한 미·일동맹 관계가 한반도 통일에 있어서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀져 한반도 통일정책에 새로운 변화가 필요함을 보여준다. 미·일동맹의 강화는 중국의 대 한반도 통일 환경 조성에 심각한 영향을 미치지 않을 것을 의미하며, 오히려 한국의 통일 환경 조성에 중국의 긍정적 반응이 예상된다. 한·미동맹과 북·중동맹의 강화보다도 미·일동맹의 강화는 한반도에서의 군사적 힘의 균형과 세력의 판도에 있어서 타국에 긍정적 영향을 미치는 것을 의미한다. 통일 한국을 위해서는 그간 유지된 기본 틀이 변해야 한다. 즉 한반도에서의 미군의 역할을 재배치 또는 감축하여 미·일동맹 강화 체제로 귀결시킬 것을 제안하고 있다 둘째, 안보 및 국제사회가 안정적일수록 통일에 대해 긍정적으로 영향을 미친다는 사실을 확인하였다. 즉 한반도와 동아시아의 안보 및 국제사회의 불확실성과 지역 패권주의는 한반도 통일에 방해 요소가 될 수 있다. 한반도 통일은 동북아시아의 안정과 경제성장으로 새로운 번영시대를 가져올 것이다 라는 비전과 계획을 주변국 및 국제사회에 적극적인 설명과 노력으로 각국의 지지와 협조가 가능할 것으로 판단된다. 셋째, 본 연구에서는 실질적인 통일준비를 위해서는 먼저 국민 공감대의 형성과 통일에 대비한 통일 기본역량, 즉 법과 제도, 경제능력 등이 선행되어야 한다는 사실도 밝히고 있다. 결론적으로 본 연구는 한반도 통일을 위해서는 기존 통일 준비 방안을 탈피하여 주변국에 대한 전략적 동맹관계를 새롭게 정립 및 추진할 필요가 있음을 제시하고 있다. 국제사회의 협조와 지지, 통일준비 역량 등을 확대하는 방안이 필요함을 제시하고 있어, 한반도 통일을 위한 정책수립 및 추진이 재정립 되어야 한다는 것을 제안하며, 이를 토대로 향후 한반도 통일을 위한 기초연구서로 활용 되었으면 한다. 주제어 : 전략적 동맹방안, 구조방정식 모형, 통일에 대한 국민 인식
The purpose of this study is to analyze the influence of surrounding military alliance and unification awareness towards the unification of the Korean Peninsula. For this research, military alliance and security threats that surround the Korean Peninsula as well as public’s perception towards relati...
The purpose of this study is to analyze the influence of surrounding military alliance and unification awareness towards the unification of the Korean Peninsula. For this research, military alliance and security threats that surround the Korean Peninsula as well as public’s perception towards relationship among international society were analysed using the structural equation model. Different types of variable components within the unification issue and alliance are selected through a theoretical research by literature review. With this as background, questionnaire was prepared and survey was conducted targeting 1,050 public citizen that live nation wide. To improve reliability and recovery rate, a self-administered method was used through discussions and explanations beforehand. The investigation took 2 weeks, starting 2014/01/05 and ending 2014/01/18. The various types of statistical analysis that got used were, frequency analysis through SPSS 18.0, ANOVA and AMOS program offered by SPSS 18.0 in order to carry out model analysis through the structural equation model. The variables and courses constitutes the research model. The independent variables are alliance between neighboring countries namely, ROK-US alliance, China-DPRK alliance and US-Japan alliance. The parameters used are security threats and international society. The awareness of unification was used as dependent variable. The 3 courses that were used are, unification expectation course, unification surrounding course and unification development course. Each variables were analysed considering and grasping both cause and correlation. After verifying its appropriateness and reliability, 8 hypothesis were selected and 2 were rejected from 10 hypothesis which were readjusted from 14. We can summarize the current thesis’s outcome of analysis as follows : Firstly, a suggestion arises that the surrounding alliance of the Korean Peninsula needs a new change. We were able to identify that strengthening the traditional ROK-US alliance and China-DPRK alliance which are both surrounding alliance of the Korean Peninsula have negative influence towards unification. We were also able to identify that those alliance have indirect influence towards unification through security and international situation. The reason behind this is because each alliance pursue security, economic benefits and regional supremacy between its allies at the same time. Therefore, as a unification plan for the Korean Peninsula, a balance of strength between its allies are more essential than one-sided strength and weakness. On the other hand, a positive influence with US-Japan alliance on the unification of the Korean Peninsula indicates the necessity for a new change within its policy. This is because US-Japan alliance is expected to have lower influence in terms of balance in military force and its territory within the Korean Peninsula compared to strengthening of ROK-US alliance and DPRK-China alliance. For the united Korea, the basic framework of the ROK-US alliance which has maintained so far needs to be changed. This means the role of the US army within the Korean Peninsula needs to be relocated and reduced to conclude strengthening of US-Japan alliance. Secondly, it was identified that the more stable the security and international society, the more positive influence towards unification. This shows that the uncertainty within the security and international society of the Korean Peninsula and the East Asia as well as its regional hegemonism could become elements of distraction. Putting tremendous effort in advertising that unification of the Korean Peninsula bringing stability, economic growth and prosperous years into Northeast Asia will increase the potential support and cooperation from different countries. Thirdly, this study reveals that forming popular concensus is prior in preparation for unification. Also basic competencies for unification such as law and system, economic capabilities need to be preceded. To conclude, we need to move away from the existing plan for preparation of unification but drive and establish new strategic alliance that is required. There is a proposal which suggests policy establishment for unification of the Korean Peninsula needs to be reestablished by presenting the necessity in the plan of receiving the support from international society and expanding capacity for preparation of unification. With this as background, I would like this analysis to be used as basic research document for the unification of the Korean Peninsula near future. Key words: strategical alliance plan, structural equation model, public’s perception towards unification
The purpose of this study is to analyze the influence of surrounding military alliance and unification awareness towards the unification of the Korean Peninsula. For this research, military alliance and security threats that surround the Korean Peninsula as well as public’s perception towards relationship among international society were analysed using the structural equation model. Different types of variable components within the unification issue and alliance are selected through a theoretical research by literature review. With this as background, questionnaire was prepared and survey was conducted targeting 1,050 public citizen that live nation wide. To improve reliability and recovery rate, a self-administered method was used through discussions and explanations beforehand. The investigation took 2 weeks, starting 2014/01/05 and ending 2014/01/18. The various types of statistical analysis that got used were, frequency analysis through SPSS 18.0, ANOVA and AMOS program offered by SPSS 18.0 in order to carry out model analysis through the structural equation model. The variables and courses constitutes the research model. The independent variables are alliance between neighboring countries namely, ROK-US alliance, China-DPRK alliance and US-Japan alliance. The parameters used are security threats and international society. The awareness of unification was used as dependent variable. The 3 courses that were used are, unification expectation course, unification surrounding course and unification development course. Each variables were analysed considering and grasping both cause and correlation. After verifying its appropriateness and reliability, 8 hypothesis were selected and 2 were rejected from 10 hypothesis which were readjusted from 14. We can summarize the current thesis’s outcome of analysis as follows : Firstly, a suggestion arises that the surrounding alliance of the Korean Peninsula needs a new change. We were able to identify that strengthening the traditional ROK-US alliance and China-DPRK alliance which are both surrounding alliance of the Korean Peninsula have negative influence towards unification. We were also able to identify that those alliance have indirect influence towards unification through security and international situation. The reason behind this is because each alliance pursue security, economic benefits and regional supremacy between its allies at the same time. Therefore, as a unification plan for the Korean Peninsula, a balance of strength between its allies are more essential than one-sided strength and weakness. On the other hand, a positive influence with US-Japan alliance on the unification of the Korean Peninsula indicates the necessity for a new change within its policy. This is because US-Japan alliance is expected to have lower influence in terms of balance in military force and its territory within the Korean Peninsula compared to strengthening of ROK-US alliance and DPRK-China alliance. For the united Korea, the basic framework of the ROK-US alliance which has maintained so far needs to be changed. This means the role of the US army within the Korean Peninsula needs to be relocated and reduced to conclude strengthening of US-Japan alliance. Secondly, it was identified that the more stable the security and international society, the more positive influence towards unification. This shows that the uncertainty within the security and international society of the Korean Peninsula and the East Asia as well as its regional hegemonism could become elements of distraction. Putting tremendous effort in advertising that unification of the Korean Peninsula bringing stability, economic growth and prosperous years into Northeast Asia will increase the potential support and cooperation from different countries. Thirdly, this study reveals that forming popular concensus is prior in preparation for unification. Also basic competencies for unification such as law and system, economic capabilities need to be preceded. To conclude, we need to move away from the existing plan for preparation of unification but drive and establish new strategic alliance that is required. There is a proposal which suggests policy establishment for unification of the Korean Peninsula needs to be reestablished by presenting the necessity in the plan of receiving the support from international society and expanding capacity for preparation of unification. With this as background, I would like this analysis to be used as basic research document for the unification of the Korean Peninsula near future. Key words: strategical alliance plan, structural equation model, public’s perception towards unification
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.