본 연구에서는 국내 항생제 제약시장을 중심으로 상표들의 속성별 평가를 바탕으로 인지도 맵을 작성하고, defender 모형을 이용하여 시장의 경쟁상황과 점유율을 추정해 보고자 하였다. 이를 위해 병의원에서 처방되고 있는 항생제를 계열별 성분 제품들을 중심으로 중요속성에 대해 평가하도록 하였다. 이러한 평가자료를 바탕으로 주성분 분석을 실시한 후 요인을 추출하여 인지도 맵을 작성하였다. 주성분 분석결과 2개의 요인이 추출되었으며 요인1은 효과성, 요인2는 편의성으로 명명하였다. 상표들의 인지도 맵과 시장점유율 추정은 크게 세 부분으로 구분하여 실시하였다. 첫째, 항생제 계열간 비교, 둘째, 계열내 성분 간 상표 비교, 셋째, ...
본 연구에서는 국내 항생제 제약시장을 중심으로 상표들의 속성별 평가를 바탕으로 인지도 맵을 작성하고, defender 모형을 이용하여 시장의 경쟁상황과 점유율을 추정해 보고자 하였다. 이를 위해 병의원에서 처방되고 있는 항생제를 계열별 성분 제품들을 중심으로 중요속성에 대해 평가하도록 하였다. 이러한 평가자료를 바탕으로 주성분 분석을 실시한 후 요인을 추출하여 인지도 맵을 작성하였다. 주성분 분석결과 2개의 요인이 추출되었으며 요인1은 효과성, 요인2는 편의성으로 명명하였다. 상표들의 인지도 맵과 시장점유율 추정은 크게 세 부분으로 구분하여 실시하였다. 첫째, 항생제 계열간 비교, 둘째, 계열내 성분 간 상표 비교, 셋째, 페니실린 계열내 Amox+Clav 성분의 상표간 인지도 맵과 시장점유율을 추정하였다. 계열간 인지도 맵 분석에 있어 호환이 가능한 cepha 계열과 penicillin 계열만을 대상으로 속성평가 인지도 맵을 작성하고, 소비자들의 선호체계에 대한 균등분포를 가정하여 시장점유율을 추정하였다. 추정된 시장점유율과 실제점유율은 서로 차이가 있었으나, 분석에 있어 cepha 계열과 penicillin 계열만을 포함하여 분석한 결과로, 두 상표간 시장점유율은 상대적 비율은 거의 유사한 것으로 나타나 defender 모형이 항생제 시장의 계열간 구매자의 상표선택 행동을 일정부분 설명해 줄 수 있는 것으로 생각된다. 항생제 계열내 성분간 상표비교에 있어서는 계열에 따라 다소 상이한 결과가 도출되었다. Cepha 계열과 penicillin, macrolides 계열에 있어서 추정된 시장점유율은 실제 시장점유율과 일치하지는 않지만 상표선택의 비중을 고려한 상표선택의 순위에 있어 일치하였다. 특히 Cepha 계열과 penicillin 계열의 경우에는 인지도 맵을 통하여 파악한 시장 선도적인 상표의 시장점유율과 실제 시장점유율은 유사하게 나타났다. 그러나 quinolones 계열내 성분 상표들간의 추정에 있어서는 실제 점유율과 차이를 보였다. 끝으로 penicillin 계열내에서 가장 많은 처방비중을 차지하는 Amox+Clav 성분의 상표간 비교에 있어서, 인지도 맵을 통하여 파악한 시장 지배적인 상표는 오구멘틴 이였으나, 실제로 시장점유율에 있어서는 오구멘틴 이외에 아모크라, 크목실린 등 경쟁 회사의 제품들이 3%~6%이내의 시장점유율을 차지하고 있어 추정된 시장점유율과 실제 점유율에 있어 크게 차이를 나타내고 있었다.
본 연구에서는 국내 항생제 제약시장을 중심으로 상표들의 속성별 평가를 바탕으로 인지도 맵을 작성하고, defender 모형을 이용하여 시장의 경쟁상황과 점유율을 추정해 보고자 하였다. 이를 위해 병의원에서 처방되고 있는 항생제를 계열별 성분 제품들을 중심으로 중요속성에 대해 평가하도록 하였다. 이러한 평가자료를 바탕으로 주성분 분석을 실시한 후 요인을 추출하여 인지도 맵을 작성하였다. 주성분 분석결과 2개의 요인이 추출되었으며 요인1은 효과성, 요인2는 편의성으로 명명하였다. 상표들의 인지도 맵과 시장점유율 추정은 크게 세 부분으로 구분하여 실시하였다. 첫째, 항생제 계열간 비교, 둘째, 계열내 성분 간 상표 비교, 셋째, 페니실린 계열내 Amox+Clav 성분의 상표간 인지도 맵과 시장점유율을 추정하였다. 계열간 인지도 맵 분석에 있어 호환이 가능한 cepha 계열과 penicillin 계열만을 대상으로 속성평가 인지도 맵을 작성하고, 소비자들의 선호체계에 대한 균등분포를 가정하여 시장점유율을 추정하였다. 추정된 시장점유율과 실제점유율은 서로 차이가 있었으나, 분석에 있어 cepha 계열과 penicillin 계열만을 포함하여 분석한 결과로, 두 상표간 시장점유율은 상대적 비율은 거의 유사한 것으로 나타나 defender 모형이 항생제 시장의 계열간 구매자의 상표선택 행동을 일정부분 설명해 줄 수 있는 것으로 생각된다. 항생제 계열내 성분간 상표비교에 있어서는 계열에 따라 다소 상이한 결과가 도출되었다. Cepha 계열과 penicillin, macrolides 계열에 있어서 추정된 시장점유율은 실제 시장점유율과 일치하지는 않지만 상표선택의 비중을 고려한 상표선택의 순위에 있어 일치하였다. 특히 Cepha 계열과 penicillin 계열의 경우에는 인지도 맵을 통하여 파악한 시장 선도적인 상표의 시장점유율과 실제 시장점유율은 유사하게 나타났다. 그러나 quinolones 계열내 성분 상표들간의 추정에 있어서는 실제 점유율과 차이를 보였다. 끝으로 penicillin 계열내에서 가장 많은 처방비중을 차지하는 Amox+Clav 성분의 상표간 비교에 있어서, 인지도 맵을 통하여 파악한 시장 지배적인 상표는 오구멘틴 이였으나, 실제로 시장점유율에 있어서는 오구멘틴 이외에 아모크라, 크목실린 등 경쟁 회사의 제품들이 3%~6%이내의 시장점유율을 차지하고 있어 추정된 시장점유율과 실제 점유율에 있어 크게 차이를 나타내고 있었다.
In this study, the map of public awareness was designed based on the attribute assessments of brands in the domestic pharmaceutical market specifically in antibiotics field, and the market competitiveness and the profit share were estimated in terms of the "defender" model. To make this study feasib...
In this study, the map of public awareness was designed based on the attribute assessments of brands in the domestic pharmaceutical market specifically in antibiotics field, and the market competitiveness and the profit share were estimated in terms of the "defender" model. To make this study feasible, the major properties of a class of antibiotics that are prescribed in clinics and general hospitals were evaluated. The analysis on the major substances was made based on the assessment above and the map of public awareness was designed based on the derived factors from the analysis. According to the analysis on the major substances, two main factors were derived: efficacy and user convenience. The map of public perception and an estimation of market share were conducted by considering three major differences: First, the comparison among the different classes of antibiotics; second, comparison among the different substances in the same class; third, the map of public awareness and market share in different brands but same substances (Amox+Clav) in penicillin. Analyzing the map of public awareness among the different classes, the compatible classes, which are cepha and penicillin, were only examined. The comparative ratio of market prices of two brands was similar, indicating that the defender model reflects the behaviors in selecting brands in the antibiotic market. However, unexpected results came up from the comparison in the brands among the different classes of antibiotics. There was an observed tendency indicating that the estimated market share was inconsistent with the actual market share value in class of cepha, penicillin and macrolides, but the estimated market share was consistent with the actual market share value in selecting brands considering the brands name. Especially, the estimated market share of prospective brands and actual market share were almost same. However, a discrepancy in the estimated market share and the actual market share was observed in the class of quinolones. To the end, there was a huge gap found between the estimated market share and actual market share in penicillin. According to the map of public awareness, the most dominant brand was Augmentin from the comparison among the Amox+Clav, which is the most prescribed penicillin substance. However, there was a huge gap between the estimated market share and actual one due to the competitors besides Augmentin; Amocla and Kmoxilin, which occupy 3%~6% of the market share in the penicillin market.
In this study, the map of public awareness was designed based on the attribute assessments of brands in the domestic pharmaceutical market specifically in antibiotics field, and the market competitiveness and the profit share were estimated in terms of the "defender" model. To make this study feasible, the major properties of a class of antibiotics that are prescribed in clinics and general hospitals were evaluated. The analysis on the major substances was made based on the assessment above and the map of public awareness was designed based on the derived factors from the analysis. According to the analysis on the major substances, two main factors were derived: efficacy and user convenience. The map of public perception and an estimation of market share were conducted by considering three major differences: First, the comparison among the different classes of antibiotics; second, comparison among the different substances in the same class; third, the map of public awareness and market share in different brands but same substances (Amox+Clav) in penicillin. Analyzing the map of public awareness among the different classes, the compatible classes, which are cepha and penicillin, were only examined. The comparative ratio of market prices of two brands was similar, indicating that the defender model reflects the behaviors in selecting brands in the antibiotic market. However, unexpected results came up from the comparison in the brands among the different classes of antibiotics. There was an observed tendency indicating that the estimated market share was inconsistent with the actual market share value in class of cepha, penicillin and macrolides, but the estimated market share was consistent with the actual market share value in selecting brands considering the brands name. Especially, the estimated market share of prospective brands and actual market share were almost same. However, a discrepancy in the estimated market share and the actual market share was observed in the class of quinolones. To the end, there was a huge gap found between the estimated market share and actual market share in penicillin. According to the map of public awareness, the most dominant brand was Augmentin from the comparison among the Amox+Clav, which is the most prescribed penicillin substance. However, there was a huge gap between the estimated market share and actual one due to the competitors besides Augmentin; Amocla and Kmoxilin, which occupy 3%~6% of the market share in the penicillin market.
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