현대사회는 기존의 ‘일 중심의 사회’에서 ‘여가를 중시하는 사회’로 변화되고 있다. 산업화, 분업화, 주 5일제 근무 등으로 인한 여가 시간의 증대는 현대인들에게 휴식과 기분전환, 자기실현의 성취를 위한 기회로 제공되고 있다. 가족 지향적 여가형태의 선호, 자연친화적 레저 활동 선호 등은 현대 여가활동의 특징으로 나타나고 있으며, 이러한 여가활동의 특징을 아우르는 대표적인 여가활동 중의 하나로 캠핑활동이 급부상하고 있다. 캠핑은 마니아층을 중심으로 지속적인 발전의 형태로 이루어져 왔으며 최근에는 캠핑참여 인구가 급증하고 그에 따라 기존 캠핑문화와 다른 형태의 변화들이 감지되고 있다. 본 연구는 최근 급증하고 있는 캠핑활동의 변화를 살펴보고, 이러한 변화로 인해 파생되고 있는 사회, 문화적 코드를 파악해 봄으로써 현대인들의 여가추구 형태를 전망하고자 한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 ...
현대사회는 기존의 ‘일 중심의 사회’에서 ‘여가를 중시하는 사회’로 변화되고 있다. 산업화, 분업화, 주 5일제 근무 등으로 인한 여가 시간의 증대는 현대인들에게 휴식과 기분전환, 자기실현의 성취를 위한 기회로 제공되고 있다. 가족 지향적 여가형태의 선호, 자연친화적 레저 활동 선호 등은 현대 여가활동의 특징으로 나타나고 있으며, 이러한 여가활동의 특징을 아우르는 대표적인 여가활동 중의 하나로 캠핑활동이 급부상하고 있다. 캠핑은 마니아층을 중심으로 지속적인 발전의 형태로 이루어져 왔으며 최근에는 캠핑참여 인구가 급증하고 그에 따라 기존 캠핑문화와 다른 형태의 변화들이 감지되고 있다. 본 연구는 최근 급증하고 있는 캠핑활동의 변화를 살펴보고, 이러한 변화로 인해 파생되고 있는 사회, 문화적 코드를 파악해 봄으로써 현대인들의 여가추구 형태를 전망하고자 한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 질적 연구방법을 사용하였다. 구체적인 연구방법으로 눈덩이 표집법을 이용한 유목적 표집으로 연구참여자를 선정하였다. 연구참여자는 지속적으로 캠핑에 참가하고 있는 캠퍼 5명, 캠프시설 운영자 2명, 캠핑장비 판매자 3명 총 10명을 선정 하였다. 자료 수집은 심층면담과 간헐적 참여 및 관련 자료수집 등을 통하였으며, 수집된 자료는 텍스트 분석을 실시하였다. 자료의 진실성을 위하여 삼각 검증법, 전문가 회의, 연구자의 반성과 성찰을 실시하였다. 이상의 연구과정을 통하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 먼저 캠핑활동의 변화로는 가족 중심의 소통형 캠핑, 캠핑장비의 현대화, 캠핑시설의 차별화, 복합형 캠핑 형태의 추구 등이 나타났다. 다음으로 캠핑활동 변화에 따라 사회, 문화적 의미로는 캠핑 활동이 가족 중심의 소통형 캠핑으로 변화됨으로 캠핑문화의 다원화, 다양한 캠핑 프로그램의 보급, 잠재적 레저활동 인구의 확보 등이 이루어지는 것으로 나타났다. 또한 캠핑장비의 현대화는 자연 친화적 환경과 현대적 편리함의 결합, 캠핑시장의 다양화, 고가 장비의 매출 증가 등을 이끌고 있다. 캠핑시설의 차별화는 레저활동 공간의 계층화, 캠핑 장비의 비교기회로 이어지고 있다. 복합형 캠핑형태를 추구함으로써 레크리에이션 베이스캠프 활용, 레저활동의 혼합화가 나타났다. 이러한 연구결과로 미루어 볼 때 일반인들의 캠핑참여는 지속적으로 확대 될 것이며, 캠핑 활동의 변화는 사회, 문화적 부분에서 다각적인 영향을 미침으로써 현대 여가활동에 중요한 요인으로 부각될 것으로 판단된다. 본 연구에서는 캠핑활동의 변화와 사회, 문화적 의미에 대해 고찰해 보았으나, 고가의 캠핑 장비 구입, 차별화되고 있는 캠핑장과 장비의 사용에 있어 캠퍼들의 만족도를 파악한 연구는 아직 미진한 실정이다. 따라서 향후 캠핑과 관련된 제반 조건에 대한 다각적인 연구의 필요성이 제기되고 있다.
현대사회는 기존의 ‘일 중심의 사회’에서 ‘여가를 중시하는 사회’로 변화되고 있다. 산업화, 분업화, 주 5일제 근무 등으로 인한 여가 시간의 증대는 현대인들에게 휴식과 기분전환, 자기실현의 성취를 위한 기회로 제공되고 있다. 가족 지향적 여가형태의 선호, 자연친화적 레저 활동 선호 등은 현대 여가활동의 특징으로 나타나고 있으며, 이러한 여가활동의 특징을 아우르는 대표적인 여가활동 중의 하나로 캠핑활동이 급부상하고 있다. 캠핑은 마니아층을 중심으로 지속적인 발전의 형태로 이루어져 왔으며 최근에는 캠핑참여 인구가 급증하고 그에 따라 기존 캠핑문화와 다른 형태의 변화들이 감지되고 있다. 본 연구는 최근 급증하고 있는 캠핑활동의 변화를 살펴보고, 이러한 변화로 인해 파생되고 있는 사회, 문화적 코드를 파악해 봄으로써 현대인들의 여가추구 형태를 전망하고자 한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 질적 연구방법을 사용하였다. 구체적인 연구방법으로 눈덩이 표집법을 이용한 유목적 표집으로 연구참여자를 선정하였다. 연구참여자는 지속적으로 캠핑에 참가하고 있는 캠퍼 5명, 캠프시설 운영자 2명, 캠핑장비 판매자 3명 총 10명을 선정 하였다. 자료 수집은 심층면담과 간헐적 참여 및 관련 자료수집 등을 통하였으며, 수집된 자료는 텍스트 분석을 실시하였다. 자료의 진실성을 위하여 삼각 검증법, 전문가 회의, 연구자의 반성과 성찰을 실시하였다. 이상의 연구과정을 통하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 먼저 캠핑활동의 변화로는 가족 중심의 소통형 캠핑, 캠핑장비의 현대화, 캠핑시설의 차별화, 복합형 캠핑 형태의 추구 등이 나타났다. 다음으로 캠핑활동 변화에 따라 사회, 문화적 의미로는 캠핑 활동이 가족 중심의 소통형 캠핑으로 변화됨으로 캠핑문화의 다원화, 다양한 캠핑 프로그램의 보급, 잠재적 레저활동 인구의 확보 등이 이루어지는 것으로 나타났다. 또한 캠핑장비의 현대화는 자연 친화적 환경과 현대적 편리함의 결합, 캠핑시장의 다양화, 고가 장비의 매출 증가 등을 이끌고 있다. 캠핑시설의 차별화는 레저활동 공간의 계층화, 캠핑 장비의 비교기회로 이어지고 있다. 복합형 캠핑형태를 추구함으로써 레크리에이션 베이스캠프 활용, 레저활동의 혼합화가 나타났다. 이러한 연구결과로 미루어 볼 때 일반인들의 캠핑참여는 지속적으로 확대 될 것이며, 캠핑 활동의 변화는 사회, 문화적 부분에서 다각적인 영향을 미침으로써 현대 여가활동에 중요한 요인으로 부각될 것으로 판단된다. 본 연구에서는 캠핑활동의 변화와 사회, 문화적 의미에 대해 고찰해 보았으나, 고가의 캠핑 장비 구입, 차별화되고 있는 캠핑장과 장비의 사용에 있어 캠퍼들의 만족도를 파악한 연구는 아직 미진한 실정이다. 따라서 향후 캠핑과 관련된 제반 조건에 대한 다각적인 연구의 필요성이 제기되고 있다.
The purpose of this study is to figure out what is changing of internal and external for changing of camping, Also then how it affects the social and cultural meaning. For this we used the phenomenological analysis that is one of the qualitative research method, We collected the data with in- depth ...
The purpose of this study is to figure out what is changing of internal and external for changing of camping, Also then how it affects the social and cultural meaning. For this we used the phenomenological analysis that is one of the qualitative research method, We collected the data with in- depth interview, taking part in the camping, and collecting the information. When we choose the participants, we considered how long they participate the camping activity, attitude of the camping, and how frequently the activity is done through purposeful sampling. They have had lots of camping experience so they can compare easily with past and now. Like this standard 4 participants were choosen. But this changing did not happen only to the campers, we also choose the 3 camping operators and 3 camping equipment dealers. And we recognizes the changing of the campsite, changing of the camp equipments and changing of the purchase. When we did the interview with them, we used the in-depth interview that has form a person to person. And also we used the semi-structured interview and unstructured interview to provide for the participating states are more deep and extensive. And also we tried to join the camping activity frequency to understand camping and to recognize the changing of the camping activity. When we had some questions during the camping, we recorded the result in a notebook and we asked in-depth interviews . We used the literature materials like statistical data, report news, guide, magazines and so on. The analysis was transcript, encoding the topics, formation of topic and meaning, relating the datas. So the results are these. The changing of the camping activities are the changing of members, campsite, camping equipment. In the past, they did it with friends but now they do with their own family. The equipments is getting used in a modernization and high prices. The campsites are also changing a place of comfort and relaxation. The social and cultures meanings are these. First, it is reflected for the modern people who can not be the modern people. We can figure out the situation that they choose the camping equipment and campsite. Second, the changing of the consumption value. Camping is the most popular of leisure activities, The consumption value is getting high Third, the satisfy tools to show to others. The camping equipments prices are higher. Eventually they can be compared with others and they can make the equipment be gentrification. This condition is the same as the mountain clothes and this exhibition will go on to the out door activities.
The purpose of this study is to figure out what is changing of internal and external for changing of camping, Also then how it affects the social and cultural meaning. For this we used the phenomenological analysis that is one of the qualitative research method, We collected the data with in- depth interview, taking part in the camping, and collecting the information. When we choose the participants, we considered how long they participate the camping activity, attitude of the camping, and how frequently the activity is done through purposeful sampling. They have had lots of camping experience so they can compare easily with past and now. Like this standard 4 participants were choosen. But this changing did not happen only to the campers, we also choose the 3 camping operators and 3 camping equipment dealers. And we recognizes the changing of the campsite, changing of the camp equipments and changing of the purchase. When we did the interview with them, we used the in-depth interview that has form a person to person. And also we used the semi-structured interview and unstructured interview to provide for the participating states are more deep and extensive. And also we tried to join the camping activity frequency to understand camping and to recognize the changing of the camping activity. When we had some questions during the camping, we recorded the result in a notebook and we asked in-depth interviews . We used the literature materials like statistical data, report news, guide, magazines and so on. The analysis was transcript, encoding the topics, formation of topic and meaning, relating the datas. So the results are these. The changing of the camping activities are the changing of members, campsite, camping equipment. In the past, they did it with friends but now they do with their own family. The equipments is getting used in a modernization and high prices. The campsites are also changing a place of comfort and relaxation. The social and cultures meanings are these. First, it is reflected for the modern people who can not be the modern people. We can figure out the situation that they choose the camping equipment and campsite. Second, the changing of the consumption value. Camping is the most popular of leisure activities, The consumption value is getting high Third, the satisfy tools to show to others. The camping equipments prices are higher. Eventually they can be compared with others and they can make the equipment be gentrification. This condition is the same as the mountain clothes and this exhibition will go on to the out door activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.