대학생의 자기이해증진을 위한 진로상담프로그램 개발 및 효과연구 A Study on the Development and Effects of the Career Counseling Program to improve Colleage students' self-understanding원문보기
국문초록 본 연구의 목적은 대학생의 자기이해증진을 위한 진로상담프로그램을 개발하고 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해서 프로그램 개발과 관련된 선행연구를 분석하고 프로그램 개발 모형을 구상하고 프로그램의 목적과 목표를 효율적으로 달성할 수 있도록 프로그램 개발 모형에 따라 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 개발 모형은 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 단계를 진행하면서 프로그램의 특성, 목적, 대상자의 특징을 고려하여 구체적이고 세부적인 하위단계를 설정하였다. 프로그램의 전반적인 기획을 한 후에는 목표설정, 내용선정, 내용구성, 이론적용, 워크시트 개발, 전문가의 도움을 받아 수정 및 보완을 통하여 대상자인 대학생들의 특징에 좀 더 도움이 되는 프로그램으로 구성될 수 있도록 하였다. 이후 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 사전, 사후 검사를 실시하고 프로그램의 회기에 따라 구체적인 활동을 실시하였다. 실험에는 강원도에 D대학교에서 ‘인간과 윤리’라는 교양강좌를 수강하고 있는 91명의 대학생들이 참여하였다. 학생들은 두 반으로 나누어져 6명씩 한 조를 이루어 주 1회, 120분씩 총 12주에 걸쳐 연구자가 개발한 대학생의 자기이해증진을 위한 진로상담 프로그램에 참여하였다. 자기이해증진 진로상담프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 ...
국문초록 본 연구의 목적은 대학생의 자기이해증진을 위한 진로상담프로그램을 개발하고 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해서 프로그램 개발과 관련된 선행연구를 분석하고 프로그램 개발 모형을 구상하고 프로그램의 목적과 목표를 효율적으로 달성할 수 있도록 프로그램 개발 모형에 따라 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 개발 모형은 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 단계를 진행하면서 프로그램의 특성, 목적, 대상자의 특징을 고려하여 구체적이고 세부적인 하위단계를 설정하였다. 프로그램의 전반적인 기획을 한 후에는 목표설정, 내용선정, 내용구성, 이론적용, 워크시트 개발, 전문가의 도움을 받아 수정 및 보완을 통하여 대상자인 대학생들의 특징에 좀 더 도움이 되는 프로그램으로 구성될 수 있도록 하였다. 이후 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 사전, 사후 검사를 실시하고 프로그램의 회기에 따라 구체적인 활동을 실시하였다. 실험에는 강원도에 D대학교에서 ‘인간과 윤리’라는 교양강좌를 수강하고 있는 91명의 대학생들이 참여하였다. 학생들은 두 반으로 나누어져 6명씩 한 조를 이루어 주 1회, 120분씩 총 12주에 걸쳐 연구자가 개발한 대학생의 자기이해증진을 위한 진로상담 프로그램에 참여하였다. 자기이해증진 진로상담프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 자기효능감 검사와 진로신념에 대한 사전, 사후 검사를 실시하였다. 실험 결과에 대한 자료처리는 사전, 사후 검사 간의 점수 차이를 비교하기 위해 대응 표본 t 검정을 실시하였다. 효과성 검사를 위해 사용한 유의수준은 α<.05 수준이었다. 실험 결과 대학생의 자기이해 증진을 위한 진로상담 프로그램이 자기효능감의 변화와 진로신념의 변화 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이로써 본 연구를 통해 개발된 자기이해 증진을 위한 진로상담 프로그램은 대학생의 학교생활 만족과 합리적 진로선택과 결정에 실질적 도움이 되는 자료로 활용될 수 있음을 확인할 수 있었다. 또한 실질적으로 진로상담 프로그램을 적용하는 과정에서 자기이해를 통한 학생들의 변화를 체험할 수 있었다. 이러한 결과는 자기이해 증진을 위한 진로상담 프로그램이 자기효능감과 진로신념뿐만 아니라 학생들의 긍정적인 행동의 변화를 유발하고 안정적인 대학생활을 하는데도 도움을 줄 수 있음을 시사한다.
국문초록 본 연구의 목적은 대학생의 자기이해증진을 위한 진로상담프로그램을 개발하고 효과를 검증하는 것이다. 이를 위해서 프로그램 개발과 관련된 선행연구를 분석하고 프로그램 개발 모형을 구상하고 프로그램의 목적과 목표를 효율적으로 달성할 수 있도록 프로그램 개발 모형에 따라 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 개발 모형은 분석, 설계, 개발, 실행, 평가의 단계를 진행하면서 프로그램의 특성, 목적, 대상자의 특징을 고려하여 구체적이고 세부적인 하위단계를 설정하였다. 프로그램의 전반적인 기획을 한 후에는 목표설정, 내용선정, 내용구성, 이론적용, 워크시트 개발, 전문가의 도움을 받아 수정 및 보완을 통하여 대상자인 대학생들의 특징에 좀 더 도움이 되는 프로그램으로 구성될 수 있도록 하였다. 이후 개발된 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 사전, 사후 검사를 실시하고 프로그램의 회기에 따라 구체적인 활동을 실시하였다. 실험에는 강원도에 D대학교에서 ‘인간과 윤리’라는 교양강좌를 수강하고 있는 91명의 대학생들이 참여하였다. 학생들은 두 반으로 나누어져 6명씩 한 조를 이루어 주 1회, 120분씩 총 12주에 걸쳐 연구자가 개발한 대학생의 자기이해증진을 위한 진로상담 프로그램에 참여하였다. 자기이해증진 진로상담프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 자기효능감 검사와 진로신념에 대한 사전, 사후 검사를 실시하였다. 실험 결과에 대한 자료처리는 사전, 사후 검사 간의 점수 차이를 비교하기 위해 대응 표본 t 검정을 실시하였다. 효과성 검사를 위해 사용한 유의수준은 α<.05 수준이었다. 실험 결과 대학생의 자기이해 증진을 위한 진로상담 프로그램이 자기효능감의 변화와 진로신념의 변화 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이로써 본 연구를 통해 개발된 자기이해 증진을 위한 진로상담 프로그램은 대학생의 학교생활 만족과 합리적 진로선택과 결정에 실질적 도움이 되는 자료로 활용될 수 있음을 확인할 수 있었다. 또한 실질적으로 진로상담 프로그램을 적용하는 과정에서 자기이해를 통한 학생들의 변화를 체험할 수 있었다. 이러한 결과는 자기이해 증진을 위한 진로상담 프로그램이 자기효능감과 진로신념뿐만 아니라 학생들의 긍정적인 행동의 변화를 유발하고 안정적인 대학생활을 하는데도 도움을 줄 수 있음을 시사한다.
ABSTRACT A Study on the Development and Effects of the Career Counseling Program to improve Colleage students' self-understanding Jin Won Major in Educational Technology The Graduate School Kwandong University Directed by Professor Jeong-Im Choi The purpose of this study was to develop a career coun...
ABSTRACT A Study on the Development and Effects of the Career Counseling Program to improve Colleage students' self-understanding Jin Won Major in Educational Technology The Graduate School Kwandong University Directed by Professor Jeong-Im Choi The purpose of this study was to develop a career counseling program geared toward improving the college students' self-understanding and to examine its effects. In order to pursue the purpose, earlier studies related to program development were analyzed, a model for program development was mapped out, and then a program was developed according to the model to accomplish the intended goal and objectives. The program development model was composed of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. And then the substages were selected in detail in consideration of the characteristics and goal of the program and the characteristics of the students to whom the program was to be provided. After program planning, the objectives and contents of the program were determined based on relevant theories about self-understanding and then counseling worksheets were developed. The developed program was modified with the review of experts to be better tailored to the characteristics of the college students. To verify the effect of the career counseling program developed in this study to improve the self-understanding of college students, pretest and posttest were carried out, and the students engaged in all the activities of the program in every session. The ninty one students who took a general education course "man and ethics" at a college located in Gangwon Province were participated in the experiment. Students were divided into two classrooms and six people worked together as a group. They participated the counseling program for 12 weeks and each session per week lasted 120 minutes. To examine the effects of the effect of the career counseling program, pretest and posttest for self-efficacy and career beliefs were conducted. As for data analysis, paired-samples t-test was conducted to compare the differences between their pretest and posttest scores, and the level of significance was set at a<.05 to verify the effectiveness of the program. As a result of analyzing the effect of the program, the career counseling program was found to exert an influence on the change of the students in self-efficacy and career beliefs. This study is of significance in that the career counseling program developed in this study could be of practical use for the school life satisfaction, career choice and career decision making of college students. The students had a better understanding of themselves and consequently underwent positive changes in the course of participating in the career counseling program. The findings of the study suggest that the career counseling program designed to improve self-understanding could bring favorable changes to not only the self-efficacy and career beliefs of students but their behavior and could be helpful for stable college life as well.
ABSTRACT A Study on the Development and Effects of the Career Counseling Program to improve Colleage students' self-understanding Jin Won Major in Educational Technology The Graduate School Kwandong University Directed by Professor Jeong-Im Choi The purpose of this study was to develop a career counseling program geared toward improving the college students' self-understanding and to examine its effects. In order to pursue the purpose, earlier studies related to program development were analyzed, a model for program development was mapped out, and then a program was developed according to the model to accomplish the intended goal and objectives. The program development model was composed of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. And then the substages were selected in detail in consideration of the characteristics and goal of the program and the characteristics of the students to whom the program was to be provided. After program planning, the objectives and contents of the program were determined based on relevant theories about self-understanding and then counseling worksheets were developed. The developed program was modified with the review of experts to be better tailored to the characteristics of the college students. To verify the effect of the career counseling program developed in this study to improve the self-understanding of college students, pretest and posttest were carried out, and the students engaged in all the activities of the program in every session. The ninty one students who took a general education course "man and ethics" at a college located in Gangwon Province were participated in the experiment. Students were divided into two classrooms and six people worked together as a group. They participated the counseling program for 12 weeks and each session per week lasted 120 minutes. To examine the effects of the effect of the career counseling program, pretest and posttest for self-efficacy and career beliefs were conducted. As for data analysis, paired-samples t-test was conducted to compare the differences between their pretest and posttest scores, and the level of significance was set at a<.05 to verify the effectiveness of the program. As a result of analyzing the effect of the program, the career counseling program was found to exert an influence on the change of the students in self-efficacy and career beliefs. This study is of significance in that the career counseling program developed in this study could be of practical use for the school life satisfaction, career choice and career decision making of college students. The students had a better understanding of themselves and consequently underwent positive changes in the course of participating in the career counseling program. The findings of the study suggest that the career counseling program designed to improve self-understanding could bring favorable changes to not only the self-efficacy and career beliefs of students but their behavior and could be helpful for stable college life as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.