사이버대학에서 수업환경과 학습 관련변인이 학업성취도 및 수업만족도에 미치는 영향 The effects of instructional environments and learning related-variables on academic achievement and satisfaction in online university settings원문보기
정보통신의 급격한 발전과 함께 고등교육의 기회 확대가 요구되면서 사이버대학이 출현하게 되었다. 사이버대학의 특성은 온라인 수업환경 기반의 수업과 다양한 인구통계학적 특성을 지닌 학습자로, 그에 관련된 연구가 활발히 진행되고 있다. 하지만 대다수의 연구들이 학습자 특성을 중심으로 수행되었고, 온라인 수업환경과 학습 관련변인을 동시에 고려한 연구는 많지 않다. 이에 본 연구는 사이버대학에 영향을 미치는 온라인 수업환경과 학습 관련변인에 따른 교육효과성을 측정하는 것을 그 목적으로 하였다. 여기에서 온라인 수업환경은 학습자가 인식한 수업내용의 질, 수업구성의 질, ...
정보통신의 급격한 발전과 함께 고등교육의 기회 확대가 요구되면서 사이버대학이 출현하게 되었다. 사이버대학의 특성은 온라인 수업환경 기반의 수업과 다양한 인구통계학적 특성을 지닌 학습자로, 그에 관련된 연구가 활발히 진행되고 있다. 하지만 대다수의 연구들이 학습자 특성을 중심으로 수행되었고, 온라인 수업환경과 학습 관련변인을 동시에 고려한 연구는 많지 않다. 이에 본 연구는 사이버대학에 영향을 미치는 온라인 수업환경과 학습 관련변인에 따른 교육효과성을 측정하는 것을 그 목적으로 하였다. 여기에서 온라인 수업환경은 학습자가 인식한 수업내용의 질, 수업구성의 질, LMS 사용감으로 구성되었고, 학습 관련변인은 자기조절학습능력, 학습자-학습자의 상호작용 수준, 학습자-교수자의 상호작용 수준, 학습자-콘텐츠의 상호작용 수준으로 구성되었다. 교육효과성은 학업성취도와 수업만족도로 측정하였다. 구체적인 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 학습자가 인식한 온라인 수업환경 변인인 수업내용의 질, 수업구성의 질, LMS 사용감에 따른 학업성취도 및 수업만족도에 차이가 나타나는지 분석한다. 둘째, 학습 관련변인인 자기조절학습능력, 학습자-학습자의 상호작용 수준, 학습자-교수자의 상호작용 수준, 학습자-콘텐츠의 상호작용 수준에 따른 학업성취도 및 수업만족도에 차이가 나타나는지 분석한다. 셋째, 연구에서 제시된 독립변인 중 학업성취도 및 수업만족도에 영향을 미치는 변인이 무엇인지 분석한다. 본 연구는 서울 소재 S 사이버대학에서 2013년 겨울학기 ‘사이버학습의 이해’를 수강한 학습자를 대상으로 강의가 종료된 이후 학습자가 인식한 온라인 수업환경과 학습 관련변인, 수업만족도를 온라인을 통해 설문조사를 실시하였고, 학업성취도는 ‘사이버학습의 이해’의 성적을 활용하였다. 설문응답 중 결측치를 제외한 177개의 데이터가 활용되었으며, 이에 대한 분석은 SPSS 18.0을 활용한 독립표본 t검정과 다중회귀분석을 통해 이루어졌다. 또한 연구결과의 객관적 해석을 위해 전문가 2인을 대상으로 질적 인터뷰를 실시하여 논의를 보완하였다. 본 연구의 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 온라인 수업환경 변인인 수업내용의 질, 수업구성의 질, LMS 사용감 모두 학업성취도에 유의미한 차이를 나타내지 않은 반면, 수업만족도에서 유의미한 차이를 나타냈다. 둘째, 학습 관련변인인 자기조절학습능력, 학습자-학습자의 상호작용 수준, 학습자-교수자의 상호작용 수준, 학습자-콘텐츠의 상호작용 수준 중 자기조절학습능력을 제외한 3개 변인이 학업성취도에 유의미한 차이가 없었고, 학습자-학습자의 상호작용 수준을 제외한 3개의 변인은 수업만족도에 유의미한 차이를 보였다. 자기조절학습능력을 제외한 온라인 수업환경 변인과 학습 관련변인에 따른 학업성취도의 차이가 나타나지 않은 것은 성적이 대다수가 높게 측정되었기 때문에 그 차이가 미미하였다. 반대로 학습자-학습자의 상호작용 수준을 제외한 온라인 수업환경 변인과 학습 관련변인에 따라 수업만족도에 차이가 나타난 것은 변인들이 학습자의 인식을 바탕으로 조사되었고, 수업만족도 역시 학습자의 주관적 평가를 바탕으로 조사되었기에 학습자 개인의 영향을 받은 것으로 볼 수 있었다. 셋째, 학업성취도에 영향을 미치는 변인은 자기조절학습능력과 LMS 사용감이였으며, 수업만족도에 영향을 미치는 변인은 수업내용의 질, 수업구성의 질이었다. 본 연구를 통한 제언은 다음과 같다. 첫째, 학업성취도 및 수업만족도를 설명할 수 있는 체계적인 변인 설정을 통한 지속적인 후속연구가 필요하다. 둘째, 높은 수업만족도가 학업성취도에 영향을 미칠 수 있도록 그 방안을 모색할 필요가 있다. 셋째, 온라인 수업환경의 내·외적 변인 모두 고려하여 교육체제를 재정비함으로써 사이버대학의 효율적인 교육시스템을 구축할 필요가 있다.
정보통신의 급격한 발전과 함께 고등교육의 기회 확대가 요구되면서 사이버대학이 출현하게 되었다. 사이버대학의 특성은 온라인 수업환경 기반의 수업과 다양한 인구통계학적 특성을 지닌 학습자로, 그에 관련된 연구가 활발히 진행되고 있다. 하지만 대다수의 연구들이 학습자 특성을 중심으로 수행되었고, 온라인 수업환경과 학습 관련변인을 동시에 고려한 연구는 많지 않다. 이에 본 연구는 사이버대학에 영향을 미치는 온라인 수업환경과 학습 관련변인에 따른 교육효과성을 측정하는 것을 그 목적으로 하였다. 여기에서 온라인 수업환경은 학습자가 인식한 수업내용의 질, 수업구성의 질, LMS 사용감으로 구성되었고, 학습 관련변인은 자기조절학습능력, 학습자-학습자의 상호작용 수준, 학습자-교수자의 상호작용 수준, 학습자-콘텐츠의 상호작용 수준으로 구성되었다. 교육효과성은 학업성취도와 수업만족도로 측정하였다. 구체적인 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 학습자가 인식한 온라인 수업환경 변인인 수업내용의 질, 수업구성의 질, LMS 사용감에 따른 학업성취도 및 수업만족도에 차이가 나타나는지 분석한다. 둘째, 학습 관련변인인 자기조절학습능력, 학습자-학습자의 상호작용 수준, 학습자-교수자의 상호작용 수준, 학습자-콘텐츠의 상호작용 수준에 따른 학업성취도 및 수업만족도에 차이가 나타나는지 분석한다. 셋째, 연구에서 제시된 독립변인 중 학업성취도 및 수업만족도에 영향을 미치는 변인이 무엇인지 분석한다. 본 연구는 서울 소재 S 사이버대학에서 2013년 겨울학기 ‘사이버학습의 이해’를 수강한 학습자를 대상으로 강의가 종료된 이후 학습자가 인식한 온라인 수업환경과 학습 관련변인, 수업만족도를 온라인을 통해 설문조사를 실시하였고, 학업성취도는 ‘사이버학습의 이해’의 성적을 활용하였다. 설문응답 중 결측치를 제외한 177개의 데이터가 활용되었으며, 이에 대한 분석은 SPSS 18.0을 활용한 독립표본 t검정과 다중회귀분석을 통해 이루어졌다. 또한 연구결과의 객관적 해석을 위해 전문가 2인을 대상으로 질적 인터뷰를 실시하여 논의를 보완하였다. 본 연구의 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 온라인 수업환경 변인인 수업내용의 질, 수업구성의 질, LMS 사용감 모두 학업성취도에 유의미한 차이를 나타내지 않은 반면, 수업만족도에서 유의미한 차이를 나타냈다. 둘째, 학습 관련변인인 자기조절학습능력, 학습자-학습자의 상호작용 수준, 학습자-교수자의 상호작용 수준, 학습자-콘텐츠의 상호작용 수준 중 자기조절학습능력을 제외한 3개 변인이 학업성취도에 유의미한 차이가 없었고, 학습자-학습자의 상호작용 수준을 제외한 3개의 변인은 수업만족도에 유의미한 차이를 보였다. 자기조절학습능력을 제외한 온라인 수업환경 변인과 학습 관련변인에 따른 학업성취도의 차이가 나타나지 않은 것은 성적이 대다수가 높게 측정되었기 때문에 그 차이가 미미하였다. 반대로 학습자-학습자의 상호작용 수준을 제외한 온라인 수업환경 변인과 학습 관련변인에 따라 수업만족도에 차이가 나타난 것은 변인들이 학습자의 인식을 바탕으로 조사되었고, 수업만족도 역시 학습자의 주관적 평가를 바탕으로 조사되었기에 학습자 개인의 영향을 받은 것으로 볼 수 있었다. 셋째, 학업성취도에 영향을 미치는 변인은 자기조절학습능력과 LMS 사용감이였으며, 수업만족도에 영향을 미치는 변인은 수업내용의 질, 수업구성의 질이었다. 본 연구를 통한 제언은 다음과 같다. 첫째, 학업성취도 및 수업만족도를 설명할 수 있는 체계적인 변인 설정을 통한 지속적인 후속연구가 필요하다. 둘째, 높은 수업만족도가 학업성취도에 영향을 미칠 수 있도록 그 방안을 모색할 필요가 있다. 셋째, 온라인 수업환경의 내·외적 변인 모두 고려하여 교육체제를 재정비함으로써 사이버대학의 효율적인 교육시스템을 구축할 필요가 있다.
As the demands of opportunities for higher education are getting expanding with the rapid development of information and communication, online universities have been established. Important variables in terms of the effectiveness of courses in online universities include external environments and stu...
As the demands of opportunities for higher education are getting expanding with the rapid development of information and communication, online universities have been established. Important variables in terms of the effectiveness of courses in online universities include external environments and students' backgrounds as well. However, most of the studies in this field have mainly focused on learner-related variables. Thus, this study conducted a synthetic approach to understand educational effects of both instructional environments and learning related-variables on learning outcomes in a systematic way in online learning settings. The research questions of the study are as follows. First, will learner-perceived instructional environments including the quality of learning content, learning strategy, and the learning management system (LMS) make differences in academic achievement and class satisfaction? Second, will learner-related variables including self-regulated learning ability and interactivity between learner and learner, learner and instructor, and learner and content make differences in academic achievement and class satisfaction? Third, will the independent variables in the first and second make an effect on academic achievement and class satisfaction? The participants of the study took an online course named ‘understandings on online learning’ at an online University in Korea during Winter semester in 2013-14 season. The participants were asked to respond to the questionnaire on variables in the research questions after the course was over. Among a total of 196 participants, valid data from 177 participants were used for the analyses. The major results of the study were as follows. First, there found no differences in academic achievement between high and low groups in the learner-perceived instructional environments. However, there were differences in class satisfaction between the two groups. Second, there found no differences in academic achievement between high and low groups in the learner-related variables except self-regulated learning ability. Regarding class satisfaction, all of the variables except interaction between learner and learner made differences. Third, self-regulated learning ability and the quality of the LMS significantly made an effect on academic achievement. Also, the quality of learning content and learning strategy statistically explained class satisfaction. Based on the results, recommendations were made. First, it is necessary to conduct follow-up research with more extensive variables that explain academic achievement and class satisfaction. Second, if some variables contribute to class satisfaction, they also should explain academic achievement. In other words, it is required to facilitate for learners to practically make use of advantages of instructional strategies helping learners achieve learning objectives. Third, it is essential to investigate comprehensive variables to improve more effective learning systems in online universities.
As the demands of opportunities for higher education are getting expanding with the rapid development of information and communication, online universities have been established. Important variables in terms of the effectiveness of courses in online universities include external environments and students' backgrounds as well. However, most of the studies in this field have mainly focused on learner-related variables. Thus, this study conducted a synthetic approach to understand educational effects of both instructional environments and learning related-variables on learning outcomes in a systematic way in online learning settings. The research questions of the study are as follows. First, will learner-perceived instructional environments including the quality of learning content, learning strategy, and the learning management system (LMS) make differences in academic achievement and class satisfaction? Second, will learner-related variables including self-regulated learning ability and interactivity between learner and learner, learner and instructor, and learner and content make differences in academic achievement and class satisfaction? Third, will the independent variables in the first and second make an effect on academic achievement and class satisfaction? The participants of the study took an online course named ‘understandings on online learning’ at an online University in Korea during Winter semester in 2013-14 season. The participants were asked to respond to the questionnaire on variables in the research questions after the course was over. Among a total of 196 participants, valid data from 177 participants were used for the analyses. The major results of the study were as follows. First, there found no differences in academic achievement between high and low groups in the learner-perceived instructional environments. However, there were differences in class satisfaction between the two groups. Second, there found no differences in academic achievement between high and low groups in the learner-related variables except self-regulated learning ability. Regarding class satisfaction, all of the variables except interaction between learner and learner made differences. Third, self-regulated learning ability and the quality of the LMS significantly made an effect on academic achievement. Also, the quality of learning content and learning strategy statistically explained class satisfaction. Based on the results, recommendations were made. First, it is necessary to conduct follow-up research with more extensive variables that explain academic achievement and class satisfaction. Second, if some variables contribute to class satisfaction, they also should explain academic achievement. In other words, it is required to facilitate for learners to practically make use of advantages of instructional strategies helping learners achieve learning objectives. Third, it is essential to investigate comprehensive variables to improve more effective learning systems in online universities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.