본 연구는 우리 사회 곳곳에서 열리는 강연회와 공연 형식을 결합한 새로운 문화콘텐츠에 대한 연구이다. 강연과 담화를 나누며 공연과 유흥을 즐기는 콘서트 형식의 문화콘텐츠를 ‘강연 콘서트’라고 정의하고 인문콘텐츠로서의 특성을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 최근 우리 사회는 급격한 정보화 물결 덕분에 상호소통의 다양성이 확보되었지만 오히려 소통의 가능성은 줄어들고 있다. 사회 구성원들 사이에 만연한 대화와 소통에 대한 갈증은 직접적인 교감이 가능한 새로운 방식의 커뮤니케이션을 요구했고 강연 콘서트에 대한 우호적인 반응으로 이어졌다. 본 연구에서는 이를 강연자와 청중이 다양한 의사소통 능력과 기술을 동원해 이성적, 감성적 교감을 나누는 ‘강연’과 일상을 벗어난 특별한 문화적 행위를 통해 해방감과 공동체 의식을 느끼는 ‘콘서트’의 의미를 접목해 ‘강연 콘서트’라고 정의한다. 강연 콘서트는 대등한 관계의 강연자와 청중이 즐겁고 합리적인 의사소통을 통해 공통분모를 확인하는 민주적 소통의 장(場)을 의미하며 목적에 따라 정보제공, 설득, 감화, 여흥 형으로 분류된다. 다음으로 강연 콘서트가 본격적인 학문의 체계성을 갖추는데 필요한 인문학적 사유기반을 획득하기 위해 인문콘텐츠로서의 특성을 알아보았다. 이를 위해 인문학을 대표하는 문학·사학·철학을 중심으로 강연 콘서트의 인문학적 특성을 살펴보았고, 메시지·갈등·등장인물·플롯이라는 스토리텔링의 네 가지 구성요소를 통해 강연 콘서트의 스토리텔링 특성을 연구하였다. 그 결과, 같은 시간에 같은 현장에 모인 사람들이 특별한 체험을 공유하는 역사성, 확산할만한 가치를 공유하는 철학성, 강연자와 청중이 나누고 소통함으로 ...
본 연구는 우리 사회 곳곳에서 열리는 강연회와 공연 형식을 결합한 새로운 문화콘텐츠에 대한 연구이다. 강연과 담화를 나누며 공연과 유흥을 즐기는 콘서트 형식의 문화콘텐츠를 ‘강연 콘서트’라고 정의하고 인문콘텐츠로서의 특성을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 최근 우리 사회는 급격한 정보화 물결 덕분에 상호소통의 다양성이 확보되었지만 오히려 소통의 가능성은 줄어들고 있다. 사회 구성원들 사이에 만연한 대화와 소통에 대한 갈증은 직접적인 교감이 가능한 새로운 방식의 커뮤니케이션을 요구했고 강연 콘서트에 대한 우호적인 반응으로 이어졌다. 본 연구에서는 이를 강연자와 청중이 다양한 의사소통 능력과 기술을 동원해 이성적, 감성적 교감을 나누는 ‘강연’과 일상을 벗어난 특별한 문화적 행위를 통해 해방감과 공동체 의식을 느끼는 ‘콘서트’의 의미를 접목해 ‘강연 콘서트’라고 정의한다. 강연 콘서트는 대등한 관계의 강연자와 청중이 즐겁고 합리적인 의사소통을 통해 공통분모를 확인하는 민주적 소통의 장(場)을 의미하며 목적에 따라 정보제공, 설득, 감화, 여흥 형으로 분류된다. 다음으로 강연 콘서트가 본격적인 학문의 체계성을 갖추는데 필요한 인문학적 사유기반을 획득하기 위해 인문콘텐츠로서의 특성을 알아보았다. 이를 위해 인문학을 대표하는 문학·사학·철학을 중심으로 강연 콘서트의 인문학적 특성을 살펴보았고, 메시지·갈등·등장인물·플롯이라는 스토리텔링의 네 가지 구성요소를 통해 강연 콘서트의 스토리텔링 특성을 연구하였다. 그 결과, 같은 시간에 같은 현장에 모인 사람들이 특별한 체험을 공유하는 역사성, 확산할만한 가치를 공유하는 철학성, 강연자와 청중이 나누고 소통함으로 정서적 체험을 경험하는 문학성을 내포하고 있다는 것을 확인했다. 이를 통해 강연 콘서트가 인문학의 기반 위에 출발하고 있음을 확인할 수 있었다. 다음으로 강연 콘서트 스토리텔링의 세 가지 구성요소를 찾아보았다. 세 가지 구성요소는 강연 콘서트의 주제를 통해 드러나는 ‘메시지’, 강연자·청중·사회자·공연자 등 등장인물의 상호작용을 통해 생성되는 ‘갈등’, 강연 콘서트가 의도한 목적달성전략인 ‘플롯’이다. 이들 구성요소의 발전과 활용을 통해 새롭고 의미 있는 강연 콘서트를 개발하고 긍정적인 효과를 극대화하는 방법을 찾을 수 있을 것이다. 인문학과 스토리텔링을 통해 강연 콘서트의 특성을 연구한 결과, 강연 콘서트가 인문학의 기반 위에 디지털화된 내용물을 담고 있는 인문콘텐츠의 하나임을 확인할 수 있었다. 본 연구가 학문적 논의의 장(場) 밖에서 유행의 하나로 소비되고 있는 강연 콘서트의 진정한 의미를 살펴보고 인문학의 기반 위에 위치시키는데 일조할 수 있기를 바란다.
본 연구는 우리 사회 곳곳에서 열리는 강연회와 공연 형식을 결합한 새로운 문화콘텐츠에 대한 연구이다. 강연과 담화를 나누며 공연과 유흥을 즐기는 콘서트 형식의 문화콘텐츠를 ‘강연 콘서트’라고 정의하고 인문콘텐츠로서의 특성을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 최근 우리 사회는 급격한 정보화 물결 덕분에 상호소통의 다양성이 확보되었지만 오히려 소통의 가능성은 줄어들고 있다. 사회 구성원들 사이에 만연한 대화와 소통에 대한 갈증은 직접적인 교감이 가능한 새로운 방식의 커뮤니케이션을 요구했고 강연 콘서트에 대한 우호적인 반응으로 이어졌다. 본 연구에서는 이를 강연자와 청중이 다양한 의사소통 능력과 기술을 동원해 이성적, 감성적 교감을 나누는 ‘강연’과 일상을 벗어난 특별한 문화적 행위를 통해 해방감과 공동체 의식을 느끼는 ‘콘서트’의 의미를 접목해 ‘강연 콘서트’라고 정의한다. 강연 콘서트는 대등한 관계의 강연자와 청중이 즐겁고 합리적인 의사소통을 통해 공통분모를 확인하는 민주적 소통의 장(場)을 의미하며 목적에 따라 정보제공, 설득, 감화, 여흥 형으로 분류된다. 다음으로 강연 콘서트가 본격적인 학문의 체계성을 갖추는데 필요한 인문학적 사유기반을 획득하기 위해 인문콘텐츠로서의 특성을 알아보았다. 이를 위해 인문학을 대표하는 문학·사학·철학을 중심으로 강연 콘서트의 인문학적 특성을 살펴보았고, 메시지·갈등·등장인물·플롯이라는 스토리텔링의 네 가지 구성요소를 통해 강연 콘서트의 스토리텔링 특성을 연구하였다. 그 결과, 같은 시간에 같은 현장에 모인 사람들이 특별한 체험을 공유하는 역사성, 확산할만한 가치를 공유하는 철학성, 강연자와 청중이 나누고 소통함으로 정서적 체험을 경험하는 문학성을 내포하고 있다는 것을 확인했다. 이를 통해 강연 콘서트가 인문학의 기반 위에 출발하고 있음을 확인할 수 있었다. 다음으로 강연 콘서트 스토리텔링의 세 가지 구성요소를 찾아보았다. 세 가지 구성요소는 강연 콘서트의 주제를 통해 드러나는 ‘메시지’, 강연자·청중·사회자·공연자 등 등장인물의 상호작용을 통해 생성되는 ‘갈등’, 강연 콘서트가 의도한 목적달성전략인 ‘플롯’이다. 이들 구성요소의 발전과 활용을 통해 새롭고 의미 있는 강연 콘서트를 개발하고 긍정적인 효과를 극대화하는 방법을 찾을 수 있을 것이다. 인문학과 스토리텔링을 통해 강연 콘서트의 특성을 연구한 결과, 강연 콘서트가 인문학의 기반 위에 디지털화된 내용물을 담고 있는 인문콘텐츠의 하나임을 확인할 수 있었다. 본 연구가 학문적 논의의 장(場) 밖에서 유행의 하나로 소비되고 있는 강연 콘서트의 진정한 의미를 살펴보고 인문학의 기반 위에 위치시키는데 일조할 수 있기를 바란다.
This study deals a new cultural content integrating the formats of lecture and performance which is held in various quarters of Korean society. This type of cultural content in a concert format which the lecturers lecture and talk and the audience enjoy the performance and entertainment is defined a...
This study deals a new cultural content integrating the formats of lecture and performance which is held in various quarters of Korean society. This type of cultural content in a concert format which the lecturers lecture and talk and the audience enjoy the performance and entertainment is defined as the 'lecture concert' in this study, and the purpose of this study is to investigate this lecture concert's characteristics as a humanities content Recently while our society secures the variety of mutual-communication due to the rapid information-oriented wave, but rather the possibility of communication is shrunk. Pervasive thirsty for talk and communication among social members demands a new way of communication enabling the direct communion, leading to the public's favoring response to the lecture concert. This study defines this humanities concert as the 'lecture concert' because it integrates the meaning of 'lecture' which the lecturer and the audience share intellectually and emotionally through various communication abilities and skills and the meaning of the 'concert' which they can feel some sense of freedom and community through a special cultural action beyond daily life. The 'lecture concert' is the field of democratic communication where the lecturer and the audience identify their common things through a joyful and reasonable communication, and this type of concert is classified into the concerts of information provision, persuasion, movement and entertainment categories. Next, this study investigated the lecture concert's characteristics as a humanities content so that it can acquire the humanities reasoning foundation requested for forming a full-scale academic organization. For this purpose, this investigator reviewed the lecture concert's humanities characteristics around the literature, history, and philosophy, the three typical humanities subjects, and researched the lecture concert's storytelling characteristics through the 4 components of story telling of message, conflict, characters and plot. As the results from the investigation, this study identified that the lecture concert contained the historical characteristic which people in a concert site shared a special experience, the philosophy characteristic which they shared a confident value, and the literature characteristic which the lecturer and the audience commonly experience some emotional experiences through their communication. Through this study, it could identify that the lecture concert started from the foundation of humanities. And then, this study investigated the 3 components of story telling in the lecture concert. These 3 components were the 'message' being revealed in a lecture concert's theme, the 'conflict' being created through the interactions among characters of lecturer, audience, MC and performers, and the 'plot' as the strategy for achieving its purpose intended by the lecture concert. By developing and utilizing these components, it will be able to develop a new, meaningful lecture concert and to find out way to maximize a lecture concert's positive effects. As the results researching the lecture concert's characteristics in terms of humanities and story telling, it was identified that the lecture concert was a kind of humanities content containing the digitalized contents on the foundation of humanities. This study hopes that it will contribute in investigating the true meaning of literature content, which is spent as a popular trend outside the academic discussion field and in positioning it on the foundation of humanities.
This study deals a new cultural content integrating the formats of lecture and performance which is held in various quarters of Korean society. This type of cultural content in a concert format which the lecturers lecture and talk and the audience enjoy the performance and entertainment is defined as the 'lecture concert' in this study, and the purpose of this study is to investigate this lecture concert's characteristics as a humanities content Recently while our society secures the variety of mutual-communication due to the rapid information-oriented wave, but rather the possibility of communication is shrunk. Pervasive thirsty for talk and communication among social members demands a new way of communication enabling the direct communion, leading to the public's favoring response to the lecture concert. This study defines this humanities concert as the 'lecture concert' because it integrates the meaning of 'lecture' which the lecturer and the audience share intellectually and emotionally through various communication abilities and skills and the meaning of the 'concert' which they can feel some sense of freedom and community through a special cultural action beyond daily life. The 'lecture concert' is the field of democratic communication where the lecturer and the audience identify their common things through a joyful and reasonable communication, and this type of concert is classified into the concerts of information provision, persuasion, movement and entertainment categories. Next, this study investigated the lecture concert's characteristics as a humanities content so that it can acquire the humanities reasoning foundation requested for forming a full-scale academic organization. For this purpose, this investigator reviewed the lecture concert's humanities characteristics around the literature, history, and philosophy, the three typical humanities subjects, and researched the lecture concert's storytelling characteristics through the 4 components of story telling of message, conflict, characters and plot. As the results from the investigation, this study identified that the lecture concert contained the historical characteristic which people in a concert site shared a special experience, the philosophy characteristic which they shared a confident value, and the literature characteristic which the lecturer and the audience commonly experience some emotional experiences through their communication. Through this study, it could identify that the lecture concert started from the foundation of humanities. And then, this study investigated the 3 components of story telling in the lecture concert. These 3 components were the 'message' being revealed in a lecture concert's theme, the 'conflict' being created through the interactions among characters of lecturer, audience, MC and performers, and the 'plot' as the strategy for achieving its purpose intended by the lecture concert. By developing and utilizing these components, it will be able to develop a new, meaningful lecture concert and to find out way to maximize a lecture concert's positive effects. As the results researching the lecture concert's characteristics in terms of humanities and story telling, it was identified that the lecture concert was a kind of humanities content containing the digitalized contents on the foundation of humanities. This study hopes that it will contribute in investigating the true meaning of literature content, which is spent as a popular trend outside the academic discussion field and in positioning it on the foundation of humanities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.