제 목: 면세점 상품 유형별 레이아웃 디자인 특성 분석 본 연구는 국내 관광산업에서 큰 비중을 차지하고 있는 면세점을 대상으로 면세점에 대한 레이아웃을 설계함에 있어 현행 문제점을 도출하고, 레이아웃 설계의 기본 가이드가 될 수 있는 공통점과 자료를 발췌하여 추후 면세점 레이아웃 설계에 도움을 주고자 하는 관점에서 출발하였다. 이전의 면세점 관련 연구와 문헌을 조사해본 결과, 면세점이라는 특수한 상업공간에 대한 이해가 다소 부족했던 것으로 판단이 되었고, 일반적인 백화점 매장과 같은 맥락으로 연구가 일부 진행 되었던 것으로 생각된다. 면세점은 관세청으로부터 허가를 받아 운영하는 매장으로서 면적에 대한 제한과 상품에 대한 제한 등 일반 상업매장과는 다른 제약이 많으며, 그러한 제약으로 인하여 매장 레이아웃을 구상하는데 있어서 제한사항이 많은 편이다. 전 세계적으로 면세매장의 매출은 증가하고 있는 추세이며, 그 중 우리나라의 면세시장 규모는 세계 1위를 차지하고 있다. 특히 외래 관광객들의 66%가 한국방문의 목적으로“쇼핑”을 손꼽고 있고 한국 방문 후 만족도 조사에서 50.3%가 쇼핑하기가 좋다는 점에 점수를 주었다는 것은 우리나라의 관광산업에서 쇼핑이 차지하고 있는 비중이 무척 높음을 말해주며, 선호하는 쇼핑 장소로서 32.9%가 시내면세점을 선호하는 것으로 나타났다. 그만큼 면세점이 관광산업에 기여하는 바가 높음을 상기 조사 자료를 통해 알 수 있다. 반면에 면세점에 대한 연구나 면세점의 설계에 대한 연구는 극히 적으며 연구의 방향성도 경영 및 마케팅에 대한 연구들이 많고, 면세점 매장에 대한 연구가 일부 있으나 그 특성과는 다른 관점에서 이뤄진 연구들이 많았다. 또한 면세점 매장의 ...
제 목: 면세점 상품 유형별 레이아웃 디자인 특성 분석 본 연구는 국내 관광산업에서 큰 비중을 차지하고 있는 면세점을 대상으로 면세점에 대한 레이아웃을 설계함에 있어 현행 문제점을 도출하고, 레이아웃 설계의 기본 가이드가 될 수 있는 공통점과 자료를 발췌하여 추후 면세점 레이아웃 설계에 도움을 주고자 하는 관점에서 출발하였다. 이전의 면세점 관련 연구와 문헌을 조사해본 결과, 면세점이라는 특수한 상업공간에 대한 이해가 다소 부족했던 것으로 판단이 되었고, 일반적인 백화점 매장과 같은 맥락으로 연구가 일부 진행 되었던 것으로 생각된다. 면세점은 관세청으로부터 허가를 받아 운영하는 매장으로서 면적에 대한 제한과 상품에 대한 제한 등 일반 상업매장과는 다른 제약이 많으며, 그러한 제약으로 인하여 매장 레이아웃을 구상하는데 있어서 제한사항이 많은 편이다. 전 세계적으로 면세매장의 매출은 증가하고 있는 추세이며, 그 중 우리나라의 면세시장 규모는 세계 1위를 차지하고 있다. 특히 외래 관광객들의 66%가 한국방문의 목적으로“쇼핑”을 손꼽고 있고 한국 방문 후 만족도 조사에서 50.3%가 쇼핑하기가 좋다는 점에 점수를 주었다는 것은 우리나라의 관광산업에서 쇼핑이 차지하고 있는 비중이 무척 높음을 말해주며, 선호하는 쇼핑 장소로서 32.9%가 시내면세점을 선호하는 것으로 나타났다. 그만큼 면세점이 관광산업에 기여하는 바가 높음을 상기 조사 자료를 통해 알 수 있다. 반면에 면세점에 대한 연구나 면세점의 설계에 대한 연구는 극히 적으며 연구의 방향성도 경영 및 마케팅에 대한 연구들이 많고, 면세점 매장에 대한 연구가 일부 있으나 그 특성과는 다른 관점에서 이뤄진 연구들이 많았다. 또한 면세점 매장의 공간분석에 있어서도 지나치게 정량적 자료 근거에 치중하여 단지 공간의 형태에 대한 분석 프로그램을 사용하여 추출된 자료들로 이루어져 있어서, 그 자료들을 적용하여 레이아웃의 설계 기반으로 삼기에는 부족한 부분이 있었다. 면세점의 공간적 성격은 기술적인 면에 더하여 심리적인 부분과 마케팅 부분에 대한 부분들이 복합적으로 이루어진 공간이다. 2000년대 초반에는 일본인 관광객이 주요 고객들로 일본인 관광객이 선호하는 브랜드와 상품들을 위주로 매장이 구성되고 되었으나, 2010년대에 이르러서는 중국인 관광객이 증가함에 따라 중국관광객이 선호하는 브랜드와 상품 위주로 레이아웃이 설계되고 있다. 면세점의 중심 레이아웃을 결정하는 가장 큰 요소는 매출이며, 그 다음 요소는 고객의 선호도이다. 그렇기 때문에 면세점 설계에서 기술적인 요소들은 그러한 경제적인 요소의 2차적인 보완 수단 일 수밖에 없다. 국가별 관광객의 선호도는 다르며 시시각각 변화한다. 그렇기 때문에 지금도 면세점의 매장 레이아웃은 고객의 선호 양상 변화에 의해서 불과 6개월 이내에 새롭게 변화하고 있다. 또한 관세청의 정책 변화에 의해서 시내면세점에 대한 특허가 계속 발생하고 있다. 그럼에도 불구하고 면세점의 설계에 필요한 자료들이나 기존 연구는 미비하며, 특정 분야라는 점과 전체적인 건축 및 디자인 시장에 비하면 매우 작은 부분을 차지하고 있기 때문에 그 연구에 대한 수요도 많지 않아 보인다. 하지만 자원이 부족한 우리나라의 실정을 볼 때, 외화 획득의 기회로서 수출과 더불어 국내에서 외래 관광객을 대상으로 가장 큰 영향력을 가지고 있는 면세점에 대한 중요성은 매우 크다고 생각한다. 이른바 한류열풍으로 인하여 관광객은 급격히 증가하고, 면세시장 또한 급격히 증가하고 있는 추세이다. 최근에는 외국의 면세점들이 국내 면세시장에 뛰어들어 상호 경쟁이 심화되고 있다. 그런 추세에 맞춰 볼 때, 면세점 설계라는 특정 분야에 대한 중요성도 높아질 것이라고 전망하며, 본 연구를 통해서 일정부분 기여를 하고자 한다. 면세점에서 판매되는 상품군 가장 큰 비중을 차지하고 있는 상품은 수입품이다. 세금을 면제받고 판매가 되는 만큼 국가적인 경쟁력이 있기 때문에 수입브랜드 자체의 지명도는 전체 레이아웃에 영향을 끼칠 만큼 브랜드 수입사의 입김이 강한 측면이 있으며, 이로 인해 전체적인 레이아웃이 틀어지게 되는 경우가 있다. 따라서 면세점의 레이아웃을 결정하는 것은 다음과 같다. 첫 번째 방향성으로는 고객동선의 결정이다. 고객동선의 방향 축과 최소한의 넓이를 정하고 매장 배치를 해야 한다. 두 번째로는 출입구가 제한적인 면세매장의 특성을 고려하여 중심에 어떤 성격의 매장을 배치 할 것인지에 대한 결정이다. 목적 지향성 쇼핑에 해당되는 상품군, 수입 부띠끄 매장이나 고가시계 매장, 보석류 매장 등이 해당 할 것이다. 세 번째로는 고객 이동 동선 중간에 convex를 설치하는 것이다. 제한된 특허공간 안에서 매장을 구성하다 보면 최대한 많은 상품과 브랜드를 제한공간 내에 계획하고, 고객이 중간에 상품을 돌아 볼 상황도 없이 밀려 이동하게 되는 경우가 발생하기 때문에 동선 축과 축이 만나는 지점에 convex를 만들어 잠시 매장 전체를 바라볼 수 있는 공간을 조성하는 것이
제 목: 면세점 상품 유형별 레이아웃 디자인 특성 분석 본 연구는 국내 관광산업에서 큰 비중을 차지하고 있는 면세점을 대상으로 면세점에 대한 레이아웃을 설계함에 있어 현행 문제점을 도출하고, 레이아웃 설계의 기본 가이드가 될 수 있는 공통점과 자료를 발췌하여 추후 면세점 레이아웃 설계에 도움을 주고자 하는 관점에서 출발하였다. 이전의 면세점 관련 연구와 문헌을 조사해본 결과, 면세점이라는 특수한 상업공간에 대한 이해가 다소 부족했던 것으로 판단이 되었고, 일반적인 백화점 매장과 같은 맥락으로 연구가 일부 진행 되었던 것으로 생각된다. 면세점은 관세청으로부터 허가를 받아 운영하는 매장으로서 면적에 대한 제한과 상품에 대한 제한 등 일반 상업매장과는 다른 제약이 많으며, 그러한 제약으로 인하여 매장 레이아웃을 구상하는데 있어서 제한사항이 많은 편이다. 전 세계적으로 면세매장의 매출은 증가하고 있는 추세이며, 그 중 우리나라의 면세시장 규모는 세계 1위를 차지하고 있다. 특히 외래 관광객들의 66%가 한국방문의 목적으로“쇼핑”을 손꼽고 있고 한국 방문 후 만족도 조사에서 50.3%가 쇼핑하기가 좋다는 점에 점수를 주었다는 것은 우리나라의 관광산업에서 쇼핑이 차지하고 있는 비중이 무척 높음을 말해주며, 선호하는 쇼핑 장소로서 32.9%가 시내면세점을 선호하는 것으로 나타났다. 그만큼 면세점이 관광산업에 기여하는 바가 높음을 상기 조사 자료를 통해 알 수 있다. 반면에 면세점에 대한 연구나 면세점의 설계에 대한 연구는 극히 적으며 연구의 방향성도 경영 및 마케팅에 대한 연구들이 많고, 면세점 매장에 대한 연구가 일부 있으나 그 특성과는 다른 관점에서 이뤄진 연구들이 많았다. 또한 면세점 매장의 공간분석에 있어서도 지나치게 정량적 자료 근거에 치중하여 단지 공간의 형태에 대한 분석 프로그램을 사용하여 추출된 자료들로 이루어져 있어서, 그 자료들을 적용하여 레이아웃의 설계 기반으로 삼기에는 부족한 부분이 있었다. 면세점의 공간적 성격은 기술적인 면에 더하여 심리적인 부분과 마케팅 부분에 대한 부분들이 복합적으로 이루어진 공간이다. 2000년대 초반에는 일본인 관광객이 주요 고객들로 일본인 관광객이 선호하는 브랜드와 상품들을 위주로 매장이 구성되고 되었으나, 2010년대에 이르러서는 중국인 관광객이 증가함에 따라 중국관광객이 선호하는 브랜드와 상품 위주로 레이아웃이 설계되고 있다. 면세점의 중심 레이아웃을 결정하는 가장 큰 요소는 매출이며, 그 다음 요소는 고객의 선호도이다. 그렇기 때문에 면세점 설계에서 기술적인 요소들은 그러한 경제적인 요소의 2차적인 보완 수단 일 수밖에 없다. 국가별 관광객의 선호도는 다르며 시시각각 변화한다. 그렇기 때문에 지금도 면세점의 매장 레이아웃은 고객의 선호 양상 변화에 의해서 불과 6개월 이내에 새롭게 변화하고 있다. 또한 관세청의 정책 변화에 의해서 시내면세점에 대한 특허가 계속 발생하고 있다. 그럼에도 불구하고 면세점의 설계에 필요한 자료들이나 기존 연구는 미비하며, 특정 분야라는 점과 전체적인 건축 및 디자인 시장에 비하면 매우 작은 부분을 차지하고 있기 때문에 그 연구에 대한 수요도 많지 않아 보인다. 하지만 자원이 부족한 우리나라의 실정을 볼 때, 외화 획득의 기회로서 수출과 더불어 국내에서 외래 관광객을 대상으로 가장 큰 영향력을 가지고 있는 면세점에 대한 중요성은 매우 크다고 생각한다. 이른바 한류열풍으로 인하여 관광객은 급격히 증가하고, 면세시장 또한 급격히 증가하고 있는 추세이다. 최근에는 외국의 면세점들이 국내 면세시장에 뛰어들어 상호 경쟁이 심화되고 있다. 그런 추세에 맞춰 볼 때, 면세점 설계라는 특정 분야에 대한 중요성도 높아질 것이라고 전망하며, 본 연구를 통해서 일정부분 기여를 하고자 한다. 면세점에서 판매되는 상품군 가장 큰 비중을 차지하고 있는 상품은 수입품이다. 세금을 면제받고 판매가 되는 만큼 국가적인 경쟁력이 있기 때문에 수입브랜드 자체의 지명도는 전체 레이아웃에 영향을 끼칠 만큼 브랜드 수입사의 입김이 강한 측면이 있으며, 이로 인해 전체적인 레이아웃이 틀어지게 되는 경우가 있다. 따라서 면세점의 레이아웃을 결정하는 것은 다음과 같다. 첫 번째 방향성으로는 고객동선의 결정이다. 고객동선의 방향 축과 최소한의 넓이를 정하고 매장 배치를 해야 한다. 두 번째로는 출입구가 제한적인 면세매장의 특성을 고려하여 중심에 어떤 성격의 매장을 배치 할 것인지에 대한 결정이다. 목적 지향성 쇼핑에 해당되는 상품군, 수입 부띠끄 매장이나 고가시계 매장, 보석류 매장 등이 해당 할 것이다. 세 번째로는 고객 이동 동선 중간에 convex를 설치하는 것이다. 제한된 특허공간 안에서 매장을 구성하다 보면 최대한 많은 상품과 브랜드를 제한공간 내에 계획하고, 고객이 중간에 상품을 돌아 볼 상황도 없이 밀려 이동하게 되는 경우가 발생하기 때문에 동선 축과 축이 만나는 지점에 convex를 만들어 잠시 매장 전체를 바라볼 수 있는 공간을 조성하는 것이
This research is largely accounted for duty-free shops which is domestic tourism industry, and designing layout to derive current problems, and to extract data for future problems or upon designing layout of duty-free shops. After researching the Duy-free related research and result, it seems like t...
This research is largely accounted for duty-free shops which is domestic tourism industry, and designing layout to derive current problems, and to extract data for future problems or upon designing layout of duty-free shops. After researching the Duy-free related research and result, it seems like the understanding of duty-free shops at commercial space fell a little short, and some part of the research was carried out as it would have in general department stores. Duty-free is operated under licensing from the customs, and its restriction upon area and limits on commercial products are under heavier consideration compared to other store layout. The worldwide sales of duty-free shops are increasing; form them our country's duty-free market takes first place. In particular, 66% of foreign tourists' purpose to visit Korea was for "shopping" and upon satisfaction survey after their visit showed 50.3% of them that Korea is good for shopping; this survey shows that percentage of shopping taking up within our country's tourism industry and as for preferred place to shop, 32.9% chose the duty-free shop. This research shows how duty-free is contributing highly upon tourism industry. However, research or layouts of duty-free shops were low and they only took part in research's directional nature or business/ marketing research. Also, there has been spatial analysis based on quantitative data in focus on the complex spatial analysis using the programs; there were lack of data to design layout. The spatial nature of the duty-free adds on with the technical aspects and marketing part with psychological part consisting a complex portion of space. In the early 2000s, the main customers were the Japanese, so they placed brands that Japanese people like, but in 2010, with booming of Chinese tourist, the layout changed, satisfying them. The greatest element upon determining the center layout of duty-free shop is upon customer's preference, because it leads to revenue. Therefore, technical elements for duty-free shop layout becomes the secondary complementary means for such economic factors. The preference of different countries are constantly changing. Even now, because the duty-free shop layout changes upon customer's change of aspect, they are changing every six months. Also, upon policy change, patent on city duty-free shops are continuing to occur. Nevertheless, existing duty-free data needed for layout is so minimal compared to overall architecture and design market, so this research does not show much demand. However, upon facts of lack of natural resources of our country, this is the chance to obtain foreign currency along with foreign tourist bringing greatest impact. The so-called Korean Wave created rapidly increasing tourist, relatively increasing duty-free shop revenue. Recently, foreign duty-free shops have jumped in to domestic duty-free shops, increasing the competition. Upon this trend, the importance of duty-free shop layout will increase, and request contributions of research on this. The largest share of product line sold in current duty-free shop are the imported goods. The fact that they are exempted from sales tax shows national competitiveness, so the popularity of imported brands affects the overall layout, so the domestic layout may fall apart. Therefore, the determination of duty-free shops layout will be customer's flow-path pattern. First, Customer's flow-path's area and direction must be its least upon placing the shops. Secondly, take in to consideration of limited entrance in duty-free shops, so decide where to place each shops. Object-oriented shopping involved product categories are imported boutique, expensive watch stores or jewelry stores. Thirdly, installing the convex within customer flow-path. Because placing the products and brands within limited and patent space, there may be cases where customers not look through all the shops; creating the convex will allow intersection of axes to meet with view of the whole shop. In the short term, as for overall area of the store, there may be some damage, but it will be helpful in long-term sales. Fourth is expansion of customer service area. With the fact that it is the city means that rent is high and the space other than bonded zone is not possible. However, many tourist visit's importance lies on shopping. Repurchase of the product will occur when satisfaction of shopping is high, therefore the industry is likely to grow. With resting area or waiting area for the customers or area for different contents allows higher satisfaction of shopping and revisit of that particular duty-free shop, able to induce in repurchase. Fifth is of policy and legislation. Not only duty-free market involves sales of industrial products, it is significant within tourism industry, so the regulation and policies upon area needs to be mitigated. As current part, promotion policy of SME, the proportion of area of duty-free shop of major companies and SME duty-free shop area is getting adjusted. However, it does not revitalize respectively, but its restriction were increasing and foreign duty-free shop is expanding between niche market. High value market puts lot of work in raising duty-free sales worldwide. Large companies will need area respective to its large size and small business should be created in respective to its small size. If small business is not promoted or if overall duty-free shops reduce, the tourism resources also reduces. As for this overall effect of area of duty-free shop layout puts contribution to sales, and as for foreign tourists gives experience spatially. As for nature of shop selling products, it should be systematically managed upon nature of goods and customer's tendency; this not only in architectural term, but in psychological and humanities means, should be carried out. Therefore, this study should contain more in-depth research and data.
This research is largely accounted for duty-free shops which is domestic tourism industry, and designing layout to derive current problems, and to extract data for future problems or upon designing layout of duty-free shops. After researching the Duy-free related research and result, it seems like the understanding of duty-free shops at commercial space fell a little short, and some part of the research was carried out as it would have in general department stores. Duty-free is operated under licensing from the customs, and its restriction upon area and limits on commercial products are under heavier consideration compared to other store layout. The worldwide sales of duty-free shops are increasing; form them our country's duty-free market takes first place. In particular, 66% of foreign tourists' purpose to visit Korea was for "shopping" and upon satisfaction survey after their visit showed 50.3% of them that Korea is good for shopping; this survey shows that percentage of shopping taking up within our country's tourism industry and as for preferred place to shop, 32.9% chose the duty-free shop. This research shows how duty-free is contributing highly upon tourism industry. However, research or layouts of duty-free shops were low and they only took part in research's directional nature or business/ marketing research. Also, there has been spatial analysis based on quantitative data in focus on the complex spatial analysis using the programs; there were lack of data to design layout. The spatial nature of the duty-free adds on with the technical aspects and marketing part with psychological part consisting a complex portion of space. In the early 2000s, the main customers were the Japanese, so they placed brands that Japanese people like, but in 2010, with booming of Chinese tourist, the layout changed, satisfying them. The greatest element upon determining the center layout of duty-free shop is upon customer's preference, because it leads to revenue. Therefore, technical elements for duty-free shop layout becomes the secondary complementary means for such economic factors. The preference of different countries are constantly changing. Even now, because the duty-free shop layout changes upon customer's change of aspect, they are changing every six months. Also, upon policy change, patent on city duty-free shops are continuing to occur. Nevertheless, existing duty-free data needed for layout is so minimal compared to overall architecture and design market, so this research does not show much demand. However, upon facts of lack of natural resources of our country, this is the chance to obtain foreign currency along with foreign tourist bringing greatest impact. The so-called Korean Wave created rapidly increasing tourist, relatively increasing duty-free shop revenue. Recently, foreign duty-free shops have jumped in to domestic duty-free shops, increasing the competition. Upon this trend, the importance of duty-free shop layout will increase, and request contributions of research on this. The largest share of product line sold in current duty-free shop are the imported goods. The fact that they are exempted from sales tax shows national competitiveness, so the popularity of imported brands affects the overall layout, so the domestic layout may fall apart. Therefore, the determination of duty-free shops layout will be customer's flow-path pattern. First, Customer's flow-path's area and direction must be its least upon placing the shops. Secondly, take in to consideration of limited entrance in duty-free shops, so decide where to place each shops. Object-oriented shopping involved product categories are imported boutique, expensive watch stores or jewelry stores. Thirdly, installing the convex within customer flow-path. Because placing the products and brands within limited and patent space, there may be cases where customers not look through all the shops; creating the convex will allow intersection of axes to meet with view of the whole shop. In the short term, as for overall area of the store, there may be some damage, but it will be helpful in long-term sales. Fourth is expansion of customer service area. With the fact that it is the city means that rent is high and the space other than bonded zone is not possible. However, many tourist visit's importance lies on shopping. Repurchase of the product will occur when satisfaction of shopping is high, therefore the industry is likely to grow. With resting area or waiting area for the customers or area for different contents allows higher satisfaction of shopping and revisit of that particular duty-free shop, able to induce in repurchase. Fifth is of policy and legislation. Not only duty-free market involves sales of industrial products, it is significant within tourism industry, so the regulation and policies upon area needs to be mitigated. As current part, promotion policy of SME, the proportion of area of duty-free shop of major companies and SME duty-free shop area is getting adjusted. However, it does not revitalize respectively, but its restriction were increasing and foreign duty-free shop is expanding between niche market. High value market puts lot of work in raising duty-free sales worldwide. Large companies will need area respective to its large size and small business should be created in respective to its small size. If small business is not promoted or if overall duty-free shops reduce, the tourism resources also reduces. As for this overall effect of area of duty-free shop layout puts contribution to sales, and as for foreign tourists gives experience spatially. As for nature of shop selling products, it should be systematically managed upon nature of goods and customer's tendency; this not only in architectural term, but in psychological and humanities means, should be carried out. Therefore, this study should contain more in-depth research and data.
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