21세기에 접어드는 시점부터 웹2.0시대가 열리면서 디지털의 생태지도가 크게 변화했었다. 웹 2.0시대의 특성인 개방, 참여, 공유가 탄생시킨 집단지성 즉 네티즌 들이 힘을 합쳐서 만든 지식의 데이타베이스를 이용한 검색엔진이 한국을 네이버가 대표적인 이고 중국은 바이두 대표적입니다. 이러한 소비자 참여 연구 ...
21세기에 접어드는 시점부터 웹2.0시대가 열리면서 디지털의 생태지도가 크게 변화했었다. 웹 2.0시대의 특성인 개방, 참여, 공유가 탄생시킨 집단지성 즉 네티즌 들이 힘을 합쳐서 만든 지식의 데이타베이스를 이용한 검색엔진이 한국을 네이버가 대표적인 이고 중국은 바이두 대표적입니다. 이러한 소비자 참여 연구 콘텐츠가 웹2.0시대에서는 이러한 핵심영향을 바탕으로 선두 기업이 되는데 큰 역할을 했으나 지금 현재 웹 3.0 환경에서 인터넷의 중심이 모바일로 옮겨간 상태에서 여전히 이두기업이 앞으로 경쟁력을 유지할 수 있을지 라는 것이 관건이라고 했습니다. 이것이 바로 현재 네이버 와 바이두가 웹 3.0시대에 당면하고 있는 기회 이자 동시에 위협이라고 할 수 있다. 본 연구는 웹3.0시대의 인터넷 검색엔진 기업의 전략적 변화를 탐색하기 위하여, 웹2.0 시대 하에서 양국의 선두기업인 네이버와 바이두를 대상으로 사례연구 방법을 채택하였다. 본 연구의 주요 내용은 두 부분으로 나누고 다음과 같다. 제1부분은 본 논문의 제3장 중에서 웹의 진화와 관련 산업의 발전을 소개하며 웹1.0시대 웹2.0시대 및 웹3.0시대 각 시대의 특징 및 온라인 생대계를 분석하였다. 제2부분은 본 논문의 제4장에서 한국의 네이버 및 중국의 바이두를 사례로 검색엔진사이트의 경쟁력과 당면과제를 분석을 하였다. 네이버와 바이두는 웹2.0 시대의 담론인 "참여-공유-개방"의 키워드를 간파하고 매스미디어식 비즈니스 모델에서 탈피하여 수익성 극대화 할 수 있는 모델을 개발하였다. 웹3.0 시대의 변화에 양 사 모두 제대로 적응하지 못하는 모습이며, 모바일 최적화가 아직 완전하 지 않은 상태입니다. 네이버의 경우는 10년 전 1위 자리를 내주었던 다음이 카카오톡와 합병하여 모바일 메신저 기반 플랫폼으로 위협하고 있습니다. 바이두의 경우는 중국 인터넷 시장의 주도권을 노리는 텐센트의 '모바일 메신저-포털사이트-모바일게임-전자상거래'로 이어지는 완성된 종합 플랫폼이 가장 큰 위협으로 작용할 것으로 전망됩니다. 웹2.0 시대의 강자들이 3.0 환경에서 선두를 내줄 전망으로 예상합니다.
21세기에 접어드는 시점부터 웹2.0시대가 열리면서 디지털의 생태지도가 크게 변화했었다. 웹 2.0시대의 특성인 개방, 참여, 공유가 탄생시킨 집단지성 즉 네티즌 들이 힘을 합쳐서 만든 지식의 데이타베이스를 이용한 검색엔진이 한국을 네이버가 대표적인 이고 중국은 바이두 대표적입니다. 이러한 소비자 참여 연구 콘텐츠가 웹2.0시대에서는 이러한 핵심영향을 바탕으로 선두 기업이 되는데 큰 역할을 했으나 지금 현재 웹 3.0 환경에서 인터넷의 중심이 모바일로 옮겨간 상태에서 여전히 이두기업이 앞으로 경쟁력을 유지할 수 있을지 라는 것이 관건이라고 했습니다. 이것이 바로 현재 네이버 와 바이두가 웹 3.0시대에 당면하고 있는 기회 이자 동시에 위협이라고 할 수 있다. 본 연구는 웹3.0시대의 인터넷 검색엔진 기업의 전략적 변화를 탐색하기 위하여, 웹2.0 시대 하에서 양국의 선두기업인 네이버와 바이두를 대상으로 사례연구 방법을 채택하였다. 본 연구의 주요 내용은 두 부분으로 나누고 다음과 같다. 제1부분은 본 논문의 제3장 중에서 웹의 진화와 관련 산업의 발전을 소개하며 웹1.0시대 웹2.0시대 및 웹3.0시대 각 시대의 특징 및 온라인 생대계를 분석하였다. 제2부분은 본 논문의 제4장에서 한국의 네이버 및 중국의 바이두를 사례로 검색엔진사이트의 경쟁력과 당면과제를 분석을 하였다. 네이버와 바이두는 웹2.0 시대의 담론인 "참여-공유-개방"의 키워드를 간파하고 매스미디어식 비즈니스 모델에서 탈피하여 수익성 극대화 할 수 있는 모델을 개발하였다. 웹3.0 시대의 변화에 양 사 모두 제대로 적응하지 못하는 모습이며, 모바일 최적화가 아직 완전하 지 않은 상태입니다. 네이버의 경우는 10년 전 1위 자리를 내주었던 다음이 카카오톡와 합병하여 모바일 메신저 기반 플랫폼으로 위협하고 있습니다. 바이두의 경우는 중국 인터넷 시장의 주도권을 노리는 텐센트의 '모바일 메신저-포털사이트-모바일게임-전자상거래'로 이어지는 완성된 종합 플랫폼이 가장 큰 위협으로 작용할 것으로 전망됩니다. 웹2.0 시대의 강자들이 3.0 환경에서 선두를 내줄 전망으로 예상합니다.
In twenty-first Century, with the Web2.0 era coming, the digital ecosystem has undergone tremendous changes. Various search engine sites such as South Korea’s ‘Naver’ or China’s ‘Baidu’ widely uses Collective Intelligence, a knowledge database with features of Web 2.0 created by Internet users for o...
In twenty-first Century, with the Web2.0 era coming, the digital ecosystem has undergone tremendous changes. Various search engine sites such as South Korea’s ‘Naver’ or China’s ‘Baidu’ widely uses Collective Intelligence, a knowledge database with features of Web 2.0 created by Internet users for openness, participation, and sharing of data. Due to its content involvement function for users, the search engines that were mentioned above maintained their lead in Web 2.0 generation. However, it is questionable whether the currently leading corporation will be able to maintain its competence level due to the implementation of Web 3.0. Web 3.0 provides mobile-basedfunctions whereas Web 2.0 only provides for Internet-based functions. The implementation of Web 3.0 can become an opportunity or risk for ‘Naver’ or ‘Baidu’. The purpose of this thesis is to study the change of the Internet search engine business strategy under Web3.0 era, and also with the method of case analysis, which studies the enterprise Naver and Baidu as the object in the Web2.0 era. The main content of this study is in two parts: the first part is in the third chapter of this thesis, which introduces the evolution of Web and the development process in related enterprises and still analyses the ecological system about Web1.0 era, Web2.0 era and Web3.0 era. The second part is the fourth chapter of this thesis which analyses the search engine's competitiveness and problems in South Korea Naver and China Baidu. ‘Naver’ and ‘Baidu’ had designed its own layouts of a business model to gain maximum profit by goes against current mass media business model. Both ‘Naver’ and ‘Baidu’ seem to be behind in their mobile services and other functions compared to Web 3.0. Daum has become a threat after ten long years to Naver by recently merging with ‘Kakao Talk’ and hopes to gain its lead in portal websites once again. Tencent, the company that developed a platform that combines mobile messengers, portal websites, mobile games, and electronic commerce as a composite platform, has become a big threat to Baidu. It is foreseen that the leading corporations during Web 2.0 generation will concede their lead to other mobile optimized corporations in Web 3.0 generation.
In twenty-first Century, with the Web2.0 era coming, the digital ecosystem has undergone tremendous changes. Various search engine sites such as South Korea’s ‘Naver’ or China’s ‘Baidu’ widely uses Collective Intelligence, a knowledge database with features of Web 2.0 created by Internet users for openness, participation, and sharing of data. Due to its content involvement function for users, the search engines that were mentioned above maintained their lead in Web 2.0 generation. However, it is questionable whether the currently leading corporation will be able to maintain its competence level due to the implementation of Web 3.0. Web 3.0 provides mobile-basedfunctions whereas Web 2.0 only provides for Internet-based functions. The implementation of Web 3.0 can become an opportunity or risk for ‘Naver’ or ‘Baidu’. The purpose of this thesis is to study the change of the Internet search engine business strategy under Web3.0 era, and also with the method of case analysis, which studies the enterprise Naver and Baidu as the object in the Web2.0 era. The main content of this study is in two parts: the first part is in the third chapter of this thesis, which introduces the evolution of Web and the development process in related enterprises and still analyses the ecological system about Web1.0 era, Web2.0 era and Web3.0 era. The second part is the fourth chapter of this thesis which analyses the search engine's competitiveness and problems in South Korea Naver and China Baidu. ‘Naver’ and ‘Baidu’ had designed its own layouts of a business model to gain maximum profit by goes against current mass media business model. Both ‘Naver’ and ‘Baidu’ seem to be behind in their mobile services and other functions compared to Web 3.0. Daum has become a threat after ten long years to Naver by recently merging with ‘Kakao Talk’ and hopes to gain its lead in portal websites once again. Tencent, the company that developed a platform that combines mobile messengers, portal websites, mobile games, and electronic commerce as a composite platform, has become a big threat to Baidu. It is foreseen that the leading corporations during Web 2.0 generation will concede their lead to other mobile optimized corporations in Web 3.0 generation.
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