현재 우리 학교 현장에는 교육부의 ‘학생 오케스트라’, 한국문화예술교육진흥원의 ‘꿈의 오케스트라’활동이 적극적으로 이루어지고 있으며 그로 인해 학생들에게 ‘관현악’이라는 단어는 친숙해져가고 있다. 이러한 흐름으로 말미암아 관현악 합주는 초등학생들에게도 가까이 접할 수 있는 음악이 되었다. 이에 연구자는 관현악에 대한 학교와 학생의 인식과 관심이 높아지고 있는 이 시점에, 실제 학교에서 쓰이는 음악 교과서의 관현악곡 감상 활동 방법이 구체적으로 제시되어 있지 않으며, 교사들이 참고하는 음악 지도서에도 수업 시간에 활용할 수 있는 감...
현재 우리 학교 현장에는 교육부의 ‘학생 오케스트라’, 한국문화예술교육진흥원의 ‘꿈의 오케스트라’활동이 적극적으로 이루어지고 있으며 그로 인해 학생들에게 ‘관현악’이라는 단어는 친숙해져가고 있다. 이러한 흐름으로 말미암아 관현악 합주는 초등학생들에게도 가까이 접할 수 있는 음악이 되었다. 이에 연구자는 관현악에 대한 학교와 학생의 인식과 관심이 높아지고 있는 이 시점에, 실제 학교에서 쓰이는 음악 교과서의 관현악곡 감상 활동 방법이 구체적으로 제시되어 있지 않으며, 교사들이 참고하는 음악 지도서에도 수업 시간에 활용할 수 있는 감상 활동지가 많지 않다는 점에 주목하였다. 본 연구는 2007년 개정 교육과정에 따른 5,6학년 음악 교과서 8종에 수록된 관현악곡을 분석하여 각 장르별로 선정하여 감상 지도 방안을 제시하였다. 교육과정의 중점 지도 내용을 추출하였고, 감상 중심 교수 학습 모형을 활용하여 다음과 같은 방법으로 감상 수업을 구안하였다. 첫째, 2007년 개정 교육과정에 따른 5,6학년 교과서에 수록된 관현악곡을 장르별로 나누어 제시하였다. 둘째, 초등 음악 감상 교육의 의의와 필요성을 연구하였다. 또한, 학생 수준에 맞는 보다 구체적인 감상 지도 방안을 제시하기 위해 초등학교 고학년의 음악적 발달 단계를 고려하였다. 셋째, 감상 중심 교수․학습 모형에 따른 지도 단계를 설정한 후, 각 단계별 음악 감상 활동 방법을 제시하여 적용하였다. 연구의 현장성을 검증하기 위하여 초등학교 5,6학년 학생들에게 본 연구자가 제시한 감상 중심 교수․학습 모형을 활용한 수업을 진행하였으며 그 효과는 다음과 같다. 첫째, 한 악곡에 대하여 제시한 여러 활동들은 학생들이 감상곡을 보다 다양한 측면에서 접근하여 이해할 수 있는 방법이 되었다. 둘째, 감상 수업에 수동적으로 참여하였던 5,6학년 학생들에게 스스로 할 수 있는 과제를 제시하여 음악을 적극적으로 감상할 수 있게끔 도왔다. 본 연구가 교과서나 지도서에 제시되어 있는 감상 활동 내용을 어떻게 구안해야 할지 어려움을 겪고 있는 초등학교 교사들에게 유익한 자료로서 활용될 것을 기대한다.
현재 우리 학교 현장에는 교육부의 ‘학생 오케스트라’, 한국문화예술교육진흥원의 ‘꿈의 오케스트라’활동이 적극적으로 이루어지고 있으며 그로 인해 학생들에게 ‘관현악’이라는 단어는 친숙해져가고 있다. 이러한 흐름으로 말미암아 관현악 합주는 초등학생들에게도 가까이 접할 수 있는 음악이 되었다. 이에 연구자는 관현악에 대한 학교와 학생의 인식과 관심이 높아지고 있는 이 시점에, 실제 학교에서 쓰이는 음악 교과서의 관현악곡 감상 활동 방법이 구체적으로 제시되어 있지 않으며, 교사들이 참고하는 음악 지도서에도 수업 시간에 활용할 수 있는 감상 활동지가 많지 않다는 점에 주목하였다. 본 연구는 2007년 개정 교육과정에 따른 5,6학년 음악 교과서 8종에 수록된 관현악곡을 분석하여 각 장르별로 선정하여 감상 지도 방안을 제시하였다. 교육과정의 중점 지도 내용을 추출하였고, 감상 중심 교수 학습 모형을 활용하여 다음과 같은 방법으로 감상 수업을 구안하였다. 첫째, 2007년 개정 교육과정에 따른 5,6학년 교과서에 수록된 관현악곡을 장르별로 나누어 제시하였다. 둘째, 초등 음악 감상 교육의 의의와 필요성을 연구하였다. 또한, 학생 수준에 맞는 보다 구체적인 감상 지도 방안을 제시하기 위해 초등학교 고학년의 음악적 발달 단계를 고려하였다. 셋째, 감상 중심 교수․학습 모형에 따른 지도 단계를 설정한 후, 각 단계별 음악 감상 활동 방법을 제시하여 적용하였다. 연구의 현장성을 검증하기 위하여 초등학교 5,6학년 학생들에게 본 연구자가 제시한 감상 중심 교수․학습 모형을 활용한 수업을 진행하였으며 그 효과는 다음과 같다. 첫째, 한 악곡에 대하여 제시한 여러 활동들은 학생들이 감상곡을 보다 다양한 측면에서 접근하여 이해할 수 있는 방법이 되었다. 둘째, 감상 수업에 수동적으로 참여하였던 5,6학년 학생들에게 스스로 할 수 있는 과제를 제시하여 음악을 적극적으로 감상할 수 있게끔 도왔다. 본 연구가 교과서나 지도서에 제시되어 있는 감상 활동 내용을 어떻게 구안해야 할지 어려움을 겪고 있는 초등학교 교사들에게 유익한 자료로서 활용될 것을 기대한다.
At present, such music activities as ‘Students’ Orchestra’ led by the Ministry of Education and ‘Orchestra of Dream’ led by Korea Arts & Culture Education Service are being actively conducted for elementary school students. As a result, students are getting familiar with the word, ‘Orchestra’. Thank...
At present, such music activities as ‘Students’ Orchestra’ led by the Ministry of Education and ‘Orchestra of Dream’ led by Korea Arts & Culture Education Service are being actively conducted for elementary school students. As a result, students are getting familiar with the word, ‘Orchestra’. Thanks to such a social trend, orchestral music has become one of the music genres with which even elementary school students come in contact easily. The researcher paid attention to the fact that although schools and students are recently more aware of and interested in orchestral music, music textbooks actually used at school do not suggest concrete ways of appreciating orchestral music, and teachers’ reference music manuals don’t have many music appreciation activity sheets that can be used for music class. Thus, this study analyzed all the orchestral music in 8 kinds of music textbooks for the 5th and 6th graders according to the 2007 revised curriculum and selected a song from each kind. Then, by applying main guidelines of the present curriculum to the appreciation-centered teaching & learning model, this study devised an orchestral music appreciation class as below. Firstly, this study classified all the pieces of orchestral music in the music textbooks for the 5th and 6th graders according to the 2007 revised curriculum into concerto, symphony, symphonic poem and overture. Secondly, this study investigated the significance and necessity of elementary music appreciation education and attempted to devise activities fit for students’ levels by investigating the musical development phases of upper graders in elementary school in order to propose a more concrete plan of music appreciation. Thirdly, after establishing and applying instructional stages according to the appreciation-centered teaching & learning model, this study proposed music appreciation activity methods for each stage. To verify the applicability, this study conducted music appreciation class for 5th and 6th graders, which used this appreciation-centered teaching & learning model proposed by the researcher, and the effects can be summarized as below. Firstly, several different activities proposed for a piece of orchestral music became a way for students to appreciate it through more various approaches. Secondly, by giving 5th and 6th graders, who passively participated in the appreciation class, some assignments they could do for themselves, this class helped them actively appreciate orchestral music. It is expected that the results of this study will be used as useful materials for students who get bored of music appreciation activities and for teachers who have difficulties devising ideas for music appreciation activities in music textbooks or teachers’ manuals.
At present, such music activities as ‘Students’ Orchestra’ led by the Ministry of Education and ‘Orchestra of Dream’ led by Korea Arts & Culture Education Service are being actively conducted for elementary school students. As a result, students are getting familiar with the word, ‘Orchestra’. Thanks to such a social trend, orchestral music has become one of the music genres with which even elementary school students come in contact easily. The researcher paid attention to the fact that although schools and students are recently more aware of and interested in orchestral music, music textbooks actually used at school do not suggest concrete ways of appreciating orchestral music, and teachers’ reference music manuals don’t have many music appreciation activity sheets that can be used for music class. Thus, this study analyzed all the orchestral music in 8 kinds of music textbooks for the 5th and 6th graders according to the 2007 revised curriculum and selected a song from each kind. Then, by applying main guidelines of the present curriculum to the appreciation-centered teaching & learning model, this study devised an orchestral music appreciation class as below. Firstly, this study classified all the pieces of orchestral music in the music textbooks for the 5th and 6th graders according to the 2007 revised curriculum into concerto, symphony, symphonic poem and overture. Secondly, this study investigated the significance and necessity of elementary music appreciation education and attempted to devise activities fit for students’ levels by investigating the musical development phases of upper graders in elementary school in order to propose a more concrete plan of music appreciation. Thirdly, after establishing and applying instructional stages according to the appreciation-centered teaching & learning model, this study proposed music appreciation activity methods for each stage. To verify the applicability, this study conducted music appreciation class for 5th and 6th graders, which used this appreciation-centered teaching & learning model proposed by the researcher, and the effects can be summarized as below. Firstly, several different activities proposed for a piece of orchestral music became a way for students to appreciate it through more various approaches. Secondly, by giving 5th and 6th graders, who passively participated in the appreciation class, some assignments they could do for themselves, this class helped them actively appreciate orchestral music. It is expected that the results of this study will be used as useful materials for students who get bored of music appreciation activities and for teachers who have difficulties devising ideas for music appreciation activities in music textbooks or teachers’ manuals.
주제어
#관현악 감상 감상 중심 교수?학습 모형
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.