국 문 요 약 한국과 중국의 현대무용가의 작품에 관한 비교 연구 본 연구는 한국과 중국의 현대무용가 6명의 주요 작품을 분석하여 두 나라의 현대무용의 역사적 배경과 현대무용의 테크닉을 구축하는데 목적이 있다. 한국의 현대무용이 어떠한 과정을 거쳐서 발전해 왔고 현재는 어떠한 주제와 내용으로 현대무용을 특성화 하고 융합하여 나아가는지를 고찰하는 것은 중국의 현대무용의 발전과 체계화에 다각도로 고찰하는 것은 현 시점에서 필요한 연구로써 제시하고자 한다. 한국과 중국의 현대무용은 연구결과 역사적 배경에서 많은 차이가 있었고 현재는 동양...
국 문 요 약 한국과 중국의 현대무용가의 작품에 관한 비교 연구 본 연구는 한국과 중국의 현대무용가 6명의 주요 작품을 분석하여 두 나라의 현대무용의 역사적 배경과 현대무용의 테크닉을 구축하는데 목적이 있다. 한국의 현대무용이 어떠한 과정을 거쳐서 발전해 왔고 현재는 어떠한 주제와 내용으로 현대무용을 특성화 하고 융합하여 나아가는지를 고찰하는 것은 중국의 현대무용의 발전과 체계화에 다각도로 고찰하는 것은 현 시점에서 필요한 연구로써 제시하고자 한다. 한국과 중국의 현대무용은 연구결과 역사적 배경에서 많은 차이가 있었고 현재는 동양의 현대무용을 이끌어가는 과정에서 창작무용에 커다란 영향을 미칠 것으로 기대하며 독창적이고 개성 있는 안무를 제작하는데 현대무용이 큰 기여를 할 것으로 기대한다. 본 연구는 역사적 고찰과 현대무용가의 주요작품과 작품분석을 중심으로 연구하였다. 첫째, 한국현대무용가 육완순선생님은 한국 현대무용의 대모이며 최고의 스승이고 무용계의 거장이다. 현재 현대무용계의 스승님이시다. 둘째, 이정희 선생님은 육완순교수님의 제자이고 한국의 현대무용의 스타로 유명세가 있다. 셋째, 남진희 선생님은 교육자이며 무용안무가로 대중과 함께 하는 레파토리 무용을 중점으로 활약하고 있다. 넷째, 중국 우쇼방선생님은 외국에서 현대무용을 사사받았고 중국에서 현대무용을 지도하고 있으며 쇼방무용학교를 운영하고 있다. 다섯째, 왕메이선생님은 베이징 무용학원 교수이고 대본작가 안무 감독으로 활동하고 있다. 국 내‧외 무용대회에서 여러 차례 수상하였다. 중국에서 현대무용으로 가장 실력 있는 무용 교육가이다. 여섯째, 중국 진싱선생님은 미국 마사그라함 현대무용가의 제자이며 중국에 미국 전통 마사그라함 무용을 전파시키고 한국과 활발한 교류를 하고 있는 현대 무용가이다. 이상과 같이 본 논문에서 한국, 중국의 현대무용가들의 작품분석을 통하여 현대무용의 역사적 발전을 연구하고 문화적 교류를 활발히 하여 한‧중 현대무용의 예술적 및 교육적 발전에 기여하고자 한다. 현대무용은 독창적이고 자유로운 영혼을 현대무용 기법으로 해석해 내는 것이다. 장차 한‧중 대학교에서 더 많은 현대 무용가가 배출되어서 창의적이고 독창적인 전문 무용 예술가 및 무용 교육가가 동양의 현대무용의 맥을 이어가리라 확신한다.
국 문 요 약 한국과 중국의 현대무용가의 작품에 관한 비교 연구 본 연구는 한국과 중국의 현대무용가 6명의 주요 작품을 분석하여 두 나라의 현대무용의 역사적 배경과 현대무용의 테크닉을 구축하는데 목적이 있다. 한국의 현대무용이 어떠한 과정을 거쳐서 발전해 왔고 현재는 어떠한 주제와 내용으로 현대무용을 특성화 하고 융합하여 나아가는지를 고찰하는 것은 중국의 현대무용의 발전과 체계화에 다각도로 고찰하는 것은 현 시점에서 필요한 연구로써 제시하고자 한다. 한국과 중국의 현대무용은 연구결과 역사적 배경에서 많은 차이가 있었고 현재는 동양의 현대무용을 이끌어가는 과정에서 창작무용에 커다란 영향을 미칠 것으로 기대하며 독창적이고 개성 있는 안무를 제작하는데 현대무용이 큰 기여를 할 것으로 기대한다. 본 연구는 역사적 고찰과 현대무용가의 주요작품과 작품분석을 중심으로 연구하였다. 첫째, 한국현대무용가 육완순선생님은 한국 현대무용의 대모이며 최고의 스승이고 무용계의 거장이다. 현재 현대무용계의 스승님이시다. 둘째, 이정희 선생님은 육완순교수님의 제자이고 한국의 현대무용의 스타로 유명세가 있다. 셋째, 남진희 선생님은 교육자이며 무용안무가로 대중과 함께 하는 레파토리 무용을 중점으로 활약하고 있다. 넷째, 중국 우쇼방선생님은 외국에서 현대무용을 사사받았고 중국에서 현대무용을 지도하고 있으며 쇼방무용학교를 운영하고 있다. 다섯째, 왕메이선생님은 베이징 무용학원 교수이고 대본작가 안무 감독으로 활동하고 있다. 국 내‧외 무용대회에서 여러 차례 수상하였다. 중국에서 현대무용으로 가장 실력 있는 무용 교육가이다. 여섯째, 중국 진싱선생님은 미국 마사그라함 현대무용가의 제자이며 중국에 미국 전통 마사그라함 무용을 전파시키고 한국과 활발한 교류를 하고 있는 현대 무용가이다. 이상과 같이 본 논문에서 한국, 중국의 현대무용가들의 작품분석을 통하여 현대무용의 역사적 발전을 연구하고 문화적 교류를 활발히 하여 한‧중 현대무용의 예술적 및 교육적 발전에 기여하고자 한다. 현대무용은 독창적이고 자유로운 영혼을 현대무용 기법으로 해석해 내는 것이다. 장차 한‧중 대학교에서 더 많은 현대 무용가가 배출되어서 창의적이고 독창적인 전문 무용 예술가 및 무용 교육가가 동양의 현대무용의 맥을 이어가리라 확신한다.
ABSTRACT Comparative Study of Modern Dance Choreographic Works between Korea and China Wang Yikai Dept. of Damce The Graduate School Sangmyung University This study aims to build historical background and techniques for contemporary dance of Korea and China by analyzing main works of 6 contemporary ...
ABSTRACT Comparative Study of Modern Dance Choreographic Works between Korea and China Wang Yikai Dept. of Damce The Graduate School Sangmyung University This study aims to build historical background and techniques for contemporary dance of Korea and China by analyzing main works of 6 contemporary dancers of the two countries. Considering what processes Korean contemporary dance went through to develop and what subjects and contents it is currently specializing and integrating to go forward is considered necessary for studying Chinese contemporary dance from various angles. As a result of research, this study found that Korean and Chinese contemporary dances differed greatly in their historical background, and they are now expected to exert a great influence on the creative dance in the course of leading oriental contemporary dance and contemporary dance is also expected to make a great contribution in producing an original and characterful choreography. This study carried out a research focusing on the historical consideration, main works of contemporary dancers and analysis of their works. First, Korean contemporary dancer and professor Yuk Wan-soon is a godmother, the best teacher and maestro in contemporary dance. She is currently a great master in dancing world. Second, teacher Lee Jeong-hee is a pupil of professor Yuk Wan-soon and is in reputarion as a star in Korean contemporary dance. Third, teacher Nam Jin-hee is an educator and choreography and she is currently acting focusing on the repertory dance sharing together with the general public. Fourth, teacher of Wu Xiaopang of China learned contemporary dance in a foreign country and is teaching contemporary dance and operating Xiaopang Dance Academy in China. Fifth, teacher Wang Mei is a professor at Beijing Dance Academy and is acting as a scriptwriter and director of choreography. She was awarded several times in domestic and foreign dance competitions. She is the most competent dancer and educator in Chinese contemporary dance. Sixth, teacher Jin Xing is a pupil of U.S contemporary dancer Martha Graham and is a contemporary dance who is spreading traditional dance of Martha Graham and is actively exchanging with Korea. As shown in the above, this thesis aims to make a contribution to artistic and educational development of Korean‧Chinese contemporary dances by conducting a research in the historical development of Korean‧Chinese contemporary dancers through the analysis of their works and actively fulfilling cultural exchanges between the two countries. Contemporary dance is to interpret original and free spirit with a method of contemporary dance. The researcher of this study is convinced that more contemporary dancers are produced from universities in Korea‧China and creative and original dance artists and educators will let the legacy of oriental contemporary dance in the future.中文摘要 韩国和中国现代舞家教作品比较研究 王艺开 舞蹈系 大学院 祥明大学 做为亚洲四小龙之一的韩国,不仅是世界公认的高等教育发展速度最快的国家,也是世界上高等教育普及率最高的国家之一,同时也是世界上经济增长最令人瞩目的国家之一。在最近五十年间,韩国不仅在经济方面有着飞速的发展,文化和艺术方面也有很好的发展,并有进一步发展的巨大潜力,因此出色的,有才能的舞蹈家也逐渐增多,特别是现代舞,以其先进的教育理念与鲜明的舞蹈风格,在亚洲占据着重要位置,从而优秀的现代舞家和作品也比比皆是。而相比韩国现代舞的蓬勃发展,中国的现代舞发展相对于来说比较坎坷,好在改革开放以后,现代舞发展有所回温并呈上升趋势。中国和韩国有着相似的文化背景,生活习性以及风俗习惯,所以与美国以及欧洲等其他国家相比,对韩国现代舞家及其作品的研究分析,能更好的相互学习并促进中国现代舞的发展。 本论文研究的目的是通過對中韓兩國現代舞家的代表作品比較分析,找到韓國和中國現代舞作品的共同點和差異點,来對兩国現代舞之间的交流与学习提供微薄之力,更希望韓國和中國的現代舞發展的越來越好。
ABSTRACT Comparative Study of Modern Dance Choreographic Works between Korea and China Wang Yikai Dept. of Damce The Graduate School Sangmyung University This study aims to build historical background and techniques for contemporary dance of Korea and China by analyzing main works of 6 contemporary dancers of the two countries. Considering what processes Korean contemporary dance went through to develop and what subjects and contents it is currently specializing and integrating to go forward is considered necessary for studying Chinese contemporary dance from various angles. As a result of research, this study found that Korean and Chinese contemporary dances differed greatly in their historical background, and they are now expected to exert a great influence on the creative dance in the course of leading oriental contemporary dance and contemporary dance is also expected to make a great contribution in producing an original and characterful choreography. This study carried out a research focusing on the historical consideration, main works of contemporary dancers and analysis of their works. First, Korean contemporary dancer and professor Yuk Wan-soon is a godmother, the best teacher and maestro in contemporary dance. She is currently a great master in dancing world. Second, teacher Lee Jeong-hee is a pupil of professor Yuk Wan-soon and is in reputarion as a star in Korean contemporary dance. Third, teacher Nam Jin-hee is an educator and choreography and she is currently acting focusing on the repertory dance sharing together with the general public. Fourth, teacher of Wu Xiaopang of China learned contemporary dance in a foreign country and is teaching contemporary dance and operating Xiaopang Dance Academy in China. Fifth, teacher Wang Mei is a professor at Beijing Dance Academy and is acting as a scriptwriter and director of choreography. She was awarded several times in domestic and foreign dance competitions. She is the most competent dancer and educator in Chinese contemporary dance. Sixth, teacher Jin Xing is a pupil of U.S contemporary dancer Martha Graham and is a contemporary dance who is spreading traditional dance of Martha Graham and is actively exchanging with Korea. As shown in the above, this thesis aims to make a contribution to artistic and educational development of Korean‧Chinese contemporary dances by conducting a research in the historical development of Korean‧Chinese contemporary dancers through the analysis of their works and actively fulfilling cultural exchanges between the two countries. Contemporary dance is to interpret original and free spirit with a method of contemporary dance. The researcher of this study is convinced that more contemporary dancers are produced from universities in Korea‧China and creative and original dance artists and educators will let the legacy of oriental contemporary dance in the future.中文摘要 韩国和中国现代舞家教作品比较研究 王艺开 舞蹈系 大学院 祥明大学 做为亚洲四小龙之一的韩国,不仅是世界公认的高等教育发展速度最快的国家,也是世界上高等教育普及率最高的国家之一,同时也是世界上经济增长最令人瞩目的国家之一。在最近五十年间,韩国不仅在经济方面有着飞速的发展,文化和艺术方面也有很好的发展,并有进一步发展的巨大潜力,因此出色的,有才能的舞蹈家也逐渐增多,特别是现代舞,以其先进的教育理念与鲜明的舞蹈风格,在亚洲占据着重要位置,从而优秀的现代舞家和作品也比比皆是。而相比韩国现代舞的蓬勃发展,中国的现代舞发展相对于来说比较坎坷,好在改革开放以后,现代舞发展有所回温并呈上升趋势。中国和韩国有着相似的文化背景,生活习性以及风俗习惯,所以与美国以及欧洲等其他国家相比,对韩国现代舞家及其作品的研究分析,能更好的相互学习并促进中国现代舞的发展。 本论文研究的目的是通過對中韓兩國現代舞家的代表作品比較分析,找到韓國和中國現代舞作品的共同點和差異點,来對兩国現代舞之间的交流与学习提供微薄之力,更希望韓國和中國的現代舞發展的越來越好。
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.