고객의 요구가 점차 다양화되고, 보험시장의 경쟁이 심화되면서 보험회사는 고객과의 장기적인 관계를 유지하기 위해 끊임없이 노력하고 있다. 국내 보험가입률은 금융위기 이후 지속적인 감소세를 보이고, 보험시장은 이미 포화상태로 진입한 상황에서 보험시장의 성장 속도는 더욱 둔화될 것으로 예상된다. 이러한 경영환경에서 보험회사의 지속가능한 성장을 위해서는 고객의 신뢰가 필요하다. 기업은 다양한 경로를 통해 고객의 신뢰를 얻을 수 있다 그중에서도 고객과 직접 대면할 기회가 많은 영업사원의 역할이 중요할것이라 생각한다. 특히 보험상품은 서비스를 경험하기 이전에 서비스를 구매해야하는 위험 요소를 가지고 있으므로 이를 위한 제도적 장치 마련이 장기적으로 필요할 것으로 보이며, 고객의 신뢰를 바탕으로 신규고객 기반 확대 및 신시장 개척에 유리한 위치를 선점할 수 있는 다양한 전략이 필요하다 할 것이다. 이와 같은 이유로 본 연구의 궁극적인 목적은 보험가입자들을 대상으로 보험회사의 서비스품질, ...
고객의 요구가 점차 다양화되고, 보험시장의 경쟁이 심화되면서 보험회사는 고객과의 장기적인 관계를 유지하기 위해 끊임없이 노력하고 있다. 국내 보험가입률은 금융위기 이후 지속적인 감소세를 보이고, 보험시장은 이미 포화상태로 진입한 상황에서 보험시장의 성장 속도는 더욱 둔화될 것으로 예상된다. 이러한 경영환경에서 보험회사의 지속가능한 성장을 위해서는 고객의 신뢰가 필요하다. 기업은 다양한 경로를 통해 고객의 신뢰를 얻을 수 있다 그중에서도 고객과 직접 대면할 기회가 많은 영업사원의 역할이 중요할것이라 생각한다. 특히 보험상품은 서비스를 경험하기 이전에 서비스를 구매해야하는 위험 요소를 가지고 있으므로 이를 위한 제도적 장치 마련이 장기적으로 필요할 것으로 보이며, 고객의 신뢰를 바탕으로 신규고객 기반 확대 및 신시장 개척에 유리한 위치를 선점할 수 있는 다양한 전략이 필요하다 할 것이다. 이와 같은 이유로 본 연구의 궁극적인 목적은 보험가입자들을 대상으로 보험회사의 서비스품질, 지각된 가치, 기업이미지가 신뢰(기업신뢰, 영업사원신뢰)에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였으며, 신뢰형성 이후 향후 기업의 성과로 연결될 수 있는 재구매의도와의 관계를 알아보고자 한다. 연구결과 보험회사의 서비스품질, 지각된 가치는 재구매의도의 선행요인으로 작용하는 신뢰(기업신뢰, 영업사원신뢰)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 보험영업사원이 적합한 상품을 권하고, 상품에 대한 설명을 충분하게 할수록 보험영업사원과 고객과의 신뢰관계를 구축하는 것으로 볼 수 있다. 반면, 기업이미지는 영업사원신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 기업신뢰와의 관계에 있어서는 통계적으로 유의한 결과값이 나타나지 않았다. 이러한 결과는 보험상품이 일반적인 상품과 다르게 무형의 상품으로 제공되는 차별적 특성으로 인해 기업에 대한 신뢰보다는 보험을 판매하는 영업사원의 신뢰를 우선하는 것으로 볼 수 있다. 마지막으로 신뢰(기업신뢰, 영업사원신뢰)는 재구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 보험회사에 대한 신뢰와 영업사원을 신뢰하는 고객은 기존의 계약을 유지하거나 새로운 상품을 추가로 계약할 수 있음을 시사하는바 보험계약자와의 신뢰를 구축할 수 있는 다양한 마케팅전략을 수립해야 할 것으로 보인다.
고객의 요구가 점차 다양화되고, 보험시장의 경쟁이 심화되면서 보험회사는 고객과의 장기적인 관계를 유지하기 위해 끊임없이 노력하고 있다. 국내 보험가입률은 금융위기 이후 지속적인 감소세를 보이고, 보험시장은 이미 포화상태로 진입한 상황에서 보험시장의 성장 속도는 더욱 둔화될 것으로 예상된다. 이러한 경영환경에서 보험회사의 지속가능한 성장을 위해서는 고객의 신뢰가 필요하다. 기업은 다양한 경로를 통해 고객의 신뢰를 얻을 수 있다 그중에서도 고객과 직접 대면할 기회가 많은 영업사원의 역할이 중요할것이라 생각한다. 특히 보험상품은 서비스를 경험하기 이전에 서비스를 구매해야하는 위험 요소를 가지고 있으므로 이를 위한 제도적 장치 마련이 장기적으로 필요할 것으로 보이며, 고객의 신뢰를 바탕으로 신규고객 기반 확대 및 신시장 개척에 유리한 위치를 선점할 수 있는 다양한 전략이 필요하다 할 것이다. 이와 같은 이유로 본 연구의 궁극적인 목적은 보험가입자들을 대상으로 보험회사의 서비스품질, 지각된 가치, 기업이미지가 신뢰(기업신뢰, 영업사원신뢰)에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였으며, 신뢰형성 이후 향후 기업의 성과로 연결될 수 있는 재구매의도와의 관계를 알아보고자 한다. 연구결과 보험회사의 서비스품질, 지각된 가치는 재구매의도의 선행요인으로 작용하는 신뢰(기업신뢰, 영업사원신뢰)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 보험영업사원이 적합한 상품을 권하고, 상품에 대한 설명을 충분하게 할수록 보험영업사원과 고객과의 신뢰관계를 구축하는 것으로 볼 수 있다. 반면, 기업이미지는 영업사원신뢰에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 기업신뢰와의 관계에 있어서는 통계적으로 유의한 결과값이 나타나지 않았다. 이러한 결과는 보험상품이 일반적인 상품과 다르게 무형의 상품으로 제공되는 차별적 특성으로 인해 기업에 대한 신뢰보다는 보험을 판매하는 영업사원의 신뢰를 우선하는 것으로 볼 수 있다. 마지막으로 신뢰(기업신뢰, 영업사원신뢰)는 재구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 보험회사에 대한 신뢰와 영업사원을 신뢰하는 고객은 기존의 계약을 유지하거나 새로운 상품을 추가로 계약할 수 있음을 시사하는바 보험계약자와의 신뢰를 구축할 수 있는 다양한 마케팅전략을 수립해야 할 것으로 보인다.
As the demand of customers has become various and the competition aloft in the insurance market has been growing more fierce, insurance corporations have been attempt to maintain the long term relationship with customers. The growth rate of the insurance market in the circumstances of the domestic i...
As the demand of customers has become various and the competition aloft in the insurance market has been growing more fierce, insurance corporations have been attempt to maintain the long term relationship with customers. The growth rate of the insurance market in the circumstances of the domestic insurance purchase rate has consistently decreased since not only the financial crisis, but also the insurance market began to exceed saturation. In this economic environment, trust by customers are required for the sustainable growth of insurance corporations. The companies can acquire the customer trust through a variety of paths. In particular, salesperson who have many opportunities to meet customers in person has the most significant role for that. Especially, insurance products have risk factors to purchase the service before experiencing the service. Therefore, an long term institutional strategy as well as diverse strategies that can preoccupy advantageous position for the basis expansion of new customers and new market frontier have to be provided on the basis of the customer trust. For this reason, the eventual purpose of this study is to comprehend how the service quality, perceived value and corporate image affect the trust of corporations and salesperson targeting insurance policy holders and the relationship with repurchase intention that could be linked to the performance of firms after the enhancement of trust. As a result of this research, it was proven that the service quality and perceived value of insurance companies have a positive impact on the trust of corporations and salesperson. This indicates that the sales rep of insurance builds up the trust relationship with customers by encouraging a proper product to them and offering enough demonstration about it. On the other hand, enterprise image did not have meaningful implications for the relationship with corporate trust in contrast that it had an affirmative effect on the trust of sales associates. This conclusion signifies that the confidence of salesmen who sell insurance took priority over the trust of an enterprise due to the distinctive characteristic of insurance goods given as an intangible product, unlike general merchandise. Finally, it was presented that the confidence concept including that of companies and that of sales associates) had a positive impact on the repurchase intention. This result shows that the customers who trust an insurance corporation and a salesperson could keep the existing contract or make a new agreement. Accordingly, it seems that various marketing strategies which can found confidence with insurance contractors should be established.
As the demand of customers has become various and the competition aloft in the insurance market has been growing more fierce, insurance corporations have been attempt to maintain the long term relationship with customers. The growth rate of the insurance market in the circumstances of the domestic insurance purchase rate has consistently decreased since not only the financial crisis, but also the insurance market began to exceed saturation. In this economic environment, trust by customers are required for the sustainable growth of insurance corporations. The companies can acquire the customer trust through a variety of paths. In particular, salesperson who have many opportunities to meet customers in person has the most significant role for that. Especially, insurance products have risk factors to purchase the service before experiencing the service. Therefore, an long term institutional strategy as well as diverse strategies that can preoccupy advantageous position for the basis expansion of new customers and new market frontier have to be provided on the basis of the customer trust. For this reason, the eventual purpose of this study is to comprehend how the service quality, perceived value and corporate image affect the trust of corporations and salesperson targeting insurance policy holders and the relationship with repurchase intention that could be linked to the performance of firms after the enhancement of trust. As a result of this research, it was proven that the service quality and perceived value of insurance companies have a positive impact on the trust of corporations and salesperson. This indicates that the sales rep of insurance builds up the trust relationship with customers by encouraging a proper product to them and offering enough demonstration about it. On the other hand, enterprise image did not have meaningful implications for the relationship with corporate trust in contrast that it had an affirmative effect on the trust of sales associates. This conclusion signifies that the confidence of salesmen who sell insurance took priority over the trust of an enterprise due to the distinctive characteristic of insurance goods given as an intangible product, unlike general merchandise. Finally, it was presented that the confidence concept including that of companies and that of sales associates) had a positive impact on the repurchase intention. This result shows that the customers who trust an insurance corporation and a salesperson could keep the existing contract or make a new agreement. Accordingly, it seems that various marketing strategies which can found confidence with insurance contractors should be established.
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