본 연구는 국민의 최대 행복과 불의에 간섭을 받지 않는 안정된 삶을 위해 생명과 재산을 보호함을 목적으로 공공의 안녕과 질서유지 업무를 불철 주야 수행하는 경찰공무원의 강인한 무도능력과 체력 겸비를 위한 정책적․ 제도적 지원체제 마련의 근거를 제시함에 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 대한민국의 신임 경찰공무원 교육생을 상대로 무도교육을 담당하는 중앙경찰학교․경찰대학․경찰교육원 등 3개 교육기관 및 10만 전체 경찰공무원을 대상으로 체력검정․인사를 담당하는 경찰청 소속 일선 경찰관서의 무도교육과 체력검정에 대한 문제점 및 발전방안에 대해 분석․규명하였다. 따라서 본 연구는 신임 경찰공무원과 일선 경찰공무원의 무도능력과 체력강화를 위해 중앙경찰학교․경찰대학․경찰교육원 등 경찰청 소속 일선 경찰관서의 무도교육 및 체력검정에 대한 문제점을 파악하여 개선방안을 제시하고자 경찰청 통계연보․경찰백서․경찰교육 훈련계획․경찰 무도교육 및 체력 관련 논문․경찰교육훈련 및 경찰공무원 채용․인사․체력검정 관계 법령 등 문헌자료를 살펴보았다. 그리고 신임 경찰공무원 교육과정․채용 시 분야별 체력 배점(체력검사 종목)․교수요원 임용기준․교수요원 전보․체력검정 등에 대한 현황을 관계법령 등 근거에 의해 산출하고, 무도교육과 체력을 중점으로 분석하여 해당 현황표를 작성한 후 경찰공무원의 직무와 관련된 분석을 통해 같은 직군 그리고 학생집단 등과 비교․분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 경찰공무원 교육기관의 무도교육에 대한 현황 및 문제점에서 도출된 발전방안은 체계적인 무도 교육과정의 정립과 교수․학습 역량강화 방안의 구축이며, 그 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 신임 경찰공무원 교육기관의 교과과정 운영 시 교수․학습자들의 교육혼란 방지 및 학습효과 극대화를 위해 반드시 무도교과를 중심으로 호신체포술과 체육관련 교과가 독립적으로 구분되어 운영되어야 하는 등 체계적인 무도교육과정 정립을 위한 제도적․정책적 뒷받침 마련이 요구된다. 둘째, 신임 경찰공무원의 강인한 무도능력 향상을 위해 충분한 교육훈련 시간 확보를 위한 교육기관의 총 교육시간 대비 무도교과의 교육시간을 상향 조정하는 정책마련이 필요하다. 셋째, 신임 경찰공무원 교육기관의 무도교과 교수․학습역량에 대한 차등을 사전에 방지키 위한 교수요원 임용기준의 동일화 정책마련이 요구된다. 넷째, 신임 경찰공무원 교육기관의 교수․학습 연속성 차단을 방지하는 동시에 무도교육의 연속성 필수를 위한 교수요원의 전보시기와 교육생들의 졸업․임용시기의 동일화 규정 마련이 필요한 시점이다. 그리고 경찰공무원의 강인한 체력을 위한 체력검정제의 현황 및 문제점에서 도출된 발전방안은 직무적합 체력구축 방안 운용과 효율적인 체력검정 체제 수립이며, 그 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 경찰공무원의 체력부족으로 인한 치안력 약화를 미연에 방지하기 위해 채용분야에 관계없이 동일한 체력배점 적용을 통한 채용 방식의 전환이 요구된다. 둘째, 입직 시부터의 강인한 치안력 확보를 위한 직무특성에 적합한 전문체력 운동요소 중심의 효율적 체력검사 종목 조정과 이에 대한 제도적 마련이 필요하다. 셋째, 선진치안 구축을 위한 대 국민 믿음직한 경찰공무원의 신뢰마련과 경찰공무원의 체력향상을 위한 실질적인 체력검정기준 상향 조정이 반드시 요구되며, 이에 따른 제도마련이 이루어져야 한다. 넷째, 치안현장에서의 부상 등 방지 및 경찰공무원에 적합한 전문체력 향상을 위한 직무 적합 체력검정 종목으로의 조정이 요구되고, 이에 대한 정책적 지원체제가 요구된다. 다섯째, 신뢰성 있는 체력검정을 위한 체계적인 측정도구 등 방법마련과 체력검정 도중 순직․공상 등 방지를 위한 정책적 실시방법 구축이 체력검정제에 있어 무엇보다도 요구되고 있다. 본 연구에 따른 무도교육과 체력검정 보완으로 불철주야 자신의 생명을 담보로 치안업무에 매진하는 경찰공무원의 무도능력과 체력향상을 통해 국민들로부터 신뢰를 더 더욱 구축하고, 선진국으로 발전하는 대한민국의 총체적 패러다임에 대한 ...
본 연구는 국민의 최대 행복과 불의에 간섭을 받지 않는 안정된 삶을 위해 생명과 재산을 보호함을 목적으로 공공의 안녕과 질서유지 업무를 불철 주야 수행하는 경찰공무원의 강인한 무도능력과 체력 겸비를 위한 정책적․ 제도적 지원체제 마련의 근거를 제시함에 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 대한민국의 신임 경찰공무원 교육생을 상대로 무도교육을 담당하는 중앙경찰학교․경찰대학․경찰교육원 등 3개 교육기관 및 10만 전체 경찰공무원을 대상으로 체력검정․인사를 담당하는 경찰청 소속 일선 경찰관서의 무도교육과 체력검정에 대한 문제점 및 발전방안에 대해 분석․규명하였다. 따라서 본 연구는 신임 경찰공무원과 일선 경찰공무원의 무도능력과 체력강화를 위해 중앙경찰학교․경찰대학․경찰교육원 등 경찰청 소속 일선 경찰관서의 무도교육 및 체력검정에 대한 문제점을 파악하여 개선방안을 제시하고자 경찰청 통계연보․경찰백서․경찰교육 훈련계획․경찰 무도교육 및 체력 관련 논문․경찰교육훈련 및 경찰공무원 채용․인사․체력검정 관계 법령 등 문헌자료를 살펴보았다. 그리고 신임 경찰공무원 교육과정․채용 시 분야별 체력 배점(체력검사 종목)․교수요원 임용기준․교수요원 전보․체력검정 등에 대한 현황을 관계법령 등 근거에 의해 산출하고, 무도교육과 체력을 중점으로 분석하여 해당 현황표를 작성한 후 경찰공무원의 직무와 관련된 분석을 통해 같은 직군 그리고 학생집단 등과 비교․분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 경찰공무원 교육기관의 무도교육에 대한 현황 및 문제점에서 도출된 발전방안은 체계적인 무도 교육과정의 정립과 교수․학습 역량강화 방안의 구축이며, 그 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 신임 경찰공무원 교육기관의 교과과정 운영 시 교수․학습자들의 교육혼란 방지 및 학습효과 극대화를 위해 반드시 무도교과를 중심으로 호신체포술과 체육관련 교과가 독립적으로 구분되어 운영되어야 하는 등 체계적인 무도교육과정 정립을 위한 제도적․정책적 뒷받침 마련이 요구된다. 둘째, 신임 경찰공무원의 강인한 무도능력 향상을 위해 충분한 교육훈련 시간 확보를 위한 교육기관의 총 교육시간 대비 무도교과의 교육시간을 상향 조정하는 정책마련이 필요하다. 셋째, 신임 경찰공무원 교육기관의 무도교과 교수․학습역량에 대한 차등을 사전에 방지키 위한 교수요원 임용기준의 동일화 정책마련이 요구된다. 넷째, 신임 경찰공무원 교육기관의 교수․학습 연속성 차단을 방지하는 동시에 무도교육의 연속성 필수를 위한 교수요원의 전보시기와 교육생들의 졸업․임용시기의 동일화 규정 마련이 필요한 시점이다. 그리고 경찰공무원의 강인한 체력을 위한 체력검정제의 현황 및 문제점에서 도출된 발전방안은 직무적합 체력구축 방안 운용과 효율적인 체력검정 체제 수립이며, 그 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 경찰공무원의 체력부족으로 인한 치안력 약화를 미연에 방지하기 위해 채용분야에 관계없이 동일한 체력배점 적용을 통한 채용 방식의 전환이 요구된다. 둘째, 입직 시부터의 강인한 치안력 확보를 위한 직무특성에 적합한 전문체력 운동요소 중심의 효율적 체력검사 종목 조정과 이에 대한 제도적 마련이 필요하다. 셋째, 선진치안 구축을 위한 대 국민 믿음직한 경찰공무원의 신뢰마련과 경찰공무원의 체력향상을 위한 실질적인 체력검정기준 상향 조정이 반드시 요구되며, 이에 따른 제도마련이 이루어져야 한다. 넷째, 치안현장에서의 부상 등 방지 및 경찰공무원에 적합한 전문체력 향상을 위한 직무 적합 체력검정 종목으로의 조정이 요구되고, 이에 대한 정책적 지원체제가 요구된다. 다섯째, 신뢰성 있는 체력검정을 위한 체계적인 측정도구 등 방법마련과 체력검정 도중 순직․공상 등 방지를 위한 정책적 실시방법 구축이 체력검정제에 있어 무엇보다도 요구되고 있다. 본 연구에 따른 무도교육과 체력검정 보완으로 불철주야 자신의 생명을 담보로 치안업무에 매진하는 경찰공무원의 무도능력과 체력향상을 통해 국민들로부터 신뢰를 더 더욱 구축하고, 선진국으로 발전하는 대한민국의 총체적 패러다임에 대한 시너지 효과로 작용하기를 기대해본다. 동시에 국민의 최대 안전을 국책으로 삼고 있는 현재 국가적 정책과제에 부합할 수 있도록 경찰의 업무가 향상되고, 나아가 대한민국이 세계 최고의 치안서비스를 제공하는 선진치안 국가가 되기를 바란다.
본 연구는 국민의 최대 행복과 불의에 간섭을 받지 않는 안정된 삶을 위해 생명과 재산을 보호함을 목적으로 공공의 안녕과 질서유지 업무를 불철 주야 수행하는 경찰공무원의 강인한 무도능력과 체력 겸비를 위한 정책적․ 제도적 지원체제 마련의 근거를 제시함에 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 대한민국의 신임 경찰공무원 교육생을 상대로 무도교육을 담당하는 중앙경찰학교․경찰대학․경찰교육원 등 3개 교육기관 및 10만 전체 경찰공무원을 대상으로 체력검정․인사를 담당하는 경찰청 소속 일선 경찰관서의 무도교육과 체력검정에 대한 문제점 및 발전방안에 대해 분석․규명하였다. 따라서 본 연구는 신임 경찰공무원과 일선 경찰공무원의 무도능력과 체력강화를 위해 중앙경찰학교․경찰대학․경찰교육원 등 경찰청 소속 일선 경찰관서의 무도교육 및 체력검정에 대한 문제점을 파악하여 개선방안을 제시하고자 경찰청 통계연보․경찰백서․경찰교육 훈련계획․경찰 무도교육 및 체력 관련 논문․경찰교육훈련 및 경찰공무원 채용․인사․체력검정 관계 법령 등 문헌자료를 살펴보았다. 그리고 신임 경찰공무원 교육과정․채용 시 분야별 체력 배점(체력검사 종목)․교수요원 임용기준․교수요원 전보․체력검정 등에 대한 현황을 관계법령 등 근거에 의해 산출하고, 무도교육과 체력을 중점으로 분석하여 해당 현황표를 작성한 후 경찰공무원의 직무와 관련된 분석을 통해 같은 직군 그리고 학생집단 등과 비교․분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 경찰공무원 교육기관의 무도교육에 대한 현황 및 문제점에서 도출된 발전방안은 체계적인 무도 교육과정의 정립과 교수․학습 역량강화 방안의 구축이며, 그 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 신임 경찰공무원 교육기관의 교과과정 운영 시 교수․학습자들의 교육혼란 방지 및 학습효과 극대화를 위해 반드시 무도교과를 중심으로 호신체포술과 체육관련 교과가 독립적으로 구분되어 운영되어야 하는 등 체계적인 무도교육과정 정립을 위한 제도적․정책적 뒷받침 마련이 요구된다. 둘째, 신임 경찰공무원의 강인한 무도능력 향상을 위해 충분한 교육훈련 시간 확보를 위한 교육기관의 총 교육시간 대비 무도교과의 교육시간을 상향 조정하는 정책마련이 필요하다. 셋째, 신임 경찰공무원 교육기관의 무도교과 교수․학습역량에 대한 차등을 사전에 방지키 위한 교수요원 임용기준의 동일화 정책마련이 요구된다. 넷째, 신임 경찰공무원 교육기관의 교수․학습 연속성 차단을 방지하는 동시에 무도교육의 연속성 필수를 위한 교수요원의 전보시기와 교육생들의 졸업․임용시기의 동일화 규정 마련이 필요한 시점이다. 그리고 경찰공무원의 강인한 체력을 위한 체력검정제의 현황 및 문제점에서 도출된 발전방안은 직무적합 체력구축 방안 운용과 효율적인 체력검정 체제 수립이며, 그 구체적인 내용은 다음과 같다. 첫째, 경찰공무원의 체력부족으로 인한 치안력 약화를 미연에 방지하기 위해 채용분야에 관계없이 동일한 체력배점 적용을 통한 채용 방식의 전환이 요구된다. 둘째, 입직 시부터의 강인한 치안력 확보를 위한 직무특성에 적합한 전문체력 운동요소 중심의 효율적 체력검사 종목 조정과 이에 대한 제도적 마련이 필요하다. 셋째, 선진치안 구축을 위한 대 국민 믿음직한 경찰공무원의 신뢰마련과 경찰공무원의 체력향상을 위한 실질적인 체력검정기준 상향 조정이 반드시 요구되며, 이에 따른 제도마련이 이루어져야 한다. 넷째, 치안현장에서의 부상 등 방지 및 경찰공무원에 적합한 전문체력 향상을 위한 직무 적합 체력검정 종목으로의 조정이 요구되고, 이에 대한 정책적 지원체제가 요구된다. 다섯째, 신뢰성 있는 체력검정을 위한 체계적인 측정도구 등 방법마련과 체력검정 도중 순직․공상 등 방지를 위한 정책적 실시방법 구축이 체력검정제에 있어 무엇보다도 요구되고 있다. 본 연구에 따른 무도교육과 체력검정 보완으로 불철주야 자신의 생명을 담보로 치안업무에 매진하는 경찰공무원의 무도능력과 체력향상을 통해 국민들로부터 신뢰를 더 더욱 구축하고, 선진국으로 발전하는 대한민국의 총체적 패러다임에 대한 시너지 효과로 작용하기를 기대해본다. 동시에 국민의 최대 안전을 국책으로 삼고 있는 현재 국가적 정책과제에 부합할 수 있도록 경찰의 업무가 향상되고, 나아가 대한민국이 세계 최고의 치안서비스를 제공하는 선진치안 국가가 되기를 바란다.
The purpose of this research is to improve policies and institutional support system that educates advanced martial arts capabilities and physical strength to officers who work days and nights to maintain steady livelihood and to protect civilian's well being and properties. In order to achieve thes...
The purpose of this research is to improve policies and institutional support system that educates advanced martial arts capabilities and physical strength to officers who work days and nights to maintain steady livelihood and to protect civilian's well being and properties. In order to achieve these goals, we have analyzed three education institutions including Central Police Academy, National Police University and Police Training Institue, etc and that educates martial arts and all police officers to object 100 thousand local police stations under KNPA jurisdiction responsible for martial arts education, physical strength evaluation and human resources and stated the problems with development plan that can be made on martial art education and physical strength evaluation. Therefore, We have conducted researches on Korean National Police Statistics Annual Report, Police White Paper, 2014’s Police Education and Training Plan, Police Education Training and Law Enforcement Officer Recruitment, Appointment and Human Resources Ordinance and so on to make strong martial arts level and stamina of police officer who are old and new. We have attained knowledge on the learning process of physical strength examination in education institutions recruiting fields dividend score(physical strength examination event), hiring process for professor faculties, physical strength evaluation, etc transference of professors faculties based on theses grounds based on our researches which are martial arts education and physical strength evaluation conducted by Central Police Academy, National Police University and Police Training Institutes and local police stations under KNPA jurisdiction. Based on current problems in martial arts education programs in the educational institution for police officers, this plan aims to develop a systematic martial arts education curriculum and strengthening the abilities of professor and learning process. The specific contents of the plan are as follows. First, in order to prevent education curriculum confusions and to maximize the learning process in the new police officer’s education institutions, it is necessary to separate martial arts, arrest techniques, and physical education to a separate body from other basic education fields. Structural and systematical support is required in order to maintain martial arts curriculum. Second, providing police recruits with sufficient training exercises is necessary the new police officer’s for advanced martial arts capabilities. Training facilities needs to increase total hours spend on martial art education. Third, to prevent the instructors who work at the new police officer’s education institutions lack of physical capabilities in advance, applying equivalent physical examinations in all hiring professors is required to provide identification policy. Fourth, to prevent curriculum fluctuation in advance, the appointing process for martial art professors needs be mutual in the new police officer’s education institutions and to prevent class decommission, matching transference period of professor faculties and recruits are necessary. The development plan, derived from current problems in physical strength evaluation system for police officers, intends to establish suitable physical strength management and to build effective physical strength evaluation system. The specific contents are as follows. First, to prevent the powerless police in advance, using advanced measuring devices for trustworthy identification physical strength dividend score regardless of hiring fields the introduction is required. Second, in order to gain the powerful police capabilities specific physical strength exams event which are compound of professional performance test as well as systematical approach is needed and arranged. Third, achieving civilian's trust on officers for advanced public safety infrastructure, and practical physical strength evaluation standards must be raised, as well as systematical approach. Fourth, specific physical strength evaluation event that reflect policing fields in order to prevent officers injuries and others during operations, as well as systematical approach. Fifth, for trustworthy physical strength evaluation advanced measuring devices and systematical and infrastructural measures are necessary to prevent death or other serious injuries during physical strength evaluation. Research results, complement of both martial arts training program and physical strength verification test, should be utilized to achieve better trust from citizens by improving both martial arts skills and physical strength of police officers, who devote themselves and their lives to security and act in synergy to develop the Republic of Korea into an advanced country. Also, these research results hopefully can shape current national policy agenda, which prioritizes the safety of citizens, and aid in the development of the Republic of Korea into a country that provides world-class security services.
The purpose of this research is to improve policies and institutional support system that educates advanced martial arts capabilities and physical strength to officers who work days and nights to maintain steady livelihood and to protect civilian's well being and properties. In order to achieve these goals, we have analyzed three education institutions including Central Police Academy, National Police University and Police Training Institue, etc and that educates martial arts and all police officers to object 100 thousand local police stations under KNPA jurisdiction responsible for martial arts education, physical strength evaluation and human resources and stated the problems with development plan that can be made on martial art education and physical strength evaluation. Therefore, We have conducted researches on Korean National Police Statistics Annual Report, Police White Paper, 2014’s Police Education and Training Plan, Police Education Training and Law Enforcement Officer Recruitment, Appointment and Human Resources Ordinance and so on to make strong martial arts level and stamina of police officer who are old and new. We have attained knowledge on the learning process of physical strength examination in education institutions recruiting fields dividend score(physical strength examination event), hiring process for professor faculties, physical strength evaluation, etc transference of professors faculties based on theses grounds based on our researches which are martial arts education and physical strength evaluation conducted by Central Police Academy, National Police University and Police Training Institutes and local police stations under KNPA jurisdiction. Based on current problems in martial arts education programs in the educational institution for police officers, this plan aims to develop a systematic martial arts education curriculum and strengthening the abilities of professor and learning process. The specific contents of the plan are as follows. First, in order to prevent education curriculum confusions and to maximize the learning process in the new police officer’s education institutions, it is necessary to separate martial arts, arrest techniques, and physical education to a separate body from other basic education fields. Structural and systematical support is required in order to maintain martial arts curriculum. Second, providing police recruits with sufficient training exercises is necessary the new police officer’s for advanced martial arts capabilities. Training facilities needs to increase total hours spend on martial art education. Third, to prevent the instructors who work at the new police officer’s education institutions lack of physical capabilities in advance, applying equivalent physical examinations in all hiring professors is required to provide identification policy. Fourth, to prevent curriculum fluctuation in advance, the appointing process for martial art professors needs be mutual in the new police officer’s education institutions and to prevent class decommission, matching transference period of professor faculties and recruits are necessary. The development plan, derived from current problems in physical strength evaluation system for police officers, intends to establish suitable physical strength management and to build effective physical strength evaluation system. The specific contents are as follows. First, to prevent the powerless police in advance, using advanced measuring devices for trustworthy identification physical strength dividend score regardless of hiring fields the introduction is required. Second, in order to gain the powerful police capabilities specific physical strength exams event which are compound of professional performance test as well as systematical approach is needed and arranged. Third, achieving civilian's trust on officers for advanced public safety infrastructure, and practical physical strength evaluation standards must be raised, as well as systematical approach. Fourth, specific physical strength evaluation event that reflect policing fields in order to prevent officers injuries and others during operations, as well as systematical approach. Fifth, for trustworthy physical strength evaluation advanced measuring devices and systematical and infrastructural measures are necessary to prevent death or other serious injuries during physical strength evaluation. Research results, complement of both martial arts training program and physical strength verification test, should be utilized to achieve better trust from citizens by improving both martial arts skills and physical strength of police officers, who devote themselves and their lives to security and act in synergy to develop the Republic of Korea into an advanced country. Also, these research results hopefully can shape current national policy agenda, which prioritizes the safety of citizens, and aid in the development of the Republic of Korea into a country that provides world-class security services.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.