유럽 열강은 1840년 이후 아편전쟁 등에서 보듯이 근대적인 군사력으로 한국과 중국을 침략하여 많은 불평등조약들을 강제 체결했고 그 결과 많은 배상금으로 인해 동아시아 국가들은 도탄에 빠졌다. 게다가 당시 봉건 정부 역시 부정부패가 매우 심해서 사회적으로 불만이 많이 쌓였다. 그래서 중국의 洪秀全은 민중을 구제하기 위해 太平天國을 수립했고 조선의 崔濟愚도 동학을 창립 하여 국가와 민족을 구원하고자 하였다. 이 논문은 한국과 중국 근대사에서 매우 중요한 사건인 한국 동학농민혁명과 중국 태평천국농민운동을 비교 연구하였다. 기존연구를 토대로 본 논문에서는 동학농민혁명과 태평천국농민운동에 대해 주체, 전개과정, 정치강령, 서양종교와 문화에 대한 태도, 제국주의에 대한 태도를 중심으로 비교 고찰하였다. 먼저 동학농민혁명의 주요 지도자로는 崔濟愚, 崔時亨, 全琫準이 있고, 태평천국농민운동에는 洪秀全, 洪仁玕이 있다. 그들은 모두 유교문화의 영향을 많이 받았지만 농민운동의 성격이 달랐다. 崔濟愚, 崔時亨, 全琫準이 지도한 동학농민혁명의 주요 사상은 평등사상을 추구하고 실천했다. 그들은 사상면에서 한국 초기 민주주의 근대화를 추진하였다. 반대로 洪秀全, 洪仁玕은 ...
유럽 열강은 1840년 이후 아편전쟁 등에서 보듯이 근대적인 군사력으로 한국과 중국을 침략하여 많은 불평등조약들을 강제 체결했고 그 결과 많은 배상금으로 인해 동아시아 국가들은 도탄에 빠졌다. 게다가 당시 봉건 정부 역시 부정부패가 매우 심해서 사회적으로 불만이 많이 쌓였다. 그래서 중국의 洪秀全은 민중을 구제하기 위해 太平天國을 수립했고 조선의 崔濟愚도 동학을 창립 하여 국가와 민족을 구원하고자 하였다. 이 논문은 한국과 중국 근대사에서 매우 중요한 사건인 한국 동학농민혁명과 중국 태평천국농민운동을 비교 연구하였다. 기존연구를 토대로 본 논문에서는 동학농민혁명과 태평천국농민운동에 대해 주체, 전개과정, 정치강령, 서양종교와 문화에 대한 태도, 제국주의에 대한 태도를 중심으로 비교 고찰하였다. 먼저 동학농민혁명의 주요 지도자로는 崔濟愚, 崔時亨, 全琫準이 있고, 태평천국농민운동에는 洪秀全, 洪仁玕이 있다. 그들은 모두 유교문화의 영향을 많이 받았지만 농민운동의 성격이 달랐다. 崔濟愚, 崔時亨, 全琫準이 지도한 동학농민혁명의 주요 사상은 평등사상을 추구하고 실천했다. 그들은 사상면에서 한국 초기 민주주의 근대화를 추진하였다. 반대로 洪秀全, 洪仁玕은 등급제도 폐기를 주장하였지만 실제로 실행하지는 못하였다. 둘째, 동학농민혁명과 태평천국농민운동의 전개과정을 살펴보았다. 동학은 忠君愛國 사상으로 인하여 조선왕조를 타파하지 않고 양반귀족과 서양세력만 바꾸면 된다고 생각했다. 하지만 태평천국은 처음부터 끝까지 청 왕조에 대해 항쟁하였고 새 왕조를 건립하고자 하였다. 셋째, 동학농민혁명의 정치강령은 〈全州和約〉과 〈弊政改革案〉에 나타나고 태평천국농민운동의 정치강령은 《天朝田畝制度》와 《資政新篇》에 나타나 있다. 이 두 정치강령에는 다 근대화추구 사상이 많이 서술되어 있고 진보적인 의미를 가지고 있다. 특히 두 정치강령은 토지 분배에 관한 내용이 일치하지만 혁명의 장기성과 철저성 면에서 태평천국이 〈전주화약〉보다 더 완전하다. 넷째, 동학은 서양종교와 문화를 처음부터 끝까지 거부하고 부정적인 태도를 가진데 반해 태평천국은 처음에는 서양종교와 문화를 수용했다가 뒤에 서양자본주의의 정체를 인식한 후에 부정적으로 돌아섰다. 다섯째, 제국주의에 관한 태도의 경우 동학은 처음부터 끝까지 일본침략 세력에 대해 저항했지만 태평천국은 처음에는 제국주의 세력에 대해 형제라고 인식했다가 뒤에 제국주의 정체를 인식한 후에 저항했다는 점에서 차이점을 보인다.
유럽 열강은 1840년 이후 아편전쟁 등에서 보듯이 근대적인 군사력으로 한국과 중국을 침략하여 많은 불평등조약들을 강제 체결했고 그 결과 많은 배상금으로 인해 동아시아 국가들은 도탄에 빠졌다. 게다가 당시 봉건 정부 역시 부정부패가 매우 심해서 사회적으로 불만이 많이 쌓였다. 그래서 중국의 洪秀全은 민중을 구제하기 위해 太平天國을 수립했고 조선의 崔濟愚도 동학을 창립 하여 국가와 민족을 구원하고자 하였다. 이 논문은 한국과 중국 근대사에서 매우 중요한 사건인 한국 동학농민혁명과 중국 태평천국농민운동을 비교 연구하였다. 기존연구를 토대로 본 논문에서는 동학농민혁명과 태평천국농민운동에 대해 주체, 전개과정, 정치강령, 서양종교와 문화에 대한 태도, 제국주의에 대한 태도를 중심으로 비교 고찰하였다. 먼저 동학농민혁명의 주요 지도자로는 崔濟愚, 崔時亨, 全琫準이 있고, 태평천국농민운동에는 洪秀全, 洪仁玕이 있다. 그들은 모두 유교문화의 영향을 많이 받았지만 농민운동의 성격이 달랐다. 崔濟愚, 崔時亨, 全琫準이 지도한 동학농민혁명의 주요 사상은 평등사상을 추구하고 실천했다. 그들은 사상면에서 한국 초기 민주주의 근대화를 추진하였다. 반대로 洪秀全, 洪仁玕은 등급제도 폐기를 주장하였지만 실제로 실행하지는 못하였다. 둘째, 동학농민혁명과 태평천국농민운동의 전개과정을 살펴보았다. 동학은 忠君愛國 사상으로 인하여 조선왕조를 타파하지 않고 양반귀족과 서양세력만 바꾸면 된다고 생각했다. 하지만 태평천국은 처음부터 끝까지 청 왕조에 대해 항쟁하였고 새 왕조를 건립하고자 하였다. 셋째, 동학농민혁명의 정치강령은 〈全州和約〉과 〈弊政改革案〉에 나타나고 태평천국농민운동의 정치강령은 《天朝田畝制度》와 《資政新篇》에 나타나 있다. 이 두 정치강령에는 다 근대화추구 사상이 많이 서술되어 있고 진보적인 의미를 가지고 있다. 특히 두 정치강령은 토지 분배에 관한 내용이 일치하지만 혁명의 장기성과 철저성 면에서 태평천국이 〈전주화약〉보다 더 완전하다. 넷째, 동학은 서양종교와 문화를 처음부터 끝까지 거부하고 부정적인 태도를 가진데 반해 태평천국은 처음에는 서양종교와 문화를 수용했다가 뒤에 서양자본주의의 정체를 인식한 후에 부정적으로 돌아섰다. 다섯째, 제국주의에 관한 태도의 경우 동학은 처음부터 끝까지 일본침략 세력에 대해 저항했지만 태평천국은 처음에는 제국주의 세력에 대해 형제라고 인식했다가 뒤에 제국주의 정체를 인식한 후에 저항했다는 점에서 차이점을 보인다.
Comparison research on events of important significance in modern history in Korea and China which are namely Donghak Peasant Revolution and Taiping Heavenly Kingdom Movement is carried out in this dissertation. After the Opium War in 1840, European powers expanded their military invasion into Korea...
Comparison research on events of important significance in modern history in Korea and China which are namely Donghak Peasant Revolution and Taiping Heavenly Kingdom Movement is carried out in this dissertation. After the Opium War in 1840, European powers expanded their military invasion into Korea and China, and forced the signing of a series of unequal treaties, while huge indemnity made people in deep distress. In addition, corruption and incompetence of the current feudal government also enhanced people’s grudge against government. Therefore, in order to save people from deep distress, Hong Xiuquan in China founded the Taiping Heavenly Kingdom, while Che Jewoo in Korea also founded Donghak to rescue the people. To study Donghak Peasant Revolution and Taiping Heavenly Kingdom Movement , comparison research is carried out focusing on subject, expansion process, political program, attitude towards western religion and culture, and attitude towards imperialism. First, main leaders of Donghak Peasant Revolution are Che Jewoo , Che Shihyeng and Jeon Bongjoon while those of Taiping Heavenly Kingdom Movement are Hong Xiuquan and Hong Rengan. Although Confucianism does have certain impact on them, but the nature is greatly different from previous peasant movements. Main idea of peasant Revolution led by Che Jewoo, Che Shihyeng and Jeon Bongjoon is equality. This idea has promoted modernization of modern democracy in Korea. On the contrary, although Hong Xiuquan and Hong Rengan insisted on abandoning hierarchy, this has never been implemented. Second, expansion process of Donghak Peasant Revolution and Taiping Heavenly Kingdom Movement Donghak insisted on royalism instead of abandoning the feudal ideology of the Korea Dynasty, thinking it could achieve the goal only via changing two nobles and western powers. However, Taiping Heavenly Kingdom Movement kept fighting against the Qing Dynasty and established a new kingdom. Third, political program of Donghak Peasant Revolution are The Treaty of Quanzhou and Malpractice Reform Act, while that of Taiping Heavenly Kingdom Movement are The Land System of the Heavenly Kingdom and New Guide to Government . These two programs fully described the pursuit of modern ideas, with advanced significance. In land distribution aspect, the two political programs keep the same. In the aspect of permanence and thoroughness of revolution, Taiping Heavenly Kingdom Movement is more complete than The Treaty of Quanzhou. Four, Donghak Peasant Revolution insists on rejecting western religion and culture, on the contrary, Taiping Heavenly Kingdom Movement accepted western culture at the beginning, but denied western culture when recognized true colors of capitalism in later stage. Five, difference in attitude towards imperialism lied in Donghak’s resistance to Japanese aggression from the beginning to the end, but Taiping Heavenly Kingdom Movement regarded western powers as its brother, and resisted them only after recognizing true colors of imperialism till later stage.
Comparison research on events of important significance in modern history in Korea and China which are namely Donghak Peasant Revolution and Taiping Heavenly Kingdom Movement is carried out in this dissertation. After the Opium War in 1840, European powers expanded their military invasion into Korea and China, and forced the signing of a series of unequal treaties, while huge indemnity made people in deep distress. In addition, corruption and incompetence of the current feudal government also enhanced people’s grudge against government. Therefore, in order to save people from deep distress, Hong Xiuquan in China founded the Taiping Heavenly Kingdom, while Che Jewoo in Korea also founded Donghak to rescue the people. To study Donghak Peasant Revolution and Taiping Heavenly Kingdom Movement , comparison research is carried out focusing on subject, expansion process, political program, attitude towards western religion and culture, and attitude towards imperialism. First, main leaders of Donghak Peasant Revolution are Che Jewoo , Che Shihyeng and Jeon Bongjoon while those of Taiping Heavenly Kingdom Movement are Hong Xiuquan and Hong Rengan. Although Confucianism does have certain impact on them, but the nature is greatly different from previous peasant movements. Main idea of peasant Revolution led by Che Jewoo, Che Shihyeng and Jeon Bongjoon is equality. This idea has promoted modernization of modern democracy in Korea. On the contrary, although Hong Xiuquan and Hong Rengan insisted on abandoning hierarchy, this has never been implemented. Second, expansion process of Donghak Peasant Revolution and Taiping Heavenly Kingdom Movement Donghak insisted on royalism instead of abandoning the feudal ideology of the Korea Dynasty, thinking it could achieve the goal only via changing two nobles and western powers. However, Taiping Heavenly Kingdom Movement kept fighting against the Qing Dynasty and established a new kingdom. Third, political program of Donghak Peasant Revolution are The Treaty of Quanzhou and Malpractice Reform Act, while that of Taiping Heavenly Kingdom Movement are The Land System of the Heavenly Kingdom and New Guide to Government . These two programs fully described the pursuit of modern ideas, with advanced significance. In land distribution aspect, the two political programs keep the same. In the aspect of permanence and thoroughness of revolution, Taiping Heavenly Kingdom Movement is more complete than The Treaty of Quanzhou. Four, Donghak Peasant Revolution insists on rejecting western religion and culture, on the contrary, Taiping Heavenly Kingdom Movement accepted western culture at the beginning, but denied western culture when recognized true colors of capitalism in later stage. Five, difference in attitude towards imperialism lied in Donghak’s resistance to Japanese aggression from the beginning to the end, but Taiping Heavenly Kingdom Movement regarded western powers as its brother, and resisted them only after recognizing true colors of imperialism till later stage.
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