본 논문은 루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven 1770~1827)의 작품 피아노 소나타 Op.90에 대해 분석 연구하여 곡에 대한 이해를 돕는데 목적이 있다. 베토벤은 고전주의 형식을 확립시킨 작곡가이며, 고전주의 음악과 낭만주의 음악의 연결 역할을 한 작곡가로, 음악사에 매우 중요한 위치를 차지하고 있다. 그의 음악은 빌헬름 폰 렌츠(Wilhelm von Lenz)에 의해 세 개의 시기로 분류되어졌으며, 후에 많은 학자들이 그의 작품을 구분하였다. 피아노 소나타 Op.90은 중기의 마지막 소나타이며, 1814년에 작곡되었다. 제 1악장은 4분의 3박자 e단조의 소나타 알레그로 형식이며, 주요 동기들이 유기적으로 변형 및 발전하며 진행되고, 제시부가 반복되지 않는다. 제 2악장은 4분의 2박자의 곡으로, A-B-A′-C-A′-B-A″-Coda의 론도 소나타 형식이다. 제 1악장과 같은으뜸음조인 E장조 곡으로 서정적인 선율과 다양한 왼손반주로 이루어져 있다. 피아노 소나타 op.90은 중기 소나타의 틀 속에서 악장의 축소, 급격 한 다이나믹 대비에 의한 분위기 대조, 대범한 전조의 사용 등의 특징 을 보이며, 또한 독일어로 표기한 전체적 곡 분위기와 ...
본 논문은 루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven 1770~1827)의 작품 피아노 소나타 Op.90에 대해 분석 연구하여 곡에 대한 이해를 돕는데 목적이 있다. 베토벤은 고전주의 형식을 확립시킨 작곡가이며, 고전주의 음악과 낭만주의 음악의 연결 역할을 한 작곡가로, 음악사에 매우 중요한 위치를 차지하고 있다. 그의 음악은 빌헬름 폰 렌츠(Wilhelm von Lenz)에 의해 세 개의 시기로 분류되어졌으며, 후에 많은 학자들이 그의 작품을 구분하였다. 피아노 소나타 Op.90은 중기의 마지막 소나타이며, 1814년에 작곡되었다. 제 1악장은 4분의 3박자 e단조의 소나타 알레그로 형식이며, 주요 동기들이 유기적으로 변형 및 발전하며 진행되고, 제시부가 반복되지 않는다. 제 2악장은 4분의 2박자의 곡으로, A-B-A′-C-A′-B-A″-Coda의 론도 소나타 형식이다. 제 1악장과 같은으뜸음조인 E장조 곡으로 서정적인 선율과 다양한 왼손반주로 이루어져 있다. 피아노 소나타 op.90은 중기 소나타의 틀 속에서 악장의 축소, 급격 한 다이나믹 대비에 의한 분위기 대조, 대범한 전조의 사용 등의 특징 을 보이며, 또한 독일어로 표기한 전체적 곡 분위기와 감정 표현의 지 시어, 악장간의 같은으뜸음조 사용, 긴 트릴과 같은 특징들을 보여줌으 로써 후기소나타를 예견케하는 작품이다.
본 논문은 루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven 1770~1827)의 작품 피아노 소나타 Op.90에 대해 분석 연구하여 곡에 대한 이해를 돕는데 목적이 있다. 베토벤은 고전주의 형식을 확립시킨 작곡가이며, 고전주의 음악과 낭만주의 음악의 연결 역할을 한 작곡가로, 음악사에 매우 중요한 위치를 차지하고 있다. 그의 음악은 빌헬름 폰 렌츠(Wilhelm von Lenz)에 의해 세 개의 시기로 분류되어졌으며, 후에 많은 학자들이 그의 작품을 구분하였다. 피아노 소나타 Op.90은 중기의 마지막 소나타이며, 1814년에 작곡되었다. 제 1악장은 4분의 3박자 e단조의 소나타 알레그로 형식이며, 주요 동기들이 유기적으로 변형 및 발전하며 진행되고, 제시부가 반복되지 않는다. 제 2악장은 4분의 2박자의 곡으로, A-B-A′-C-A′-B-A″-Coda의 론도 소나타 형식이다. 제 1악장과 같은으뜸음조인 E장조 곡으로 서정적인 선율과 다양한 왼손반주로 이루어져 있다. 피아노 소나타 op.90은 중기 소나타의 틀 속에서 악장의 축소, 급격 한 다이나믹 대비에 의한 분위기 대조, 대범한 전조의 사용 등의 특징 을 보이며, 또한 독일어로 표기한 전체적 곡 분위기와 감정 표현의 지 시어, 악장간의 같은으뜸음조 사용, 긴 트릴과 같은 특징들을 보여줌으 로써 후기소나타를 예견케하는 작품이다.
Ludwig van Beethoven(1770~1827) is the composer who established the form of Classicism and who had a role as a bridge between Classicism and Romanticism, occupying very important status in music history. His music has been classified as three periods by Wilhelm von Lenz and various scholars sorted h...
Ludwig van Beethoven(1770~1827) is the composer who established the form of Classicism and who had a role as a bridge between Classicism and Romanticism, occupying very important status in music history. His music has been classified as three periods by Wilhelm von Lenz and various scholars sorted his pieces afterwards. The Piano sonata OP.90 is the last sonata in the middle period, composed in 1814. The first movement is sonata allegro form in E minor and three-four meter. The main motive progresses with organic alterations and developments and exposition does not repeat. The second movement is two-four meter and the rondo sonata form of A-B-A′-C-A′-B-A″-Coda. This movement is in E minor, which is the parallel key of the first movement, and consists of lyrical melody and accompaniment. The Piano Sonata Op.90 shows the characteristics of the middle period sonata such as reduction of movement, contrasting mood by drastic dynamic, and daring use of modulation. It also makes us to know late sonatas by showing the characteristics such as expression marks in German for whole mood and emotional expression, use of the parallel key between the movements, and long trill.
Ludwig van Beethoven(1770~1827) is the composer who established the form of Classicism and who had a role as a bridge between Classicism and Romanticism, occupying very important status in music history. His music has been classified as three periods by Wilhelm von Lenz and various scholars sorted his pieces afterwards. The Piano sonata OP.90 is the last sonata in the middle period, composed in 1814. The first movement is sonata allegro form in E minor and three-four meter. The main motive progresses with organic alterations and developments and exposition does not repeat. The second movement is two-four meter and the rondo sonata form of A-B-A′-C-A′-B-A″-Coda. This movement is in E minor, which is the parallel key of the first movement, and consists of lyrical melody and accompaniment. The Piano Sonata Op.90 shows the characteristics of the middle period sonata such as reduction of movement, contrasting mood by drastic dynamic, and daring use of modulation. It also makes us to know late sonatas by showing the characteristics such as expression marks in German for whole mood and emotional expression, use of the parallel key between the movements, and long trill.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.