이 연구에서는 유치원에 다니는 만 5세 유아의 학교준비도에 대하여 알아보고, 학교준비도가 유아의 자아개념과 학습행동에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 부천시와 인천광역시에 위치한 국·공립 유치원과 어린이집, 사립 유치원과 어린이집 9곳의 만 5세 총 14학급을 선정하였다. 이 학급에 속한 전체 유아 270명을 대상으로 조사하였고, 조사 내용이 일부 누락되거나 조사가 마무리되지 않은 유아 18명을 제외한 총 252명을 최종 연구대상으로 하였다. 유아의 학교준비도 측정을 위해 방소영(2013)의 우리나라 만 5세...
이 연구에서는 유치원에 다니는 만 5세 유아의 학교준비도에 대하여 알아보고, 학교준비도가 유아의 자아개념과 학습행동에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 부천시와 인천광역시에 위치한 국·공립 유치원과 어린이집, 사립 유치원과 어린이집 9곳의 만 5세 총 14학급을 선정하였다. 이 학급에 속한 전체 유아 270명을 대상으로 조사하였고, 조사 내용이 일부 누락되거나 조사가 마무리되지 않은 유아 18명을 제외한 총 252명을 최종 연구대상으로 하였다. 유아의 학교준비도 측정을 위해 방소영(2013)의 우리나라 만 5세 유아를 대상으로 개발한 ‘학교준비도 검사’를 수정·보완하여 사용하였다. 유아의 자아개념을 측정을 위해서는 송인섭이 감수하고 이경화, 고진영(2006)가 표준화한 ‘SCI 유아용 자아개념 검사’를 사용하였다. 마지막으로 유아 학습행동 측정은 McDermott, Green, Francis와 Stott(2000)에 의해 개발된 ‘유아학습행동 척도(Preschool Learning Behaviors Scale: PLBS)’를 정선교(2006)가 수정·번안한 척도를 사용하여 측정하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 학교준비도는 학문적 자아개념의 일부 하위 요인과는 상관이 있었으나, 비학문적 자아개념과는 상관이 없었다. 또한 학교준비도는 학습행동의 학습동기부여, 주의와 지속, 학습태도와 높은 수준의 상관이 있었다. 둘째, 만 5세 유아의 학교준비도는 학문적 자아개념에는 낮은 수준의 영향을 미치나, 비학문적 자아개념에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 만 5세 유아의 학교준비도의 적응 영역과 태도 영역이 학습행동의 학습동기 부여에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기능과 성향 영역의 학교준비도는 학습동기 부여에 영향을 미치지 않았다. 넷째, 만 5세 유아의 학교준비도의 태도, 적응, 기능 영역이 학습행동의 주의와 지속에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성향 영역은 주의와 지속에 영향력이 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 만 5세 유아의 학교준비도의 태도와 적응 영역이 학습태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 기능과 성향 영역의 학교준비도는 제외변수로, 유아의 학습태도에 영향력을 보이지 않았다. 요약하면, 학교준비도의 하위 요인들은 유아의 학습행동에 미치는 영향에서 차별화되었다. 적응과 태도는 학습동기 부여, 주의와 지속, 학습태도 모두에 영향을 주는 중요 변수였고, 기능도 주의와 지속에 영향을 미치는 변수로 확인되었다. 그러나 성향 영역의 학교준비도는 학습행동에 대한 설명력을 전혀 보이지 않았다. 이 연구의 결과와 시사점은 유아교사들이 유아의 학교준비도와 자아개념 및 학습행동을 이해하는 데 도움을 줄 수 있다. 특히 이 연구는 유아의 학교준비도가 자아개념과 학습행동에 정적 영향을 미침을 밝힌 의의를 가진다. 교사는 유아의 학교준비도를 반영하여 교육과정을 수립하고, 교수학습 방법을 제공해야 한다. 아울러 교육현장에서 유아들의 긍정적 자아개념을 형성을 위한 교사의 칭찬과 격려, 그리고 교육적 지도가 필요하며, 유아가 즐겁게 수업에 참여하며 학습에 필요로 하는 동기부여와 주의지속, 학습태도가 바르게 형성될 수 있도록 세심한 지도를 해야 할 것이다.
이 연구에서는 유치원에 다니는 만 5세 유아의 학교준비도에 대하여 알아보고, 학교준비도가 유아의 자아개념과 학습행동에 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 부천시와 인천광역시에 위치한 국·공립 유치원과 어린이집, 사립 유치원과 어린이집 9곳의 만 5세 총 14학급을 선정하였다. 이 학급에 속한 전체 유아 270명을 대상으로 조사하였고, 조사 내용이 일부 누락되거나 조사가 마무리되지 않은 유아 18명을 제외한 총 252명을 최종 연구대상으로 하였다. 유아의 학교준비도 측정을 위해 방소영(2013)의 우리나라 만 5세 유아를 대상으로 개발한 ‘학교준비도 검사’를 수정·보완하여 사용하였다. 유아의 자아개념을 측정을 위해서는 송인섭이 감수하고 이경화, 고진영(2006)가 표준화한 ‘SCI 유아용 자아개념 검사’를 사용하였다. 마지막으로 유아 학습행동 측정은 McDermott, Green, Francis와 Stott(2000)에 의해 개발된 ‘유아학습행동 척도(Preschool Learning Behaviors Scale: PLBS)’를 정선교(2006)가 수정·번안한 척도를 사용하여 측정하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 학교준비도는 학문적 자아개념의 일부 하위 요인과는 상관이 있었으나, 비학문적 자아개념과는 상관이 없었다. 또한 학교준비도는 학습행동의 학습동기부여, 주의와 지속, 학습태도와 높은 수준의 상관이 있었다. 둘째, 만 5세 유아의 학교준비도는 학문적 자아개념에는 낮은 수준의 영향을 미치나, 비학문적 자아개념에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 만 5세 유아의 학교준비도의 적응 영역과 태도 영역이 학습행동의 학습동기 부여에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기능과 성향 영역의 학교준비도는 학습동기 부여에 영향을 미치지 않았다. 넷째, 만 5세 유아의 학교준비도의 태도, 적응, 기능 영역이 학습행동의 주의와 지속에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성향 영역은 주의와 지속에 영향력이 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 만 5세 유아의 학교준비도의 태도와 적응 영역이 학습태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 기능과 성향 영역의 학교준비도는 제외변수로, 유아의 학습태도에 영향력을 보이지 않았다. 요약하면, 학교준비도의 하위 요인들은 유아의 학습행동에 미치는 영향에서 차별화되었다. 적응과 태도는 학습동기 부여, 주의와 지속, 학습태도 모두에 영향을 주는 중요 변수였고, 기능도 주의와 지속에 영향을 미치는 변수로 확인되었다. 그러나 성향 영역의 학교준비도는 학습행동에 대한 설명력을 전혀 보이지 않았다. 이 연구의 결과와 시사점은 유아교사들이 유아의 학교준비도와 자아개념 및 학습행동을 이해하는 데 도움을 줄 수 있다. 특히 이 연구는 유아의 학교준비도가 자아개념과 학습행동에 정적 영향을 미침을 밝힌 의의를 가진다. 교사는 유아의 학교준비도를 반영하여 교육과정을 수립하고, 교수학습 방법을 제공해야 한다. 아울러 교육현장에서 유아들의 긍정적 자아개념을 형성을 위한 교사의 칭찬과 격려, 그리고 교육적 지도가 필요하며, 유아가 즐겁게 수업에 참여하며 학습에 필요로 하는 동기부여와 주의지속, 학습태도가 바르게 형성될 수 있도록 세심한 지도를 해야 할 것이다.
In this study, to learn about the school readiness of preschooler’s 5 year, also School readiness is examine the effects the child's self-concept and learning behavior. National and public kindergartens and daycare centers, private kindergartens and daycare centers located in Incheon and Bucheon To ...
In this study, to learn about the school readiness of preschooler’s 5 year, also School readiness is examine the effects the child's self-concept and learning behavior. National and public kindergartens and daycare centers, private kindergartens and daycare centers located in Incheon and Bucheon To this end, a total of 5 year olds attending the nine institutions were selected 14 classrooms. For this study, 270 infants were investigated. However, it was total 252 people, excluding the part of the missing or inadequate 18 people were studied. School readiness of children was also developed for the five years to measure the Soyoung Bang(2013) "school readiness test" was used to refine. In order to measure the infant of self-concept, used Inseop Song is supervised Gyeonghwa Lee, Jin'youn Go (2006) has standardized the SCI. Finally infant learning behavior measurement using McDermott, Green, Francis and Stott (2000)’s PLBS adapted by Seongyo Jeong(2006). The results of this study are as follows. First, there is a correlation with school readiness of children of sub-variables academic self-concep, but Non-academic self-concept does not correlation. In addition, School readiness is learning motivation, attention and persistence, learning attitude and high level of correlation between the learning behavior. Second, the school readiness of children five years of age was also a has a relatively low effect on academic self-concept, appears to be non-academic self-concept not affect. Third, the school readiness of children five years of age was also adapt and attitude variable was shown to affect the learning motivation of learning behavior. Function and disposition variable did not affect the learning motivation. Fourth, the school readiness of children 5 years of age attitude, adaptive, functional variable were found to be affecting the care and continuation of learned behavior. Disposition variable there was no effect on the attention and persistence. Fifth, the school readiness of children five years of age attitude and adapt appears to affect attitudes to learning. However, the function and the disposition is variable except for school readiness and does not affect the learning attitude of the infant. In summary, the sub-variables of a school readiness were differentiated impact on the learning behavior of children. Adaptation and attitude, learning motivation, attention and persistence, is an important variable that affect both learning attitude, Also to function it is confirmed as variables that affect the persistence and attention. However, propensity variable also for school readiness, did not show the explanatory power for the learned behavior. Result with the suggestion of this study, Teachers can provide school readiness, self-concept and learning behavior to understand the child. In this particular study, school readiness has a reveal significance the static effect on learning behavior and self-concept. Teacher is to establish a curriculum to reflect the also school readiness, must provide a teaching and learning method. In addition, in the education field, for the formation of positive self-concept of children, there is a need for encouragement and education guidance and praise of teachers. Also children to participate in fun lesson, necessary stimulus to motivation, attention, learning attitude is required meticulous guidance so that it can be properly formed.
In this study, to learn about the school readiness of preschooler’s 5 year, also School readiness is examine the effects the child's self-concept and learning behavior. National and public kindergartens and daycare centers, private kindergartens and daycare centers located in Incheon and Bucheon To this end, a total of 5 year olds attending the nine institutions were selected 14 classrooms. For this study, 270 infants were investigated. However, it was total 252 people, excluding the part of the missing or inadequate 18 people were studied. School readiness of children was also developed for the five years to measure the Soyoung Bang(2013) "school readiness test" was used to refine. In order to measure the infant of self-concept, used Inseop Song is supervised Gyeonghwa Lee, Jin'youn Go (2006) has standardized the SCI. Finally infant learning behavior measurement using McDermott, Green, Francis and Stott (2000)’s PLBS adapted by Seongyo Jeong(2006). The results of this study are as follows. First, there is a correlation with school readiness of children of sub-variables academic self-concep, but Non-academic self-concept does not correlation. In addition, School readiness is learning motivation, attention and persistence, learning attitude and high level of correlation between the learning behavior. Second, the school readiness of children five years of age was also a has a relatively low effect on academic self-concept, appears to be non-academic self-concept not affect. Third, the school readiness of children five years of age was also adapt and attitude variable was shown to affect the learning motivation of learning behavior. Function and disposition variable did not affect the learning motivation. Fourth, the school readiness of children 5 years of age attitude, adaptive, functional variable were found to be affecting the care and continuation of learned behavior. Disposition variable there was no effect on the attention and persistence. Fifth, the school readiness of children five years of age attitude and adapt appears to affect attitudes to learning. However, the function and the disposition is variable except for school readiness and does not affect the learning attitude of the infant. In summary, the sub-variables of a school readiness were differentiated impact on the learning behavior of children. Adaptation and attitude, learning motivation, attention and persistence, is an important variable that affect both learning attitude, Also to function it is confirmed as variables that affect the persistence and attention. However, propensity variable also for school readiness, did not show the explanatory power for the learned behavior. Result with the suggestion of this study, Teachers can provide school readiness, self-concept and learning behavior to understand the child. In this particular study, school readiness has a reveal significance the static effect on learning behavior and self-concept. Teacher is to establish a curriculum to reflect the also school readiness, must provide a teaching and learning method. In addition, in the education field, for the formation of positive self-concept of children, there is a need for encouragement and education guidance and praise of teachers. Also children to participate in fun lesson, necessary stimulus to motivation, attention, learning attitude is required meticulous guidance so that it can be properly formed.
주제어
#학교준비도 자아개념 학습행동
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.