이 연구는 초등학교 독서교육에 있어서 옛이야기 그림책 비교중심 수업에 대한 반응과 지도방안을 고찰해 보고자 하였다. 옛이야기는 초등학교 3∼5학년 국어교과서에 수록되어 있는데, 주로 이야기의 원인과 결과 찾기, 이야기 흐름에 따라 정리하기 등의 활동으로 구성되어 있다. 옛이야기는 남녀노소에 관계없이 즐거움을 제공하고 가볍게 읽을 수 있는 이야기이지만, 그 이야기 안에는 문학적, 심리적 상징들이 많이 들어있어 다양한 해석들이 가능하다. 초등학교 저학년 학생들에게는 옛이야기가 주는 구수함과 해학 그리고 교훈을 주는 것으로 충분할 수 있겠으나, 초등학교 고학년 학생들에게는 겉으로 드러나 있는 뻔한 교훈적 요소만으로는 흥미를 줄 수 없다. 그래서 초등학교 고학년에 맞는 옛이야기에 대한 다양한 해석 방법과 연구가 필요하다. 이 연구에서는 먼저 옛이야기와 그림책에 대한 특징과 교육적 가치를 살펴보고, 아동독자의 수업 방안에 앞서 옛이야기 그림책 비교 관점에 대해 살펴보았다. 본 논문의 연구 대상으로 선정한 옛이야기 세 편은 신화가 민담으로 바뀐 형식으로 신화적 성격이 두드러져 나타나고 있으며, 인간발달, 인간성숙으로 가는 관문 즉 입문의 과정을 거치는 시험이 있다. 입문한다는 것은 죽음을 배우는 것이다. 어두움이나 죽음의 상징들은 상당한 의미를 지니고 있다. 저승 통과를 완료하는 것은 성장, 성숙을 의미하는데 ‘죽음의 문턱’에 들어선다는 것 자체가 어려운 일이며 그에 대한 대가를 치르게 된다는 것이다. 이 연구는 읽는다는 것은 곧 비교한다는 것에 의미를 두고, 초등학교 3∼5학년을 대상으로 각 학년에서 두 반씩 선정하여 반응을 분석하였다. 초등학교 3∼5학년에게 책에 대한 비교를 요구하는 시도가 무리일 수도 있겠으나, 옛사람들이 남긴 이야기의 매력과 가치를 깨닫고 그림책의 미적 아름다움을 감각으로 일깨워 아동들의 포용력과 이해력을 넓힐 수 있는데 도움이 된다면 이 연구는 비교문학으로써 새로운 시도가 될 수 있다. 이 연구에서 초등학교 5학년 옛이야기의 그림책 수업 지도 방안을 우리 옛이야기로 한정지을 것이 아니라, 외국의 옛이야기와 우리나라의 옛이야기의 비슷한 ...
이 연구는 초등학교 독서교육에 있어서 옛이야기 그림책 비교중심 수업에 대한 반응과 지도방안을 고찰해 보고자 하였다. 옛이야기는 초등학교 3∼5학년 국어교과서에 수록되어 있는데, 주로 이야기의 원인과 결과 찾기, 이야기 흐름에 따라 정리하기 등의 활동으로 구성되어 있다. 옛이야기는 남녀노소에 관계없이 즐거움을 제공하고 가볍게 읽을 수 있는 이야기이지만, 그 이야기 안에는 문학적, 심리적 상징들이 많이 들어있어 다양한 해석들이 가능하다. 초등학교 저학년 학생들에게는 옛이야기가 주는 구수함과 해학 그리고 교훈을 주는 것으로 충분할 수 있겠으나, 초등학교 고학년 학생들에게는 겉으로 드러나 있는 뻔한 교훈적 요소만으로는 흥미를 줄 수 없다. 그래서 초등학교 고학년에 맞는 옛이야기에 대한 다양한 해석 방법과 연구가 필요하다. 이 연구에서는 먼저 옛이야기와 그림책에 대한 특징과 교육적 가치를 살펴보고, 아동독자의 수업 방안에 앞서 옛이야기 그림책 비교 관점에 대해 살펴보았다. 본 논문의 연구 대상으로 선정한 옛이야기 세 편은 신화가 민담으로 바뀐 형식으로 신화적 성격이 두드러져 나타나고 있으며, 인간발달, 인간성숙으로 가는 관문 즉 입문의 과정을 거치는 시험이 있다. 입문한다는 것은 죽음을 배우는 것이다. 어두움이나 죽음의 상징들은 상당한 의미를 지니고 있다. 저승 통과를 완료하는 것은 성장, 성숙을 의미하는데 ‘죽음의 문턱’에 들어선다는 것 자체가 어려운 일이며 그에 대한 대가를 치르게 된다는 것이다. 이 연구는 읽는다는 것은 곧 비교한다는 것에 의미를 두고, 초등학교 3∼5학년을 대상으로 각 학년에서 두 반씩 선정하여 반응을 분석하였다. 초등학교 3∼5학년에게 책에 대한 비교를 요구하는 시도가 무리일 수도 있겠으나, 옛사람들이 남긴 이야기의 매력과 가치를 깨닫고 그림책의 미적 아름다움을 감각으로 일깨워 아동들의 포용력과 이해력을 넓힐 수 있는데 도움이 된다면 이 연구는 비교문학으로써 새로운 시도가 될 수 있다. 이 연구에서 초등학교 5학년 옛이야기의 그림책 수업 지도 방안을 우리 옛이야기로 한정지을 것이 아니라, 외국의 옛이야기와 우리나라의 옛이야기의 비슷한 화소를 엮어 비교하는 수업방안을 구상한다면 좋은 비교문학 수업 지도 방안이 되리라 기대한다.
이 연구는 초등학교 독서교육에 있어서 옛이야기 그림책 비교중심 수업에 대한 반응과 지도방안을 고찰해 보고자 하였다. 옛이야기는 초등학교 3∼5학년 국어교과서에 수록되어 있는데, 주로 이야기의 원인과 결과 찾기, 이야기 흐름에 따라 정리하기 등의 활동으로 구성되어 있다. 옛이야기는 남녀노소에 관계없이 즐거움을 제공하고 가볍게 읽을 수 있는 이야기이지만, 그 이야기 안에는 문학적, 심리적 상징들이 많이 들어있어 다양한 해석들이 가능하다. 초등학교 저학년 학생들에게는 옛이야기가 주는 구수함과 해학 그리고 교훈을 주는 것으로 충분할 수 있겠으나, 초등학교 고학년 학생들에게는 겉으로 드러나 있는 뻔한 교훈적 요소만으로는 흥미를 줄 수 없다. 그래서 초등학교 고학년에 맞는 옛이야기에 대한 다양한 해석 방법과 연구가 필요하다. 이 연구에서는 먼저 옛이야기와 그림책에 대한 특징과 교육적 가치를 살펴보고, 아동독자의 수업 방안에 앞서 옛이야기 그림책 비교 관점에 대해 살펴보았다. 본 논문의 연구 대상으로 선정한 옛이야기 세 편은 신화가 민담으로 바뀐 형식으로 신화적 성격이 두드러져 나타나고 있으며, 인간발달, 인간성숙으로 가는 관문 즉 입문의 과정을 거치는 시험이 있다. 입문한다는 것은 죽음을 배우는 것이다. 어두움이나 죽음의 상징들은 상당한 의미를 지니고 있다. 저승 통과를 완료하는 것은 성장, 성숙을 의미하는데 ‘죽음의 문턱’에 들어선다는 것 자체가 어려운 일이며 그에 대한 대가를 치르게 된다는 것이다. 이 연구는 읽는다는 것은 곧 비교한다는 것에 의미를 두고, 초등학교 3∼5학년을 대상으로 각 학년에서 두 반씩 선정하여 반응을 분석하였다. 초등학교 3∼5학년에게 책에 대한 비교를 요구하는 시도가 무리일 수도 있겠으나, 옛사람들이 남긴 이야기의 매력과 가치를 깨닫고 그림책의 미적 아름다움을 감각으로 일깨워 아동들의 포용력과 이해력을 넓힐 수 있는데 도움이 된다면 이 연구는 비교문학으로써 새로운 시도가 될 수 있다. 이 연구에서 초등학교 5학년 옛이야기의 그림책 수업 지도 방안을 우리 옛이야기로 한정지을 것이 아니라, 외국의 옛이야기와 우리나라의 옛이야기의 비슷한 화소를 엮어 비교하는 수업방안을 구상한다면 좋은 비교문학 수업 지도 방안이 되리라 기대한다.
This study aims to review the response to class mainly on comparison of folk tale picture book in reading education at an elementary school and the teaching method. Old stories are contained in Korean language texbooks of elementary school 3rd∼5th grade and those are mainly composed of cause of stor...
This study aims to review the response to class mainly on comparison of folk tale picture book in reading education at an elementary school and the teaching method. Old stories are contained in Korean language texbooks of elementary school 3rd∼5th grade and those are mainly composed of cause of story, discovery of result, and arrangement pursuant to story development. Old stories can be read providing pleasure regardless of age or gender but various interpretations can be drawn from those because the stories contain many literary and psychic symbols. Amusing, humor and message of old stories will be enough for elementary lower grades but superficial and obvious didactic elements cannot attract interest of elementary higher grades. Therefore, it is required to have various analysis methods and researches suitable for elementary higher grades. This study first looked into characteristics and educational values of old stories and investigated comparison aspects of picture books about old stories prior to teaching strategy for child readers. Three old stories selected for this research thesis have a folk tale format instead of mythology and they remarkably show mythical feature; they have a gateway to human development and human maturity, i.e. a test of an introduction course. Introducion means to learn death. Symbol of darkness or death has a significant meaning. Completion of passing beyond afterlife means growth and maturity; it is difficult to enter into ′death′s door′ itself; and, it means to pay the price for it. Laying emphasis on the fact that reading is comparison, this study selected 2 classes from the 3rd∼5th grade of elementary school any conducted an analysis response. It might be unreasonable to ask the 3rd∼5th grade of elementary school for comparison of books; but this study would be a new attempt as comparative literature if it gives a help for children to have a mind of great capacity and comprehension by making them recognize attraction and value of old stories left by the ancients and by enlightening aesthetic beauty of picture books. This study expects that it will be a good teaching method for comparative literature if it plans a teaching method of comparing foreign old stories with ours instead of limiting teaching method on picture books in the 5th grade of elementary school only to our old stories.
This study aims to review the response to class mainly on comparison of folk tale picture book in reading education at an elementary school and the teaching method. Old stories are contained in Korean language texbooks of elementary school 3rd∼5th grade and those are mainly composed of cause of story, discovery of result, and arrangement pursuant to story development. Old stories can be read providing pleasure regardless of age or gender but various interpretations can be drawn from those because the stories contain many literary and psychic symbols. Amusing, humor and message of old stories will be enough for elementary lower grades but superficial and obvious didactic elements cannot attract interest of elementary higher grades. Therefore, it is required to have various analysis methods and researches suitable for elementary higher grades. This study first looked into characteristics and educational values of old stories and investigated comparison aspects of picture books about old stories prior to teaching strategy for child readers. Three old stories selected for this research thesis have a folk tale format instead of mythology and they remarkably show mythical feature; they have a gateway to human development and human maturity, i.e. a test of an introduction course. Introducion means to learn death. Symbol of darkness or death has a significant meaning. Completion of passing beyond afterlife means growth and maturity; it is difficult to enter into ′death′s door′ itself; and, it means to pay the price for it. Laying emphasis on the fact that reading is comparison, this study selected 2 classes from the 3rd∼5th grade of elementary school any conducted an analysis response. It might be unreasonable to ask the 3rd∼5th grade of elementary school for comparison of books; but this study would be a new attempt as comparative literature if it gives a help for children to have a mind of great capacity and comprehension by making them recognize attraction and value of old stories left by the ancients and by enlightening aesthetic beauty of picture books. This study expects that it will be a good teaching method for comparative literature if it plans a teaching method of comparing foreign old stories with ours instead of limiting teaching method on picture books in the 5th grade of elementary school only to our old stories.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.