미용 석·박사 학위 취득 동기의 교육만족과 활용도에 관한 연구 A Study on the Motivation for the Acquisition of Graduate Degree of Beauty Arts, Education Satisfaction and its Utilization원문보기
국 문 요 약 미용 석·박사 학위 취득 동기의 교육만족과 활용도에 관한 연구 정보화 시대를 살아가고 있는 현재 우리나라의 서비스 교육산업의 규모가 커짐에 따라 미용계의 교육산업도 확대 발전되었으며, 이에 따라 고학력을 요구하는 학생 수요자들이 늘고 있다. 그러나 많은 대학원들이 설립 이래로 양적 팽창만 거듭해왔기 때문에 이와 비례하여 질적 향상이 미흡한 실정이다. 학교에 따라 교육의 질이 상이하거나 부실한 교육을 제공하고, 행정 운영을 하는 등 대학원이 손쉬운 학위 취득을 위한 도구로 전락했다는 비판들이 나오고 있다. 따라서 대학원 교육의 체계적인 개선을 위하여 먼저 학생 수요자의 관점에서 본 미용 대학원의 현주소를 파악하는 것이 급선무이다. 이를 둘러싼 다양한 연구 지표 중 학생 수요자의 관점에서 교육의 질을 논의하거나 측정할 때 가장 널리 활용되는 지표는 교육 동기에 따른 교육 만족도와 활용도이다. 본 연구에서 ...
국 문 요 약 미용 석·박사 학위 취득 동기의 교육만족과 활용도에 관한 연구 정보화 시대를 살아가고 있는 현재 우리나라의 서비스 교육산업의 규모가 커짐에 따라 미용계의 교육산업도 확대 발전되었으며, 이에 따라 고학력을 요구하는 학생 수요자들이 늘고 있다. 그러나 많은 대학원들이 설립 이래로 양적 팽창만 거듭해왔기 때문에 이와 비례하여 질적 향상이 미흡한 실정이다. 학교에 따라 교육의 질이 상이하거나 부실한 교육을 제공하고, 행정 운영을 하는 등 대학원이 손쉬운 학위 취득을 위한 도구로 전락했다는 비판들이 나오고 있다. 따라서 대학원 교육의 체계적인 개선을 위하여 먼저 학생 수요자의 관점에서 본 미용 대학원의 현주소를 파악하는 것이 급선무이다. 이를 둘러싼 다양한 연구 지표 중 학생 수요자의 관점에서 교육의 질을 논의하거나 측정할 때 가장 널리 활용되는 지표는 교육 동기에 따른 교육 만족도와 활용도이다. 본 연구에서 설문지법을 사용하여 전국의 미용 관련 학위 소지자를 대상으로 수집된 332부 SPSS 20.0을 통해 적용된 분석방법은 빈도분석, 교차분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 회귀분석이며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전국의 미용 관련 학위 소지자는 남성보다 여성의 비율이 상대적으로 월등히 높고, 그들의 직업은 대학이나 대학교의 교수인 경우가 가장 많다. 또한 학위 취득에 필요한 교육비의 부담은 100% 본인이 부담하는 경우가 가장 많으며, 학위를 취득하는 과정에서 가장 어려운 사항은 시간적인 문제인 것으로 나타났다. 학위를 취득하는 동기는 대부분이 자기 발전 때문이며, 학위를 취득하는 목적은 삶의 발전 또는 교수가 되기 위한 것으로 나타났다. 한편 학위를 취득하기 위해 학교를 선택할 때에는 교육적인 질보다는 학교의 명성을 중요하게 생각하는 경우가 일반적이다. 둘째, 취득한 학위별 인구통계학적 특성의 차이에 대한 교차분석 결과, 성별을 제외한 연령, 결혼, 직업, 월평균 소득의 항목에서 취득한 학위와 인구통계학적 특성 간에 유의한 종속적 관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 교육 배경 특성의 차이에 대한 교차분석 결과, 학위 취득에 소요된 경비, 학위 취득 후의 직업, 학위 취득 과정에서 지인들의 협력, 교육비 부담 비율, 학위 취득 관련 개선사항 순으로 취득한 학위와 유의한 종속적 관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학위 취득의 동기와 취득 학위의 만족도에 대한 요인 분석 결과, 학위 취득의 동기는 두 개의 요인이 추출 되었고 ‘내적 동기’와 ‘외적 동기’로 명명하였다. 취득 학위에 대한 만족도는 두 개의 요인이 추출 되었고, '교육의 질'과 ‘교육 환경’으로 명명하였다. 넷째, 미용관련 학위 취득자들에 대한 회귀분석결과, 석사와 박사 학위 취득자 모두 동기가 높아질수록 만족도가 높아지며, 만족도가 높아질수록 활용도도 높아지는 양의 관계에 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 세부적인 요인별 회귀분석 결과, 석사 학위 취득에 대한 동기가 높아질수록 교육의 질적인 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 또한, 석사 학위 취득에 대한 내적인 동기가 높아질수록 취득학위의 활용도가 높아지는 것으로 나타났다. 한편, 박사 학위 취득에 대한 동기가 높아질수록 교육의 질적인 만족도와 취득 학위에 대한 활용도가 함께 높아지는 것으로 나타났다. 또한, 박사 학위 취득에 대한 내적인 동기가 높아질수록 교육 환경에 대한 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 본 연구는 미용 관련 학위 취득의 관심과 미용 관련 학위 취득자가 증가하고 있는 추세에 맞춰서 미용 관련 학위 취득자들의 석·박사 학위 취득 동기에 따른 교육의 만족도 및 활용도의 관계 자료를 제공하고 있다. 이를 통해 학위 취득 동기의 중요성을 제고하고, 대학원생의 교육에 대한 만족과 활용도를 높이는 기초 자료를 제공함으로써, 향후 미용 교육계의 능동적인 발전과 개선에 있어서 도움을 줄 수 있는 기반이 될 것이다.
국 문 요 약 미용 석·박사 학위 취득 동기의 교육만족과 활용도에 관한 연구 정보화 시대를 살아가고 있는 현재 우리나라의 서비스 교육산업의 규모가 커짐에 따라 미용계의 교육산업도 확대 발전되었으며, 이에 따라 고학력을 요구하는 학생 수요자들이 늘고 있다. 그러나 많은 대학원들이 설립 이래로 양적 팽창만 거듭해왔기 때문에 이와 비례하여 질적 향상이 미흡한 실정이다. 학교에 따라 교육의 질이 상이하거나 부실한 교육을 제공하고, 행정 운영을 하는 등 대학원이 손쉬운 학위 취득을 위한 도구로 전락했다는 비판들이 나오고 있다. 따라서 대학원 교육의 체계적인 개선을 위하여 먼저 학생 수요자의 관점에서 본 미용 대학원의 현주소를 파악하는 것이 급선무이다. 이를 둘러싼 다양한 연구 지표 중 학생 수요자의 관점에서 교육의 질을 논의하거나 측정할 때 가장 널리 활용되는 지표는 교육 동기에 따른 교육 만족도와 활용도이다. 본 연구에서 설문지법을 사용하여 전국의 미용 관련 학위 소지자를 대상으로 수집된 332부 SPSS 20.0을 통해 적용된 분석방법은 빈도분석, 교차분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 회귀분석이며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전국의 미용 관련 학위 소지자는 남성보다 여성의 비율이 상대적으로 월등히 높고, 그들의 직업은 대학이나 대학교의 교수인 경우가 가장 많다. 또한 학위 취득에 필요한 교육비의 부담은 100% 본인이 부담하는 경우가 가장 많으며, 학위를 취득하는 과정에서 가장 어려운 사항은 시간적인 문제인 것으로 나타났다. 학위를 취득하는 동기는 대부분이 자기 발전 때문이며, 학위를 취득하는 목적은 삶의 발전 또는 교수가 되기 위한 것으로 나타났다. 한편 학위를 취득하기 위해 학교를 선택할 때에는 교육적인 질보다는 학교의 명성을 중요하게 생각하는 경우가 일반적이다. 둘째, 취득한 학위별 인구통계학적 특성의 차이에 대한 교차분석 결과, 성별을 제외한 연령, 결혼, 직업, 월평균 소득의 항목에서 취득한 학위와 인구통계학적 특성 간에 유의한 종속적 관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 교육 배경 특성의 차이에 대한 교차분석 결과, 학위 취득에 소요된 경비, 학위 취득 후의 직업, 학위 취득 과정에서 지인들의 협력, 교육비 부담 비율, 학위 취득 관련 개선사항 순으로 취득한 학위와 유의한 종속적 관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학위 취득의 동기와 취득 학위의 만족도에 대한 요인 분석 결과, 학위 취득의 동기는 두 개의 요인이 추출 되었고 ‘내적 동기’와 ‘외적 동기’로 명명하였다. 취득 학위에 대한 만족도는 두 개의 요인이 추출 되었고, '교육의 질'과 ‘교육 환경’으로 명명하였다. 넷째, 미용관련 학위 취득자들에 대한 회귀분석결과, 석사와 박사 학위 취득자 모두 동기가 높아질수록 만족도가 높아지며, 만족도가 높아질수록 활용도도 높아지는 양의 관계에 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 세부적인 요인별 회귀분석 결과, 석사 학위 취득에 대한 동기가 높아질수록 교육의 질적인 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 또한, 석사 학위 취득에 대한 내적인 동기가 높아질수록 취득학위의 활용도가 높아지는 것으로 나타났다. 한편, 박사 학위 취득에 대한 동기가 높아질수록 교육의 질적인 만족도와 취득 학위에 대한 활용도가 함께 높아지는 것으로 나타났다. 또한, 박사 학위 취득에 대한 내적인 동기가 높아질수록 교육 환경에 대한 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 본 연구는 미용 관련 학위 취득의 관심과 미용 관련 학위 취득자가 증가하고 있는 추세에 맞춰서 미용 관련 학위 취득자들의 석·박사 학위 취득 동기에 따른 교육의 만족도 및 활용도의 관계 자료를 제공하고 있다. 이를 통해 학위 취득 동기의 중요성을 제고하고, 대학원생의 교육에 대한 만족과 활용도를 높이는 기초 자료를 제공함으로써, 향후 미용 교육계의 능동적인 발전과 개선에 있어서 도움을 줄 수 있는 기반이 될 것이다.
Abstract A Study on the Motivation for the Acquisition of Graduate Degree of Beauty Arts, Education Satisfaction and its Utilization Name: Su-Jung Oh Dept. of Beauty Arts The Graduate School of SeoKyung University In the information age as currently, the scale of service education industry of our co...
Abstract A Study on the Motivation for the Acquisition of Graduate Degree of Beauty Arts, Education Satisfaction and its Utilization Name: Su-Jung Oh Dept. of Beauty Arts The Graduate School of SeoKyung University In the information age as currently, the scale of service education industry of our country has been increasing, the beauty education industry has been also increasing and developing. And there have been increasing student consumers who need higher education careers accordingly. A lot of graduate schools, however, have kept just expanding quantitatively since their establishments, which causes qualitative problems proportionally. As the quality of education varies in schools with poorly provided education and administrative intervention criticism is coming out that a graduate school is degenerated into a tool for acquiring a graduate degree easily. Therefore, it is imperative to understand the current situation of graduate schools of beauty from student consumers’ perspectives to make the systematic improvement of graduate education possible. Among a variety of research indices the most widely used one is the levels of education satisfaction and utilization when you discuss or measure the quality of education from student consumers’ perspectives. The analytical methods used in this study are frequency analysis, cross analysis, factor analysis, reliability analysis and regression analysis applied to SPSS 20.0 which were made through 332 copies of questionnaires given out to national beauty-related degree holders. First, women are much higher proportion than men in national beauty-related degree holders who work for colleges or universities as propessor. Education costs needed for degree acquisition is paid 100% by the person himself/herself most often. The most challenging problem in the process of degree acquisition is time. The motivation for a graduate degree is mostly for self-improvement and the purpose of a degree is to make progress in life or to be a professor. On the other hand, on choosing a school to get a degree it is general to give more weight to the reputation of the school than the quality of education. Second, the result of the cross analysis of the differences in the demographic characteristics for each academic degree shows a significant dependent relationship in age, marital status, career and monthly average income, except for gender, between the demographic characteristics and academic degrees. In addition, the cross analysis of the differences in the characteristics of educational background shows a significant dependent relationship between an earned degree, and cost for degree acquisition, career after degree acquisition, acquaintances’ collaboration in the process of degree acquisition, education expenses ratio, and improvements related to degree acquisition in the order enumerated. Third, as the result of the factor analysis of the motivation, and the satisfaction level of a graduate degree two factors were named ‘intrinsic motivation’ and ‘extrinsic motivation’. They are extracted from the motivation for a graduate degree. And two factors were named ‘the quality of education’ and ‘education environment’. They are extracted from the satisfaction level of a graduate degree. Fourth, the result of the regression analysis of beauty-related degree holders shows that the more master's and doctor's degree holders are motivated, the higher their satisfaction levels increase and that the higher their satisfaction levels increase the higher their utilization levels increase. Fifth, the result of the regression analysis of detailed factors shows that the higher the motivation for obtaining a master's degree the higher the satisfaction level with the quality of education. It is also showed that the higher the intrinsic motivation for a master's degree is the higher its utilization level is. On the other hand, it turns out that the higher the motivation for obtaining a doctor'sl degree is the higher both the satisfaction level with the quality of education and the utilization level of the obtained doctoral degree are and that the higher the intrinsic motivation for a doctoral degree is the higher the satisfaction level with education environment. Along with the trend of the increasing interest in getting a beauty-related degree and the increasing number of its holders, this study provides materials regarding the relationship between beauty-related degree holders’ motivations for obtaining master’s and doctor's degrees, and education satisfaction and its utilization. This study can be a part of infrastructure helpful to the proactive development and improvement in beauty education by raising the importance of the motivation for obtaining graduate degrees and by providing basic materials which can help graduate students’ educational satisfaction and utilization increase.
Abstract A Study on the Motivation for the Acquisition of Graduate Degree of Beauty Arts, Education Satisfaction and its Utilization Name: Su-Jung Oh Dept. of Beauty Arts The Graduate School of SeoKyung University In the information age as currently, the scale of service education industry of our country has been increasing, the beauty education industry has been also increasing and developing. And there have been increasing student consumers who need higher education careers accordingly. A lot of graduate schools, however, have kept just expanding quantitatively since their establishments, which causes qualitative problems proportionally. As the quality of education varies in schools with poorly provided education and administrative intervention criticism is coming out that a graduate school is degenerated into a tool for acquiring a graduate degree easily. Therefore, it is imperative to understand the current situation of graduate schools of beauty from student consumers’ perspectives to make the systematic improvement of graduate education possible. Among a variety of research indices the most widely used one is the levels of education satisfaction and utilization when you discuss or measure the quality of education from student consumers’ perspectives. The analytical methods used in this study are frequency analysis, cross analysis, factor analysis, reliability analysis and regression analysis applied to SPSS 20.0 which were made through 332 copies of questionnaires given out to national beauty-related degree holders. First, women are much higher proportion than men in national beauty-related degree holders who work for colleges or universities as propessor. Education costs needed for degree acquisition is paid 100% by the person himself/herself most often. The most challenging problem in the process of degree acquisition is time. The motivation for a graduate degree is mostly for self-improvement and the purpose of a degree is to make progress in life or to be a professor. On the other hand, on choosing a school to get a degree it is general to give more weight to the reputation of the school than the quality of education. Second, the result of the cross analysis of the differences in the demographic characteristics for each academic degree shows a significant dependent relationship in age, marital status, career and monthly average income, except for gender, between the demographic characteristics and academic degrees. In addition, the cross analysis of the differences in the characteristics of educational background shows a significant dependent relationship between an earned degree, and cost for degree acquisition, career after degree acquisition, acquaintances’ collaboration in the process of degree acquisition, education expenses ratio, and improvements related to degree acquisition in the order enumerated. Third, as the result of the factor analysis of the motivation, and the satisfaction level of a graduate degree two factors were named ‘intrinsic motivation’ and ‘extrinsic motivation’. They are extracted from the motivation for a graduate degree. And two factors were named ‘the quality of education’ and ‘education environment’. They are extracted from the satisfaction level of a graduate degree. Fourth, the result of the regression analysis of beauty-related degree holders shows that the more master's and doctor's degree holders are motivated, the higher their satisfaction levels increase and that the higher their satisfaction levels increase the higher their utilization levels increase. Fifth, the result of the regression analysis of detailed factors shows that the higher the motivation for obtaining a master's degree the higher the satisfaction level with the quality of education. It is also showed that the higher the intrinsic motivation for a master's degree is the higher its utilization level is. On the other hand, it turns out that the higher the motivation for obtaining a doctor'sl degree is the higher both the satisfaction level with the quality of education and the utilization level of the obtained doctoral degree are and that the higher the intrinsic motivation for a doctoral degree is the higher the satisfaction level with education environment. Along with the trend of the increasing interest in getting a beauty-related degree and the increasing number of its holders, this study provides materials regarding the relationship between beauty-related degree holders’ motivations for obtaining master’s and doctor's degrees, and education satisfaction and its utilization. This study can be a part of infrastructure helpful to the proactive development and improvement in beauty education by raising the importance of the motivation for obtaining graduate degrees and by providing basic materials which can help graduate students’ educational satisfaction and utilization increase.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.