본 연구는 미용 종사자에게 헤어커트 도구의 특징과 질감테크닉의 활용성, 선택한 도구와 테크닉의 인식 및 필요성에 관하여 조사하기 위하여 2018년 9월 10일부터 2018년 10월 30일까지 서울. 경기. 대전 지역의 20대∼60대 이상의 미용 종사자 중 헤어디자이너를 각 지역별 표본수를 같은 비율로 293명을 대상으로 설문조사 하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical package for social scienc...
본 연구는 미용 종사자에게 헤어커트 도구의 특징과 질감테크닉의 활용성, 선택한 도구와 테크닉의 인식 및 필요성에 관하여 조사하기 위하여 2018년 9월 10일부터 2018년 10월 30일까지 서울. 경기. 대전 지역의 20대∼60대 이상의 미용 종사자 중 헤어디자이너를 각 지역별 표본수를 같은 비율로 293명을 대상으로 설문조사 하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical package for social science) 22.0을 사용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자들의 연령 분포는 20대는 119명(4.6%), 30대는 38명(13.0%), 40대는 84명(28.7%), 50대 이상∼60세 미만은 46명(15.7%), 60세 이상은 6명(2.0%) 이었다. 둘째, 헤어커트 시 사용하는 도구의 활용성 결과, 가장 많이 사용하는 도구는 94.5% 가위로 지역별, 연령별로 가장 높게 나타났으며. 헤어커트 도구 사용 방법에 대한 교육은 55.6%로 가장 많았고, 각 시술 도구에 따른 테크닉의 교육에 대해서도 53.3%로 높게 나타났다. 헤어커트 도구를 용도에 맞게 사용하는지에 대해서는 지역별로는 서울 20.5%로 가장 높았고, 연령별로 20대 20.5%로 가장 높았으며, 도구를 다양하게 활용하는지에 대해서는 지역별, 연령별로 높게 나타났다. 또한 시술 도구에 따른 테크닉을 다양하게 사용하고 있는 것으로 나타났다. 가위를 이용한 나칭, 포인팅 테크닉, 슬라이드 테크닉이 사용되고 있으며, 틴닝 가위를 이용한 테크닉도 많이 사용되고 있다. 반면 레져 테크닉의 사용에 대해서는 15.4%로 낮게 나타났다. 셋째, 헤어커트 질감처리 테크닉의 인식에 대한 결과, 사용하는 도구는 틴닝 가위가 51.9%로 가장 많이 사용되고 있으며, 시술 도구 선택 기준은 질감의 필요성(45.7%)에 따라 구분하고, 시술 도구 선택에 따라 모발의 질감 변화가 다르다고 나타났다. 질감테크닉을 사용하여 헤어커트 후 모발의 움직임이나, 볼륨감에 영향을 줄 수 있으며, 고객 두상의 장단점을 수정 및 보완하는데 도움이 된다고 나타났다. 질감테크닉의 활용이 고객에게 시술에 대한 만족감을 높을 수 있으며, 높은 신뢰감을 제공할 수 있고 고객의 셀프 스타일링에 편리함을 제공한다고 나타났다. 하지만 미용 산업 현장에서 질감테크닉이 다양하게 활용되지 않는 이유에 대해 헤어커트 요금과 비교하여 시술 시간의 부족과 테크닉 관련 교육의 부재가 나타났다. 넷째, 헤어커트 질감처리 테크닉의 필요성에 대한 결과, 스타일링의 목적에 따라 65.9%로 높게 나타났으며, 헤어커트 형태 내의 질감에 영향을 준다는 62.8%로 가장 높게 나타났다. 또한 테크닉에 따른 시술 과정이 디자이너에게 신뢰도를 높일 수 있는 요소가 되므로 고객에게 재방문 의사를 높일 수 있다고 나타났다. 다섯째, 헤어커트 교육에 대한 결과, 미용대학 및 대학원에서 교육받은 경험이 제일 많았고, 해외교육기관 중에서는 피봇 포인트가 가장 높게 나타났다. 수강기간은 1년 이상이며, 커트 교육 시 질감테크닉에 대한 교육 받은 경험 있음이 83.2%로 높았으며, 교육 후 테크닉의 활용도가 높아진 것으로 나타났다. 따라서 교육의 만족도도 높은 수준으로 나타났다. 이와 같은 결과는 조사대상 지역을 서울. 경기. 대전 지역으로 한정하여 측정하였기 때문에 이의 결과를 일반화하기에는 일부 한계점이 있을 것으로 사료되며, 후속 연구에서는 지역의 범위를 확대하여 조사한다면 좀 더 객관적인 결과가 되어 질 것으로 사료된다. 또한 헤어커트 질감 표현을 결정함에 있어 다양한 도구와 테크닉의 표현방법을 산업현장에 접목시키기 위한 미용 교육의 수준에 대한 만족도 연구가 이어져야 할 것으로 사료된다.
본 연구는 미용 종사자에게 헤어커트 도구의 특징과 질감테크닉의 활용성, 선택한 도구와 테크닉의 인식 및 필요성에 관하여 조사하기 위하여 2018년 9월 10일부터 2018년 10월 30일까지 서울. 경기. 대전 지역의 20대∼60대 이상의 미용 종사자 중 헤어디자이너를 각 지역별 표본수를 같은 비율로 293명을 대상으로 설문조사 하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical package for social science) 22.0을 사용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자들의 연령 분포는 20대는 119명(4.6%), 30대는 38명(13.0%), 40대는 84명(28.7%), 50대 이상∼60세 미만은 46명(15.7%), 60세 이상은 6명(2.0%) 이었다. 둘째, 헤어커트 시 사용하는 도구의 활용성 결과, 가장 많이 사용하는 도구는 94.5% 가위로 지역별, 연령별로 가장 높게 나타났으며. 헤어커트 도구 사용 방법에 대한 교육은 55.6%로 가장 많았고, 각 시술 도구에 따른 테크닉의 교육에 대해서도 53.3%로 높게 나타났다. 헤어커트 도구를 용도에 맞게 사용하는지에 대해서는 지역별로는 서울 20.5%로 가장 높았고, 연령별로 20대 20.5%로 가장 높았으며, 도구를 다양하게 활용하는지에 대해서는 지역별, 연령별로 높게 나타났다. 또한 시술 도구에 따른 테크닉을 다양하게 사용하고 있는 것으로 나타났다. 가위를 이용한 나칭, 포인팅 테크닉, 슬라이드 테크닉이 사용되고 있으며, 틴닝 가위를 이용한 테크닉도 많이 사용되고 있다. 반면 레져 테크닉의 사용에 대해서는 15.4%로 낮게 나타났다. 셋째, 헤어커트 질감처리 테크닉의 인식에 대한 결과, 사용하는 도구는 틴닝 가위가 51.9%로 가장 많이 사용되고 있으며, 시술 도구 선택 기준은 질감의 필요성(45.7%)에 따라 구분하고, 시술 도구 선택에 따라 모발의 질감 변화가 다르다고 나타났다. 질감테크닉을 사용하여 헤어커트 후 모발의 움직임이나, 볼륨감에 영향을 줄 수 있으며, 고객 두상의 장단점을 수정 및 보완하는데 도움이 된다고 나타났다. 질감테크닉의 활용이 고객에게 시술에 대한 만족감을 높을 수 있으며, 높은 신뢰감을 제공할 수 있고 고객의 셀프 스타일링에 편리함을 제공한다고 나타났다. 하지만 미용 산업 현장에서 질감테크닉이 다양하게 활용되지 않는 이유에 대해 헤어커트 요금과 비교하여 시술 시간의 부족과 테크닉 관련 교육의 부재가 나타났다. 넷째, 헤어커트 질감처리 테크닉의 필요성에 대한 결과, 스타일링의 목적에 따라 65.9%로 높게 나타났으며, 헤어커트 형태 내의 질감에 영향을 준다는 62.8%로 가장 높게 나타났다. 또한 테크닉에 따른 시술 과정이 디자이너에게 신뢰도를 높일 수 있는 요소가 되므로 고객에게 재방문 의사를 높일 수 있다고 나타났다. 다섯째, 헤어커트 교육에 대한 결과, 미용대학 및 대학원에서 교육받은 경험이 제일 많았고, 해외교육기관 중에서는 피봇 포인트가 가장 높게 나타났다. 수강기간은 1년 이상이며, 커트 교육 시 질감테크닉에 대한 교육 받은 경험 있음이 83.2%로 높았으며, 교육 후 테크닉의 활용도가 높아진 것으로 나타났다. 따라서 교육의 만족도도 높은 수준으로 나타났다. 이와 같은 결과는 조사대상 지역을 서울. 경기. 대전 지역으로 한정하여 측정하였기 때문에 이의 결과를 일반화하기에는 일부 한계점이 있을 것으로 사료되며, 후속 연구에서는 지역의 범위를 확대하여 조사한다면 좀 더 객관적인 결과가 되어 질 것으로 사료된다. 또한 헤어커트 질감 표현을 결정함에 있어 다양한 도구와 테크닉의 표현방법을 산업현장에 접목시키기 위한 미용 교육의 수준에 대한 만족도 연구가 이어져야 할 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to investigate the characteristic of hair sculpting tools, the utilization of texturizing technique, the need and understanding of chosen tools and technique for people working in beauty industry. For this purpose, 293 people in their 20s to over 60s in Seoul, Gyeonggi a...
The purpose of this study is to investigate the characteristic of hair sculpting tools, the utilization of texturizing technique, the need and understanding of chosen tools and technique for people working in beauty industry. For this purpose, 293 people in their 20s to over 60s in Seoul, Gyeonggi and Daejeon regions were surveyed with a questionnaire between September 10th, 2018 and October 30th, 2018. Each regions of sampling number are evenly proportioned. The collected data were analyzed using Statistical Package for Social Science (SPSS) 22.0. The results of the study are summarized as follows. First, the age distribution of the research subjects was 119 people in their 20s (4.6%), 38 in their 30s (13.0%), 84 in their 40s (28.7%), 46 in their 50s (15.7%) and 6 in their 60s or older (2.0%). Second, the survey results on utilization of tools used in hair sculpting procedures showed that a shear was the most often used tool (94.5%) by both regional and age group. Educationally, it showed highest interest in the education for how to use hair sculpting tools (55.6%), technique education for each hair sculpting tools were followed after (53.3%). About using tools properly for its own purpose, Seoul city showed the highest figure by regional group (20.5%), 20s showed the highest figure by age group (20.5%). Also, it was found out that they have been using techniques of each tool in a various way: shear techniques known as Notching, Pointing and Sliding technique, also the techniques by using texturizing shear. On the other hand, it showed low figure on usage of razor techniques (15.4%) in the survey. Third, the result of understanding of texturizing technique using in hair sculpture. Among hair sculpting tools, texturizing shear was the most preferred (51.9%). The standard of choosing hair sculpting tools for texturizing technique was distinguished by density necessity (45.7%), and it was found out that the choice of hair sculpting tools can make differences in change of hair texture. It shows that use of texturizing technique can influence on hair mobility and volume, also contribute in fixing and compensating disadvantage of one’s shape of the head. Utilization of texturizing technique can improve customer satisfaction of hair procedure, provides deep feeling of trust and convenience of self-styling to customers. However, in comparison to price of hair sculpture, lack of procedure time and absence of enough education for texturizing technique were shown as the reason why texturizing technique is not using in a various way in hair industry field. Fourth, the survey results on need of texturizing technique showed that the majority came up with purpose of hair styling (65.9%) and highest figure in regards of influences on texture within hair sculpture form (62.8%). In addition, it was found out that the procedures along with hair sculpting techniques can be a factor to build up customer’s trust as a hair designer resulting increase of customer’s intention to visit again. Fifth, the survey results on hair sculpting education showed majority of people took education from university and graduate school major in cosmetology, and PIVOT POINT academy was the most preferred among oversea education centers. Days of the course is over a year, and 83.2% of people experienced texturizing technique education during hair sculpting course resulting increase on utilization of the techniques. Accordingly, those questioned also showed high satisfaction on the education. It is considered that there would be a limitation in generalizing the results of this study since the survey area was limited to the Seoul, Gyeongi and Daejeon regions, and more objective results will be obtained if the scope of the regions is expanded in further studies. Moreover, it is considered that studies on satisfaction in terms of hair educational standard for applying the method of using various tools and expressing techniques in the field that determine expression of texture in hair sculpture should be conducted.
The purpose of this study is to investigate the characteristic of hair sculpting tools, the utilization of texturizing technique, the need and understanding of chosen tools and technique for people working in beauty industry. For this purpose, 293 people in their 20s to over 60s in Seoul, Gyeonggi and Daejeon regions were surveyed with a questionnaire between September 10th, 2018 and October 30th, 2018. Each regions of sampling number are evenly proportioned. The collected data were analyzed using Statistical Package for Social Science (SPSS) 22.0. The results of the study are summarized as follows. First, the age distribution of the research subjects was 119 people in their 20s (4.6%), 38 in their 30s (13.0%), 84 in their 40s (28.7%), 46 in their 50s (15.7%) and 6 in their 60s or older (2.0%). Second, the survey results on utilization of tools used in hair sculpting procedures showed that a shear was the most often used tool (94.5%) by both regional and age group. Educationally, it showed highest interest in the education for how to use hair sculpting tools (55.6%), technique education for each hair sculpting tools were followed after (53.3%). About using tools properly for its own purpose, Seoul city showed the highest figure by regional group (20.5%), 20s showed the highest figure by age group (20.5%). Also, it was found out that they have been using techniques of each tool in a various way: shear techniques known as Notching, Pointing and Sliding technique, also the techniques by using texturizing shear. On the other hand, it showed low figure on usage of razor techniques (15.4%) in the survey. Third, the result of understanding of texturizing technique using in hair sculpture. Among hair sculpting tools, texturizing shear was the most preferred (51.9%). The standard of choosing hair sculpting tools for texturizing technique was distinguished by density necessity (45.7%), and it was found out that the choice of hair sculpting tools can make differences in change of hair texture. It shows that use of texturizing technique can influence on hair mobility and volume, also contribute in fixing and compensating disadvantage of one’s shape of the head. Utilization of texturizing technique can improve customer satisfaction of hair procedure, provides deep feeling of trust and convenience of self-styling to customers. However, in comparison to price of hair sculpture, lack of procedure time and absence of enough education for texturizing technique were shown as the reason why texturizing technique is not using in a various way in hair industry field. Fourth, the survey results on need of texturizing technique showed that the majority came up with purpose of hair styling (65.9%) and highest figure in regards of influences on texture within hair sculpture form (62.8%). In addition, it was found out that the procedures along with hair sculpting techniques can be a factor to build up customer’s trust as a hair designer resulting increase of customer’s intention to visit again. Fifth, the survey results on hair sculpting education showed majority of people took education from university and graduate school major in cosmetology, and PIVOT POINT academy was the most preferred among oversea education centers. Days of the course is over a year, and 83.2% of people experienced texturizing technique education during hair sculpting course resulting increase on utilization of the techniques. Accordingly, those questioned also showed high satisfaction on the education. It is considered that there would be a limitation in generalizing the results of this study since the survey area was limited to the Seoul, Gyeongi and Daejeon regions, and more objective results will be obtained if the scope of the regions is expanded in further studies. Moreover, it is considered that studies on satisfaction in terms of hair educational standard for applying the method of using various tools and expressing techniques in the field that determine expression of texture in hair sculpture should be conducted.
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