과거에 비해 신상아의 출생률이 점차 줄어들고 의료기술의 발달로 인해 인간의 평균 수명은 100세로 늘어나면서 오늘날의 사회가 점차 고령화 사회로 바뀌고 있다는 것을 알 수 있다. 고령화 속도가 점점 빨라지면서 백세시대라는 말 역시 일반화 되었고, 은퇴 후 자신의 삶을 즐기기 보다는 손주를 돌보며 지내던 중·장년 계층의 생활 패턴이 은퇴 후 자신의 소비와 여가 생활을 즐기며, 사회 활동에 적극적으로 참여하는 것으로 변화 하였다. 여기에 외모를 중시하는 사회적 풍조까지 더해지면서, “꽃 할배”, “꽃 중년”이라는 신조아가 탄생하였고, 이에 걸맞게 ...
과거에 비해 신상아의 출생률이 점차 줄어들고 의료기술의 발달로 인해 인간의 평균 수명은 100세로 늘어나면서 오늘날의 사회가 점차 고령화 사회로 바뀌고 있다는 것을 알 수 있다. 고령화 속도가 점점 빨라지면서 백세시대라는 말 역시 일반화 되었고, 은퇴 후 자신의 삶을 즐기기 보다는 손주를 돌보며 지내던 중·장년 계층의 생활 패턴이 은퇴 후 자신의 소비와 여가 생활을 즐기며, 사회 활동에 적극적으로 참여하는 것으로 변화 하였다. 여기에 외모를 중시하는 사회적 풍조까지 더해지면서, “꽃 할배”, “꽃 중년”이라는 신조아가 탄생하였고, 이에 걸맞게 시니어 세대는 노인으로 인식 되는 것을 거부하며, 패셔, 염색, 파마, 주름 관리, 화장품 사용 등 자신의 외모에 대한 투자를 아끼지 않는다. 최근 자신을 가꾸려는 남성들이 늘어나면서 남성 화장품의 종류가 세분화 되었고, 남성 화장품 시장 역시 증가하는 추세이다. 영국의 시장조사기업인 유로모니터에 따르면 한국이 6300억 원으로 국가별 매출액 1위를 차지해 세계시장의 21%를 점유하고 있는 것으로 나타났으며, 이 중 LG 생활건강 CRM팀 분석에 따르면 시니어 세대 남성 화장품 시장은 2012년 24%에서 2013년 29%, 2014년에는 32%까지 증가한 것으로 나타났다. 이처럼 고령화 사회로 진입 할수록 시니어 세대 남성의 화장품 수요는 점점 확대 될 것으로 전망하고 있다. 이에 이 연구에서는 시니어 세대를 50대 이상으로 정의 하고, 서울 지역에 거주하는 50대 이상 남성 612명을 대상으로 설문조사를 실시한 후 550부를 회수하였고, 그 중 불성실한 응답을 제외 한 503부가 통계처리조사에 사용되었다. 자료처리는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 회귀분석 기법을 사용 하였다. 이 연구의 종합적 결론은 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에서 조사대상자의 시니어 남성들은 대부분 직장을 다니고 있었으며 또한 대다수 기술, 전문직의 직업을 가지고 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 답변은 50대 이상의 중년 퇴직자 가운데 취업을 원하는 능동적인 삶을 추구하는 현상을 반영하는 것으로 사료된다. 둘째, 화장품 사용 실태 알아보기 위해 빈도 분석을 실시한 결과, 대다수의 대상자들은 화장품을 사용하고 있었으며, 화장품을 사용 하는 이유는 “면도 후 피부를 보호하기 위해서”, 화장품을 사용하지 않는 이유로는 “사용하지 않아도 될 것 같아서”, 기능성 화장품의 사용 여부는 “사용하지 않는다”가 가장 높게 나타났다. 현재 기능성 화장품을 사용 하지 않는 대상자들은 향후 기능성화장품을 사용할 의향이 있다고 대다수 답변을 하였으며, 향후 사용 하고 싶은 기능성 제품으로는 두 가지 이상의 기능이 합쳐진 화장품이 가장 높았다. 화장품매장에서 화장품을 가장 많이 구입하며, “친구, 이웃 등 주변사람들의 경험담”을 통하여 화장품에 대한 정보를 가장 많이 얻는 것으로 나타났다. 화장품 구입 시 고려 사항에서는 “피부에 적합한가의 여부”가 가장 많았으며, 다음으로 “향기”가 가장 높았다. 셋째, 외모 관심도, 화장품 구매 행동, 화장품에 대한 요구도를 알아보기 위해 요인 분석을 실시한 결과 외모 관심도에서는 외모인식 관심과 외모관리 관심 2개의 요인이 도출되었으며, 조사 대상자들의 구매행동을 알아보기 위하여 요인분석을 실시한 결과 현실적과 가치적 2개의 요인이 도출 되었고, 화장품에 대한 요구도를 알아보기 위해 요인분석을 실시 한 결과 합리적 가격과 다양한 제품으로 2개의 요인이 도출 되었다. 넷째, 조사 대상을 현재 화장품을 사용하는 집단과 화장품을 사용하지 않는 집단으로 구분 한 후, 현재 화장품을 사용하는 집단을 대상으로 이들의 외모관심도가 화장품 구매행동에 미치는 영향을 알아본 결과, 외모관리 관심이 높을수록 현실적, 가치적 구매 행동 역시 증가하는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 화장품 구매행동이 화장품에 대한 요구도에 미치는 영향은 현실적 구매 행동이 높아질수록 합리적 가격에 대한 화장품 요구도가 높아지는 것을 알 수 있었으며, 가치적 구매행동이 높아질수록 다양한 제품에 대한 화장품 요구도가 높아지는 것으로 분석되었다. 이 연구는 50대 미만의 남성이나 중년 여성, 시니어세대 여성을 대상으로 하는 기존 연구화는 달리 50대 이상의 시니어세대 남성의 화장품 사용실태 및 구매행동, 요구도와 이들의 외모관심도가 화장품 구매행동과 요구도에 미치는 영향에 대해 분석하여, 이들의 화장품 인식에 대한 정보를 제공해 줄 수 있는데 의의가 있다. 이 연구는 서울지역에 거주하는 50대 이상 남성들을 대상으로만 실시하였기 때문에 연구결과를 일반화하는 데는 한계가 있다고 본다. 향후 연구에서는 지역별 50대 이상 남성들을 대상으로, 여러 가지 변수와 관련된 다양한 요인으로 외모 관심도와 화장품 구매행동, 화장품에 대한 요구도에 상관성 관계를 정확히 규명하여 심층적인 연구가 이루어질 것을 기대한다.
과거에 비해 신상아의 출생률이 점차 줄어들고 의료기술의 발달로 인해 인간의 평균 수명은 100세로 늘어나면서 오늘날의 사회가 점차 고령화 사회로 바뀌고 있다는 것을 알 수 있다. 고령화 속도가 점점 빨라지면서 백세시대라는 말 역시 일반화 되었고, 은퇴 후 자신의 삶을 즐기기 보다는 손주를 돌보며 지내던 중·장년 계층의 생활 패턴이 은퇴 후 자신의 소비와 여가 생활을 즐기며, 사회 활동에 적극적으로 참여하는 것으로 변화 하였다. 여기에 외모를 중시하는 사회적 풍조까지 더해지면서, “꽃 할배”, “꽃 중년”이라는 신조아가 탄생하였고, 이에 걸맞게 시니어 세대는 노인으로 인식 되는 것을 거부하며, 패셔, 염색, 파마, 주름 관리, 화장품 사용 등 자신의 외모에 대한 투자를 아끼지 않는다. 최근 자신을 가꾸려는 남성들이 늘어나면서 남성 화장품의 종류가 세분화 되었고, 남성 화장품 시장 역시 증가하는 추세이다. 영국의 시장조사기업인 유로모니터에 따르면 한국이 6300억 원으로 국가별 매출액 1위를 차지해 세계시장의 21%를 점유하고 있는 것으로 나타났으며, 이 중 LG 생활건강 CRM팀 분석에 따르면 시니어 세대 남성 화장품 시장은 2012년 24%에서 2013년 29%, 2014년에는 32%까지 증가한 것으로 나타났다. 이처럼 고령화 사회로 진입 할수록 시니어 세대 남성의 화장품 수요는 점점 확대 될 것으로 전망하고 있다. 이에 이 연구에서는 시니어 세대를 50대 이상으로 정의 하고, 서울 지역에 거주하는 50대 이상 남성 612명을 대상으로 설문조사를 실시한 후 550부를 회수하였고, 그 중 불성실한 응답을 제외 한 503부가 통계처리조사에 사용되었다. 자료처리는 SPSS 20.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 회귀분석 기법을 사용 하였다. 이 연구의 종합적 결론은 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에서 조사대상자의 시니어 남성들은 대부분 직장을 다니고 있었으며 또한 대다수 기술, 전문직의 직업을 가지고 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 답변은 50대 이상의 중년 퇴직자 가운데 취업을 원하는 능동적인 삶을 추구하는 현상을 반영하는 것으로 사료된다. 둘째, 화장품 사용 실태 알아보기 위해 빈도 분석을 실시한 결과, 대다수의 대상자들은 화장품을 사용하고 있었으며, 화장품을 사용 하는 이유는 “면도 후 피부를 보호하기 위해서”, 화장품을 사용하지 않는 이유로는 “사용하지 않아도 될 것 같아서”, 기능성 화장품의 사용 여부는 “사용하지 않는다”가 가장 높게 나타났다. 현재 기능성 화장품을 사용 하지 않는 대상자들은 향후 기능성화장품을 사용할 의향이 있다고 대다수 답변을 하였으며, 향후 사용 하고 싶은 기능성 제품으로는 두 가지 이상의 기능이 합쳐진 화장품이 가장 높았다. 화장품매장에서 화장품을 가장 많이 구입하며, “친구, 이웃 등 주변사람들의 경험담”을 통하여 화장품에 대한 정보를 가장 많이 얻는 것으로 나타났다. 화장품 구입 시 고려 사항에서는 “피부에 적합한가의 여부”가 가장 많았으며, 다음으로 “향기”가 가장 높았다. 셋째, 외모 관심도, 화장품 구매 행동, 화장품에 대한 요구도를 알아보기 위해 요인 분석을 실시한 결과 외모 관심도에서는 외모인식 관심과 외모관리 관심 2개의 요인이 도출되었으며, 조사 대상자들의 구매행동을 알아보기 위하여 요인분석을 실시한 결과 현실적과 가치적 2개의 요인이 도출 되었고, 화장품에 대한 요구도를 알아보기 위해 요인분석을 실시 한 결과 합리적 가격과 다양한 제품으로 2개의 요인이 도출 되었다. 넷째, 조사 대상을 현재 화장품을 사용하는 집단과 화장품을 사용하지 않는 집단으로 구분 한 후, 현재 화장품을 사용하는 집단을 대상으로 이들의 외모관심도가 화장품 구매행동에 미치는 영향을 알아본 결과, 외모관리 관심이 높을수록 현실적, 가치적 구매 행동 역시 증가하는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 화장품 구매행동이 화장품에 대한 요구도에 미치는 영향은 현실적 구매 행동이 높아질수록 합리적 가격에 대한 화장품 요구도가 높아지는 것을 알 수 있었으며, 가치적 구매행동이 높아질수록 다양한 제품에 대한 화장품 요구도가 높아지는 것으로 분석되었다. 이 연구는 50대 미만의 남성이나 중년 여성, 시니어세대 여성을 대상으로 하는 기존 연구화는 달리 50대 이상의 시니어세대 남성의 화장품 사용실태 및 구매행동, 요구도와 이들의 외모관심도가 화장품 구매행동과 요구도에 미치는 영향에 대해 분석하여, 이들의 화장품 인식에 대한 정보를 제공해 줄 수 있는데 의의가 있다. 이 연구는 서울지역에 거주하는 50대 이상 남성들을 대상으로만 실시하였기 때문에 연구결과를 일반화하는 데는 한계가 있다고 본다. 향후 연구에서는 지역별 50대 이상 남성들을 대상으로, 여러 가지 변수와 관련된 다양한 요인으로 외모 관심도와 화장품 구매행동, 화장품에 대한 요구도에 상관성 관계를 정확히 규명하여 심층적인 연구가 이루어질 것을 기대한다.
As the birth rate of newborns is gradually decreasing and the average life expectancy of humans is extending to 100 years due to the development of medical technology, today’s society is slowly turning into an aging society. As the speed of aging gets faster, the term of “Living to one hundred” has ...
As the birth rate of newborns is gradually decreasing and the average life expectancy of humans is extending to 100 years due to the development of medical technology, today’s society is slowly turning into an aging society. As the speed of aging gets faster, the term of “Living to one hundred” has become generalized, and rather than taking care of their grandchildren, the life pattern of middle/old-aged has changed into enjoying leasure life and actively participating in social activities after retirement. And as the social trend puts greater emphasis on the appearance, new terms like “Kkot Halbae” (handsome old-aged man) or “Kkot Jungnyun” (handsome middle-aged man) have appeared, and accordingly, seniors refuse to be acknowledge as elders and lavish investment on their appearances, such as fashion, hair dying, perm, wrinkle care, and cosmetics usage. As more men want to make themselves up, men’s cosmetic product types have subdivided, and men’s cosmetic market is also expanding. According to England’s market research company, Euro Monitor, Korea accounts for 21% of global market with 630 billion KRW as number 1, and according to the analysis by LG Household and Healthcare CRM Team, the men’s cosmetic market for seniors has gone from 24% in 2012 to 29% in 2013, and 32% in 2014. Like this, the demand for seniors’ cosmetics is expected to increase as the society becomes an aging society. Therefore, this study defined senior generation as the age 50 and above and conducted a survey on 612 men over the age of 50 living in Seoul area, which 550 of them were collected back and 503, excluding insincere responses, were used in the statistical research. Collected data was used for frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and regression analysis using SPSS 20.0 program. The results of this study are as follows. First, most of senior men were working, and many had technical or professional jobs. These responses seems to reflect the phenomenon of retired men over 50 pursuing active life of wanting to be employed. Second, as a result of frequency analysis to find out the usage of cosmetic products, most of the participants were using cosmetic products, and as the reason for using them, “to protect skin after shaving” had the most responses, and as the reason for not using them, “don’t feel the need to use it” had the mot responses; in terms of functional cosmetics use, “not using it” had the most responses. Many participants who are not using functional cosmetics now responded that they are willing to use functional cosmetics in the future, especially the products with two or more functions combined. Most purchase cosmetics at cosmetics store, and most get information on cosmetics through “stories of friends or neighbors’ experiences”. In terms of considerations when purchasing cosmetics, “suitability to skin” had the most responses, followed by “scent”. Third, as the result of factor analysis to find out the concern for appearance, cosmetics purchasing behavior, and demand for cosmetics, concern for appearance drew 2 factors: concern for appearance perception and concern for appearance management. The factor analysis to find out the purchasing behavior of participants drew 2 factors: realistic and value, and the factor analysis to find out the demand for cosmetics drew 2 factors: reasonable price and diverse products. Fourth, after classifying participants into the group that currently uses cosmetics and the group that does not, and the effects of concern for appearance on cosmetics purchasing behavior were examined in the group that uses cosmetics, and the result revealed that the realistic, and value for purchasing behavior increased as their concerns for appearance management were higher. Fifth, the effects of cosmetic purchasing behavior on the demand for cosmetics revealed that as the realistic purchasing behavior increased, the demand for cosmetics of reasonable pricing increased, and as the value of purchasing behavior increased, the demand for cosmetics of various kinds increased. As opposed to existing studies that targeted men below the age of 50, middle-aged women, or senior women, this study analyzed the effects of cosmetics usage of senior men over 50 years of age, their purchasing behavior and demand, and the effects of their concerns for appearance on their purchasing behavior and demand to provide data on their perception on cosmetics. This study was conducted on men over 50 years of age residing in Seoul area, and therefore is limited in generalizing its results. Follow-up studies should target men over 50 years of age by different area, and clearly reveal the correlations between concern for appearance, cosmetics purchasing behavior, and demand for cosmetics for more in-depth study.
As the birth rate of newborns is gradually decreasing and the average life expectancy of humans is extending to 100 years due to the development of medical technology, today’s society is slowly turning into an aging society. As the speed of aging gets faster, the term of “Living to one hundred” has become generalized, and rather than taking care of their grandchildren, the life pattern of middle/old-aged has changed into enjoying leasure life and actively participating in social activities after retirement. And as the social trend puts greater emphasis on the appearance, new terms like “Kkot Halbae” (handsome old-aged man) or “Kkot Jungnyun” (handsome middle-aged man) have appeared, and accordingly, seniors refuse to be acknowledge as elders and lavish investment on their appearances, such as fashion, hair dying, perm, wrinkle care, and cosmetics usage. As more men want to make themselves up, men’s cosmetic product types have subdivided, and men’s cosmetic market is also expanding. According to England’s market research company, Euro Monitor, Korea accounts for 21% of global market with 630 billion KRW as number 1, and according to the analysis by LG Household and Healthcare CRM Team, the men’s cosmetic market for seniors has gone from 24% in 2012 to 29% in 2013, and 32% in 2014. Like this, the demand for seniors’ cosmetics is expected to increase as the society becomes an aging society. Therefore, this study defined senior generation as the age 50 and above and conducted a survey on 612 men over the age of 50 living in Seoul area, which 550 of them were collected back and 503, excluding insincere responses, were used in the statistical research. Collected data was used for frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and regression analysis using SPSS 20.0 program. The results of this study are as follows. First, most of senior men were working, and many had technical or professional jobs. These responses seems to reflect the phenomenon of retired men over 50 pursuing active life of wanting to be employed. Second, as a result of frequency analysis to find out the usage of cosmetic products, most of the participants were using cosmetic products, and as the reason for using them, “to protect skin after shaving” had the most responses, and as the reason for not using them, “don’t feel the need to use it” had the mot responses; in terms of functional cosmetics use, “not using it” had the most responses. Many participants who are not using functional cosmetics now responded that they are willing to use functional cosmetics in the future, especially the products with two or more functions combined. Most purchase cosmetics at cosmetics store, and most get information on cosmetics through “stories of friends or neighbors’ experiences”. In terms of considerations when purchasing cosmetics, “suitability to skin” had the most responses, followed by “scent”. Third, as the result of factor analysis to find out the concern for appearance, cosmetics purchasing behavior, and demand for cosmetics, concern for appearance drew 2 factors: concern for appearance perception and concern for appearance management. The factor analysis to find out the purchasing behavior of participants drew 2 factors: realistic and value, and the factor analysis to find out the demand for cosmetics drew 2 factors: reasonable price and diverse products. Fourth, after classifying participants into the group that currently uses cosmetics and the group that does not, and the effects of concern for appearance on cosmetics purchasing behavior were examined in the group that uses cosmetics, and the result revealed that the realistic, and value for purchasing behavior increased as their concerns for appearance management were higher. Fifth, the effects of cosmetic purchasing behavior on the demand for cosmetics revealed that as the realistic purchasing behavior increased, the demand for cosmetics of reasonable pricing increased, and as the value of purchasing behavior increased, the demand for cosmetics of various kinds increased. As opposed to existing studies that targeted men below the age of 50, middle-aged women, or senior women, this study analyzed the effects of cosmetics usage of senior men over 50 years of age, their purchasing behavior and demand, and the effects of their concerns for appearance on their purchasing behavior and demand to provide data on their perception on cosmetics. This study was conducted on men over 50 years of age residing in Seoul area, and therefore is limited in generalizing its results. Follow-up studies should target men over 50 years of age by different area, and clearly reveal the correlations between concern for appearance, cosmetics purchasing behavior, and demand for cosmetics for more in-depth study.
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