커피 브랜드 디자인 특성화에 관한 연구 : ‘스타벅스, 까페베네, 할리스’이미지와 정체성 중심으로 A Research on the Design Characterization of Coffee shops : focusing on the image and identity, ‘Starbucks, Caffebene, Hollys'원문보기
본 연구는 브랜드 인지 및 의도된 이미지를 각인시키기 위한 차별화 전략과 차별적 표현을 위한 실내요소에 대해 분석하여 해당 브랜드로서 인지하는 요소는 무엇이며 매장 안에서 어떤 인상을 형성하는지에 관해 알아보고자 한다. 이를 통해 보다 확고한 브랜드 아이덴티티를 형성함에 있어 브랜드 전략으로서의 아이덴티티가 잘 구축 되었는가와 제고해야할 부분이 무엇인지 대하여 방안을 모색하고자 한다. 브랜드 이미지를 소비자에게 인식시키기 위해 가장 중요하고 확실한 방법은 특히 시각 아이덴티티를 요소를 이용하는 것이다. 이처럼 중요한 브랜드․스토어․시각 아이덴티티 요소를 통하여 하나로 표현된 브랜드 통합 이미지가 소비자의 브랜드를 인지하는데 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 ...
본 연구는 브랜드 인지 및 의도된 이미지를 각인시키기 위한 차별화 전략과 차별적 표현을 위한 실내요소에 대해 분석하여 해당 브랜드로서 인지하는 요소는 무엇이며 매장 안에서 어떤 인상을 형성하는지에 관해 알아보고자 한다. 이를 통해 보다 확고한 브랜드 아이덴티티를 형성함에 있어 브랜드 전략으로서의 아이덴티티가 잘 구축 되었는가와 제고해야할 부분이 무엇인지 대하여 방안을 모색하고자 한다. 브랜드 이미지를 소비자에게 인식시키기 위해 가장 중요하고 확실한 방법은 특히 시각 아이덴티티를 요소를 이용하는 것이다. 이처럼 중요한 브랜드․스토어․시각 아이덴티티 요소를 통하여 하나로 표현된 브랜드 통합 이미지가 소비자의 브랜드를 인지하는데 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 분석 대상은 빠른 성장세를 보임과 동시에 브랜드 분석에 용이한 커피 전문점(까페베네, 스타벅스, 할리스) 3군데를 선정하여 비교하였다. 아이덴티티 요소를 분석하기위한 범위로는 상위 10년 동안 아이덴티티에 대한 선행 연구가 이루어진 논문들에서 추출한 브랜드와 시각 정체성을 구성하기 위한 구성요소를 추출하였다. 그에 따라 구성요소를 브랜드 네임, 슬로건, 로고 및 심벌, 그 외의 시각 아이덴티티 요소를 한정지어 분석 대상을 통해 각 브랜드 이미지와 시각 이미지가 얼마나 통합되었는가를 살펴보았다. 그 후, 설문조사를 통하여 소비자가 브랜드 아이덴티티와 시각 아이덴티티요소가 통일성을 지니고 있고, 소비자가 긍정적으로 느끼는 브랜드와 통합이미지를 사용하고 있다고 느끼는 브랜드가 일치하는지 알아보았다. 이를 통하여 통합 브랜드 디자인 커뮤니케이션 방안으로 브랜드가 추구하는 메시지와 소비자가 받아들이는 이미지의 격차를 최소화 시킬 수 있는데 활용할 수 있으며, 브랜드 구축의 큰 영향을 미치는 효과적인 가치 전달과 브랜드 연상이미지를 제고할 수 있을 것으로 사료된다. 또한 브랜드 인지 및 이미지 제고를 위해 소비자와의 유대관계를 강하하여 브랜드 아이덴티티를 강하게 구축하기 위해서는 효과적인 다양한 아이덴티티 요소의 개발과 연구가 지속적으로 행해져야 할 것이다.
본 연구는 브랜드 인지 및 의도된 이미지를 각인시키기 위한 차별화 전략과 차별적 표현을 위한 실내요소에 대해 분석하여 해당 브랜드로서 인지하는 요소는 무엇이며 매장 안에서 어떤 인상을 형성하는지에 관해 알아보고자 한다. 이를 통해 보다 확고한 브랜드 아이덴티티를 형성함에 있어 브랜드 전략으로서의 아이덴티티가 잘 구축 되었는가와 제고해야할 부분이 무엇인지 대하여 방안을 모색하고자 한다. 브랜드 이미지를 소비자에게 인식시키기 위해 가장 중요하고 확실한 방법은 특히 시각 아이덴티티를 요소를 이용하는 것이다. 이처럼 중요한 브랜드․스토어․시각 아이덴티티 요소를 통하여 하나로 표현된 브랜드 통합 이미지가 소비자의 브랜드를 인지하는데 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 분석 대상은 빠른 성장세를 보임과 동시에 브랜드 분석에 용이한 커피 전문점(까페베네, 스타벅스, 할리스) 3군데를 선정하여 비교하였다. 아이덴티티 요소를 분석하기위한 범위로는 상위 10년 동안 아이덴티티에 대한 선행 연구가 이루어진 논문들에서 추출한 브랜드와 시각 정체성을 구성하기 위한 구성요소를 추출하였다. 그에 따라 구성요소를 브랜드 네임, 슬로건, 로고 및 심벌, 그 외의 시각 아이덴티티 요소를 한정지어 분석 대상을 통해 각 브랜드 이미지와 시각 이미지가 얼마나 통합되었는가를 살펴보았다. 그 후, 설문조사를 통하여 소비자가 브랜드 아이덴티티와 시각 아이덴티티요소가 통일성을 지니고 있고, 소비자가 긍정적으로 느끼는 브랜드와 통합이미지를 사용하고 있다고 느끼는 브랜드가 일치하는지 알아보았다. 이를 통하여 통합 브랜드 디자인 커뮤니케이션 방안으로 브랜드가 추구하는 메시지와 소비자가 받아들이는 이미지의 격차를 최소화 시킬 수 있는데 활용할 수 있으며, 브랜드 구축의 큰 영향을 미치는 효과적인 가치 전달과 브랜드 연상이미지를 제고할 수 있을 것으로 사료된다. 또한 브랜드 인지 및 이미지 제고를 위해 소비자와의 유대관계를 강하하여 브랜드 아이덴티티를 강하게 구축하기 위해서는 효과적인 다양한 아이덴티티 요소의 개발과 연구가 지속적으로 행해져야 할 것이다.
In the study, visual elements can deliver distinctive value: brand activity way through design and research focused on the necessity and importance of management had been studied. According to the result, brand, store, and visual identity of each were evaluated on the top three coffee shops(Caf...
In the study, visual elements can deliver distinctive value: brand activity way through design and research focused on the necessity and importance of management had been studied. According to the result, brand, store, and visual identity of each were evaluated on the top three coffee shops(Caffebene, Starbucks, Hollys coffee) based on the number of store brands coffee shops in December 2012. and the integration of brand, store, visual identities have been analyzed whether identity images are matched, divided into form integration of basic elements; point, line, plane and color integration, typeface integration. Diversification of product and standardization in terms of the quality has made the competition irrelevant. Due to these circumstances, the consumer's purchase to meet the needs was stimulated. Because of this, The activities that renew the brand and establish brand asset by linking between sensitive, emotional factors and consumer behaviors have been a key strategy to the company. Companies for attracting the customer loyalty and obtaining potential customers were seeking any special factors that are distinguished from other companies beyond the quality of the product. Company's activities which emphasize the value containing the management philosophy or symbolic value had a direct impact on product purchase. In order to establish brand asset, brand identity should be clearly established. Brand identity is defined by the desired association that companies want to remind in the minds of target customers, and the ultimate goal is to increase company's brand image and brand preference. Systematization and consistency of Unified design Between the components of the visual brand identity are essential. Therefore, integrated image should be established for maintaining brand identity. Building integrated image is to visually organize or unify on the company brand image. The most-effective method for building such brand asset in the company is the way the visual presentation. Visual brand identity is involved with ideology and philosophy of the company and can maintain systematic brand image as well as remind consumers to visually communicate on the corporate image. Most scholars have studied that the visual element is the most element of brand identity Because Visual elements substantially contribute to establish a corporate image by reminding corporate image and revealing brand features. Accordingly, I conducted research whether each brand's image was expressed a properly through brand, store, and visual elements. Thus, I conducted a research on the preference of coffee shops and relevance whether established brand image correctly or not correctly, so investigated establishing the impact of brand asset.
In the study, visual elements can deliver distinctive value: brand activity way through design and research focused on the necessity and importance of management had been studied. According to the result, brand, store, and visual identity of each were evaluated on the top three coffee shops(Caffebene, Starbucks, Hollys coffee) based on the number of store brands coffee shops in December 2012. and the integration of brand, store, visual identities have been analyzed whether identity images are matched, divided into form integration of basic elements; point, line, plane and color integration, typeface integration. Diversification of product and standardization in terms of the quality has made the competition irrelevant. Due to these circumstances, the consumer's purchase to meet the needs was stimulated. Because of this, The activities that renew the brand and establish brand asset by linking between sensitive, emotional factors and consumer behaviors have been a key strategy to the company. Companies for attracting the customer loyalty and obtaining potential customers were seeking any special factors that are distinguished from other companies beyond the quality of the product. Company's activities which emphasize the value containing the management philosophy or symbolic value had a direct impact on product purchase. In order to establish brand asset, brand identity should be clearly established. Brand identity is defined by the desired association that companies want to remind in the minds of target customers, and the ultimate goal is to increase company's brand image and brand preference. Systematization and consistency of Unified design Between the components of the visual brand identity are essential. Therefore, integrated image should be established for maintaining brand identity. Building integrated image is to visually organize or unify on the company brand image. The most-effective method for building such brand asset in the company is the way the visual presentation. Visual brand identity is involved with ideology and philosophy of the company and can maintain systematic brand image as well as remind consumers to visually communicate on the corporate image. Most scholars have studied that the visual element is the most element of brand identity Because Visual elements substantially contribute to establish a corporate image by reminding corporate image and revealing brand features. Accordingly, I conducted research whether each brand's image was expressed a properly through brand, store, and visual elements. Thus, I conducted a research on the preference of coffee shops and relevance whether established brand image correctly or not correctly, so investigated establishing the impact of brand asset.
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