여성 구직자의 직업교육 프로그램 만족도에 관한 연구 : 충남 ‘여성새일센터’ 를 중심으로 A Study on the Satisfaction of Vocational Education Program for Female Trainees : Focusing on the SAE-IL Center in Chung Nam Province원문보기
본 연구는 비교적 여성의 경제활동율이 높은 충남 지역의 ‘여성새로일하기센터’에서 2014년도에 실시했던 직업교육프로그램 수강생들을 대상으로 참여 실태 및 교육수료 후 만족도를 분석하고, 만족도에 차이가 가져오는 수강생들의 일반적 특성을 분석함으로써 여성구직자의 직업교육프로그램의 발전방안을 위한 기초자료를 제시하고자 하였다. 조사대상은 여성새로일하기센터에서 개설한 5개 교육과정에 참여했던 여성구직자였으며, 138부의 설문지를 배부하여 그 가운데 120부를 분석하였다. 설문조사기간은 2014년 5월부터 2014년 9월까지였으며, SPSS 17.0을 사용하여 분석하였다. 설문지의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach’s Alpha계수를 산출하고, 만족도 차이를 알아보기 위해 독립표본 ...
본 연구는 비교적 여성의 경제활동율이 높은 충남 지역의 ‘여성새로일하기센터’에서 2014년도에 실시했던 직업교육프로그램 수강생들을 대상으로 참여 실태 및 교육수료 후 만족도를 분석하고, 만족도에 차이가 가져오는 수강생들의 일반적 특성을 분석함으로써 여성구직자의 직업교육프로그램의 발전방안을 위한 기초자료를 제시하고자 하였다. 조사대상은 여성새로일하기센터에서 개설한 5개 교육과정에 참여했던 여성구직자였으며, 138부의 설문지를 배부하여 그 가운데 120부를 분석하였다. 설문조사기간은 2014년 5월부터 2014년 9월까지였으며, SPSS 17.0을 사용하여 분석하였다. 설문지의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach’s Alpha계수를 산출하고, 만족도 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검정, 일원배치 분산분석(one-way ANOVA)를 실시하고, 사후분석을 위해 Scheffe 검증을 사용하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 연령대는 40대가 41.7%로 가장 많았으며, 교육수준은 고졸이하가 60.8%로, 직업으로는 주부가 38.3%, 교육을 받게 된 주된 동기는 취·창업이 61.7%로 높게 나타났으며, 가계 월평균 소득은 200만원 이상 300만원 미만이 42.5%로 나타났다. 둘째, 직업교육 수료 후 계획은 취․창업이 자격증 취득보다 높게 나타났으며, 이는 재취업, 창업에 대한 욕구가 있음을 알 수 있다. 그러나 아직까지도 정부주도 여성대상의 직업교육은 커리큘럼이 지극히 제한적이며, 저학력, 저임금 직종에 국한된 모순을 보이고 있어 이에 대한 시정이 시급함을 알 수 있다. 셋째, 여성 직업교육프로그램 만족도를 측정한 결과, 측정항목 모두 높게 나타났으며, 이는 직업교육프로그램에 대해 대부분 만족하고 있는 것으로 나타났다. 이는 특히 전산회계과정 수강생들의 만족도가 가장 높게 나타났으며, 다음으로 방과 후 통합전문지도자과정, 레크레이션 전문가과정, 집단상담과정, 골프진행도우미 순으로 나타났다. 끝으로 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 본 연구는 직업교육프로그램의 실태와 만족도, 개선방안 등의 분석내용을 신뢰하는데는 한계성을 갖는다. 여성취업을 위한 직업교육프로그램은 매우 다양한 단체와 기관에서 운영되고 있으나 본 연구에서는 ‘여성일하기센터’를 중심으로 다루었기 때문에 전국의 모든 여성직업교육프로그램의 현황을 파악하고 평가하는데 표본 수와 직종이 갖는 제한점에 따라 연구결과를 일반화하는데 무리가 있다. 따라서 본 연구와 관련된 다양한 교육기관의 교육생을 대상으로 비교조사 할 필요가 있으며, 보다 효과적인 연구를 위해서는 여성교육기관의 교육생 및 직원들을 대상으로 심층적 면접이 병행될 필요가 있다.
본 연구는 비교적 여성의 경제활동율이 높은 충남 지역의 ‘여성새로일하기센터’에서 2014년도에 실시했던 직업교육프로그램 수강생들을 대상으로 참여 실태 및 교육수료 후 만족도를 분석하고, 만족도에 차이가 가져오는 수강생들의 일반적 특성을 분석함으로써 여성구직자의 직업교육프로그램의 발전방안을 위한 기초자료를 제시하고자 하였다. 조사대상은 여성새로일하기센터에서 개설한 5개 교육과정에 참여했던 여성구직자였으며, 138부의 설문지를 배부하여 그 가운데 120부를 분석하였다. 설문조사기간은 2014년 5월부터 2014년 9월까지였으며, SPSS 17.0을 사용하여 분석하였다. 설문지의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach’s Alpha계수를 산출하고, 만족도 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검정, 일원배치 분산분석(one-way ANOVA)를 실시하고, 사후분석을 위해 Scheffe 검증을 사용하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 연령대는 40대가 41.7%로 가장 많았으며, 교육수준은 고졸이하가 60.8%로, 직업으로는 주부가 38.3%, 교육을 받게 된 주된 동기는 취·창업이 61.7%로 높게 나타났으며, 가계 월평균 소득은 200만원 이상 300만원 미만이 42.5%로 나타났다. 둘째, 직업교육 수료 후 계획은 취․창업이 자격증 취득보다 높게 나타났으며, 이는 재취업, 창업에 대한 욕구가 있음을 알 수 있다. 그러나 아직까지도 정부주도 여성대상의 직업교육은 커리큘럼이 지극히 제한적이며, 저학력, 저임금 직종에 국한된 모순을 보이고 있어 이에 대한 시정이 시급함을 알 수 있다. 셋째, 여성 직업교육프로그램 만족도를 측정한 결과, 측정항목 모두 높게 나타났으며, 이는 직업교육프로그램에 대해 대부분 만족하고 있는 것으로 나타났다. 이는 특히 전산회계과정 수강생들의 만족도가 가장 높게 나타났으며, 다음으로 방과 후 통합전문지도자과정, 레크레이션 전문가과정, 집단상담과정, 골프진행도우미 순으로 나타났다. 끝으로 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 본 연구는 직업교육프로그램의 실태와 만족도, 개선방안 등의 분석내용을 신뢰하는데는 한계성을 갖는다. 여성취업을 위한 직업교육프로그램은 매우 다양한 단체와 기관에서 운영되고 있으나 본 연구에서는 ‘여성일하기센터’를 중심으로 다루었기 때문에 전국의 모든 여성직업교육프로그램의 현황을 파악하고 평가하는데 표본 수와 직종이 갖는 제한점에 따라 연구결과를 일반화하는데 무리가 있다. 따라서 본 연구와 관련된 다양한 교육기관의 교육생을 대상으로 비교조사 할 필요가 있으며, 보다 효과적인 연구를 위해서는 여성교육기관의 교육생 및 직원들을 대상으로 심층적 면접이 병행될 필요가 있다.
This study examined the satisfaction levels of female trainees in the vocational educational programs that they attended on Chung Nam. It examined trainees satisfaction levels in the program based on the subjects' demographics, their motivation for participating in the program, and their change in l...
This study examined the satisfaction levels of female trainees in the vocational educational programs that they attended on Chung Nam. It examined trainees satisfaction levels in the program based on the subjects' demographics, their motivation for participating in the program, and their change in lifestyle after the training. The subjects of the study were 138 female trainees at the five vacational educational facilities in Chung Nam. Among 138 survey copies distributed to these facilities, 120 were collected. The data was collected from May to September in 2014 and analyzed with the SPSS 17.0 program. To begin with, Cronbach alpha was calculated to examine the reliability of the survey. t-test, ANOVA, and Scheffe tests were then implement. The results of the analyses were as follow: First, as the characteristics of population, the most common age group is in their forties(41.7%) It seems because the probabilities for age group in their forties to gather information about vocational education and to succeed the reentry after participating in the vocational education are relatively high. female trainees showed a relatively high level of satisfaction with vocational training programs overall. Among four of satisfaction, they were most satisfied with the instructors of the programs in particular, female trainees who were high school graduates, married, or received the fashion training program showed higher levels of satisfaction with their instructors. This indicates that training facilities have to do their best to employ excellent instructors in order to increase the participation of female trainees. Second, Female trainees who enrolled in the program 'to learn new skills to get a job' showed higher satisfaction with their instructors and the overall program than those whose motivation was 'to obtain a license'. These results indicate that it is important to examine trainees' motivations and provide a curriculum useful for their employment. Third, in response to questions about their satisfaction regarding changes, in their lifestyle after participating in vocational educational programs, the female trainees showed higher than average satisfaction level among them, the greatest satisfaction related to being in the process of learning. By contrast satisfaction levels concerning feelings of achievement and confidence in getting a job were relatively low, indicating the lack of programatic focus on the final goals of the trainees. Finally, to be more effective, long term continuous vocational educational programs should consider individual trainees' demographic characteristics and their motivation rather than short-term one-time job preparation. Job training facilities should analyze the interests of female trainees and develop new program and operating systems regularly in order to make positive impacts on the development of human resources and new employment prospects.
This study examined the satisfaction levels of female trainees in the vocational educational programs that they attended on Chung Nam. It examined trainees satisfaction levels in the program based on the subjects' demographics, their motivation for participating in the program, and their change in lifestyle after the training. The subjects of the study were 138 female trainees at the five vacational educational facilities in Chung Nam. Among 138 survey copies distributed to these facilities, 120 were collected. The data was collected from May to September in 2014 and analyzed with the SPSS 17.0 program. To begin with, Cronbach alpha was calculated to examine the reliability of the survey. t-test, ANOVA, and Scheffe tests were then implement. The results of the analyses were as follow: First, as the characteristics of population, the most common age group is in their forties(41.7%) It seems because the probabilities for age group in their forties to gather information about vocational education and to succeed the reentry after participating in the vocational education are relatively high. female trainees showed a relatively high level of satisfaction with vocational training programs overall. Among four of satisfaction, they were most satisfied with the instructors of the programs in particular, female trainees who were high school graduates, married, or received the fashion training program showed higher levels of satisfaction with their instructors. This indicates that training facilities have to do their best to employ excellent instructors in order to increase the participation of female trainees. Second, Female trainees who enrolled in the program 'to learn new skills to get a job' showed higher satisfaction with their instructors and the overall program than those whose motivation was 'to obtain a license'. These results indicate that it is important to examine trainees' motivations and provide a curriculum useful for their employment. Third, in response to questions about their satisfaction regarding changes, in their lifestyle after participating in vocational educational programs, the female trainees showed higher than average satisfaction level among them, the greatest satisfaction related to being in the process of learning. By contrast satisfaction levels concerning feelings of achievement and confidence in getting a job were relatively low, indicating the lack of programatic focus on the final goals of the trainees. Finally, to be more effective, long term continuous vocational educational programs should consider individual trainees' demographic characteristics and their motivation rather than short-term one-time job preparation. Job training facilities should analyze the interests of female trainees and develop new program and operating systems regularly in order to make positive impacts on the development of human resources and new employment prospects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.