세계적인 도시화의 추세 속에 향후 2050년까지의 90% 이상의 도시 인구 성장은 아시아와 아프리카에 집중될 전망이다. 특히 개발도상국의 급격한 도시화는 전 지구의 생태적, 사회적, 경제적 변화에 주목할 만한 영향을 예견하고 있다. 따라서 개도국의 지속가능한 도시개발은 해당 국가뿐만 아니라 전 지구 공동체의 우선 과제로 떠오르고 있다. 그러나 현재 개발도상국의 도시화 현황을 살펴보면 도시스프롤과 차량에 대한 의존도 심화, 기후변화, 불평등 등 다양한 부작용을 발생시키고 있으며 이는 그동안 선진국의 개발과정에서 겪었던 문제들과 크게 다르지 않은 것을 볼 수 있다. 이러한 시행착오 반복의 주요 원인을 선진국 중심의 개발방식과 도시의 진보에 관한 편향된 오해, 자동차 산업 위주의 발전 측면에서 살펴보았으며 개발도상국의 지속가능한 도시개발을 위한 과제로 성장 위주의 개발에서 인간개발과 행복의 가치 개발로의 패러다임 전환의 필요성을 이야기 하였다. 또한 개발도상국의 지속가능한 도시개발을 위해서는 그들의 역량과 가치 기준을 고려한 새로운 접근이 필요하다. 본 연구에서는 개발도상국의 지속가능한 도시개발을 위한 대안으로서 ‘적정도시디자인’을 제안하였다. 적정도시디자인의 개념에 대한 설명과 함께 이를 구체화하기 위하여 적정도시디자인의 사례 모델로 UN이 제시한 지속가능한 도시계획의 5가지 원리와 도시 내 이동수단의 전환 및 공유, 전환도시운동, 취약지구 개선을 위한 도시디자인, 개발도상국형 스마트 서비스 개발을 소개하였다. 또한 사례를 통하여 적정도시디자인을 실현하기 위한 전략으로 첫 번째 혁신적 융복합성, 두 번째 자립형 도시구축, 세 번째 포용적 경제성장, 네 번째 수평적 ...
세계적인 도시화의 추세 속에 향후 2050년까지의 90% 이상의 도시 인구 성장은 아시아와 아프리카에 집중될 전망이다. 특히 개발도상국의 급격한 도시화는 전 지구의 생태적, 사회적, 경제적 변화에 주목할 만한 영향을 예견하고 있다. 따라서 개도국의 지속가능한 도시개발은 해당 국가뿐만 아니라 전 지구 공동체의 우선 과제로 떠오르고 있다. 그러나 현재 개발도상국의 도시화 현황을 살펴보면 도시스프롤과 차량에 대한 의존도 심화, 기후변화, 불평등 등 다양한 부작용을 발생시키고 있으며 이는 그동안 선진국의 개발과정에서 겪었던 문제들과 크게 다르지 않은 것을 볼 수 있다. 이러한 시행착오 반복의 주요 원인을 선진국 중심의 개발방식과 도시의 진보에 관한 편향된 오해, 자동차 산업 위주의 발전 측면에서 살펴보았으며 개발도상국의 지속가능한 도시개발을 위한 과제로 성장 위주의 개발에서 인간개발과 행복의 가치 개발로의 패러다임 전환의 필요성을 이야기 하였다. 또한 개발도상국의 지속가능한 도시개발을 위해서는 그들의 역량과 가치 기준을 고려한 새로운 접근이 필요하다. 본 연구에서는 개발도상국의 지속가능한 도시개발을 위한 대안으로서 ‘적정도시디자인’을 제안하였다. 적정도시디자인의 개념에 대한 설명과 함께 이를 구체화하기 위하여 적정도시디자인의 사례 모델로 UN이 제시한 지속가능한 도시계획의 5가지 원리와 도시 내 이동수단의 전환 및 공유, 전환도시운동, 취약지구 개선을 위한 도시디자인, 개발도상국형 스마트 서비스 개발을 소개하였다. 또한 사례를 통하여 적정도시디자인을 실현하기 위한 전략으로 첫 번째 혁신적 융복합성, 두 번째 자립형 도시구축, 세 번째 포용적 경제성장, 네 번째 수평적 의사결정과 참여, 다섯 번째 내재적 역량과 아름다움의 추구 이상 다섯 가지를 도출하였다. 이 다섯 가지 전략을 근거로 적정도시디자인의 실제 적용 방안 및 가능성을 실험해 보고자 과거 참여했던 동아프리카에 위치한 에티오피아의 메켈레시 도시계획 프로젝트에 접목시켜 적정도시디자인 측면의 개선방안을 제시해 보았다. 본 연구는 적정도시디자인을 통하여 기존의 도시개발 방식을 보완하고 도시의 성장의 한계를 극복하여 개발도상국의 지속가능한 발전을 유도하며 미래의 공존을 위한 대안을 찾아 나아가고자 함에 의의가 있다. 향후 다양한 도시개발 사례에 적용되어 그 성과 및 효과성 등이 평가되기를 기대하며 그에 따라 수정 및 보완될 수 있기를 바라는 바이다. 본 연구를 시작으로 앞으로 다양한 지역과 조건에 따라 적용 가능한 세부 전략 및 응용 방안을 마련하여 실제 도시개발 프로젝트에 접목할 수 있는 구체적이고 실천적인 대안을 지속적으로 연구해 보고자 한다.
세계적인 도시화의 추세 속에 향후 2050년까지의 90% 이상의 도시 인구 성장은 아시아와 아프리카에 집중될 전망이다. 특히 개발도상국의 급격한 도시화는 전 지구의 생태적, 사회적, 경제적 변화에 주목할 만한 영향을 예견하고 있다. 따라서 개도국의 지속가능한 도시개발은 해당 국가뿐만 아니라 전 지구 공동체의 우선 과제로 떠오르고 있다. 그러나 현재 개발도상국의 도시화 현황을 살펴보면 도시스프롤과 차량에 대한 의존도 심화, 기후변화, 불평등 등 다양한 부작용을 발생시키고 있으며 이는 그동안 선진국의 개발과정에서 겪었던 문제들과 크게 다르지 않은 것을 볼 수 있다. 이러한 시행착오 반복의 주요 원인을 선진국 중심의 개발방식과 도시의 진보에 관한 편향된 오해, 자동차 산업 위주의 발전 측면에서 살펴보았으며 개발도상국의 지속가능한 도시개발을 위한 과제로 성장 위주의 개발에서 인간개발과 행복의 가치 개발로의 패러다임 전환의 필요성을 이야기 하였다. 또한 개발도상국의 지속가능한 도시개발을 위해서는 그들의 역량과 가치 기준을 고려한 새로운 접근이 필요하다. 본 연구에서는 개발도상국의 지속가능한 도시개발을 위한 대안으로서 ‘적정도시디자인’을 제안하였다. 적정도시디자인의 개념에 대한 설명과 함께 이를 구체화하기 위하여 적정도시디자인의 사례 모델로 UN이 제시한 지속가능한 도시계획의 5가지 원리와 도시 내 이동수단의 전환 및 공유, 전환도시운동, 취약지구 개선을 위한 도시디자인, 개발도상국형 스마트 서비스 개발을 소개하였다. 또한 사례를 통하여 적정도시디자인을 실현하기 위한 전략으로 첫 번째 혁신적 융복합성, 두 번째 자립형 도시구축, 세 번째 포용적 경제성장, 네 번째 수평적 의사결정과 참여, 다섯 번째 내재적 역량과 아름다움의 추구 이상 다섯 가지를 도출하였다. 이 다섯 가지 전략을 근거로 적정도시디자인의 실제 적용 방안 및 가능성을 실험해 보고자 과거 참여했던 동아프리카에 위치한 에티오피아의 메켈레시 도시계획 프로젝트에 접목시켜 적정도시디자인 측면의 개선방안을 제시해 보았다. 본 연구는 적정도시디자인을 통하여 기존의 도시개발 방식을 보완하고 도시의 성장의 한계를 극복하여 개발도상국의 지속가능한 발전을 유도하며 미래의 공존을 위한 대안을 찾아 나아가고자 함에 의의가 있다. 향후 다양한 도시개발 사례에 적용되어 그 성과 및 효과성 등이 평가되기를 기대하며 그에 따라 수정 및 보완될 수 있기를 바라는 바이다. 본 연구를 시작으로 앞으로 다양한 지역과 조건에 따라 적용 가능한 세부 전략 및 응용 방안을 마련하여 실제 도시개발 프로젝트에 접목할 수 있는 구체적이고 실천적인 대안을 지속적으로 연구해 보고자 한다.
The world is witnessing an irreversible trend of urbanization in both developed and developing countries and Asia and Africa are projected to account for 90% of growth in urban population until 2050. Urbanization in the developing world is bringing about ecological and economic changes that compel g...
The world is witnessing an irreversible trend of urbanization in both developed and developing countries and Asia and Africa are projected to account for 90% of growth in urban population until 2050. Urbanization in the developing world is bringing about ecological and economic changes that compel global attention. As a result sustainable urbanization has emerged not as an issue of individual countries with a rapid urban development but as a global issue that requires global actions. Urbanization in developing countries is beset by a range of challenges, including urban sprawl, heavy reliance on vehicles, climate change and inequality. These problems are not essentially different from what have been experienced by advanced countries in the process of development. Then, why do developing countries go through the same trial and error that was experienced by advanced countries? This study looks at the cause from three different angles. Firstly, the urban development process is oriented toward advanced countries. Secondly, there exists a misperception about the urban progress. Lastly, the urban development tends to be mainly led by the growth of automobile industry. The study also examined the need for a changed perception from growth-oriented development to development that fosters human development and brings happiness to people. A new approach that takes into account the capacity and values of developing countries needs to be developed. This study proposes a model of appropriate urban design as a way to put urban development in developing countries on a sustainable path. The study introduced the concept and practices of appropriate urban design, which include transition and sharing of modes of transportation, transitional urban movements, pro-poor urban design and smart service for urban development. By analyzing these models, the study drew up five strategies for realizing appropriate urban design. By applying the five strategies in Mekele urban development plan of Ethiopia, the study sought opportunities for improvement from the perspective of appropriate urban design. The study attempted to complement an existing urban development process, overcome limits of urban growth and induce sustainable development of developing countries to figure out alternatives to existing development models that can lead shared growth and co-prosperity. It is hopeful that this study’s model can be utilized in urban development projects and assessed based on its outcomes and achievements. This way, this model can continue to be upgraded and complemented. Based on this study, the author will continue to study on concrete and practical models that can be utilized in real urban development projects by drawing up detailed strategies that reflect diverse geography and conditions of developing countries.
The world is witnessing an irreversible trend of urbanization in both developed and developing countries and Asia and Africa are projected to account for 90% of growth in urban population until 2050. Urbanization in the developing world is bringing about ecological and economic changes that compel global attention. As a result sustainable urbanization has emerged not as an issue of individual countries with a rapid urban development but as a global issue that requires global actions. Urbanization in developing countries is beset by a range of challenges, including urban sprawl, heavy reliance on vehicles, climate change and inequality. These problems are not essentially different from what have been experienced by advanced countries in the process of development. Then, why do developing countries go through the same trial and error that was experienced by advanced countries? This study looks at the cause from three different angles. Firstly, the urban development process is oriented toward advanced countries. Secondly, there exists a misperception about the urban progress. Lastly, the urban development tends to be mainly led by the growth of automobile industry. The study also examined the need for a changed perception from growth-oriented development to development that fosters human development and brings happiness to people. A new approach that takes into account the capacity and values of developing countries needs to be developed. This study proposes a model of appropriate urban design as a way to put urban development in developing countries on a sustainable path. The study introduced the concept and practices of appropriate urban design, which include transition and sharing of modes of transportation, transitional urban movements, pro-poor urban design and smart service for urban development. By analyzing these models, the study drew up five strategies for realizing appropriate urban design. By applying the five strategies in Mekele urban development plan of Ethiopia, the study sought opportunities for improvement from the perspective of appropriate urban design. The study attempted to complement an existing urban development process, overcome limits of urban growth and induce sustainable development of developing countries to figure out alternatives to existing development models that can lead shared growth and co-prosperity. It is hopeful that this study’s model can be utilized in urban development projects and assessed based on its outcomes and achievements. This way, this model can continue to be upgraded and complemented. Based on this study, the author will continue to study on concrete and practical models that can be utilized in real urban development projects by drawing up detailed strategies that reflect diverse geography and conditions of developing countries.
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