소방교육훈련의 의의는 어떠한 재난현장에서도 대응전문가로서 활용될 수 있도록 소방공무원을 양성하는데 있다 할 것이며 소방교육훈련체제는 이러한 양성기능을 달성하기 위해 유기적으로 운영되어야 한다. 그러나 현행의 소방교육훈련체계는 재난환경의 변화에 대응하여 체계적으로 설계된 것이 아닌 여전히 화재진압, 구조, 구급과 같은 전통적 소방사무에 대한 교육훈련만 이루어지고 있고 해당 소방사무에 대해서도 불연속적 교육훈련체계를 운영함으로써 소방공무원의 재난현장 전문대응역량에 대한 양성기능이 미약하다는 비판에 직면하고 있다. 소방교육훈련체제는 소방교육훈련의 교육과정, 교육이수체제, 법·제도, 교육훈련시설 및 운영시스템, 교수요원 및 교육대상자 등 다양한 요소들에 의해 구성되어 진다. 본 연구는 소방교육훈련의 목적을 효율적으로 달성하는 방안으로서 현행의 소방교육훈련체제의 재구조화를 적용하고자 하였다. 소방교육훈련체제의 재구조화 모델의 정립을 위해 소방교육훈련체제의 구성요소에 대하여 중점변인, 촉진변인, 지원변인으로 분류하여 국내외 운영현황을 분석하였다. 중점변인은 소방교육훈련 교육과정 및 교육이수체계, 촉진변인은 소방교육훈련의 시설과 운영시스템, 지원변인은 법·제도 및 ...
소방교육훈련의 의의는 어떠한 재난현장에서도 대응전문가로서 활용될 수 있도록 소방공무원을 양성하는데 있다 할 것이며 소방교육훈련체제는 이러한 양성기능을 달성하기 위해 유기적으로 운영되어야 한다. 그러나 현행의 소방교육훈련체계는 재난환경의 변화에 대응하여 체계적으로 설계된 것이 아닌 여전히 화재진압, 구조, 구급과 같은 전통적 소방사무에 대한 교육훈련만 이루어지고 있고 해당 소방사무에 대해서도 불연속적 교육훈련체계를 운영함으로써 소방공무원의 재난현장 전문대응역량에 대한 양성기능이 미약하다는 비판에 직면하고 있다. 소방교육훈련체제는 소방교육훈련의 교육과정, 교육이수체제, 법·제도, 교육훈련시설 및 운영시스템, 교수요원 및 교육대상자 등 다양한 요소들에 의해 구성되어 진다. 본 연구는 소방교육훈련의 목적을 효율적으로 달성하는 방안으로서 현행의 소방교육훈련체제의 재구조화를 적용하고자 하였다. 소방교육훈련체제의 재구조화 모델의 정립을 위해 소방교육훈련체제의 구성요소에 대하여 중점변인, 촉진변인, 지원변인으로 분류하여 국내외 운영현황을 분석하였다. 중점변인은 소방교육훈련 교육과정 및 교육이수체계, 촉진변인은 소방교육훈련의 시설과 운영시스템, 지원변인은 법·제도 및 인적자원관리 시스템이 해당된다. 재구조화 요인의 분석을 통해 도출된 시사점을 통해 소방교육훈련의 재구조화 방향을 정립하고 대상과 범위를 선정하여 재구조화의 모델을 정립하였다. 소방교육훈련 재구조화의 모델은 중점변인인 소방교육훈련의 교육과정과 교육이수체계에 대하여 모듈화, 표준화, 등급화하여 운영하는 방안이다. 모듈화는 소방교육훈련의 이수시간을 단위화한 것을 의미하며 공무원의 인사체제 등의 특성을 반영하여 의무이수시간인 80시간을 효율적으로 분배한 것으로 1과목의 이수시간을 20시간으로 설정하여 연간 4개 과목을 반드시 이수하게 하였다. 표준화는 소방공무원의 현장대응 직무영역을 4가지 교과영역으로 구분하고, 구분된 교과영역의 이수시간을 동일하게 적용하는 것이다. 4가지 교과영역은 화재진압, 구조, 구급, 특수사고이며, 각 영역당 20시간씩 이수하는 15개의 교과목을 배정으로 총 300시간씩 이수하도록 하였다. 등급화는 4개 영역당 15개의 교과목을 각 5단계로 나누어 초급, 중급, 고급과정을 운영하는 것으로 소방공무원의 보직이 현장대응업무가 아닌 상황에서도 지속적 교육훈련을 통해 근무연차가 누적됨에 따라 대응역량을 함양할 수 있도록 하였다. 소방교육훈련체제의 재구조화는 다양한 요인에 의하여 복합적으로 이루어질 수 있으나 중점변인인 교육과정 및 이수체제의 변화는 소방교육훈련의 근간의 발전을 지향하며 이러한 발전은 지원 및 촉진요인의 변화 및 발전을 견인하는 역할을 한다. 이러한 의미에서 소방교육훈련의 목적을 효율적으로 달성하기 위해서 소방교육훈련체제의 재구조화에 대한 탐구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
소방교육훈련의 의의는 어떠한 재난현장에서도 대응전문가로서 활용될 수 있도록 소방공무원을 양성하는데 있다 할 것이며 소방교육훈련체제는 이러한 양성기능을 달성하기 위해 유기적으로 운영되어야 한다. 그러나 현행의 소방교육훈련체계는 재난환경의 변화에 대응하여 체계적으로 설계된 것이 아닌 여전히 화재진압, 구조, 구급과 같은 전통적 소방사무에 대한 교육훈련만 이루어지고 있고 해당 소방사무에 대해서도 불연속적 교육훈련체계를 운영함으로써 소방공무원의 재난현장 전문대응역량에 대한 양성기능이 미약하다는 비판에 직면하고 있다. 소방교육훈련체제는 소방교육훈련의 교육과정, 교육이수체제, 법·제도, 교육훈련시설 및 운영시스템, 교수요원 및 교육대상자 등 다양한 요소들에 의해 구성되어 진다. 본 연구는 소방교육훈련의 목적을 효율적으로 달성하는 방안으로서 현행의 소방교육훈련체제의 재구조화를 적용하고자 하였다. 소방교육훈련체제의 재구조화 모델의 정립을 위해 소방교육훈련체제의 구성요소에 대하여 중점변인, 촉진변인, 지원변인으로 분류하여 국내외 운영현황을 분석하였다. 중점변인은 소방교육훈련 교육과정 및 교육이수체계, 촉진변인은 소방교육훈련의 시설과 운영시스템, 지원변인은 법·제도 및 인적자원관리 시스템이 해당된다. 재구조화 요인의 분석을 통해 도출된 시사점을 통해 소방교육훈련의 재구조화 방향을 정립하고 대상과 범위를 선정하여 재구조화의 모델을 정립하였다. 소방교육훈련 재구조화의 모델은 중점변인인 소방교육훈련의 교육과정과 교육이수체계에 대하여 모듈화, 표준화, 등급화하여 운영하는 방안이다. 모듈화는 소방교육훈련의 이수시간을 단위화한 것을 의미하며 공무원의 인사체제 등의 특성을 반영하여 의무이수시간인 80시간을 효율적으로 분배한 것으로 1과목의 이수시간을 20시간으로 설정하여 연간 4개 과목을 반드시 이수하게 하였다. 표준화는 소방공무원의 현장대응 직무영역을 4가지 교과영역으로 구분하고, 구분된 교과영역의 이수시간을 동일하게 적용하는 것이다. 4가지 교과영역은 화재진압, 구조, 구급, 특수사고이며, 각 영역당 20시간씩 이수하는 15개의 교과목을 배정으로 총 300시간씩 이수하도록 하였다. 등급화는 4개 영역당 15개의 교과목을 각 5단계로 나누어 초급, 중급, 고급과정을 운영하는 것으로 소방공무원의 보직이 현장대응업무가 아닌 상황에서도 지속적 교육훈련을 통해 근무연차가 누적됨에 따라 대응역량을 함양할 수 있도록 하였다. 소방교육훈련체제의 재구조화는 다양한 요인에 의하여 복합적으로 이루어질 수 있으나 중점변인인 교육과정 및 이수체제의 변화는 소방교육훈련의 근간의 발전을 지향하며 이러한 발전은 지원 및 촉진요인의 변화 및 발전을 견인하는 역할을 한다. 이러한 의미에서 소방교육훈련의 목적을 효율적으로 달성하기 위해서 소방교육훈련체제의 재구조화에 대한 탐구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
The significance of fire fighting training is to train the fire officials as a disaster response expert in any disaster scene. Therefore, the fire training system must be operated organically in order to achieve this function of education and training. However, the existing fire fighting training sy...
The significance of fire fighting training is to train the fire officials as a disaster response expert in any disaster scene. Therefore, the fire training system must be operated organically in order to achieve this function of education and training. However, the existing fire fighting training system is not designed systematically as to the change of disaster environment so it has been focused on the traditional fire fighting such as the fire suppression, the rescue and the emergency response. Futhermore, the present and traditional fire fighting training system has been operated discontinuously which has faced the criticism on the lack of training and educational function to develop the professional disaster response competency of fire officials in the scene of disaster. The fire training and educational system consists of a various elements such as a curriculum, a training completion system, a law and institutional system, a training facility and its operation system, faculty and trainee etc. This study is to acquire the goal to apply the restructuring of the existing fire fighting training and educational system as the measures to achieve the goal of fire fighting and education effectively. In order to establish the restructuring model for the fire fighting training and education, this study has analysed operational status with categorization of the central variables, the enabling variables and the supporting variables. The central variables are the curriculum and the completion system of training and education, the enabling variables are the facility and operational system for fire fighting training and education, and the supporting variables mean the law, the institutional and human resource management system. This study has also secured the restructuring model by analysing the key factors of restructuring and its result has contributed to establish the direction of restructuring and select the subject and scope. Particularly, the restructuring model for fire training and education is that the central variables, the curriculum and the training completion system is to be operated with modularity, standardization and grading. The modularity means that the completion time of fire fighting training and education is to be split into unit reflecting the characteristics of the civil service personnel system and it is to be distributed 80 hours of duty effectively. Therefore, it enables the application of system that trainee must complete 4 courses per year fixing the completion time of 20 hours for 1 course. The standardization is to classify the scene responsiveness functional area of fire officials with 4 subject courses and the complete time of separated subject courses is to be applied equally. 4 subject courses are the fire suppression, the rescue, the emergency response and the special accidents. Each course consists of 15 subject areas and the completion time of each subject area must be 20 hours that the total completion time is 300 hours. Grading is a plan that the 15 subject areas are to be separation of 5 steps each per 4 subject courses so that the subject areas are to be operated with the process of beginner, intermediate and advanced. this plan enables the trainees to develop the response competency as a cumulative annual working through the training and education even away from the field work of duty. The restructuring for fire fighting training and education cab be achieved compositively with a various factors. however, when the key factor, the curriculum and the completion system change, it is highly possible to be anticipated developing and changing of the supporting and enabling factors. Consequently, the study on the constructive and future- oriented restructuring for fire training and education system should be proceeded continuously to accomplish the goal of fire fighting training and education efficiently.
The significance of fire fighting training is to train the fire officials as a disaster response expert in any disaster scene. Therefore, the fire training system must be operated organically in order to achieve this function of education and training. However, the existing fire fighting training system is not designed systematically as to the change of disaster environment so it has been focused on the traditional fire fighting such as the fire suppression, the rescue and the emergency response. Futhermore, the present and traditional fire fighting training system has been operated discontinuously which has faced the criticism on the lack of training and educational function to develop the professional disaster response competency of fire officials in the scene of disaster. The fire training and educational system consists of a various elements such as a curriculum, a training completion system, a law and institutional system, a training facility and its operation system, faculty and trainee etc. This study is to acquire the goal to apply the restructuring of the existing fire fighting training and educational system as the measures to achieve the goal of fire fighting and education effectively. In order to establish the restructuring model for the fire fighting training and education, this study has analysed operational status with categorization of the central variables, the enabling variables and the supporting variables. The central variables are the curriculum and the completion system of training and education, the enabling variables are the facility and operational system for fire fighting training and education, and the supporting variables mean the law, the institutional and human resource management system. This study has also secured the restructuring model by analysing the key factors of restructuring and its result has contributed to establish the direction of restructuring and select the subject and scope. Particularly, the restructuring model for fire training and education is that the central variables, the curriculum and the training completion system is to be operated with modularity, standardization and grading. The modularity means that the completion time of fire fighting training and education is to be split into unit reflecting the characteristics of the civil service personnel system and it is to be distributed 80 hours of duty effectively. Therefore, it enables the application of system that trainee must complete 4 courses per year fixing the completion time of 20 hours for 1 course. The standardization is to classify the scene responsiveness functional area of fire officials with 4 subject courses and the complete time of separated subject courses is to be applied equally. 4 subject courses are the fire suppression, the rescue, the emergency response and the special accidents. Each course consists of 15 subject areas and the completion time of each subject area must be 20 hours that the total completion time is 300 hours. Grading is a plan that the 15 subject areas are to be separation of 5 steps each per 4 subject courses so that the subject areas are to be operated with the process of beginner, intermediate and advanced. this plan enables the trainees to develop the response competency as a cumulative annual working through the training and education even away from the field work of duty. The restructuring for fire fighting training and education cab be achieved compositively with a various factors. however, when the key factor, the curriculum and the completion system change, it is highly possible to be anticipated developing and changing of the supporting and enabling factors. Consequently, the study on the constructive and future- oriented restructuring for fire training and education system should be proceeded continuously to accomplish the goal of fire fighting training and education efficiently.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.