<국 문 초 록>
국내 유통업은 유통전면개방화 이후 재래시장과 동네슈퍼 중심의 유통구조에서 대형할인점·SSM·편의점 등의 대기업이 운영하는 대형유통업 위주의 구조로 변화하였다. 이러한 변화는 소비자에게 구매경로의 다양화, 저렴한 가격 등의 편익을 증진시키게 되었지만, 동네슈퍼와 같은 영세소매업체는 SSM과 편의점의 골목상권 진입으로 인해 경쟁력이 약화되어 상권이 잠식되는 문제점을 초래하였다.
정부는 대기업 유통업체와의 경쟁으로 인해 어려움을 겪는 영세소매업체 지원의 일환으로서 2010년 나들가게 지원제도를 도입하여 자금, 경영교육 및 컨설팅, 물류지원 등의 종합적인 지원을 하였다. 그러나 최근 나들가게 지원을 받은 점포 중 폐점을 하는 점포가 증가하면서 지원체계의 문제점이 제기되었다.
본 연구에서는 설문조사와 심층면접을 통하여 나들가게 지원 점포와 지원을 받지 않는 점포를 대상으로 나들가게의 문제점과 인식을 살펴보았다. 특히 설문조사에서는 기존 선행연구에서 도출한 영세소매점포 활성화 요인들을 활용하여 나들가게와 동네슈퍼를 비교분석하였다.
영세소매점포 활성화 요인은 제품의 할인 및 다양성, 부가서비스, 단골고객, 구매촉진활동 등으로 구성되어있다. 또한 상권영향평가에서 기준으로 하는 상권 범위를 적용하여 SSM 입지 유무에 따른 유형과 나들가게 비중에 따른 유형에 기준하여 서울시 4개 지역을 사례지역으로 선정하였다. 이러한 사례지역을 통해 경쟁특성을 분석하여 나들가게와 동네슈퍼의 경쟁심화 정도, 경쟁으로 인해 매출에 미치는 영향을 비교하여 살펴보았다.
또한 나들가게 점포주에 한하여 나들가게 세부지원에 대한 만족도 조사와 지원제도에 대한 문제점 및 인식을 살펴보았으며, 지원을 받지 않는 동네슈퍼 점포주를 대상으로 나들가게 지원을 신청하지 않은 이유를 살펴보았다. 끝으로 나들가게 지원제도 외에 추가적으로 필요한 지원에 대한 의견을 통해 영세소매업 소상공인에게 현실적인 지원은 무엇인지에 대해 알아보았다.
본 연구의 분석결과는 첫째, 나들가게와 동네슈퍼의 영세소매점포 활성화 요인을 비교분석한 결과 5가지 요인들 모두 유의미한 차이가 없는 것으로 나타남으로서 지원제도를 통해 나들가게가 지원을 받지 않는 점포와 차별성이 없다는 결론을 도출하였다.
둘째, 경쟁특성에 있어서는 SSM이 입지한 지역의 경우 나들가게와 동네슈퍼의 상권 내 경쟁이 심한 편으로 나타났다. 반면에 SSM이 입지하지 않는 지역에서도 중형슈퍼 및 상품공급점으로 인한 경쟁으로 인해 매출에 영향을 받는 것으로 나타났다.
셋째, 나들가게 만족도 조사와 지원제도의 문제점 및 인식에 있어서 교육 및 컨설팅 지원의 미흡함, ...
<국 문 초 록>
국내 유통업은 유통전면개방화 이후 재래시장과 동네슈퍼 중심의 유통구조에서 대형할인점·SSM·편의점 등의 대기업이 운영하는 대형유통업 위주의 구조로 변화하였다. 이러한 변화는 소비자에게 구매경로의 다양화, 저렴한 가격 등의 편익을 증진시키게 되었지만, 동네슈퍼와 같은 영세소매업체는 SSM과 편의점의 골목상권 진입으로 인해 경쟁력이 약화되어 상권이 잠식되는 문제점을 초래하였다.
정부는 대기업 유통업체와의 경쟁으로 인해 어려움을 겪는 영세소매업체 지원의 일환으로서 2010년 나들가게 지원제도를 도입하여 자금, 경영교육 및 컨설팅, 물류지원 등의 종합적인 지원을 하였다. 그러나 최근 나들가게 지원을 받은 점포 중 폐점을 하는 점포가 증가하면서 지원체계의 문제점이 제기되었다.
본 연구에서는 설문조사와 심층면접을 통하여 나들가게 지원 점포와 지원을 받지 않는 점포를 대상으로 나들가게의 문제점과 인식을 살펴보았다. 특히 설문조사에서는 기존 선행연구에서 도출한 영세소매점포 활성화 요인들을 활용하여 나들가게와 동네슈퍼를 비교분석하였다.
영세소매점포 활성화 요인은 제품의 할인 및 다양성, 부가서비스, 단골고객, 구매촉진활동 등으로 구성되어있다. 또한 상권영향평가에서 기준으로 하는 상권 범위를 적용하여 SSM 입지 유무에 따른 유형과 나들가게 비중에 따른 유형에 기준하여 서울시 4개 지역을 사례지역으로 선정하였다. 이러한 사례지역을 통해 경쟁특성을 분석하여 나들가게와 동네슈퍼의 경쟁심화 정도, 경쟁으로 인해 매출에 미치는 영향을 비교하여 살펴보았다.
또한 나들가게 점포주에 한하여 나들가게 세부지원에 대한 만족도 조사와 지원제도에 대한 문제점 및 인식을 살펴보았으며, 지원을 받지 않는 동네슈퍼 점포주를 대상으로 나들가게 지원을 신청하지 않은 이유를 살펴보았다. 끝으로 나들가게 지원제도 외에 추가적으로 필요한 지원에 대한 의견을 통해 영세소매업 소상공인에게 현실적인 지원은 무엇인지에 대해 알아보았다.
본 연구의 분석결과는 첫째, 나들가게와 동네슈퍼의 영세소매점포 활성화 요인을 비교분석한 결과 5가지 요인들 모두 유의미한 차이가 없는 것으로 나타남으로서 지원제도를 통해 나들가게가 지원을 받지 않는 점포와 차별성이 없다는 결론을 도출하였다.
둘째, 경쟁특성에 있어서는 SSM이 입지한 지역의 경우 나들가게와 동네슈퍼의 상권 내 경쟁이 심한 편으로 나타났다. 반면에 SSM이 입지하지 않는 지역에서도 중형슈퍼 및 상품공급점으로 인한 경쟁으로 인해 매출에 영향을 받는 것으로 나타났다.
셋째, 나들가게 만족도 조사와 지원제도의 문제점 및 인식에 있어서 교육 및 컨설팅 지원의 미흡함, 공동구매의 제품가격 및 반품, 배송에 대한 문제점이 있었다.
넷째, 나들가게 지원제도 이외에 추가적으로 필요한 정책으로는 공공요금 보조, 제품 정보제공, 중소유통물류센터 활성화, 지자체 아동급식서비스 연계에 대한 의견이 있었다.
이러한 본 연구의 결과를 통해 나들가게 지원제도는 시설 및 경영개선, 물류지원 등을 통하여 SSM과의 경쟁에 대응하기 위한 목적으로 시행되었음에도 불구하고, 지원을 받지 않는 점포와 비교했을 때 뚜렷한 차별성이 인식되지 못하고 있다는 것을 볼 수 있다. 특히 나들가게 교육지원 및 사후관리가 지속적이고 체계적으로 운영되지 못하고 있으며 공동구매에서 판매되는 물품의 가격이 비싸기 때문에 이용률이 저조한 것으로 나타났다.
이에 따른 나들가게 지원제도의 활성화 방안으로 첫째, 교육 및 컨설팅 지원인력의 선발에 있어서 자영업 슈퍼를 성공적으로 운영한 경력자를 중점적으로 하여 맞춤화된 교육 및 컨설팅 지원과 법, 경제 등의 다양한 분야의 전문 인력을 충원하여 점포경영의 어려움에 대한 복합적인 문제점에 대처하는 방안이 마련되어야 한다. 둘째, 나들가게 공동구매의 가격조정과 반품지원을 통해 공동구매를 통한 물품구매의 부담을 줄이고, 물품배송체계에 있어서 전문 인력을 동원하여 택배배송이 아닌 직접운송을 하여 파손의 위험을 줄이도록 해야 한다.
셋째, 지자체 바우처 서비스 중 아동급식서비스 연계를 통하여 나들가게 지원점포의 홍보 및 매출 활성화에 기여해야 한다.
현재 나들가게 지원제도는 2017년까지 1만개의 점포를 더 육성하여 나들가게 지원점포를 총 2만개로 확대하려는 목표를 갖고 있다. 그러나 단순히 사업실적에 치중하여 지원 점포 수만 늘려나갈 것이 아니라 기존 지원점포의 문제점을 분석하고 개선해 나아가는 노력이 필요하다.
주요어 : 영세소매업, 영세소매점포 활성화요인, 나들가게 지원제도, 소상공인
<국 문 초 록>
국내 유통업은 유통전면개방화 이후 재래시장과 동네슈퍼 중심의 유통구조에서 대형할인점·SSM·편의점 등의 대기업이 운영하는 대형유통업 위주의 구조로 변화하였다. 이러한 변화는 소비자에게 구매경로의 다양화, 저렴한 가격 등의 편익을 증진시키게 되었지만, 동네슈퍼와 같은 영세소매업체는 SSM과 편의점의 골목상권 진입으로 인해 경쟁력이 약화되어 상권이 잠식되는 문제점을 초래하였다.
정부는 대기업 유통업체와의 경쟁으로 인해 어려움을 겪는 영세소매업체 지원의 일환으로서 2010년 나들가게 지원제도를 도입하여 자금, 경영교육 및 컨설팅, 물류지원 등의 종합적인 지원을 하였다. 그러나 최근 나들가게 지원을 받은 점포 중 폐점을 하는 점포가 증가하면서 지원체계의 문제점이 제기되었다.
본 연구에서는 설문조사와 심층면접을 통하여 나들가게 지원 점포와 지원을 받지 않는 점포를 대상으로 나들가게의 문제점과 인식을 살펴보았다. 특히 설문조사에서는 기존 선행연구에서 도출한 영세소매점포 활성화 요인들을 활용하여 나들가게와 동네슈퍼를 비교분석하였다.
영세소매점포 활성화 요인은 제품의 할인 및 다양성, 부가서비스, 단골고객, 구매촉진활동 등으로 구성되어있다. 또한 상권영향평가에서 기준으로 하는 상권 범위를 적용하여 SSM 입지 유무에 따른 유형과 나들가게 비중에 따른 유형에 기준하여 서울시 4개 지역을 사례지역으로 선정하였다. 이러한 사례지역을 통해 경쟁특성을 분석하여 나들가게와 동네슈퍼의 경쟁심화 정도, 경쟁으로 인해 매출에 미치는 영향을 비교하여 살펴보았다.
또한 나들가게 점포주에 한하여 나들가게 세부지원에 대한 만족도 조사와 지원제도에 대한 문제점 및 인식을 살펴보았으며, 지원을 받지 않는 동네슈퍼 점포주를 대상으로 나들가게 지원을 신청하지 않은 이유를 살펴보았다. 끝으로 나들가게 지원제도 외에 추가적으로 필요한 지원에 대한 의견을 통해 영세소매업 소상공인에게 현실적인 지원은 무엇인지에 대해 알아보았다.
본 연구의 분석결과는 첫째, 나들가게와 동네슈퍼의 영세소매점포 활성화 요인을 비교분석한 결과 5가지 요인들 모두 유의미한 차이가 없는 것으로 나타남으로서 지원제도를 통해 나들가게가 지원을 받지 않는 점포와 차별성이 없다는 결론을 도출하였다.
둘째, 경쟁특성에 있어서는 SSM이 입지한 지역의 경우 나들가게와 동네슈퍼의 상권 내 경쟁이 심한 편으로 나타났다. 반면에 SSM이 입지하지 않는 지역에서도 중형슈퍼 및 상품공급점으로 인한 경쟁으로 인해 매출에 영향을 받는 것으로 나타났다.
셋째, 나들가게 만족도 조사와 지원제도의 문제점 및 인식에 있어서 교육 및 컨설팅 지원의 미흡함, 공동구매의 제품가격 및 반품, 배송에 대한 문제점이 있었다.
넷째, 나들가게 지원제도 이외에 추가적으로 필요한 정책으로는 공공요금 보조, 제품 정보제공, 중소유통물류센터 활성화, 지자체 아동급식서비스 연계에 대한 의견이 있었다.
이러한 본 연구의 결과를 통해 나들가게 지원제도는 시설 및 경영개선, 물류지원 등을 통하여 SSM과의 경쟁에 대응하기 위한 목적으로 시행되었음에도 불구하고, 지원을 받지 않는 점포와 비교했을 때 뚜렷한 차별성이 인식되지 못하고 있다는 것을 볼 수 있다. 특히 나들가게 교육지원 및 사후관리가 지속적이고 체계적으로 운영되지 못하고 있으며 공동구매에서 판매되는 물품의 가격이 비싸기 때문에 이용률이 저조한 것으로 나타났다.
이에 따른 나들가게 지원제도의 활성화 방안으로 첫째, 교육 및 컨설팅 지원인력의 선발에 있어서 자영업 슈퍼를 성공적으로 운영한 경력자를 중점적으로 하여 맞춤화된 교육 및 컨설팅 지원과 법, 경제 등의 다양한 분야의 전문 인력을 충원하여 점포경영의 어려움에 대한 복합적인 문제점에 대처하는 방안이 마련되어야 한다. 둘째, 나들가게 공동구매의 가격조정과 반품지원을 통해 공동구매를 통한 물품구매의 부담을 줄이고, 물품배송체계에 있어서 전문 인력을 동원하여 택배배송이 아닌 직접운송을 하여 파손의 위험을 줄이도록 해야 한다.
셋째, 지자체 바우처 서비스 중 아동급식서비스 연계를 통하여 나들가게 지원점포의 홍보 및 매출 활성화에 기여해야 한다.
현재 나들가게 지원제도는 2017년까지 1만개의 점포를 더 육성하여 나들가게 지원점포를 총 2만개로 확대하려는 목표를 갖고 있다. 그러나 단순히 사업실적에 치중하여 지원 점포 수만 늘려나갈 것이 아니라 기존 지원점포의 문제점을 분석하고 개선해 나아가는 노력이 필요하다.
주요어 : 영세소매업, 영세소매점포 활성화요인, 나들가게 지원제도, 소상공인
A Study on Supporting policy for activation of small retailer
-Focused on both Nadle store owners and Local small store owners in Seoul
Ko, Joo Young
Department of Urban Administration
The Graduate School of University of Seoul
Supervised by Professor Oh, Dong Hoon
...
A Study on Supporting policy for activation of small retailer
-Focused on both Nadle store owners and Local small store owners in Seoul
Ko, Joo Young
Department of Urban Administration
The Graduate School of University of Seoul
Supervised by Professor Oh, Dong Hoon
The structure of domestic distribution industry has been changed into a large distribution industry-oriented one with hypermarket, SSM and convenience store from conventional markets and small local stores. This change has enhanced convenience of consumers by diversification of purchase channel and inexpensive price of products. However, it has caused a few problems such as weakening the competitiveness of small local stores because of SSM and convenience stores’ entry into local businesses.
In 2010, the government started introducing a comprehensive supporting system for small and local retail stores having difficulties competing with major distribution enterprises through Nadle Store support system by funding, management training, consulting and distribution support. However, the increase of defunct Nadle stores has brought the issues of supporting system.
This study examined the problems and recognition of Nadle stores through surveys and in-depth interviews aimed at the ones that were not supported. Especially, the survey of this study suggested a comparative analysis of Nadle stores and local stores based on the data from preceding research regarding revitalization plans for small and local retail stores.
Revitalization plans of small and medium retail stores are such as price discount of products, diversification of products, additional services, regular customers and promotional activities for purchase. Moreover, 4 districts in Seoul were chosen as case regions based on the fact whether SSM exists or not and the proportion of Nadle stores by applying the scope of business district based on business district impact assessment. This study analyzed the impact on the sales by the level of competition between Nadle stores and local stores and the competition by comparing case regions.
Furthermore, this study looked into the satisfaction research regarding specific support for Nadle stores and the problems and recognition of Nadle store business supporting system by the owners of Nadle stores and asked people, who did not apply for Nadle Store Business supporting system, the reasons why they did not apply for it.
Lastly, this study examined practical supports for small business retailers through the opinions about additional support apart from current business supporting system.
The analyst result of this study drew several conclusions. First, by comparing and analyzing the activation factors of Nadle stores and small retail stores, the study found out that there is no difference between Nadle stores and unsupported stores and no meaningful issue on 5 factors.
Second, regarding competitive character, this study confirmed that the competition between Nadle stores and local supermarkets is intense within the business district if it is a SSM-located region. On the other hand, the sales of Nadle store and small local stores are affected by the competition between medium supermarket and different form of SSM even there is no SSM.
Third, this study examined problems caused from insufficient training and consulting and the products price and return, delivery system of group purchase products.
Fourth, this study revealed opinions regarding additional supports such as utility cost support, product information, activation of small-medium distribution center and ties with child feeding service by local government.
This study is suggesting the idea that there is no big difference between Nadle stores and unsupported small stores even though the system was implemented for the survival of those stores from the competition with SSM through the improvement of facilities, management and distribution support. The utilization of the system appears to be low as the training system and follow-up service is not operated continuously and systematically and the high price of group purchase products can be one of the reasons as well.
The revitalization plans for the Nadle Store supporting system can be as follows. First, an experienced self-employed store owner who succeeded in managing store should be secured as a supporting manpower for training and consulting. Furthermore, experts on various fields such as consulting, law, economy should be filled up to prepare comprehensive coping methods regarding difficulties in store management.
Second, reduce the burden of purchasing of goods through a price adjustment and a proper return system of Nadle store group purchase products and regarding goods delivery system, the risk of breakage has to be lowered by direct delivery.
Third, if the child feeding service, which is one of the local government’s voucher service, is linked up with Nadle Store supporting system, the connection can be contributed to promotion and energetic sales of Nadle stores.
Currently, Nadle Store Business supporting system is trying to secure 10,000 more stores to expand number of Nadle stores up to 20,000 by 2017. However, it appears to be more important to recognize the problems of current system and improve it rather than simply increasing numbers of Nadle stores.
Keywords : small retail store, small retail activation factors, nadle supporting policy, small business
A Study on Supporting policy for activation of small retailer
-Focused on both Nadle store owners and Local small store owners in Seoul
Ko, Joo Young
Department of Urban Administration
The Graduate School of University of Seoul
Supervised by Professor Oh, Dong Hoon
The structure of domestic distribution industry has been changed into a large distribution industry-oriented one with hypermarket, SSM and convenience store from conventional markets and small local stores. This change has enhanced convenience of consumers by diversification of purchase channel and inexpensive price of products. However, it has caused a few problems such as weakening the competitiveness of small local stores because of SSM and convenience stores’ entry into local businesses.
In 2010, the government started introducing a comprehensive supporting system for small and local retail stores having difficulties competing with major distribution enterprises through Nadle Store support system by funding, management training, consulting and distribution support. However, the increase of defunct Nadle stores has brought the issues of supporting system.
This study examined the problems and recognition of Nadle stores through surveys and in-depth interviews aimed at the ones that were not supported. Especially, the survey of this study suggested a comparative analysis of Nadle stores and local stores based on the data from preceding research regarding revitalization plans for small and local retail stores.
Revitalization plans of small and medium retail stores are such as price discount of products, diversification of products, additional services, regular customers and promotional activities for purchase. Moreover, 4 districts in Seoul were chosen as case regions based on the fact whether SSM exists or not and the proportion of Nadle stores by applying the scope of business district based on business district impact assessment. This study analyzed the impact on the sales by the level of competition between Nadle stores and local stores and the competition by comparing case regions.
Furthermore, this study looked into the satisfaction research regarding specific support for Nadle stores and the problems and recognition of Nadle store business supporting system by the owners of Nadle stores and asked people, who did not apply for Nadle Store Business supporting system, the reasons why they did not apply for it.
Lastly, this study examined practical supports for small business retailers through the opinions about additional support apart from current business supporting system.
The analyst result of this study drew several conclusions. First, by comparing and analyzing the activation factors of Nadle stores and small retail stores, the study found out that there is no difference between Nadle stores and unsupported stores and no meaningful issue on 5 factors.
Second, regarding competitive character, this study confirmed that the competition between Nadle stores and local supermarkets is intense within the business district if it is a SSM-located region. On the other hand, the sales of Nadle store and small local stores are affected by the competition between medium supermarket and different form of SSM even there is no SSM.
Third, this study examined problems caused from insufficient training and consulting and the products price and return, delivery system of group purchase products.
Fourth, this study revealed opinions regarding additional supports such as utility cost support, product information, activation of small-medium distribution center and ties with child feeding service by local government.
This study is suggesting the idea that there is no big difference between Nadle stores and unsupported small stores even though the system was implemented for the survival of those stores from the competition with SSM through the improvement of facilities, management and distribution support. The utilization of the system appears to be low as the training system and follow-up service is not operated continuously and systematically and the high price of group purchase products can be one of the reasons as well.
The revitalization plans for the Nadle Store supporting system can be as follows. First, an experienced self-employed store owner who succeeded in managing store should be secured as a supporting manpower for training and consulting. Furthermore, experts on various fields such as consulting, law, economy should be filled up to prepare comprehensive coping methods regarding difficulties in store management.
Second, reduce the burden of purchasing of goods through a price adjustment and a proper return system of Nadle store group purchase products and regarding goods delivery system, the risk of breakage has to be lowered by direct delivery.
Third, if the child feeding service, which is one of the local government’s voucher service, is linked up with Nadle Store supporting system, the connection can be contributed to promotion and energetic sales of Nadle stores.
Currently, Nadle Store Business supporting system is trying to secure 10,000 more stores to expand number of Nadle stores up to 20,000 by 2017. However, it appears to be more important to recognize the problems of current system and improve it rather than simply increasing numbers of Nadle stores.
Keywords : small retail store, small retail activation factors, nadle supporting policy, small business
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