산업정보화시대를 거치며 인류는 물질적인 풍요 속에서 고도화 된 디지털 시대를 맞이하고 있다. 문명의 이기 속에서 인간은 자연과 동떨어진 삶을 살고 있고 그것은 비인간화, 탈도시화를 외치는 사람들 속에서 자연주의(Naturalism)라는 시대적 패러다임을 생성했다. 이러한 움직임은 예술 활동에서도 그 모습을 드러내기 시작하였다. 자연은 그 자체로써 모든 예술 활동의 근원을 제공하였으며 그 속에 존재하는 동식물들은 많은 예술가의 주 소재가 되었다....
산업정보화시대를 거치며 인류는 물질적인 풍요 속에서 고도화 된 디지털 시대를 맞이하고 있다. 문명의 이기 속에서 인간은 자연과 동떨어진 삶을 살고 있고 그것은 비인간화, 탈도시화를 외치는 사람들 속에서 자연주의(Naturalism)라는 시대적 패러다임을 생성했다. 이러한 움직임은 예술 활동에서도 그 모습을 드러내기 시작하였다. 자연은 그 자체로써 모든 예술 활동의 근원을 제공하였으며 그 속에 존재하는 동식물들은 많은 예술가의 주 소재가 되었다. 동시에 그들은 자연에 존재하는 생명체들을 자신의 정체성과 내면세계를 표현하는 정신의 산물로 표현했으며 현대 미술 속에서는 많은 예술가들은 생명체에 드러난 외형이나 생명력 자체를 자신들만의 조형적 언어로 표현하고 있다.
본 연구자는 자연생물들을 모티브로 자아를 대변하는 유기체로 형상화하여 본인의 정체성과 무의식 깊이 내재된 의미표현에 대해 연구하였다. 이는 예술로 시각화된 생명체 형상이 연구자를 상징하며 작품들은 혼란스러운 자아의 정체성을 통해 동시대 우리가 갖는 내면의 상처를 대변하는 조형적 언어로 연결된다. 자신만의 조형적 언어로 표현된 유기체는 생물외형을 그대로 재현이 아닌 연구자의 무의식 상태에서 나타낸 내면감정을 바탕으로 표출된 자기치유의 존재로 재해석된다.
본 논문에서 연구자는 생명의 정의와 베르그송, 앙리 포시용의 이론을 바탕으로 생명체 형태미술을 연구하였다. 그리고 생명미술의 형성배경을 살펴보며 초현실주의와 그들의 표현수단 방식을 분석하여 내면세계 도출에 의한 생명력 표현과 예술적용 사례를 바탕으로 생명체 이미지의 작품 반영에 대해 연구하였다. 또한 동시대의 선행 작가들을 선정하여 생명체 형태미술에 대한 그들의 표현방식과 작품에 나타난 의미표출을 연구하였으며, 동시에 선행 작품들을 형태, 내용, 물성으로 분류하여 연구자의 유기체 작품과의 연관성을 살펴보며 작품들과의 연계성을 유형별로 비교, 분석하여 연구하였다.
유기체 형상을 통한 본인의 작품 속 의미 표출을 위해 연구자의 제작과 기법적인 측면으로 실리콘 틀 제작의 당위성을 제시하였다. 작품형상 생성을 위한 실리콘 틀 제작은 형식과 내용, 물성표현에서 중요한 부분을 차지하므로 제작과정을 통해 과정과 결과물 제시분석 역시 참조 되었다. 이를 바탕으로 본 연구자는 생명체 조각에 대한 고찰을 통해 유기체 형상표현으로 본인 내면의 모습을 탐구할 수 있었다. 유기체 형상화 작업은 연구자의 정체성을 찾아가는 사고의 변화와 예술에 대한 조형적 시각을 넓히는 계기를 마련하여 추후 작업의 발전 방향을 모색할 수 있는 계기를 제공하였다.
산업정보화시대를 거치며 인류는 물질적인 풍요 속에서 고도화 된 디지털 시대를 맞이하고 있다. 문명의 이기 속에서 인간은 자연과 동떨어진 삶을 살고 있고 그것은 비인간화, 탈도시화를 외치는 사람들 속에서 자연주의(Naturalism)라는 시대적 패러다임을 생성했다. 이러한 움직임은 예술 활동에서도 그 모습을 드러내기 시작하였다. 자연은 그 자체로써 모든 예술 활동의 근원을 제공하였으며 그 속에 존재하는 동식물들은 많은 예술가의 주 소재가 되었다. 동시에 그들은 자연에 존재하는 생명체들을 자신의 정체성과 내면세계를 표현하는 정신의 산물로 표현했으며 현대 미술 속에서는 많은 예술가들은 생명체에 드러난 외형이나 생명력 자체를 자신들만의 조형적 언어로 표현하고 있다.
본 연구자는 자연생물들을 모티브로 자아를 대변하는 유기체로 형상화하여 본인의 정체성과 무의식 깊이 내재된 의미표현에 대해 연구하였다. 이는 예술로 시각화된 생명체 형상이 연구자를 상징하며 작품들은 혼란스러운 자아의 정체성을 통해 동시대 우리가 갖는 내면의 상처를 대변하는 조형적 언어로 연결된다. 자신만의 조형적 언어로 표현된 유기체는 생물외형을 그대로 재현이 아닌 연구자의 무의식 상태에서 나타낸 내면감정을 바탕으로 표출된 자기치유의 존재로 재해석된다.
본 논문에서 연구자는 생명의 정의와 베르그송, 앙리 포시용의 이론을 바탕으로 생명체 형태미술을 연구하였다. 그리고 생명미술의 형성배경을 살펴보며 초현실주의와 그들의 표현수단 방식을 분석하여 내면세계 도출에 의한 생명력 표현과 예술적용 사례를 바탕으로 생명체 이미지의 작품 반영에 대해 연구하였다. 또한 동시대의 선행 작가들을 선정하여 생명체 형태미술에 대한 그들의 표현방식과 작품에 나타난 의미표출을 연구하였으며, 동시에 선행 작품들을 형태, 내용, 물성으로 분류하여 연구자의 유기체 작품과의 연관성을 살펴보며 작품들과의 연계성을 유형별로 비교, 분석하여 연구하였다.
유기체 형상을 통한 본인의 작품 속 의미 표출을 위해 연구자의 제작과 기법적인 측면으로 실리콘 틀 제작의 당위성을 제시하였다. 작품형상 생성을 위한 실리콘 틀 제작은 형식과 내용, 물성표현에서 중요한 부분을 차지하므로 제작과정을 통해 과정과 결과물 제시분석 역시 참조 되었다. 이를 바탕으로 본 연구자는 생명체 조각에 대한 고찰을 통해 유기체 형상표현으로 본인 내면의 모습을 탐구할 수 있었다. 유기체 형상화 작업은 연구자의 정체성을 찾아가는 사고의 변화와 예술에 대한 조형적 시각을 넓히는 계기를 마련하여 추후 작업의 발전 방향을 모색할 수 있는 계기를 제공하였다.
Mankind has entered the advanced digital era in the midst of material affluence as they went through the age of industrial informationization. With the modern conveniences, they are living a life apart from nature and it has formed a paradigm of the times called naturalism among people who seek dehu...
Mankind has entered the advanced digital era in the midst of material affluence as they went through the age of industrial informationization. With the modern conveniences, they are living a life apart from nature and it has formed a paradigm of the times called naturalism among people who seek dehumanization and counter urbanization. Such movement has been found in art activities, too. Nature itself has offered sources for all art activities and animals and plants that exist in it have been main themes for art works of many artists. They, at the same time, used living things that exist in nature as the outcome of spirits that express their identity and inner world and, in contemporary art, many artists express the outer shapes or vitality itself reflected in living things using their own figurative languages.
I, the researcher, studied the meaning expression hidden deeply in my identity and unconsciousness by embodying natural living organisms being a motif as an organism that represents the ego. The shapes of the living things which are visualized as arts symbolize me, the researcher, and my works are linked to a figurative language that speaks for hurts that we have inside us in this same age through the identity of our confusing egos.
The organisms expressed in my own language do not reproduce the outer appearance of the livings things but are reinterpreted as an existence of self-healing revealed based on the inner feelings shown in my unconscious state.
In this study, I will examine the shape arts of living organisms based on the definition of life and the theories of Bergson and Henri Focillon. I took a look at the background of formation of life arts to analyze the surrealism and its means of expression and, based on the expression of vitality by exploring the inner world and the cases of its application in arts, I studied the application of images of living things in art works. In addition, I selected preceding artists of the same period and examined their ways to express shape arts of living organisms and discovered the meaning reflected in their art works. I also classified the preceding art works by shape, contents, and properties to find the correlation with my works of organisms and compared and analyzed their connection with them.
To present the meaning of my art works through the shapes of organisms, I suggested the justifiability of producing a silicon mold in my production and technical aspects. Since the production of a silicon mold to creative a shape for my art work is important in expressing the form, contents, and properties, presenting and analyzing the process and its outcome were also referred through the production process. Based on this, I explored my inner side through the expression of shapes of organisms by considering the pieces of living organisms. The work to embody organisms has helped change my way of thinking to find my identity as well as broaden my figurative view toward arts, providing an opportunity to seek ways to improve my further art works.
Mankind has entered the advanced digital era in the midst of material affluence as they went through the age of industrial informationization. With the modern conveniences, they are living a life apart from nature and it has formed a paradigm of the times called naturalism among people who seek dehumanization and counter urbanization. Such movement has been found in art activities, too. Nature itself has offered sources for all art activities and animals and plants that exist in it have been main themes for art works of many artists. They, at the same time, used living things that exist in nature as the outcome of spirits that express their identity and inner world and, in contemporary art, many artists express the outer shapes or vitality itself reflected in living things using their own figurative languages.
I, the researcher, studied the meaning expression hidden deeply in my identity and unconsciousness by embodying natural living organisms being a motif as an organism that represents the ego. The shapes of the living things which are visualized as arts symbolize me, the researcher, and my works are linked to a figurative language that speaks for hurts that we have inside us in this same age through the identity of our confusing egos.
The organisms expressed in my own language do not reproduce the outer appearance of the livings things but are reinterpreted as an existence of self-healing revealed based on the inner feelings shown in my unconscious state.
In this study, I will examine the shape arts of living organisms based on the definition of life and the theories of Bergson and Henri Focillon. I took a look at the background of formation of life arts to analyze the surrealism and its means of expression and, based on the expression of vitality by exploring the inner world and the cases of its application in arts, I studied the application of images of living things in art works. In addition, I selected preceding artists of the same period and examined their ways to express shape arts of living organisms and discovered the meaning reflected in their art works. I also classified the preceding art works by shape, contents, and properties to find the correlation with my works of organisms and compared and analyzed their connection with them.
To present the meaning of my art works through the shapes of organisms, I suggested the justifiability of producing a silicon mold in my production and technical aspects. Since the production of a silicon mold to creative a shape for my art work is important in expressing the form, contents, and properties, presenting and analyzing the process and its outcome were also referred through the production process. Based on this, I explored my inner side through the expression of shapes of organisms by considering the pieces of living organisms. The work to embody organisms has helped change my way of thinking to find my identity as well as broaden my figurative view toward arts, providing an opportunity to seek ways to improve my further art works.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.