학교 밖 청소년의 가족건강성, 자기개념명확성과 진로태도성숙 간의 관계 Relationship Between Family Strengths, Self-Concept Clarity and Career Attitude Maturity of School-Dropout Adolescents원문보기
본 연구의 목적은 학교 밖 청소년이 지각한 가족건강성과 자기개념명확성이 진로태도성숙과 어떠한 관계가 있는지를 알아봄으로써, 학교 밖 청소년의 진로교육 및 상담을 위한 기초 자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 대전·충남(공주, 천안)·충북(제천)의 학교 밖 청소년 지원프로그램(두드림·해밀)과 대전소년원·청소년보호치료시설(효광원)에 있는 학교 밖 청소년 105명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구는 가족건강성 척도, 자기개념명확성 척도, 진로태도성숙 척도이다. ...
본 연구의 목적은 학교 밖 청소년이 지각한 가족건강성과 자기개념명확성이 진로태도성숙과 어떠한 관계가 있는지를 알아봄으로써, 학교 밖 청소년의 진로교육 및 상담을 위한 기초 자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 대전·충남(공주, 천안)·충북(제천)의 학교 밖 청소년 지원프로그램(두드림·해밀)과 대전소년원·청소년보호치료시설(효광원)에 있는 학교 밖 청소년 105명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구는 가족건강성 척도, 자기개념명확성 척도, 진로태도성숙 척도이다. 자료 분석은 독립표본 t검정, 일원배치분산분석, Tukey 사후검증, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 따라서 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가족건강성은 종교, 부모의 학력과 직업에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 자기개념명확성은 부의 학력에서만 유의미한 차이를 보였으며, 진로태도성숙은 연령과 학업 중단기간에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학교 밖 청소년의 가족건강성, 자기개념명확성과 진로태도성숙 간의 상관을 살펴보면, 가족건강성과 자기개념명확성은 유의미한 상관을 보이지 않았다. 가족건강성과 진로태도성숙은 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 자기개념명확성과 진로태도성숙 또한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 가족건강성과 자기개념명확성이 학교 밖 청소년의 진로태도성숙에 미치는 상대적 설명력을 살펴본 결과, 가족건강성은 진로태도성숙의 하위요인 중 독립성, 준비성, 확신성에 비교적 높은 설명력을 갖는 것으로 나타났다. 그리고 자기개념명확성은 진로태도성숙의 하위요인 중 확신성, 결정성에 비교적 높은 설명력을 갖는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해볼 때, 학교 밖 청소년의 가족건강성은 자기개념명확성보다 더 중요한 예측변인으로 나타났다. 하지만 학교 밖 청소년의 가족건강성과 자기개념명확성은 독립적으로 작용하며, 각각 설명하는 진로태도성숙의 하위변인이 다르게 나타났다. 따라서 학교 밖 청소년의 진로태도성숙을 높이기 위해서는 가족건강성과 자기개념명확성 모두 중요한 변인이며, 이를 통합할 수 있는 진로교육 및 상담 프로그램이 필요하다.
본 연구의 목적은 학교 밖 청소년이 지각한 가족건강성과 자기개념명확성이 진로태도성숙과 어떠한 관계가 있는지를 알아봄으로써, 학교 밖 청소년의 진로교육 및 상담을 위한 기초 자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 대전·충남(공주, 천안)·충북(제천)의 학교 밖 청소년 지원프로그램(두드림·해밀)과 대전소년원·청소년보호치료시설(효광원)에 있는 학교 밖 청소년 105명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 측정도구는 가족건강성 척도, 자기개념명확성 척도, 진로태도성숙 척도이다. 자료 분석은 독립표본 t검정, 일원배치분산분석, Tukey 사후검증, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 따라서 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가족건강성은 종교, 부모의 학력과 직업에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그리고 자기개념명확성은 부의 학력에서만 유의미한 차이를 보였으며, 진로태도성숙은 연령과 학업 중단기간에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학교 밖 청소년의 가족건강성, 자기개념명확성과 진로태도성숙 간의 상관을 살펴보면, 가족건강성과 자기개념명확성은 유의미한 상관을 보이지 않았다. 가족건강성과 진로태도성숙은 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 자기개념명확성과 진로태도성숙 또한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 가족건강성과 자기개념명확성이 학교 밖 청소년의 진로태도성숙에 미치는 상대적 설명력을 살펴본 결과, 가족건강성은 진로태도성숙의 하위요인 중 독립성, 준비성, 확신성에 비교적 높은 설명력을 갖는 것으로 나타났다. 그리고 자기개념명확성은 진로태도성숙의 하위요인 중 확신성, 결정성에 비교적 높은 설명력을 갖는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해볼 때, 학교 밖 청소년의 가족건강성은 자기개념명확성보다 더 중요한 예측변인으로 나타났다. 하지만 학교 밖 청소년의 가족건강성과 자기개념명확성은 독립적으로 작용하며, 각각 설명하는 진로태도성숙의 하위변인이 다르게 나타났다. 따라서 학교 밖 청소년의 진로태도성숙을 높이기 위해서는 가족건강성과 자기개념명확성 모두 중요한 변인이며, 이를 통합할 수 있는 진로교육 및 상담 프로그램이 필요하다.
The purpose of this study was to identify the relationship between family strengths, self-concept clarity, and career attitude maturity recognized by school-dropout adolescents providing the fundamental resources in career education and counseling for school-dropout adolescents. For this, survey was...
The purpose of this study was to identify the relationship between family strengths, self-concept clarity, and career attitude maturity recognized by school-dropout adolescents providing the fundamental resources in career education and counseling for school-dropout adolescents. For this, survey was conducted on 105 school-dropout adolescents that were in the Do-Dream and Haemil programs in Daejeon, Chungnam (Gongju, Cheonan), and Chungbuk (Jecheon) and youth detention center and Hyokwang Center located in Daejeon. As for measuring instruments, criteria of family strengths, self-concept clarity, and career attitude maturity were used. Data analysis was conducted by using independent sample t-test, one-way ANOVA analysis, Tukey post-test, correlation analysis, and hierarchical linear regression. Results of this study were as follows. First, family strengths was turned out to be significantly different depending on the academic background and career of parents and religion. In addition, self-concept clarity represented a significant difference only in the academic background of fathers. Career attitude maturity was turned out to be significantly different depending on ages and a period of leaving schools. Second, according to the correlation among family strengths, self-concept clarity, and career attitude maturity of school-dropout adolescents, family strengths and self-concept clarity were not turned out to be significantly correlated. In addition, family strengths and career attitude maturity were shown to be positively correlated, and the self-concept clarity and career attitude maturity were turned out to be positively correlated. In addition, according to the result of relative explaining power on how family strengths and self-concept clarity influenced on the career attitude maturity of school-dropout adolescents, family strengths was turned out to have a relatively high explaining power on independence, preparedness, and certainty among sub-factors of the career attitude maturity. In addition, self-concept clarity was turned out to have a relatively high explaining power on certainty and determination among sub-factors of the career attitude maturity. As mentioned above, family strengths of school-dropout adolescents was turned out to be an important prediction factor more than the self-concept clarity. However, family strengths and self-concept clarity of school-dropout adolescents were independently interacted, and the sub-factor of career attitude maturity explained by each of them was turned out differently. Therefore, family strengths and self-concept clarity were both important variables to improve the career attitude maturity of school-dropout adolescents. Therefore career education and counseling program that can integrate them is needed.
The purpose of this study was to identify the relationship between family strengths, self-concept clarity, and career attitude maturity recognized by school-dropout adolescents providing the fundamental resources in career education and counseling for school-dropout adolescents. For this, survey was conducted on 105 school-dropout adolescents that were in the Do-Dream and Haemil programs in Daejeon, Chungnam (Gongju, Cheonan), and Chungbuk (Jecheon) and youth detention center and Hyokwang Center located in Daejeon. As for measuring instruments, criteria of family strengths, self-concept clarity, and career attitude maturity were used. Data analysis was conducted by using independent sample t-test, one-way ANOVA analysis, Tukey post-test, correlation analysis, and hierarchical linear regression. Results of this study were as follows. First, family strengths was turned out to be significantly different depending on the academic background and career of parents and religion. In addition, self-concept clarity represented a significant difference only in the academic background of fathers. Career attitude maturity was turned out to be significantly different depending on ages and a period of leaving schools. Second, according to the correlation among family strengths, self-concept clarity, and career attitude maturity of school-dropout adolescents, family strengths and self-concept clarity were not turned out to be significantly correlated. In addition, family strengths and career attitude maturity were shown to be positively correlated, and the self-concept clarity and career attitude maturity were turned out to be positively correlated. In addition, according to the result of relative explaining power on how family strengths and self-concept clarity influenced on the career attitude maturity of school-dropout adolescents, family strengths was turned out to have a relatively high explaining power on independence, preparedness, and certainty among sub-factors of the career attitude maturity. In addition, self-concept clarity was turned out to have a relatively high explaining power on certainty and determination among sub-factors of the career attitude maturity. As mentioned above, family strengths of school-dropout adolescents was turned out to be an important prediction factor more than the self-concept clarity. However, family strengths and self-concept clarity of school-dropout adolescents were independently interacted, and the sub-factor of career attitude maturity explained by each of them was turned out differently. Therefore, family strengths and self-concept clarity were both important variables to improve the career attitude maturity of school-dropout adolescents. Therefore career education and counseling program that can integrate them is needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.