본 연구는 동성애에 대한 수용자의 태도 형성에 미디어의 역할이 중요하다고 보고, 역사적으로 동성애자에 대한 애매모호한 태도 및 매체 콘텐츠 통제라는 중국사회의 특별한 환경에서 문화계발이론을 바탕으로, 동성애를 재현하는 미디어 이용이, 전통적인 사실 장르인 뉴스, 허구 오락적 장르인 영화와 드라마, 최근 전 지구적으로 증가한 리얼리티 토크쇼의 장르별로 동성애자에 대한 공중의 인지(낙인/사회적 거리감), 정서(혐오/공포, 연민), 시민권(직업권/결혼권) 수용에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴봤다. 이를 연구하기 위해 중국에 거주하는 570명 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하고 불성실 표본을 제외하여 총 534명의 응답을 분석하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 장르별 이용에 따라 동성애자에 대한 인지(낙이/사회적 거리감)에 미치는 영향을 검증한 결과, 동성애 관련 영화/드라마와 토크쇼 모두 중시청자가 경시청자보다 낙인과 ...
본 연구는 동성애에 대한 수용자의 태도 형성에 미디어의 역할이 중요하다고 보고, 역사적으로 동성애자에 대한 애매모호한 태도 및 매체 콘텐츠 통제라는 중국사회의 특별한 환경에서 문화계발이론을 바탕으로, 동성애를 재현하는 미디어 이용이, 전통적인 사실 장르인 뉴스, 허구 오락적 장르인 영화와 드라마, 최근 전 지구적으로 증가한 리얼리티 토크쇼의 장르별로 동성애자에 대한 공중의 인지(낙인/사회적 거리감), 정서(혐오/공포, 연민), 시민권(직업권/결혼권) 수용에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴봤다. 이를 연구하기 위해 중국에 거주하는 570명 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하고 불성실 표본을 제외하여 총 534명의 응답을 분석하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 장르별 이용에 따라 동성애자에 대한 인지(낙이/사회적 거리감)에 미치는 영향을 검증한 결과, 동성애 관련 영화/드라마와 토크쇼 모두 중시청자가 경시청자보다 낙인과 사회적 거리감이 낮은 것으로 나타났다. 즉 연구가설 1-2, 연구가설 1-3이 지지되었다.
둘째, 장르별 이용에 따라 동성애자에 대한 정서(혐오/공포, 연민)에 미치는 영향을 검증한 결과는 영화/드라마와 토크쇼 모두 중시청자 집단과 경시청자 집단이 동성애자에 대한 혐오와 공포 정서가 모두 유의미하게 나타났다. 즉 연구가설 2-2, 2-3이는 지지한 것으로 확인 되었다. 연민 정서에 관한 연구에서, 뉴스 경시청자 집단과 중시청자 집단이 동성애자에 대한 연민 정서가 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 연구가설 2-4가 지지되었다.
셋째, 장르별 이용에 따라 동성애자에 대한 시민권(직업권/결혼권)에 미치는 영향을 검증한 결과, 영화/드라마 경시청자 집단과 중시청자 집단이 동성애자에 대한 직업권과 결혼권 모두 통계적으로 유의미 한 것으로 나타나다. 즉, 중시청자가 경시청자보다 동성애자에 대한 직업권과 결혼권 수용이 더 높은 것으로 발견되었으며 연구가설 3-2가 지지되었다. 토크쇼 경시청자 집단과 중시청자 집단이 동성애자에 대해 결혼권만 통계적으로 유의미 한 것으로 나타나며 중시청자가 경시청자보다 동성애자에 대한 결혼권 수용이 더 높은 것으로 발견되었다. 즉 연구가설 3-3이 부분적으로 지지되었다.
넷째, 동일한 오락 장르인 영화/드라마, 토크쇼 이용에 따라 동성애에 대한 인지 정서, 시민권에 관한 차이를 검증한 결과, 동서애에 대한 낙인, 사회적 거리감, 혐오, 공포, 연민 등이 토크쇼 이용 집단만 유의미한 것으로 나타났다. 직업권은 영화/드라마 집단 및 토크쇼 집단이 유의미한 것으로 확인되었으며, 결혼권은 토크쇼 집단 및 영화/드라마, 토크쇼 두변인 상호작용 집단이 유의미한 것으로 나타났다.
본 연구는 동성애에 대한 수용자의 태도 형성에 미디어의 역할이 중요하다고 보고, 역사적으로 동성애자에 대한 애매모호한 태도 및 매체 콘텐츠 통제라는 중국사회의 특별한 환경에서 문화계발이론을 바탕으로, 동성애를 재현하는 미디어 이용이, 전통적인 사실 장르인 뉴스, 허구 오락적 장르인 영화와 드라마, 최근 전 지구적으로 증가한 리얼리티 토크쇼의 장르별로 동성애자에 대한 공중의 인지(낙인/사회적 거리감), 정서(혐오/공포, 연민), 시민권(직업권/결혼권) 수용에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴봤다. 이를 연구하기 위해 중국에 거주하는 570명 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하고 불성실 표본을 제외하여 총 534명의 응답을 분석하였다.
연구결과는 다음과 같다.
첫째, 장르별 이용에 따라 동성애자에 대한 인지(낙이/사회적 거리감)에 미치는 영향을 검증한 결과, 동성애 관련 영화/드라마와 토크쇼 모두 중시청자가 경시청자보다 낙인과 사회적 거리감이 낮은 것으로 나타났다. 즉 연구가설 1-2, 연구가설 1-3이 지지되었다.
둘째, 장르별 이용에 따라 동성애자에 대한 정서(혐오/공포, 연민)에 미치는 영향을 검증한 결과는 영화/드라마와 토크쇼 모두 중시청자 집단과 경시청자 집단이 동성애자에 대한 혐오와 공포 정서가 모두 유의미하게 나타났다. 즉 연구가설 2-2, 2-3이는 지지한 것으로 확인 되었다. 연민 정서에 관한 연구에서, 뉴스 경시청자 집단과 중시청자 집단이 동성애자에 대한 연민 정서가 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 연구가설 2-4가 지지되었다.
셋째, 장르별 이용에 따라 동성애자에 대한 시민권(직업권/결혼권)에 미치는 영향을 검증한 결과, 영화/드라마 경시청자 집단과 중시청자 집단이 동성애자에 대한 직업권과 결혼권 모두 통계적으로 유의미 한 것으로 나타나다. 즉, 중시청자가 경시청자보다 동성애자에 대한 직업권과 결혼권 수용이 더 높은 것으로 발견되었으며 연구가설 3-2가 지지되었다. 토크쇼 경시청자 집단과 중시청자 집단이 동성애자에 대해 결혼권만 통계적으로 유의미 한 것으로 나타나며 중시청자가 경시청자보다 동성애자에 대한 결혼권 수용이 더 높은 것으로 발견되었다. 즉 연구가설 3-3이 부분적으로 지지되었다.
넷째, 동일한 오락 장르인 영화/드라마, 토크쇼 이용에 따라 동성애에 대한 인지 정서, 시민권에 관한 차이를 검증한 결과, 동서애에 대한 낙인, 사회적 거리감, 혐오, 공포, 연민 등이 토크쇼 이용 집단만 유의미한 것으로 나타났다. 직업권은 영화/드라마 집단 및 토크쇼 집단이 유의미한 것으로 확인되었으며, 결혼권은 토크쇼 집단 및 영화/드라마, 토크쇼 두변인 상호작용 집단이 유의미한 것으로 나타났다.
This paper researches the cultivation effect on homosexual’s cognition, emotions, civil rights and etc. according to the public contact with homosexuality-related content through different media uses. Based on cultivation theory, this paper categorizes media into three genres: news, movies/TV-progra...
This paper researches the cultivation effect on homosexual’s cognition, emotions, civil rights and etc. according to the public contact with homosexuality-related content through different media uses. Based on cultivation theory, this paper categorizes media into three genres: news, movies/TV-programs and talk-shows, and distinguishes audiences as frequent-audience and infrequent-audience based on the amount of TV viewing. Then a differential analysis is made by comparing the effect on homosexual’s cognition (stigma、sense of social distance), emotion (disgust ,fear,sympathy), civil rights (employment rights and marriage rights) etc. based on the amount of TV viewing for three media genres above. The data were collected from a survey conducted among 570 Chinese college students with 534 valid results after eliminating dishonesty.
First, the analysis shows that the cognition (stigma、sense of social distance) to homosexual is different when the public use different media genres: the frequent-audiences of homosexuality-related movies/TV-programs has lower value of stigma、sense of social distance to homosexuals than infrequent-audiences; the frequent-audiences of homosexuality-related talk-shows has lower value of stigma and sense of social distance to homosexuals than infrequent-audiences. These results support the hypotheses 1-2 and 1-3.
Second, the analysis of the effect on emotion (disgust,fear,sympathy) to homosexual had the following results when the public use different media genres: the frequent-audiences of homosexuality-related movies/TV-programs have less attitude of disgust,fear to homosexuals than infrequent-audiences; the frequent-audiences of homosexuality-related talk-shows have less attitude of disgust,fear to homosexuals than infrequent-audiences; the frequent-audiences of homosexuality-related news have more attitude of sympathy than infrequent-audiences. These results support hypotheses 2-2, 2-3 and 2-4.
Third, the analysis of the effect on civil rights (employment rights and marriage rights) of homosexual showed the following when the public use different media genres: the frequent-audiences of homosexual related movies/TV-programs have higher acceptability of homosexual’s employment rights and marriage rights than infrequent-audiences; the frequent-audiences of homosexual related talk-shows have only higher acceptability of homosexual’s marriage rights than infrequent-audiences. These results support the hypothesis 3-2 and partially support hypothesis 3-3.
Forth, after study the effect on the public cognition, emotion to homosexual and civil rights of homosexual when media such as movies/TV-programs and talk-shows contains homosexuality-related content, it shows that 1) the sample data from TV-shows audiences is effective on determining dependent variables such as stigma, sense of social distance,disgust ,fear,sympathy humiliation, threaten and sympathy to homosexual; 2) the sample data from audiences of movies/TV-programs/talk-shows are valid and effective on homosexual’s employment rights analysis; 3) the sample data from audience of TV-shows and sample data from movies/TV-programs/TV-shows are meaningful on homosexual’s marriage rights analysis when these two independent variables are under interaction.
This paper researches the cultivation effect on homosexual’s cognition, emotions, civil rights and etc. according to the public contact with homosexuality-related content through different media uses. Based on cultivation theory, this paper categorizes media into three genres: news, movies/TV-programs and talk-shows, and distinguishes audiences as frequent-audience and infrequent-audience based on the amount of TV viewing. Then a differential analysis is made by comparing the effect on homosexual’s cognition (stigma、sense of social distance), emotion (disgust ,fear,sympathy), civil rights (employment rights and marriage rights) etc. based on the amount of TV viewing for three media genres above. The data were collected from a survey conducted among 570 Chinese college students with 534 valid results after eliminating dishonesty.
First, the analysis shows that the cognition (stigma、sense of social distance) to homosexual is different when the public use different media genres: the frequent-audiences of homosexuality-related movies/TV-programs has lower value of stigma、sense of social distance to homosexuals than infrequent-audiences; the frequent-audiences of homosexuality-related talk-shows has lower value of stigma and sense of social distance to homosexuals than infrequent-audiences. These results support the hypotheses 1-2 and 1-3.
Second, the analysis of the effect on emotion (disgust,fear,sympathy) to homosexual had the following results when the public use different media genres: the frequent-audiences of homosexuality-related movies/TV-programs have less attitude of disgust,fear to homosexuals than infrequent-audiences; the frequent-audiences of homosexuality-related talk-shows have less attitude of disgust,fear to homosexuals than infrequent-audiences; the frequent-audiences of homosexuality-related news have more attitude of sympathy than infrequent-audiences. These results support hypotheses 2-2, 2-3 and 2-4.
Third, the analysis of the effect on civil rights (employment rights and marriage rights) of homosexual showed the following when the public use different media genres: the frequent-audiences of homosexual related movies/TV-programs have higher acceptability of homosexual’s employment rights and marriage rights than infrequent-audiences; the frequent-audiences of homosexual related talk-shows have only higher acceptability of homosexual’s marriage rights than infrequent-audiences. These results support the hypothesis 3-2 and partially support hypothesis 3-3.
Forth, after study the effect on the public cognition, emotion to homosexual and civil rights of homosexual when media such as movies/TV-programs and talk-shows contains homosexuality-related content, it shows that 1) the sample data from TV-shows audiences is effective on determining dependent variables such as stigma, sense of social distance,disgust ,fear,sympathy humiliation, threaten and sympathy to homosexual; 2) the sample data from audiences of movies/TV-programs/talk-shows are valid and effective on homosexual’s employment rights analysis; 3) the sample data from audience of TV-shows and sample data from movies/TV-programs/TV-shows are meaningful on homosexual’s marriage rights analysis when these two independent variables are under interaction.
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