본 연구는 초등학교에서 현미경을 활용한 과학수업의 효과적인 활성화 방안을 제시하기 위하여 초등학교 교사들의 인식 및 실태를 조사한 것이다. 이를 위하여 관리․지원 실태 조사, 지도 실태 조사, 교사 인식 및 활성화를 위한 30문항의 설문지를 개발하였으며, 전라북도의 초등학교 교사 124명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 학교 현장에서 대다수의 교사들은 현미경의 보유 현황에 대해서 잘 모르고 있었다. 학교의 지원에 대해서는 원활하다고 생각하고 있으나, 현미경을 실제 수업에 활용하는데 있어서는 현미경의 작동상태 관리 등...
본 연구는 초등학교에서 현미경을 활용한 과학수업의 효과적인 활성화 방안을 제시하기 위하여 초등학교 교사들의 인식 및 실태를 조사한 것이다. 이를 위하여 관리․지원 실태 조사, 지도 실태 조사, 교사 인식 및 활성화를 위한 30문항의 설문지를 개발하였으며, 전라북도의 초등학교 교사 124명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 학교 현장에서 대다수의 교사들은 현미경의 보유 현황에 대해서 잘 모르고 있었다. 학교의 지원에 대해서는 원활하다고 생각하고 있으나, 현미경을 실제 수업에 활용하는데 있어서는 현미경의 작동상태 관리 등의 제도적 지원이 필요하다고 하였다. 현미경의 보관은 과학실이나 준비실에서 과학 담당교사나 과학실 보조교사에 의하여 대체로 잘 관리되고 있다는 결과가 나왔다. 또한 현미경 활용 수업의 사전 실험 및 재료 준비는 대체로 잘 이루어지고 있다고 답했으며, 특히 교과서에 현미경 활용 수업이 명시되어 있는 5학년 교사들은 다른 학년에 비해 사전실험 및 재료 준비가 매우 잘 이루어지고 있다고 답했다. 사전실험 및 재료 준비를 하지 않는 이유로는 시간이 부족하거나, 현미경에 대한 지식이 부족하다는 응답이 높게 나타났다. 학교 현장에서 최근 5년간의 현미경 활용 수업의 횟수를 묻는 질문에 5년 미만의 신규교사들의 경우 4회 이상 수업을 하였다는 비율이 높게 나타났다. 그러나 최근 5년간 현미경 활용 수업을 전혀 하지 않았다는 응답이 전체적으로는 높은 비율로 나타났다. 현미경 활용 수업은 주로 실습 중심의 방식으로 이루어지고 있었으며, 현미경 활용 수업에 있어서 교사들은 학생들의 참여도가 높다고 생각하고 있었다. 교사들은 자신들과 학생들 모두 현미경 활용 수업에 대해 좋아한다는 긍정적인 인식을 가지고 있었으며, 현미경에 대해서도 잘 알고 있다고 생각하고 있었다. 하지만 현미경 활용 수업은 현미경의 사용법을 잘 알지 못하거나, 관찰 재료들을 구하기 힘들다는 이유로 어려움을 겪어 잘 이루어지지 않고 있다는 점을 알 수 있었다. 현미경 활용 수업의 활성화 방안으로 교사들은 수업에 필요한 관찰 재료의 제공과 교사 연수를 필요로 하고 있었으며, 실제로 교사들은 현미경을 활용한 다양한 수업 방법을 내용으로 한 자료가 필요하다고 답했다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 학교 현장에 낡고 노후화된 현미경의 효과적인 수업 활용을 위해서 정기적인 점검과 관리가 필요하다고 본다. 더 나아가 디지털 현미경 등의 최신 현미경을 구비하고 보급하는 일 또한 시급하다고 생각한다. 더불어 수업에 활용할 수 있는 다양한 프로그램과 수업 방법에 관한 자료들이 현장에 지속적으로 개발, 보급되어야 할 것이다. 또한 관찰에 필요한 재료를 제공하는 등 현장에서 쉽게 활용할 수 있는 방안들이 모색된다면 교사들이 현미경을 활용하는 데에 도움을 줄 수 있을 것이다. 마지막으로 5학년 교과서에 국한되어 있는 현미경 활용 수업을 다른 학년으로까지 확대하고, 교사들을 대상으로 현미경 사용법 등에 대한 교육청 차원의 충분한 연수도 필요하다고 하겠다. 이와 같은 활성화 방안을 바탕으로 과학교육에 효과적인 기자재로서의 현미경 활용이 학생들의 탐구능력 신장과 과학적 소양 능력 배양에 큰 밑바탕이 될 것이라고 기대해 본다.
본 연구는 초등학교에서 현미경을 활용한 과학수업의 효과적인 활성화 방안을 제시하기 위하여 초등학교 교사들의 인식 및 실태를 조사한 것이다. 이를 위하여 관리․지원 실태 조사, 지도 실태 조사, 교사 인식 및 활성화를 위한 30문항의 설문지를 개발하였으며, 전라북도의 초등학교 교사 124명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 학교 현장에서 대다수의 교사들은 현미경의 보유 현황에 대해서 잘 모르고 있었다. 학교의 지원에 대해서는 원활하다고 생각하고 있으나, 현미경을 실제 수업에 활용하는데 있어서는 현미경의 작동상태 관리 등의 제도적 지원이 필요하다고 하였다. 현미경의 보관은 과학실이나 준비실에서 과학 담당교사나 과학실 보조교사에 의하여 대체로 잘 관리되고 있다는 결과가 나왔다. 또한 현미경 활용 수업의 사전 실험 및 재료 준비는 대체로 잘 이루어지고 있다고 답했으며, 특히 교과서에 현미경 활용 수업이 명시되어 있는 5학년 교사들은 다른 학년에 비해 사전실험 및 재료 준비가 매우 잘 이루어지고 있다고 답했다. 사전실험 및 재료 준비를 하지 않는 이유로는 시간이 부족하거나, 현미경에 대한 지식이 부족하다는 응답이 높게 나타났다. 학교 현장에서 최근 5년간의 현미경 활용 수업의 횟수를 묻는 질문에 5년 미만의 신규교사들의 경우 4회 이상 수업을 하였다는 비율이 높게 나타났다. 그러나 최근 5년간 현미경 활용 수업을 전혀 하지 않았다는 응답이 전체적으로는 높은 비율로 나타났다. 현미경 활용 수업은 주로 실습 중심의 방식으로 이루어지고 있었으며, 현미경 활용 수업에 있어서 교사들은 학생들의 참여도가 높다고 생각하고 있었다. 교사들은 자신들과 학생들 모두 현미경 활용 수업에 대해 좋아한다는 긍정적인 인식을 가지고 있었으며, 현미경에 대해서도 잘 알고 있다고 생각하고 있었다. 하지만 현미경 활용 수업은 현미경의 사용법을 잘 알지 못하거나, 관찰 재료들을 구하기 힘들다는 이유로 어려움을 겪어 잘 이루어지지 않고 있다는 점을 알 수 있었다. 현미경 활용 수업의 활성화 방안으로 교사들은 수업에 필요한 관찰 재료의 제공과 교사 연수를 필요로 하고 있었으며, 실제로 교사들은 현미경을 활용한 다양한 수업 방법을 내용으로 한 자료가 필요하다고 답했다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 학교 현장에 낡고 노후화된 현미경의 효과적인 수업 활용을 위해서 정기적인 점검과 관리가 필요하다고 본다. 더 나아가 디지털 현미경 등의 최신 현미경을 구비하고 보급하는 일 또한 시급하다고 생각한다. 더불어 수업에 활용할 수 있는 다양한 프로그램과 수업 방법에 관한 자료들이 현장에 지속적으로 개발, 보급되어야 할 것이다. 또한 관찰에 필요한 재료를 제공하는 등 현장에서 쉽게 활용할 수 있는 방안들이 모색된다면 교사들이 현미경을 활용하는 데에 도움을 줄 수 있을 것이다. 마지막으로 5학년 교과서에 국한되어 있는 현미경 활용 수업을 다른 학년으로까지 확대하고, 교사들을 대상으로 현미경 사용법 등에 대한 교육청 차원의 충분한 연수도 필요하다고 하겠다. 이와 같은 활성화 방안을 바탕으로 과학교육에 효과적인 기자재로서의 현미경 활용이 학생들의 탐구능력 신장과 과학적 소양 능력 배양에 큰 밑바탕이 될 것이라고 기대해 본다.
This research is to check understanding and actual condition to propose and invigorate the effective ways to use microscope in elementary school. To perform such research, we developed a survey with 30 questionnaires about maintenance and support check, guidance check, and understanding of teachers ...
This research is to check understanding and actual condition to propose and invigorate the effective ways to use microscope in elementary school. To perform such research, we developed a survey with 30 questionnaires about maintenance and support check, guidance check, and understanding of teachers and we surveyed 124 elementary school teachers in J city, Jeon-ra-buk-do The result of the survey shows that most of the teachers in the field don't know the holding of the microscopes. They think support from school is smooth but they mention that maintenance and condition of microscopes should need more institutional supports. Surveyors answer that the storage of microscopes is well-maintained in the science lab or by either science teacher or their assistance. Also, they answered that the pre-preparation of experiments and preparing materials for a class using microscope is mostly well-prepared, especially, 5th grade teachers said the pre-preparation of experiments and preparing materials for the class using microscopes is very well-prepared which indicates a class using microscopes in science textbooks. The reasons for not doing pre-preparing experience and preparing materials are lack of time and the lack of knowledge of microscopes by majority of people. In the field of education, majority of teachers who have been a teacher for less than 5 years answered they taught more than 4 classes each year using microscopes in recent 5 years. However, many of the teachers replied with no class has been performed with microscopes with 5 years recently which responses have high rates. Classes using microscopes are mostly based on practice-based classes and teachers consider that students are actively participating in the class. Most of teachers think that both teachers themselves and students like classes using microscopes and know how to use microscopes well. But, we can figure out that the classes based on using microscopes are not widely spread because of lack of knowledge of how to use microscopes and preparing materials to perform a class using microscopes. The suggestion to activation of classes using microscopes is provision of class materials and training of teachers. Also, many teachers mentioned that development of various types of classes should be provided. Based on the result of the survey, we can figure out certain conclusion. To use microscopes in the classes at school, the old and outdated microscopes should be checked and maintained regularly. Moreover, it is important to purchase and hold digital or up-to-date equipment and it should be dealt immediately. In addition, development of various programs and contents of classes should be developed and supported to the field regularly. And, it will be helpful to teachers using microscopes if many of materials and information are provided to teachers. So they can use them in the class. Finally, expansion of usage of microscope based classes should be spread to all grades not just 5th grade as now and there should be plenty of workshops and training for teachers from education board to educate teachers how to use microscopes. If microscopes can be used as effective tools for science education, we can expect that the usage of microscopes can supports students improving their spirit of inquiry and better understanding of science based on the suggestions of above.
This research is to check understanding and actual condition to propose and invigorate the effective ways to use microscope in elementary school. To perform such research, we developed a survey with 30 questionnaires about maintenance and support check, guidance check, and understanding of teachers and we surveyed 124 elementary school teachers in J city, Jeon-ra-buk-do The result of the survey shows that most of the teachers in the field don't know the holding of the microscopes. They think support from school is smooth but they mention that maintenance and condition of microscopes should need more institutional supports. Surveyors answer that the storage of microscopes is well-maintained in the science lab or by either science teacher or their assistance. Also, they answered that the pre-preparation of experiments and preparing materials for a class using microscope is mostly well-prepared, especially, 5th grade teachers said the pre-preparation of experiments and preparing materials for the class using microscopes is very well-prepared which indicates a class using microscopes in science textbooks. The reasons for not doing pre-preparing experience and preparing materials are lack of time and the lack of knowledge of microscopes by majority of people. In the field of education, majority of teachers who have been a teacher for less than 5 years answered they taught more than 4 classes each year using microscopes in recent 5 years. However, many of the teachers replied with no class has been performed with microscopes with 5 years recently which responses have high rates. Classes using microscopes are mostly based on practice-based classes and teachers consider that students are actively participating in the class. Most of teachers think that both teachers themselves and students like classes using microscopes and know how to use microscopes well. But, we can figure out that the classes based on using microscopes are not widely spread because of lack of knowledge of how to use microscopes and preparing materials to perform a class using microscopes. The suggestion to activation of classes using microscopes is provision of class materials and training of teachers. Also, many teachers mentioned that development of various types of classes should be provided. Based on the result of the survey, we can figure out certain conclusion. To use microscopes in the classes at school, the old and outdated microscopes should be checked and maintained regularly. Moreover, it is important to purchase and hold digital or up-to-date equipment and it should be dealt immediately. In addition, development of various programs and contents of classes should be developed and supported to the field regularly. And, it will be helpful to teachers using microscopes if many of materials and information are provided to teachers. So they can use them in the class. Finally, expansion of usage of microscope based classes should be spread to all grades not just 5th grade as now and there should be plenty of workshops and training for teachers from education board to educate teachers how to use microscopes. If microscopes can be used as effective tools for science education, we can expect that the usage of microscopes can supports students improving their spirit of inquiry and better understanding of science based on the suggestions of above.
주제어
#과학수업 현미경
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.